|
|
| Epidural for / imod |
|
|
Kære Hnére, Som førstegangsfødende suger jeg jo en masse info til mig omkring fødsler da det for mig står som noget grimt der skal overståes !! Jeg har talt med flere om epiduralblokader herunder også min jordemorder. Jeg kender til bivirkningerne der i nogle ganske få procent kan være en spinal hovedpine man oftest kan fjerne ved at føre eget blod ind i rygraden. Min svigerinde er jordemoder og hun fortæller mig at 30-35% af alle fødende får epidural i dag. Jeg ved at jeg kan vente med at beslutte mig indtil fødslen er i gang (hvis altså jeg føder normalt) og jeg tænker også at man da i det mindste ved når man går i fødsel at på et eller andet tidspunkt går det over og man får det skønneste barn - altså smerten bliver jo ikke ved ligesom hvis man var syg... Er der nogen holdninger/erfaringer med div. smertelindirnger ? Hilsen MetteH - der gruer lidt for fødslen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg fik epidural under Sebastians fødsel, og det var GULD værd at være smertefri de sidste par timer, inden presseveerne startede, for da blev den slukket... Regner bestemt med at skulle have epidural igen... Ved godt at der er en vis risiko ved sådan en - men både Alexandra og prinsesse Mary fik epidural under begge deres fødsler, og det ville man næppe have givet lige præcist dem, hvis det var vildt farligt... Mvh Stine 37+6
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Epidural.. |
|
|
Vil man i "Himlen" under foedsel, saa er den klart vaerd at proeve..  Saa jeg er klart for 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lll |
| Forfatter:  |
Nanna Geenie |
| Dato:  |
11-09-2007 11:48 |
|
Imod! Min søster er JM, hun er også imod, rigtig mange fødsler går i stå og bliver laaangtrukne pga epidurelen. Alle de andre risici må du læse dig til. Fødslen er ikke noget man skal være bange for, smerterne er udholdelige (mine var), og et eller andet sted så er smerterne nogle helt andre end dem man oplever når man er syg eller lignede. Jeg synes det ville være synd at snyde dig selv for det! Det handler om at slappe af, føle sin krop og arbejde med den istedet imod den, og så er fødslen ikke noget at være nervøs for! Inden jeg få hug, er der som altid undtagelser der bekræfter reglen! Nanna.
Støt børnecancerfonden www.boernecancerfonden.dk DEN SOM KUN. Den som kun tar spøg for spøg og alvor alvorligt. Han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt. - Piet Hein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Fru Dolmer |
11-09-2007 13:34 |
|
Inden jeg skulle føde, havde jeg det lidt lige som dig, tror jeg... Jeg kunne ikke rigtig beslutte mig for, om jeg ville det ene eller det andet, men det er dælme også svært at bestemme på forhånd. Man aner jo ikke, hvordan det føles at skulle føde. Undervejs i fødslen tænkte jeg flere gang på epiduralen, men det gør kun ondt når der er veer, i mellemtiden er kroppen helt normal. Derfor var det kun når veerne bed, at jeg var utilfreds med situationen . Jeg klarede mig igennem uden nogen form for smertelindring, og det er faktisk rigtig glad for. Jeg tror jeg ville føle mig snydt, hvis ikke jeg kunne mærke, hvordan kroppen arbejde, og hvordan det hjalp at trække vejret helt vildt dybt og slappe af. Min fødsel forløb helt normalt og tog 7 timer, men hvis det ikke var gået så glat, ville jeg ikke have betænkt mig om at bede om en epidural. Næste gang vil jeg også gå til opgaven med oprejst pande og bare tage det hele som det kommer. Jeg synes du skal møde op til fødslen med den indstilling, at du prøver uden, og hvis det føles for forfærdentligt ( regn bare med at det gør ondt) så bed om en epidural. Lad være med at hoppe på den med nåle i ryggen(hvad er det nu det hedder) for det hjalp ikke en rygende fis, det var rent tidsspilde, efter min mening.
Hilsen Maria En Pinto-hest...det er bedst!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min foesel |
|
|
Min foerste fodsel var jeg til tjek kl 00 paa sygehuset.. 1 cm aaben. tog hjem veerne bed og jeg fik ikke sovet overhovedet, vandet gik kl 6 paa, paa sygehuset kl 8, kun 2 cm aaben og saa fortsatte det ellers, masser af veer, men aabnede mig ikke.
Til sidst var jeg bare saa traet. Fik ve-drop og epidural og saa kunne jeg slappe af... foedte da episuralen var holdt op med at virke og jeg kunne maerke presseveerne kl 16.36. Jeg havde ikke holdt det ud og havde ikke haft krafter til at foede uden epi..
Anden gang gik det staerkt fra jeg var 3 cm aaben gik der ca 1,5 2 timer. saa der fik jeg den ikke.
Men kan stadig kun anbefale den, hvis situatioen bliver saa gral, at man ikke kan faa ro og det tager uendlig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine fødsler |
|
|
ved oliver valgte jeg at få epidural, efter lidt over 50 timer med veer, jeg havde ikke flere krafter tilbage, men fik den først 22 min før oliver blev født, fik den samtidig med at presseveerne kom...Jeg prøvede en del forskelligt med epiduralen var det eneste der virkede... ved daniella fik jeg ingen form for smertestillende, det gik bare som smurt...
MVH. Stella Jakobsen mor til Oliver 30/06-04 Daniella 24/11-05
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Både og |
gsims |
11-09-2007 14:56 |
|
Steriltvandspapler fik jeg lagt ved begge fødsler, og ved den første virkede de godt, men hold da K*FT, hvor gjorde det ondt at få dem lagt. Anden gang blev de lagt ret sent, og jeg havde bare så ondt så ondt, at jeg stort set ikke mærkede, at de blev lagt. De virkede så heller ikke... Akupunktur hjalp til en vis grad, men da slet ikke så det battede noget. Ved min anden fødsel var jeg fuld af nåle, der ikke hjalp en pind! Epidural forlangte jeg (DESVÆRRE)ikke - jeg spurgte pænt, og så er det åbenbart noget man let og elegant ignorerer, snakker udenom eller fraråder som jordemoder. Jeg har i hvert fald oplevet at det kun er noget man giver når kejsersnit tegner til at være eneste anden udvej. Epiduralen ville kunne have forkortet min anden fødsel med ca. 4 timer (!!!), fordi mine smerter var så slemme, at kroppen modarbejdede udvidelses-veerne, og fødslen derfor slet ikke skred fremad. Jeg åbnede mig først nok til at kunne føde, da narkoselægen (ENDELIG) stod på stuen. Jeg havde 3-4 presseveer før sønnen var født, så det burde have været en rigtig nem fødsel... For mig var epiduralen en nødvendighed, der blev nægtet mig, fordi jeg ikke sagde "jeg VIL have...", men "jeg kunne nok godt tænke mig...". For nogle er den altså en kæmpe hjælp og for andre helt unødvendig (så langt havde jordemoderen ret ved min første fødsel, trods alt).
"Man skal vælge de krige, man vil tabe, med omhu" citat Niels Hausgaard
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Epiduralen |
|
|
tog mine ve-smerter (hva faen skal man kalde det for ) jeg havde haft veer i 1-2 timer men fødslen skulle bare gå stærkt ! Så de ville sætte et S-drop (ve-drop) og der forlangte jeg en epidural, fik det uden problemer. Men så kom problemerne væltende, mit blodtryk susede NED til 80/40 og jeg blev dårlig, fik feber, hvide prikker for øjnene og måtte have fat i iltmasken. Ve-droppet virkede men jeg blev så påvirket af epiduralen at det også påvirkede mit barn at man valgte at udføre et super-akut kejsersnit. Jeg skal ikke have epiduralbedøvelse næste gang, nu må vi se hvordan det går og ja, jeg gruer meget for det. Skal igangsættes flere uger før termin og vi kvinder i min familie går altid tiden ud så jeg er nok svær at sætte igang som første gang. Beagle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er klart for |
Metlo |
11-09-2007 17:07 |
|
Epidural. Jeg fik den første efter at vi havde været på sygehuset i nogle timer. Jeg havde gået derhjemme med veer i ca 2 døgn, inden at jeg tog på sygehuset. Da vi kom derop fik jeg lidt morfin til at slappe af på , hvilket var godt nok , men jeg fik ikke sovet, for jeg kunne stadig mærke veerne. Et par timer senere fik jeg så en epidural fordi at mine smerter var så stærke. Jeg havde også fået akupunktur, men det hjalp OVERHOVED ikke på mig. Det var SÅ dejligt at få den epi, for så kunne jeg få sovet en lille time. Fødslen endte desværre i et akut kejsersnit, men jeg var super glad for at jeg fik de 2 epidural bedøvelser, som jeg fik. Det er fornuftigt at du prøver at sætte dig godt ind i hvilke former for smertelindring, du gerne vil have. Og husk på at der er fordele og ulemper ved alle formerne. Som min JM sagde til mig : Husk at kræve din ret ! Hvis du IKKE vil have noget, så lad være ! eller hvis du VIL have smertelindring så skal du KRÆVE det. Eller din mand skal. SÅ husk at tale med ham om DINE ønsker for fødslen, så han muligvis kan formidle dem videre, hvis du ikke kan. Held og lykke med det hele
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Epidural |
|
|
Pga at jeg fødte for tidligt havde jeg ikke snakket med JM omkring denne og andre smerte lindringer... Efter div undersøgelser får jeg at vide at jeg SKAL have epidural, så de er sikker på at jeg er afslappet (jeg har noget med at have folk mellem benene - kan ikke have det og vil de 'pille' er der helt lukket) Jeg fik også ve drop, men hva man er jo alligevel fuld af nåle  Jeg mener epi er guds gave til kvinder 
www.erfagruppensyd.dk RDH hoppe, drægtig sælges Hingsteføl sælges: Højdalgaards Archilles xRDH xBlueHors Romancier Desuden sælges 1 og 2 års FR hingste (Se: Arthur og Romeo)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er for |
|
|
Jeg er klart for epidural. Jeg åbnede mig meget langsomt og fik ve-drop. Jordmoderen spurgte selv om jeg gerne ville have en epidural (efter jeg havde jeg ligget med lattergassen længe) Her var der ikke noget om at tigge og trygle. Da jeg først fik epiduralen, kunne jeg småsove lidt og da så presseveerne kom, husker jeg egentlig ikke at det gjorde ondt. Jeg synes det var en rigtig god fødsel. Jeg havde slet ikke talt med jordmoderen om smertelindring inden fødslen. Det var bare noget der blev tilbudt mig ret hurtigt, uden at jeg selv havde ytret noget ønske om noget som helst. Det er jeg rigtig glad for. Hvis man nu skulle tigge og trygle om epiduralen, så kunne man måske ligge der efterfølgende og føle sig utilstrækkelig fordi man ikke var i stand til at "føde rigtig" Det er da for dumt!
Mvh Tina, desværre uden Turpin Til Dick Turpin: "When a loved one becomes a memory, memory becomes a treasure."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| med begge |
disen |
12-09-2007 11:50 |
|
mine fik jeg lidt lattergas. Havde kun hørt at epidural skulle gøre så ondt at få lagt og sagde derfor begge gange at jeg skulle IKKE have den, ligemeget hvad jeg sagde. Jeg fødte begge to uden.. Jow det kunne da mærkes at jeg fødte, men de smerter var intet i forhold til dem jeg gik med i de 9 mdr jeg var gravid. Vil hellere føde 10 børn end at være gravid igen. Min veninde fik epidural og hun var rigtig glad for den og ville uden tvivl have den igen hvis hun skal ha flere børn. Folk er forskellige og det er ikke det samme der virker for alle, tror bare du skal tage det som det kommer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| meninger |
|
|
Tusind tak for jeres meninger og erfaringer. De tanker som nogen nævner har jeg selvfølgelig tænkt - netop tanken med at være "klar" under hele fødslen og gøre det på gammeldaws maner. Den anden side er jo at udviklingen går imod smertelindring for 50 år siden blev man jo knapt bedøvet under operation og hvorfor sige nej til udvikling? Det skyldes jo nok bare det uvisse og det at jeg ingen anelse har om hvor ondt det gør - nogen fortæller skrækhistorier og andre siger at det ikke var så slemt så der er helt sikkert stor forskel fra kvinde til kvinde. Jeg glædes dog på mit køns vegne over at man nu KAN få div. smertelindringer for man skal ikke mange år tilbage før det næsten var et fy-ord hos JM - jeg tror sgu vi kan takke Alexandra for det for hun var en af de første der krævede det - no nonsense. I udlandet for man i flere lande også tilbudt selv i lande som Nicaragua hvor min bror og hans kone fødte for 5 mdr siden (dog privathospital). Jeg tror jeg venter og ser - så løser det sig nok. Kh MetteH 24 + 5
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har født... |
TinaR |
12-09-2007 12:37 |
|
begge vores piger uden nogen form for smertelstillende, heller ikke maske, så jeg er nok ikke den helt rigtige til at svar på om epi er Guds gave til kvinden  Men jeg er af den holdning, at smertestillende skal bruges i det omfang det er nødvendigt og i den grad det kan hjælpe den fødende til en "behagelig" oplevelse og hjælpe fødslen på vej. Ofte hører man om om fødende der har så mange smerter, at de spænder og modarbejder kroppen og at veerne derfor ikke har effekt. Denne gang skal jeg føde hjemme og regner ikke med bedøvelse af nogen art (epi er jo udelukket hjemme), men spørg mig til januar/februar *ss*
TinaR Mor til Filippa 060603 og Mikkeline 260205 og med lille dreng i mavsen (termin 280108)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Om at føde naturligt og være "klar" |
gsims |
12-09-2007 14:58 |
|
Så bliver du jo nok ikke spurgt, før de lægger et ve-drop. Det er jeg i hvert fald ikke blevet - og så snart de begynder at skrue på det, så begynder det altså bare at gøre SÅ forbandet ondt, og så er man altså ikke spor klar alligevel... Jeg fik ve-drop under begge fødsler, og jeg havde ikke behov for smertelindring, før droppene var lagt - men det skal jeg hilse og sige, at jeg fik... Ved min anden fødsel blev der bare skruet op og skruet op og skruet op for vedroppet. Dvs. voldsommere og hyppigere smerter. Men hvad hjælper det, når kroppen stadig ikke slapper af?
"Man skal vælge de krige, man vil tabe, med omhu" citat Niels Hausgaard
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SOm min |
|
|
foerste jordemoder sagde, naar nu vi har alle de midler til at mindske smerte med, hvorfor saa ikke goere det?
med det mente hun, at det IKKE var en fallit erklaering at ville have smertestillende. Da mange inden de har foedt, siger at de vil foede naturligt, tja man har vel ogsaa foedt naturligt selv om man har faaet smertestillende ikke?
Mvh. Bodil Mor til to vidunderlige piger  Freya 16.05.03 Frida 17.02.07 Blob i maven 3.4.08
"Livet leves forlæns, men forstås baglæns" Søren Aabye Kierkegaard
www.123hjemmeside.dk/ familienkauffmann
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Krampe |
13-09-2007 20:15 |
|
Jeg har fået epu, ved begge mine pigers fødsel, første gang havde jeg veer i 54 stive timer, de sidste 6 fik jeg smertelindring og det var guld vejr. Min anden fødsel varede 8 timer da de lagde v drop og jeg siger jer når man får det og e skruer op for det så der dømt smerte og der valgte jeg så samme smertebehandling Kan klart anbefale det og det ikke slemt at få lagt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er såå fedt |
TSB |
13-09-2007 20:37 |
|
Havde så mange veer (fra første ve til fødsel gik der 27 timer)mine veer gav ingen ting men gjorde sindsygt ondt, men da jeg først fik en blokade begyndte min krop at slappe af, og veerne begyndte at virke. 6-7 timer efter blokaden var lagt lå Katja i mine arme. Ved ikke hvad jeg ville have gjort uden. . Det skal dog lige siges at selv om der lægges en blokade så er man ikke 100% følsesløs igennem hele processen. Den virker ikke når presseveerne går igang, men de er heller ikke så slemme, da du kan gøre noget sammen med dem. Ikke dermed sagt at de ikke kan mærkes. . Om som alle andre mødre så kan jeg sige at man glemmer smerterne når bette pjok ligger der på maven af en. Og så slemt kan det jo heller ikke være da flere får mere end et barn. Pt er jeg selv gravid igen (1 år efter fødslen af Katja). . Total latterligt men sad lige og regnede løst sammen på mine veer. Jeg har ca haft 600 veer inden Katja kom til verdenen. Ufatteligt hvad man holder ud for de kære små 
Med venlig hilsen Lena PART SØGES I 8464 OMRÅDET se min præsentation www.minimule.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Epidural |
salta |
16-09-2007 14:30 |
|
Ja jeg fødte jo for 12 dage siden (skal nok lave en beretning på et senere tidspunkt).. desværre uden nogen former for smertelindring . Da jeg tiggede og bad om epiduralen fik jeg at vide, at jeg var så langt i fødslen, at JM frygtede, at veerne ville gå i stå.. "og der var all ikke så lang tid tilbage".. hmm hun blev klogere gjorde hun!! Veerne gik nemlig i stå alligevel under presseperioden, så jeg havde en AAALT for lang og meget, meget smertefuld presseperiode med ve-drop og det hele. Jeg gik så så meget i stykker, at jeg måtte en tur på operationsbordet for at blive syet sammen bagefter . Her fik jeg så en epi.. og den virker da bestemt.. kunne intet mærke fra livet og nedefter. Ville bare gerne have haft den under fødslen, da jeg havde ve-storm under udvidelsesfasen og smerter, der er ganske ubeskrivelige!! Det er ikke for at skræmme, mere for at sige, at man altså kan blive nødt til at FORLANGE smertelindring, hvilket jeg nok var for dårlig til (men jeg stolede jo på JM, som mente at det ikke ville vare ret længe, før det var overstået).. Om jeg ville vælge den en anden gang?? Ja det kan jeg lige love dig for!! For mit vedkommende giver det så sig selv, da jeg skal have kejsersnit, hvis jeg skal have flere børn (pga bristningen).. Vil lige skynde mig at sige, at det var alle smerterne fra helvede værd! Jeg fik den skønneste og mest vidunderlige datter ud af det . Held og lykke med den kommende fødsel!
Mvh Christina og Riga Medlem af SAK og D.Å.H.M
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Epidural X 2 |
|
|
Jeg havde besluttet mig for ikke at ville have anden smertelindring end lattergas og ilt- men jeg blev klogere! Jeg fik under min fødsel for 14 dage siden lagt en epidural 2 gange (den første faldt ud efter nogle timer). Mine veer var så voldsomme, at jeg ikke mærkede, at de lagde epiduralen. Men da varede veerne også 15 min hver med kun 2 min pause mellem! Og det var uden ve-drop... Praktisk var den så også da jeg blev kørt ind til akut kejsersnit, da kunne de lægge spinalbedøvelsen i den, så jeg undgik narkose og manden kunne komme med ind. Der havde ellers ikke været tid til at lægge en spinalbedøvelse, og så måtte manden jo være blevet ude, så jeg var rigtig glad for at epiduralen lå der i forvejen! Prøvede først akupunktur og masser af lattergas, men det virkede ikke- masken hjælper dog en til at trække vejret rigtigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang. lattergas |
|
|
Er der mange steder de ikke har det mere? Ved at de har fjernet det paa Nykoebing F sygehus.
Mvh. Bodil Mor til to vidunderlige piger  Freya 16.05.03 Frida 17.02.07 Blob i maven 3.4.08
"Livet leves forlæns, men forstås baglæns" Søren Aabye Kierkegaard
www.123hjemmeside.dk/ familienkauffmann
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helt bestemt for. |
Susanne K |
19-09-2007 11:59 |
|
Efter 3 dage med veer, hvor de 14 timer var med kraftige veer, var der ingen vej udenom. jdm anbefalede at jeg fik epidural, ellers var de sikker på jeg ikke kunne klare at føde selv da min krop var helt udmattet. Jeg fik den sat i og sov i næsten 8 timer, derefter gik vandet og min søn så dagens lys en halv time efter med kun 13 min presseveer, så man må sige jeg sov mig næsten fra fødslen. Så i mine øjne er det helt klar en gave at få sådan en, jeg skal føde igen inden for de næste par uger, og vil bestemt sige ja tak hvis den bliver tilbudt igen. Vh.Susanne.
"Det er ikke den erfarne træner,der kan få en hest til at optræde,det er den erfarne træner,der kan få en hest til at ønske at gøre det."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
Ih altsdå sikke nogle historier. Jeg synes godt nok et par af de senere var noget grumme  Puha - det skal man vist ikke tænke så meget over. MetteH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Epidural |
henjas |
19-09-2007 21:03 |
|
Kære Mette, Hvis du under din kommende fødsel, føler behov for en epiduralblokade skal du bede om det og ikke tænke på hvorvidt det måske får dine veér til at stoppe -i de fleste tilfælde er det godt for kroppen at den får mulighed for at slappe af, så den bedre kan arbejde  Men du skal naturligvis kun vælge epidural, hvis anden smertelindring ikke hjælper... Jeg fik lattergas ved begge mine fødsler og det virkede fint for mig - jeg havde dog bestemt valgt epidural hvis jeg følte behov for det  Jeg var dog en af de heldige hvor første fødsel kun tog 6 timer fra vestart og anden fødsel tog 3 timer fra vestart  Det skal nok gå godt og bare husk på, at de fleste føder mere end én gang Og husk at slappe af og trække vejret dybt...
Jasmin den 8. juni 2006 og Oliver den 26. juli 2007
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Epidural |
|
|
Her 2. gang fik jeg slet ikke muligheden for en epidural... det gik alt for hurtigt... Fra første Ve til pressefasen gik der 2½ time... at Snorre så var en kende stor og ikke kunne komme ud uden en tang til hjælp ja det fik fødslen til at vare ialt 4 timer  Så slemt var det ikke, først til sidst da jeg var udmattet af at presse og der er en epidural ikke virksom alligevel, da de slukker for den for at man kan mærke presseveerne 
Mange hilsener Ann-Rikka  Skal giftes d. 29/9-2007. Mor til: Snorre 28/6-2007 Englebarnet Tika 18/3-2006, R.I.P. Hestene Chico Dot DK og Lamells Sweet Jossie. Hel havre købes, Vestsjælland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|