Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

Synd at holde ferie?
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 21:59

Ja, det er vi egentlig lidt nået frem til her i huset...

Min datter startede jo i dagplejen som ganske lille (et halvt år), og hun har bare altid været glad for dagplejemoren, Bente.

Jeg ved jo godt, at når vi ellers har holdt ferie, så har Cille bare været SÅ glad for at komme tilbage i dagplejen igen, så vi blev faktisk enige om, at det var synd for hende, hvis hun skulle undvære dagplejen en hel måned, som der ellers var mulighed for. Desuden var der lige min graviditet/fødsel at tage højde for (termin 3/8, og min mand har 3 ugers ferie)

Nu bliver det så til 3 uger; 1 uge, der var i sidste uge og to uger her i de næste to uger - hun er altså afsted i dagplejen i denne uge.

Sidste uge var en dejlig uge på alle måder, selv om Cille hver eneste morgen sagde "Ned til Bente" og så lidt betuttet ud, når vi sagde nej, hun skulle være hjemme sammen med Mor og Far.

Hun har da også nydt at være hjemme sammen med os, og vi har nydt det mindst lige så meget - hun har bare været skøn, glad og tilpas hele dagen lang og bare været dejlig nem og sjov at have med at gøre, selv om hun har savnet de andre børn. Ja, ind imellem fortryder man næsten, at hun ikke skal være enebarn

Men i dag, hendes første dag tilbage i dagplejen, var hun bare totalt lykkelig, da hun ankom hos Bente dagplejer, og den pige jeg hentede i eftermiddag har også bare været SÅ glad og tilpas. Hun er ellers generelt en glad pige, men hun har godt nok savnet den kære Bente og de andre unger, det var tydeligt at mærke!

Er det også synd for jeres unger, at de skal holde ferie sammen med jer?

Jeg spurgte i lørdags min nevø på 8 år, der skal starte i første klasse efter sommerferien, om han var begyndt at glæde sig til at komme i skole igen; dét var han... Så ham var det også synd for.

Måske vi skulle afskaffe den lange skole-sommerferie

"Man skal vælge de krige, man vil tabe, med omhu"

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

HA HA HA
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 22:06

Jow jow, jeg kan godt nikke genkendene til det du skriver

Ida er også sådan - HVER morgen, også i weekenden spørger hun:" Imma (Emma) Lege nu??"

Emma er hendes bedste veninde i DP

Når vi så svarer "Ja, når du har spist din morgenmad" (Altså i hverdagene), så SKOVLER hun havregrøden ind som havde hun aldrig fået mad før - skyller et kvart glas mælk ned og siger: " Graguuu mad" (Tak for mad) og så har hun ellers travlt med at komme ind og finde tøjet frem, og det kan ikke gå hurtigt nok med at få sko på og komme afsted Det er kun lige på nippet at jeg kan være så heldig at få en farvel kys, for Emma venter jo

I weekenden hvor hun så får af vide at hun ikke skal ned til Emma, så sidder hun og stener for vildt over sin morgenmad, og det tager faktisk lidt tid før hun så gider tale med os igen

Så jo, jeg er også spændt på nu her hvor hun skal være hjemme i 14 dage...dog skal vi 10 dage til Lalandia, så mon ikke hun kan undvære Emma lidt

Stakkels unger...holde ferie? Bvadr

Christel
(Nu, mor til to vidunderlige unger..:)
Og på hesteryg igen..

0
0
Svar på denne tråd

Ork ja!
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 22:39

Jeg skal have begge piger hjemme i 3 uger - Bo holder kun fri af og til som det passer i de uger.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal tilfredsstille de to tøser i alle de dage - jeg skal virkelig være kreativ og lave en liste med aktiviteter, både inde og ude, hjemme og væk - gratis og dyrt.. puha!

Begge tøser er enormt glade for hhv bh og dp - og det kan være en kamp at få lov at beholde dem hjemme.

Vi bor lige overfor Filippas børnehave - dvs. at der er 50 meter til døren, legepladsen og alle veninderne.

Når jeg har hende hjemme, så skal jeg "finde mig i" ting som "Mor, du er kedelig nu vil jeg i børnehave", "Når jeg har spist min rugbrød må jeg så komme i børnehave".. suk, det er hårdt at være mor og tro at man gør noget godt for pigebarnet.

En dag gik vi tur med hvalpen, kom forbi lågen til børnehaven - og vupti, så hang Filippa på lågen og kaldte på et par af pigerne.

Jeg måtte til sidst nærmeste flå en totalt hysterisk og skrigende "unge" af lågen og sige "SÅ GÅR VI HJEM" - imens jeg forklarede et par undrende pædagoger hvad der foregik.

Uha, nu får jeg da helt myrepatter ved tanken om ferien - det bliver hårdt ja det gør så!

TinaR

Mor til Filippa 060603 og Mikkeline 260205

og lille blob i mavsen

0
0
Svar på denne tråd

HA HA HA
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 22:41
Det er sgu godt gjort at de unger hellere vil i inst. end at være hjemme og holde ferie med mor og far

Christel
Og på hesteryg igen..

0
0
Svar på denne tråd

Troede jeg var en "ond" mor
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 08:39

Fordi Andreas er såååå glad for sin vuggestue og virker fornærmet og frustretet når han ikke lige kommer derhen..

Om morgenen bliver morgenmaden også indtaget ekspress - og så kan jeg ellers mærke at han vimser omkring med en utålmodighed, der kommer til udtryk som div. skarns-streger...

Nu har han lige holdt 4 dage - ganske vidst var vi til familietræf - men hvor kunne jeg dog mærke at han havde savnet sin vuggestue her til morgen da han blev afleveret..

Nu har jeg lidt mere ro i sindet, da jeg kan læse at Jeres unger også elsker at komme på "arbejde"...

Jeg har jo en måned til den lilles termin - og har bare haft så dårlig samvittighed over at jeg har valgt ikke at holde 14 dage- 3 ugers ferie med Andreas - trods alle har sagt at så længe han er så glad for vuggestuen, så er det godt han kommer afsted..

Altså altså - Det er skisme svært at erkende at vi - voksne - bare ikke kan give det samme som andre børn og at børnene har deres egen kultur..

Men som jeg så tænker - så ville jeg også få "pip" af hun at være sammen med børn og ikke voksne - sådan må det også være for ungerne...

Så måske jeg ikke er så "ond" en mor alligevel..

Kærlig Hilsen

Stine

- Mor til Andreas 020606 og med en spirrevip

i maven 110807...

Oda fletvugge.

Kontakt via PB eller Email.

0
0
Svar på denne tråd

pyha da
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 09:07

Pyyha så er jeg ikke den eneste som frygter de næste 3 uger og 3 dage (men hvem tæller) hvor jeg skal være ALENE med begge unger.. Ea elsker også sin dagplejemor og keder sig bravt herhjemme ved mig, selvom jeg prøver at diske op med både den ene og den anden aktivitet for at more hende..

Herhjemme er ferie ikke ferie, her tæller vi de lange seje dage til hun kan komme afsted igen! ;-) Jeg starter på arbejde 6. august og Malthe ugen før i hans nye dagpleje, så mon ikke ferien til næste år bliver lidt mere velkommen? Min kæreste har ferie efter os andre, så det har han fået timet godt ;-)

--Katja--

Mor til Ea 030305 og Malthe 271006

Videnskab eller Gud - vigtigst af alt er kærligheden!

0
0
Svar på denne tråd

Det kender jeg slet
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 09:33

ikke til.

Både den store (9 år) og den lille (2 år) elsker ferier og fridage

Nadja på 2 år går meget op i, at vi har fri og at hun ikke skal afsted - noget hun skal have bekræftet op til flere gange i løbet af morgenen.

Og det på trods af, at hun er glad for sin DP.

Janek flader totalt ud de første par dage, inden han begynder at opsøge sine legekammerater.

SÅ her er der ingen bekymring, kun hygge og masser af hårdt arbejde til forældrene

God ferie til alle

Pia

Queen candyfloss - medlem af AWR

Man enten elsker eller hader det

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 09:41

Mine drenge spørger også hver dag om de skal i Bh :) Imorgen skal de til Sverige med mormor og morfar, også har de 3 ugers ferie, hvordan skal det ikke gå :)

Har i fået hund TinaR ?

Hilsner Lisab.

Tobias 170402

Patrik 151203

Amalie 181206

0
0
Svar på denne tråd

jeg kan altså
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 09:54

ikke synes det er synd at børn skal holde ferie sammen med deres forældre, synes det modsatte er tilfældet.

Mette

Billeder af mine børn.

Et barn er en engel, hvis vinger krymper i takt med at benene vokser.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg sys det er okay!
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 10:12

Jeg har oplevet det samme, eller det gør vi tit!

Hver weekend, hvor vi ikke laver noget, der keder de sig, og længes efter børnehaven og dagplejen allerede Lørdag sidst på dagen!

Så er en Søndag altså lang at komme igennem.

Men nu er de efterhånden så store, begge børnehavebørn, at det går bedre, og de leger for det meste rigtig godt sammen, og vi er meget sammen med deres fætter og kusiner, så her i år bliver ferien længere end normalt.

/Taniah

0
0
Svar på denne tråd

undskyld...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 10:21

men hvad er længere end normalt??

Jeg kan ikke forstå udtalelser som, de keder sig når de bare går hjemme med os og at folk tæller dage til børnene skal afsted igen

Hilsen Pia

0
0
Svar på denne tråd

Jasper..
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 10:42

Hvad er det du ikke forstår?

Ida hun RØV keder sig når hun er hjemme med os i bare en uge - når der ikke er andre børn lige i nærheden osv.

Vi skal sørge for at aktivere det meste af dagen, hun er nu 2 år, og har krudt i måsen. Det er da klart at hun synes det er sjovere i DP når der er 3 andre børn og de går tur, leger, spiser sammen osv osv.

Som en anden skriver, så ville jeg da heller ikke synes det var sjovt kun at være sammen med børn 24 timer i døgnet, uden at se en anden voksen, det samme forestiller jeg mig for Ida - altså, vi voksne leger jo ikke HELE dagen

Det er sgu ikke for min skyld at jeg sidst i ferien tæller dage til Ida skal i DP igen - næh, det er faktisk for hendes

Christel
Og på hesteryg igen..

0
0
Svar på denne tråd

Og Jasper
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 10:47

Så håber jeg også du lægger mærke til ironien og de mange smileys der er i tråden her - for selvfølgelig skal vi holde ferie med vores unger, og nyde hinanden, men nogle af os kommer bare ikke udenom, at ungerne ofte savner deres DP og alle vennerne

(Ligesom de forhåbentlig engang imellem også savner mor og far når de så ER i DP )

Christel
Og på hesteryg igen..

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 10:54

Næ ikke her.. Alexander på 2 1/2 siger hver morgen: Ikke i vuggestue - Være hjemme hos mor.. !! Stort suk.

( Efterfulgt af: " Laura i vuggestue ;-) )

Han har både i denne og tidlige vuggestue til tider været meget ked af, at blive afleveret. Men jeg ved da, at det går ok i løbet af dagen. Og han elsker jo at lege med de andre.

Men får han valget bliver han hjemme.

Jeg holder dem så også hjemme, alt det jeg kan.

Har det ikke dårligt med at aflevere dem, - vi skal have smør på brødet, mor skal bare arbejde pt - Men syntes generelt inst. er ren opbevaring.

( Bemærk jeg har ikke hyggelig dagplejemor, men kæmpe upersonlig og larmende inst., så var holdningen måske en anden )

Mor til Alexander 31.10.04 og Laura Josephine 29.04.06

0
0
Svar på denne tråd

Jasper og Lisabeth
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 10:54

Lisabeth - ja, en fransk bulldog, han er nu 14 uger.

Jasper - jeg ville have skrevet det samme som Christel. Det med at tælle dage er MEGET ironisk, fordi vi alle ved at det bliver hårdt atbejde at spille "24 andre legesyge børn" og få dagen til at gå med krative underholdningsindslag - samtidig med at huset skal passes og at man ikke skal gå omkuld kl 17!

Mine unger elsker da også at være hjemme - men foregår det flere dage i træk, eller er vi lidt for kedelige, ja så sprøger de altså om de må komme i børnehave - lidt på niveau med når de sprøger om de må se dvd, gå på legepladsen osv.

TinaR

og lille blob i mavsen

0
0
Svar på denne tråd

Christel...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 10:58

Jeg kan ikke forstå, at børn kommer til at kede sig så meget, at de som så små (Dp alder)- heller vil være andre steder end hjemme.

Jeg syntes at de i den alder er meget knyttet til os forældre og mine giver ikke udtryk for at ønske, at være andre steder end hos os.

Jeg ville bare personligt føle det som et nederlag, hvis jeg ikke formåede at underholde mine børn og give dem følelsen af at hjemme er bedst.

Med det mener jeg ikke, at man skal springe rundt om dem som en kakelak, men at sørge for nogle gode oplevelser som mætter dem

Og jeg har også en på 2 år med ild i måsen - og jo jeg bliver også nogle dage en smugle træt i betrækket men hvis der har været gode oplevelser, kan børn jo sagtens kede sig lidt, uden rigtig at kede sig.

Hilsen Pia

0
0
Svar på denne tråd

999999
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 11:45

Jeg sys det er godt til dem, at de keder sig, og at der ikke er noget vi skal HVER gang vi har dem hjemme.

Vi har dem af og til, ja tit vil nogen nok mene, hjemme enkeltvis en hel dag, hvor vi kun er sammen med den ene, bortset fra, at lillebror altid følger med jo.

Men ellers så ser de helst, at de skal afsted.

Det samme med, hvis jeg henter den store før 15, så har hun bare ikke tid, og det er stensikkert hver gang. Men kommer jeg kl 16, så er det OK!

3 uger er jo normalt, ikk, så her bliver sommeren på 4 ugers fri, samt en masse dage ind imellem, når F er hjemme... ;o)

/Taniah

0
0
Svar på denne tråd

Jasper...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 11:52

Nu snakker vi jo heller ikke at vi ikke formår at skabe hygge for ungerne i hjemmet i weekenderne, men 2-3 uger i træk ER da lang tid, når de er vant til en anden slags aktivitet dagligt Derfor er jeg også glad for at vi skal afsted i 10 dage, til et sted hvor der er rig mulighed for at Ida bliver mættet med gode aktiviteter

Så jeg føler det heldigvis ikke som noget nederlag, at Ida spørger efter sin DP når hun er hjemme i flere dage, tværtimod, så glæder det mig at vide at hun er SÅ glad for at være der. Hun kommer da stadig springende mig i armene når jeg henter hende dernede fra også.

Jeg er måske også hårdere udsat når jeg har Viktor på 9 måneder (Som stadig ikke sover som du ved), ja, så ER der grænser for hvor fed underholdning jeg er for en 2-årig 3 uger i træk - 24 timer i døgnet

Christel
Og på hesteryg igen..

0
0
Svar på denne tråd

Nederlag...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 12:26

Jeg kan heller ikke se det som et nederlag, at min datter gerne vil i dagpleje og se andre børn.

Selvfølgelig nyder ungerne at være sammen med os forældre (det er der altså ingen der siger, at de ikke gør!), men derfor savner de da stadig de andre børn og voksne, som de er sammen med i hverdagen.

Efter en ferie glæder jeg mig også rigtig meget til at se mine kolleger igen, fordi mine kolleger og mit arbejde "tilfredsstiller" nogle behov hos mig, som min familie ikke gør.

Det ér der ikke noget unaturligt i - og det betyder altså heller ikke, at min familie betyder mindre for mig af den grund - eller at jeg ikke nyder ferien sammen med dem for den sags skyld.

Jeg er i hvert fald rigtig glad for, at min datter er så glad for sin dagplejemor og for de andre børn - og for mange mennesker i vores omgangskreds, generelt. At hun gerne vil være sammen med dem betyder jo bare, at hun er i gode hænder; det kan jeg altså ikke se som et nederlag, medmindre jeg skal have eneret på hendes kærlighed.

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

ikke et nederlag her
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 12:51

Jeg ser det bestemt heller ikke som et nederlag som mor, at jeg ikke kan underholde mine børn i 3 uger i streg. Det har ikke noget med om man er en dårligere mor eller ej, det har noget at gøre med at ungerne gerne vil det de er vant til.

Det er måske også fordi vi har lillebror på 8 mdr at skulle tage hensyn til, så man kan ikke altid gøre lige hvad man vil, da det hele skal gå op i en højere enhed. Ea KEDER sig herhjemme hvis ikke vi laver noget, hun leger også meget af tiden, men efter 3 uger så bliver hun altså træls. Hun savner de andre børn og PLAGER om at komme afsted, og det er da forståeligt nok.

Vi har arrangeret med nogle andre forældre fra dp at vi kan mødes hos hinanden en dag eller to så de kan få leget og set hinanden her i ferien, det tror jeg de bliver glade for..

--Katja--

Mor til Ea 030305 og Malthe 271006

Videnskab eller Gud - vigtigst af alt er kærligheden!

0
0
Svar på denne tråd

Nu skriver
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 12:55

jeg jo, at jeg personligt ville føle det som et nederlag - ikke at andre skal/bør

Og det kan godt være at det er nemmere for mig, i og med at der er 7 års spring mellem mine børn.

Men jeg kan ikke sætte mig ind i - at det er dejligt at børnene hellere vil i DP eller børnehave end at være hjemme.

Jeg mener stadig at så små børn, har bedst af at være hos deres forældre

Min datter er også glad for sin DP - men hun hører nu til i min favn

OG det at børnene kan lide at være sammen med andre, ja da også mine - men mit indtryk er altså, at de bedst kan lide at vi også er der.

Hilsen Pia

0
0
Svar på denne tråd

Jasper/Pia...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 13:03

jeg læser altså ingen steder, at børnene hellere vil være i dagplejen end hjemme. Kun at de helst ikke vil undvære dagplejen... Det er ikke helt det samme.

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er glad for at min søn
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 13:07

Elsker sin vuggestue

Der er mange meninger om børn, børneopdragelse, hvordan man bør gøre dit, dat og dut - ligesom der er lige så mange forskellige typer af mennesker, med forskelligt aktivitetsniveau, som der er perosnligheder...

Jeg har en dreng med drøn på

Han går i en herlig lille vuggestue og børnehave der ikke er særlig stor, hvor de store børn elsker de små og de små børn virkelig ser op til de store..

Min dreng har virkelig udviklet sig meget efter han er kommet derhen..

Jeg kan jo ikke kunne sige hvordan han ville ha været hvis han "bare" gik hjemme ved mig - for det får jeg jo aldrig svar på..

Jeg ved bare at han er rigtig rigtig glad for sin vuggestue og jeg ville personligt føle mig som en dårlig mor, hvis jeg sad og ønskede at han ville savne mig dagen lang..

Han savner ikke mor - ikke hvad jeg ved af - han græder ikke når jeg går, men er hurtigt optaget af alle de ting og sager som han er så glad for..

Ofte når jeg kommer og henter ham skal ha lige vise mig dit, dat og dut og jeg følger gladelig med rundt og får inspiration til ting og sager vi kan anskaffe os til hjemmet, eller hvad vi skal finde på af tossestreger sammen..

Om det er fordi jeg er højgravid at jeg også holder af at få et lille pusterum skal jeg lade være usagt, men jeg ved at både Andreas, jeg og Andreas far er glade for vuggestuen, og de færdigheder han har fået der henne..

At tiden godt kan være lang for en lille fyr uden sine venner og børnekulturen har intet med at han ikke er glad for sine forældre og at være hjemme..

Han har ganske enkelt brug for begge dele i sin tilværelse og derfor har jeg i år valgt ikke at holde flere ugers ferie, da vi ingen steder skal og der kommer en ny baby..

Dette er da også en væsentlig grund til at jeg har givet Andreas lov til at komme derhen, det sted der er hans, og som giver ham så meget inspiration og glæde i livet..

Er jeg så en dårlig person for det? Tja, i såfald kan jeg sagtens leve med at være en dårlig person, for jeg ved at når jeg henter min dreng, så har han haft det godt og når han bliver lidt ældre end 13½ måned så vil der sikkert komme dage hvor han hellere vil være hjemme, det er ihvertfald min erfaring..

Kærlig Hilsen

Stine

- Mor til Andreas 020606 og med en spirrevip

i maven 110807...

Oda fletvugge.

Kontakt via PB eller Email.

0
0
Svar på denne tråd

Det skrevne ord
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 13:07

Der må jeg jo så sige - at det læser jeg, eller på den måde at børnene bliver skuffet over ikke at skulle afsted.

Hilsen Pia

0
0
Svar på denne tråd

Pia...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 13:18

Ja, de er skuffede over ikke at skulle afsted.

Hver evig eneste dag, hvor min datter har været i dagplejen bliver hun jo også HENTET igen.

Hun kommer hjem hver eneste dag og ville nok blive temmelig ked af det, hvis ikke jeg kom og hentede hende... Noget mere ked af det, end hun bliver over ikke at komme i dagpleje.

Så det er ikke et spørgsmål om, at hun vælger dagplejen frem for hjemme. Hun vil bare gerne begge dele.

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

TinaR - må
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 13:30

jeg så lige spørger, hvorfor der ingen billeder af hvalpen har været?!!

Undskyld jeg brød ind i tråden...

Christine

Nu med Fisker-manden

0
0
Svar på denne tråd

Vi har lige
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 13:33

været en uge i sommerhuset på Ordrup Næs med min svigerfamilie, mandens onkel og tante plus min mor. Albert var eneste barn, men søndagen havde vi besøg af fætre og kusiner hele dagen (Alberts 3 års fødselsdag).

Resten af ugen var vi på stranden, fiskede efter krabber, hyggede os og ja alt hvad man kan gøre med en dreng på 3 år. Men hver evig eneste morgen lød det:

hvornår kan jeg komme i børnehaven igen barn altså, vi har ferie ! Albert vil gerne over og lege med andre børn. Heldigvis var der andre børn ved stranden han kunne lege med.

Jeg går hjemme mandag og onsdag, tit er Albert hjemme hos mig og vi hygger os. Men alligevel lyder det tit fra ham: jeg vil altså gerne i børnehaven. Enkelte dage har han ønsket at være hjemme og fået lov til det (kan tælles på EN hånd).

Jeg har i lang tid troet at jeg havde et underligt barn indtil jeg så tråden her. Det jeg virkelig undgår med Albert er lange dage i børnehaven (fra 7-17). Han er der fra 9 til 15.

Nogle børn er vel glade for at være "fri" for forældrene indimellem ??? Og kun godt de er glade for at være i deres vuggestue/dagpleje/børnehave ! Jeg tager det som et dårligt tegn at stedet ikke fungerer hvis barnet ikke vil afsted flere gange.

Beagle.

0
0
Svar på denne tråd

Christine..
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 14:53

Mange gange undskyld ;-)

Måske laver jeg en tråd herinde med billeder af børn og hund.

TinaR

og lille blob i mavsen

0
0
Svar på denne tråd

en lille artikel fra helse
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 15:24
Ferie er OGSÅ kedsomhed Alle familiens medlemmer har brug for ferie og brug for at sunde sig. Det kan sagtens sammenlignes med et hårdt og krævende arbejde at gå i børnehave, skole eller SFO.
Af Vibeke Manniche, Børn og unge-læge, phd, Helse nr. 7, 2007

Det er ferietid - og dermed også en tid med udfordringer. Vi vil så gerne nå det hele i ferien. Være en familie, nyde hinanden, have oplevelser, indhente alt det, som vi har forsømt i et travlt forår.

Derfor fristes vi også let til at fylde ferien med tusinde gøremål. Rejser, ture, familie tam-tam, udflugter osv. Og når nu vi trænger så hårdt til ferien, må vi endelig ikke kede os. Men måske er det netop det, som familien har brug for. At kede sig sammen.

I daginstitution eller hjemme?

Mange forældre holder helt naturligt ferie med deres børn. Det synes også indlysende, men desværre gælder det ikke for alle. Rundt omkring i landet lyder det, at nogle børn holder to ugers ferie med forældrene, men så vender børnene tilbage til daginstitutionen. Forældrene forklarer det stort set altid med, at børnene keder sig derhjemme. Derfor skal de i børnehave.

Det er helt misforstået. En del af livet er OGSÅ at kede sig. Kede sig sammen og alene. Det er oftest, når vi keder os, at vi bliver kreative og finder på sjove lege, ture, udflugter - eller blot snakker sammen. Er sammen.

Ferien - hvor familien tømres sammen

Ferien skal selvfølgelig bruges til at være kulturel, til at være globetrotter, til at ordne haven - og til at samle kræfter igen oven på et hårdt arbejdsår. Hårdt og krævende skoleår eller institutionsår.

Alle familiens medlemmer har brug for ferie og brug for at sunde sig. Det kan sagtens sammenlignes med et hårdt og krævende arbejde at gå i børnehave, skole, SFO osv. Der stilles mange krav.

Men ferien er også den tid, hvor familien skal kittes sammen. Hvor de løse ender skal samles igen, og hvor vi skal finde ud af, hvorfor vi kalder os en familie. Måske ligefrem genfinde lidt af familiefølelsen ovenpå en travl periode. En del af familielivet er også at kede sig!

Tøffetid

Til det gode børneliv hører en god portion tøffetid. Tøffetid, er den tid, hvor vi ikke gør så meget andet, end at vi tøffer rundt sammen. Flytter lidt rundt på nullermændene, rydder lidt op, ser lidt TV, leger med hunden, keder os en anelse, laver mad sammen og snakker sammen. Tøffetid er det modsatte af zoo-ture, cafe-ture, tivoli-ture, familiebesøg osv. Tøffetid er meget vigtig for børnene, og er oftest den tid, hvor børnene for alvor får den opmærksomhed, som en del savner i en travl og hektisk hverdag. Tøffetid er desværre samtidig den tid, som mange af os ubevidst føler er spild af tid, kedeligt og som sjældent giver respekt blandt kollegaer og venner. De vil hellere høre om tre zoo-ture på en weekend, end at man tøffede hele weekenden eller det meste af ferien. Men undervurder endelig ikke betydningen af tøffetid for familiens sundhed, helse og trivsel.

Gode råd til ferien

- Alle familiens medlemmer har brug for og krav på lige lang ferie - børn som voksne

- Vær ikke bange for kedsomhed - det fører ofte til kreativitet

- Børn har brug for tøffe-tid. Tid hvor vi ikke gør meget andet, end at vi tøffer rundt sammen. Laver stort, småt, praktiske gøremål og ingen ting. Er sammen!

- Pas på, ferien ikke bliver overbooket med gøremål - der skal også være tid til at genfinde ´familie-melodien´.

- En god ferie er OGSÅ at tøffe rundt sammen derhjemme i ro og mag.

0
0
Svar på denne tråd

trilsen
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 15:29

til helse for en god og så rigtig artikel..

Mette

Billeder af mine børn.

Et barn er en engel, hvis vinger krymper i takt med at benene vokser.

0
0
Svar på denne tråd

Ja enig - super artikel...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 17:52

Men vi er jo forskellige.. Og er udstyret med forskelligt "temperament". Jeg har jo lige gået hjemme med begge mine små i 4 måneder. ( Og som i nok ved, er jeg jo alene 24/7 ). Og vel var det træls.. Men skisme ikke fordi, at nogen kedede sig.

Syntes mere, at det drejede sig om, at få alt til at gå op med sovetider, mad etc..

Og vi render bestemt ikke rundt. Syntes netop det fede er, at sove længe, tulle rundt i nattøj, gå på legepladsen, på biblioteket i ro og mag, handle, ligge på sofaen og se tegnefilm, vaske gulv sammen, gå lang tur etc etc.

Nu er min den store måske også bare god til at lege alene - Fordi han blev storebror tidligt, men aldrig om jeg kan huske, at han har " krævet underholdning / aktiviteter ".

Og må altså nok indrømme.. At JEG også ville tage det som et nederlag, hvis barnet altid hellere ville i vuggestue eks.

- Men på den anden side... Laura ville feks ikke med hjem idag. Vendte hovedet bort, hver gang jeg spurgte. Men også lige taget op fra lur og placeret i sandkassen.

Men hva´... Hvis børnene er glade.. Og forældrene er glade - Og får slappet af.. jamen så afsted med dem ;-) ( Bare ikke her )

0
0
Svar på denne tråd

Anja...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 19:15

Nu er det altså ikke sådan, at vi undlader at holde ferie fordi børnene nogen dage hellere vil i børnehaven - i hvert fald ikke her i huset.

Der er 3 ugers non-stop ferie.

Tror et par af jer, helt har misforstået hvad det er vi mener/skriver - det er jo ikke sådan, at vi ikke holder ferie, lader vores børn være hjemme når vi selv har fri osv.

Det er heller ikke sådan at vi her i huset bruger 23 timer i døgnet på at tilfredsstille vores børn - men en hel dag uden input fra mor og far, forslag til nye lege/aktiviteter og noget vi er med i, det går ikke her. Så ender det med at de river hovederne af hinanden (og nej, det skal heller ikke tages så bogstaveligt som jeg skriver det) og ender med at blive uvenner.

Men jo, nogen dage vil de hellere i børnehave/dagpleje end at være hjemme hos os - det tager vi bestemt ikke som et nederlag, men som et sundhedstegn på at de fungerer der hvor de går, at de kan lide at lege med de andre børn og at de tør have en mening selv.

Har jeg en af pigerne, eller begge, hjemme en hverdag, så er det fordi jeg vil foretage mig et eller andet med dem - en tur i skoven, en tur ud og handle med efterfølgende is, bage, se film, gå i haven etc.

Fik de bare lov at lege og være i fred, imens jeg gjorde hvad jeg plejede - så kunne de efter min mening ligeså godt være i børnehave og få brugt deres hjerner/muskler.

TinaR

og lille blob i mavsen

0
0
Svar på denne tråd

Rigtig god artikel
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 19:26

Ingen tvivl om det - men den indeholdt nu ikke noget nyt for mig I virkeligheden synes jeg nok den artikel er en lille smule nedladende - men måske det afhænger af øjet der læser

Vi har masser af "tøffetid" herhjemme - faktisk vil jeg vove den påstand at vi tøffer en lille smule hver dag, og lidt mere i weekenden Vi render ikke til alverdens ting hver dag, hver weekend, eller i ferier.

Nu har vi booket ti dage i Lalandia i år, for jeg vil ikke have to så små med til udlandet - men, halløjsa, der bliver da en del tøffetid, for vi kommer heller ikke udenom at vi har to med vidt forskellige behov (så skal den ene sove, så skal den anden have mad, den ene skiftes, den anden sove, den ene spise osv osv osv) Så faktisk går rigtig meget af vores dag med de helt almindelige basale ting for eksistens, og det skal gå op i en højere enhed på bedst mulige vis. Men UD af huset skal vi altså, for vi holder ikke ferie og slapper af, hvis vi er herhjemme i 14 dage - vi er trætte af at glo på de samme 4 vægge (nok mest mig fordi jeg nu har været på barsel i 2 år), men jeg tror vi alle trænger til at komme lidt afsted.

Jeg skriver gerne her, at Ida "kun" holder 2 ugers ferie, og gemalen holder 3 uger - hvor Ida altså skal i DP den sidste uge af gemalens ferie - MEN - vi SKAL have malet huset udvendigt i år (det SKRIGER Gori) og indrømmet - det hus bliver ikke malet hvis begge unger flyver os om ørerne - det VED jeg bare.

Heldigvis, er det ikke noget jeg har det skidt med - for jeg ved jo at min dejlige pige alligevel vil ÆLSKE at komme ned til sin DP efter 14 dages "tøffetid" med familien Puha, det er heldigt at jeg ikke føler det som et nederlag

Christel
Og på hesteryg igen..

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har lidt
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 22:11

svært ved at forstå, hvordan det skal være sådan en plage at aktivere sine unger hjemme? Og inden nogen flipper ud, så vil jeg også skynde mig at sige at der selvfølgelig er forskel på børn - og jeg har jo bare en lille gumpe-nisse på knap 10 mdr., som stadigvæk er til at aktivere. Kan godt se, det bliver sværere med alderen.

Men... Jeg synes bare der er så mange ting, man kan tage sig til. Svømmehal, legeplads, legestue, besøge andre med børn, få besøg af andre med børn, bage, gå i haven, plaske i bassin, tage i skoven, på stranden osv. osv.

Handler det ikke mere om, at man som forælder har så lidt tid til sig selv, at man ser ferien som et hårdt tiltrængt åndehul, hvor man kan smække fusserne op og læse en bog uden at have en tumling hængende i buksebenene?

Min dreng startede indkøring i dagplejen for 5 uger siden. Jeg har nu haft ham hjemme de sidste 10 dage pga. dp-mors ferie, og jeg gruede lidt, fordi han var så eddikesur om eftermiddagen, når jeg havde hentet ham fra dp. Jeg så for mig, hvordan de følgende 14 dage ville blive et aktiveringshelvede, indtil det gik op for mig hvor meget jeg havde mulighed for at lave med ham.

Dp-mor roste mig til skyerne, "hvor er det dejligt at du vil være sammen med din dreng i ferien". Jeg undrede mig lidt et par dage og så fik jeg endelig spurgt hende hvorfor det var så bemærkelsesværdigt? Og så fortalte hun at det faktisk var sjældent at et barn ikke skulle i gæste-dp i hendes ferie. Forældrene holder ferie uden børnene i langt de fleste tilfælde?

Nå, men jeg vil ikke spille klog og dunke nogen oveni hovedet. Vi lever jo i hver vores virkelighed.

0
0
Svar på denne tråd

TinaR :-)
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 22:20

Jeg skriver bare, hvordan JEG har det. Ingen angreb på nogen her.

Forstår ikke, hvorfor nogen føler sig stødt - Som det lyder til.

Siger og mener ikke, at nogen er dårlige forældre eller noget i den dur, siger såmænd bare hvordan det er her. - Og syntes da nok, jeg havde smidt nogle smileys ind..

Men må jeg lige pointere.. Vi behøver da ikke være enige her - Det sjove / spændende / lærerige er vel, - Når vi ikke er?..

0
0
Svar på denne tråd

Omtåelig tråd...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 22:56

Sikken en debat, synes lige jeg vil give besyv med, selv om de fleste synspunkter er luftet.

Jeg læser nu også de fleste indlæg som skrevet med et glimt i øjet; dejligt at ungerne er glade for deres institutioner, det ville være temmelig trist hvis de ikke var.

Når det er sagt tror jeg stort set alle er enige om vigtigheden af ungerne skal holde ferie minumum 3 uger med forældrene, og det også med masser af tøffetid. Undskyldninger som man skal male hus (sorry Christel) giver jeg ikke meget for, det er da også vigtigt for børnene at lære at der nogle gange skal ordnes nogle store projekter, og det er da bare guld værd for alle parter hvis man på den ene eller anden måde kan få inddraget ungerne i det. Husk børnene føler sig som et vigtigt og værdsat medlem af familien hvis de har hjulpet til i et fælles projekt.

Vi har på skift gået hjemme med Jeppe (der snart er 4 år), uden at have mulighed for at tage nogle offentlige steder (butikker, svømmehaller, legeland, you name it), og må nok indrømme jeg trækker på smilebåndet når min søster nogle gange er ved at gå amok over hendes dreng har været hjemme hele weekenden, og "ikke har været til at holde ud". Jeg holder også af at komme på arbejde, få andre input og synes det bliver "trælst" i længden at gå herhjemme. Jeg ville også ønske min dreng havde haft mulighed for at komme i børnehave og udvikle sig på linie med alle andre børn. Men man lærer utrolig meget af at være tvunget til at gå hjemme med dem, Jeppe keder sig ikke, er fantastisk til selv at sætte lege igang, har en fantastisk fantasi, er god til at hjælpe til med vores projekter, og finder selv på projekter eller lege sideløbende med vores.

Pointen i hele denne lange strukturløse smøre er vel egentlig bare at understrege vigtigheden af børnene får lov at være hjemme i hele sommerferien, uanset hvor gerne de vil i institution, og at ferien ikke nødvendigvis kun skal være i børnenes tegn.

Nanna.

Støt børnecancerfonden
www.boernecancerfonden.dk

DEN SOM KUN.

Den som kun tar spøg for spøg og alvor alvorligt.

Han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt.

- Piet Hein

0
0
Svar på denne tråd

Anja...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 22:57

det var mest en reaktion på dette:

Men hva´... Hvis børnene er glade.. Og forældrene er glade - Og får slappet af.. jamen så afsted med dem ( Bare ikke her )

De sætninger for det (i mine ører) til at lyde som om nogen af os skulle have skrevet, at vi bare sender ungerne afsted fordi det er nemmest og at vi så bare smider os i sofaen indtil kl 16 hvor vi henter dem.

Det var såmen bare det jeg reagerede på - for ingen af os har jo skrevet, at vi sender vores unger afsted for at slappe af ;-)

Indsætter lige en mio. smileyer - for jeg er ikke ude på at diskutere, få ret eller på anden måde skabe ballade ;- ;-) ;-)

Jeg føler mig på ingen måder stødt, talt ned til, stemplet som dårlig mor eller andet - for det ville jeg kun gøre, hvis jeres svar ramte plet ;-)

TinaR

og lille blob i mavsen

0
0
Svar på denne tråd

Det er helt ok Nanna
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 23:02

Du skal skam ikke undskylde

For at kunne forstå MIT valg om at Ida skal i DP den uge vi skal male huset, skal man nok også være lidt inde i vores situation (Min efterfødselsreaktion, Ida på 2 år, Viktor på kun 9 mdr, ingen søvn osv) Og da jeg ikke er interesseret i at få malet alt andet på matriklen i samme farve som huset, ja, så vurderer jeg at Ida endnu ikke er gammel nok til at være med i SÅ stort et projekt

Ellers deltager hun i stort set alt hvad vi laver herhjemme

Hvem har iøvrigt bestemt at sommerferien er 3 uger?

Vi holder jo så også efterårsferie, vinterferie, juleferie, påskeferie osv osv - så hvornår på året man vælger at lægge sin ferie er der vel ikke andre der kan "dømme" over?

Christel
Og på hesteryg igen..

0
0
Svar på denne tråd

Slappet af...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2007 23:15

Nå men slappet af, var såmænd ikke negativt.. For det skal man vel også... ;-)

Tænkte netop på feks Christels situation.. Eller min.. For den sags skyld.

Og her råber jeg lige højt: Mine børn har kun holdt en.. ja en´!! uges ferie.. - Og de får ikke mere pt..

Meeen.. De har aldrig været længe eller meget i inst. Har lige haft begge hjemme et stykke tid og starter studie til sep. med korte dage igen. Derfor har jeg valgt at arbejde 30 timer hele ferien her. Simpelthen nødvendigt at skrabe nogle penge sammen efter 2 gange barsel. Og inden studie.

Det er sommer, ungerne er meget ude - Og jeg sender dem afsted med ( næsten ) god samvittighed. Bortset fra at yndlingspæddagogerne og legekammeraterne har ferie - Træls.

Syntes det er ærgeligt, og hader morgenræset, men alle skal jo overleve efter bedste evne..

God sommer til alle :-)

0
0
Svar på denne tråd

Christel...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2007 00:11

Havde ikke lige tænkt på Viktors manglende søvn, har nu egentlig fuldt med i tråden, men hvde ikke fået med at du havde haft en efterfødselsreaktion. Sammenlagt hjælper det lidt på forståelsen... Pointen er vel også bare at så længe man ikke vælger at forkorte ungernes ferie hvert år, sende dem afsted hver gang der er mindre ferier etc., så går det også et enkelt år eller to hvis man er lidt hårdt spændt for. Jeg kan sagtens se i vores omgangskreds, at de med 2 meget små børn, har det til tider temmelig hårdt! Der er altid undtagelser der bekræfter reglen!

Selv om børnene er for små til at deltage i det rigtige projekt kan de nu sagens deltage alligevel. For nu at tage eksemplet med at male hus, så kan Ida have et sideløbende projekt, male sandkassen med vand, eller kridt f.eks. Hun skal selvfølgelig ikke arbejde med maling! Indimellem skal man spise, så kan barnet deltage i at lave en madkurv der kan indtages på græsplænen. Det tager selvfølgelig længere tid med børn "i hælene", men jeg tror invisteringen er godt givet ud i mange henseende.

Nogle af de bedste minder fra min barndom var når vi havde travlt med høsten hjemme, og vi skulle hjælpe med at lave frokosten og eftermiddagskaffen til min far, og selv bringe den over til ham på marken og se hvor glad han blev. Sidde og spise maden med ham og bringe kurven med tilbage igen. Ligeledes når halmen skulle køres ind, og man bare knoklede derudaf (selv om vi sikkert bare stod i vejen). Vi følte vi hjalp til og havde pludselig en betydning for at arbejdet blev gjort.

Hilsner fra sentimentale

Nanna.

Støt børnecancerfonden

DEN SOM KUN.

- Piet Hein

0
0
Svar på denne tråd

Mia får også
Forfatter: 
Dato:  11-07-2007 12:56

kun 2 ugers ferie, for det er hvad vi har :-/ ... så må den kære fru Manniche tage en snak med min arbejdsgiver, hvis hun er utilfreds.

Amanda holder 8 uger, men hun er så også 10 år ældre.

Hilsen

Anne

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  11-07-2007 13:22
meget interessant råd at læse.

Nu er de fleste synspunkter stillet frem, men jeg syntes nu der ikke er noget mere skønt end at holde ferie sammen med Erik og min mand. Nej, hvor bliver Erik glad når han bare får lov til at tulle rundt i nattøj det halve af dagen og mor og farlaver alt muligt med ham, dermed ikke ment at vi er underholdningsklovne hele dagen, men bare at fylde en vaskemaskine kan gøres til en sjov kasteleg, en stykke tøj mor, et stykke tøj Erik, osv. Det hele tager meget mere tid, men vi har jo ferie, sp vi har tid tik at grine sammen om opgavren og lige pludselig slapper man mere af.

Erik er super glad for din DP og hun er også en super DP, men vi nyder også ferien meget. Vi bor ikke langt fra DP så når vi går forbi hilser vi da også lige men helt uden skrig og skrål...

Så her i huset holder vi alle ferier sammen, det er mange uger om året, 4-6 uger sommerferie, efterårsferie, vinterfrei, osv...og vi nyder det!

Hyggehejsa
Renana

Stak så Ole en dag i trav, stod med et ved det store hav!
Øjet skinnede, tåren randt, intet mere i verden bandt.

0
0
Svar på denne tråd

Øv, hvor er jeg egentlig træt af
Forfatter: 
Dato:  11-07-2007 15:21

hvordan denne her tråd har udviklet sig. Jeg føler nærmest, at jeg skal have dårlig samvittighed over et eller andet, selv om jeg ikke helt selv kan se hvad. Jo, måske at have startet tråden i det hele taget.

Tråden blev startet med et glimt i øjet, og hvis man vælger en kort ferie for sine børn, selv man har mulighed for en længere, så er der nok en grund til det.

Hvorfor skal det tolkes sådan, at man allerhelst vil have, at ens børn ikke er hjemme, og at det generelt handler om, at børnene slet ikke kan aktiveres hjemme?

Ind imellem er dét vel generelt svært for alle, kunne jeg forestille mig, og ind imellem kan man nok godt tænke, at det da kunne være dejlig nemt, hvis barnet var i institutionen.

Min datter er kun knap 2, og lige nu er det ikke svært at holde hende i gang (det klarer hun nemlig glimrende selv), men det bliver det måske nok senere, når hun bliver lidt ældre og bliver endnu mere vant til aldrig at kede sig.

Som jeg skrev i mit første indlæg, har hele min familie nydt den sidste uge, hvor vi alle holdt ferie sammen.

Også selv om min datter hver dag har spurgt til dagplejemoren, og selv om hun var ovenud lykkelig, da hun kom derned igen.

Ergo synes jeg da selvfølgelig ikke, at man skal afskaffe ferie, eller at det er synd for ungerne at holde ferie.

Det var faktisk ironisk ment...

ØV!

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

gsims...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2007 17:21

Tja...desværre kan vi ikke selv styre hvilken retning trådene tager Og ironiske tråde de bliver altid misforstået på et eller andet tidspunkt.

Egentlig synes jeg bare den har udviklet sig til en sund debat om vigtigheden af at børn holder ferie; tråden er nok hjulpet lidt på vej af forældre gang på gang får skudt i skoene af medierne at mange holder ferie uden deres børn (men jeg kender ikke nogen).

God ferie med ungerne til alle

Nanna.

Støt børnecancerfonden

DEN SOM KUN.

- Piet Hein

0
0
Svar på denne tråd

hold da op
Forfatter: 
Dato:  11-07-2007 17:56

der er lidt forskellige meninger.

vi tager 2 uger afsted på ferie (en uge i udlandet og en uge i DK) og så har vores dreng udover 1 uge mere hjemme + en uge hos mormor.

han er så lige hele denne uge hjemme ekstra pga sygdom :-( (han smækkede lige bisserne ned i rattet på en radiobil)

Vores dreng nyder at være hjemme, køre på stranden og gå 1-2 timer med hundene kan sagtens være nok "aktion" for en dag, han nyder at hjælpe med at bage en kage og pynte den senere osv. komme ud og få en skridttur på hesten og hjælpe mig med at muge er også et hit :-) han hyggede sig også gevaldigt i går med at sidde 1 time i badekarret og synge i kor mens jeg skrubbede kalk af vores sorte fliser i brusekabinen.

da han var mindre var det endnu nemmere syntes jeg.

hvis han "kun" skulle være hjemme 1-2 uger ville jeg nok bruge dem hjemme på hygge sammen med ham, istedet for at tage på 2 ugers begivenhedsferie... er helt enig i den artikel med at børnene har brug for at være hjemme og stresse af. det er jo også sundt for børn at "lege selv".

måske sværere (?) med 2-3-4 små børn, ved det ikke, men har valgt kun at få et barn af samme årsag så jeg pudser lige min glorie :-)

Hvad andre vælger er jeg ret ligeglad med, kan bare ikke se hvad man skal have børn for hvis der ikke er for at være sammen med dem når man kan. - ikke bare sende dem afsted når der er mulighed for det, men sende dem afsted når der er brug for det.

Hilsen Sjanna

0
0
Svar på denne tråd

Gad vide...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2007 21:47

Hmm - jeg undre mig lidt over, hvornår pædagoger/medhjælpere/DP kan holde ferie, for jo flere pædagoger/medhjælper/DP-timer der bruges i sommerferieperioden, jo færre timer har de til jeres børn til hverdag. For på et eller andet tidspunkt skal de jo holde ferie ;-)

Mvh. Lotte_L (tilhænger af tøffe-tid)

Rolf.. 13.01.99
Roar.. 13.01.99
Vigdis 20.09.06

"I don't make things difficult. That's the way they get, all by themselves."
Citat: Mel Gibson "Lethal weapon I"
0
0
Svar på denne tråd

Vores pædagoger
Forfatter: 
Dato:  11-07-2007 22:51

Vores børnehave er helt ferielukket i 4 uger - de to andre børnehaver holder lukket i 2 uger.

Dvs. at børnene fra de to der holder lukket samtidig overføres til den der har åbent - men en smule personale fra hver børnehave.

I dag hentede jeg Filippa tidligt og der var maks 15 børn i børnehaven - så jeg syntes faktisk, at det er ret tydeligt at der holdes ferier.

Her tror jeg ikke, at det er et problem for pædagogerne at få holdt deres ferie.

Lederen fra vores børnehave fortalte, at de gør sådan fordi det sparer vikartimer og spare op til resten af året - syntes det er en fin ide, for det fungerer godt i de fremmede børnehave, de gør meget for at børnene er trygge.

TinaR

og lille blob i mavsen

0
0
Svar på denne tråd

LotteL...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 11:55

Jeg tror ikke du behøver at bekymre dig om hvornår DP og andre pædagoger SÅ kan holde deres ferie - TRO mig, de får holdt det ferie de skal - i hvert fald her i kommunen -(Og lidt til)

Vores DP har 4 fulde uger, + 3 dages ferie her fra uge 30

Christel
Og på hesteryg igen..

0
0
Svar på denne tråd

Cruella76 + TinaR..
Forfatter: 
Dato:  12-07-2007 22:04

Det var nu egentlig mest lidt "for sjov" og for at sætte den lidt på spidsen, at jeg hev DP/pædagogernes ferie ind over..

Men det er jo immervæk sådan at de der arbejder i "ferie-perioden" må holde ferie på et andet tidspunkt (uagtet der er noget der hedder timer til feriepasning), og så må "lille spip" jo undvære sin højtelskede DP/pædagog der i stedet*S*..

Det er et puslespil af rang, at få timetallene/feriepasning til at gå op på årsbasis, i hvertfald her i "min" institution, hvor vi kun er 7 voksne til 140 børn. Så alle der ikke har et REELT pasningsbehov, bliver bedt om at holde børnene hjemme i ferierne.

Og nej, det er ikke altid bare hygge at have ungerne hjemme en hel skoleferie (el. lign.), og jeg kunne af og til også have lyst til at give dem et frimærke i nakken og sende dem til Timbuktu - men i institution, ville jeg ikke sende dem i ferien.. jeg går jo heller ikke på arbejde når jeg har ferie ;-)

Mvh. Lotte_L (som vist er lidt træt, og undskylder hvis ovenstående bare blev en gang vrøvl ;-) )

Rolf.. 13.01.99
Roar.. 13.01.99
Vigdis 20.09.06

"I don't make things difficult. That's the way they get, all by themselves."
Citat: Mel Gibson "Lethal weapon I"
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider