jeg må indrømme, at vi begge to helst vil undgå børn i sengen, hvis vi kan (heldigt vi er enige jvf. anden tråd), så Johannes har som udgangspunkt altid sovet i sin egen lift/seng undtagen de allerførste dage (2-3 nætter). Vi har da taget ham over i vores seng, når han har været syg og meget pyldret ind i mellem, men det sker temmelig sjældent. Det betyder så også, at hvis han har en dårlig nat eller vågner meget tidligt, er det sjældent, at det hjælper at tage ham ind i vores seng - så er det faktisk bedre at ligge sig ind på gulvet ved siden af hans seng (så er han syg, har vi nogle gange et liggeunderlag liggende klart i gangen). Det er dog en konsekvens af vores valg, som vi fint lever med.
Han sov i liften ved siden af dobbeltsengen de første 2½ måneder, og kom så over i tremmesengen, der dog var gjort mindre med nogle "skumgummi-pøller". Han sov i sin tremmeseng inde på vores soveværelse af hensyn til vuggedødsrisikoen, som Tonto er inde på. Selvom jeg stadigvæk ammede ham 2 gange om natten, kom han ind på sit eget værelse den dag, han blev 6 måneder. Jeg synes, at det var fantastisk at få sit soveværelse igen, selvom det selvfølgelig betød, at jeg skulle ind og hente ham. Nu er han også meget lysfølsom og til dels også lydfølsom, så vi kunne f.eks. overhovedet ikke ligge og læse lidt i sengen (selvom vi ikke havde problemer med at falde i søvn
). Han sover stadigvæk normalt ikke igennem, men får selvfølgelig ikke noget at spise længere. Jeg er dog lynhurtig til at falde i søvn igen, så det generer mig ikke synderligt at skulle ind til ham et par gange i løbet af natten og give en sut, en tår vand el. lign. Det skal måske lige tilføjes, at hans værelse ligger lige ved siden af soveværelset, så jeg er på ingen måde bekymret over om jeg kan høre ham.
Mht. sengetid så fandt vi ud af, at han var meget nemmere at få til at sove i "enrum" (inde på vores soveværelse), da han ca. var måneder. Han havde fået en nogenlunde fast rytme med 4 lurer i løbet af dagen, og da vi nu kunne tælle os frem til, hvornår han ville sove et længere natstræk, prøvede vi på et tidspunkt at sætte ham ind i soveværelset i stedet for lade ham stå i sin lift i stuen, da han var blevet lidt svær at få til at falde i søvn der. Det virkede fra dag 1, og derefter kom han altså ind i soveværelset, når vi mente, at det var tid. Nogle enkelte aftener vågnede han så igen efter kort tid, og virkede han meget vågen, kom han med ind i stuen igen og var lidt vågen igen, istedet for bare at blive ammet og lagt ned og sove igen