Ja, det var der faktisk en kollega der sagde til mig...
Jeg var meget bekymret for min søn - dengang på 10 måneder - over at han ikke spiste særlig godt om aftenen og i weekender...
Min kollega fortalte at hans læge havde sagt til dem at børn spiser som løver..
Dvs i perioder grovæder de, mens de er mere småtspisende i andre perioder...
Ligesom med løver der nedlægger et bytte, æder det rub og stub hvor derefter at vente en stund, før der bliver grov-ædt igen..
Så længe de vokser, tager på og i det hele taget virker til at trives skal vi ikke bekymre os så meget..
Når det så er sagt så forstår jeg udemærket din frustation - min Andreas på 15 måneder er lidt ligesådan..
Han spiser godt i vuggestuen, spiser ikke så meget til aften og i weekender spiser han ikke nær så meget som til hverdag...
Jeg tror det hænger sammen med at de bruger langt mere energi når de er afsted og leger med andre børn osv..
Min dreng får stadig en flaske vælling selvom han er 15 måneder
- måske du skulle prøve med vælling i stedet for MME?
I perioder har jeg prøvet at servere enten en portion grød eller yoghurt med havregryn før sengetid og så flasken bagefter..
På den måde ved jeg at han er mættet før han skal sove..
Jeg har i perioder også været nødt til at give min dreng noget at spise om natten - da han var vænnet af med flasken om natten - fik han havregrød eller yoghurt med havregryn...
Om det har været pga sult er jeg ikke sikker på, men nok snarere tryghed - har en ide om at små børn godt kan forbinde mad med tryghed - om den teori er holdbar?!?
Jeg ved det er svært når ens barn er småt spisende og det er lettere sagt end gjort ved at slå koldt vand i blodet..
Er du sikker på at han er sulten når han vågner om natten?
Jeg prøvede at give min dreng noget vand i stedet for fluks at give ham en flaske mælk..
Håber du kan bruge dette til noget - og jeg er sikker på at han nok skal begynde at spise aftensmad hvis han er sulten nok...
Iøvrigt så er aftensmaden det måltid på dagen der rent kropsligt er mindst nødvendigt - det er i løbet af dagen at kroppen skal mættes og bruge energi - det har hjulpet mig mange gange at tænke sådan..
Det skal nok gå alt sammen - er jeg sikker på:-)