Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

forældre orlov?
Forfatter: 
Dato:  11-05-2007 07:59

Det er så lige gået op for mig, at der er noget der hedder forældre-orlov.

Men hvad er det for en størrelse? Jeg har forgæves forsøgt at finde svar på mit spørgsmål på nettet, men jeg synes jeg læser nogle modsættende svar, så måske I kan hjælpe?

Jeg har holdt et års barsel fra Malin blev født og så til hun blev et år. Derefter kom hun i dagpleje og jeg i arbejde. -Hun er nu 2 år.

Men har jeg så endnu et år til gode? -Altså det der kaldes forældre-orlov? Jeg har læst mig til at hvis man ønsker at bruge orloven skal man holde mindst 13 uger og maks et år.

Oven i det står der så at orloven kan holdes fra barnet er 14 uger og frem til de er 9 år.

Da Malin var 14 uger fortsatte jeg jo hjemme ved hende, det som jeg kaldte at jeg gik på barsel i et år. -Men var det i virkeligheden forældreorlov fra de 14 uger og frem til hun var et år, eller var det barsel og i så fremt, har jeg stadig et år at "gå hjemme" i sammen med hende?

-Ikke at jeg har tænkt mig at gå hjemme med hende i et år, og dermed undlade hun kommer i dp, men vi står til at skal flytte her den 1/6, men vores nye sted er ikke indflytningsklar før til september/oktober. I mellemtiden skal vi bo i et lånt hus, men ikke i den kommune vi har købt vores nye sted i. Derfor er der jo ikke meget mening i at lade hende starte i pasning for 3 mdr og så efterfølgende skal flytte hende igen, når vores nye hus er indflytningsklart.

Derfor opstod ideen om en forældreorlov, men er jeg berrettiget til en sådan?

Hilsen Anima
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  11-05-2007 08:09

Jeg troede at forældreorloven var afskaffet?

Da jeg fik tvillingerne for 8 år siden kunne man få ½ års barsel, og så vælge at tage forældreorlov op til 52 uger på hvert barn.

Så blev det vist lavet om, så barselsorloven blev længere (hvis man ønskede det) og forældreorloven bortfaldt. Det blev sat op som om det var en forbedring for småbørnsforældre, idet barselsorloven nu var på omk. 1 år i stedet for ½ år, men i realiteten var det jo en forringelse på ½ år, for dem der brugte den fulde forældreorlov..

Men det kunne være rart hvis du har ret, for så har jeg da lige noget orlov der skal planlægges i løbet af de næste par år *S*..

Spændt på om nogen ved mere!

Mvh. Lotte_L

Rolf.. 13.01.99
Roar.. 13.01.99
Vigdis 20.09.06

"I don't make things difficult. That's the way they get, all by themselves."
Citat: Mel Gibson "Lethal weapon I"
0
0
Svar på denne tråd

samme her
Forfatter: 
Dato:  11-05-2007 09:31

jeg mener også at forældreorloven er udgået, og erstatet med den nuværende barselsorlov...

Maria

(venter en pige d. 2. juni)

0
0
Svar på denne tråd

ja udgået
Forfatter: 
Dato:  11-05-2007 09:53

Ja, forældreorloven er udgået. Når du oplever, at nogen stadig holder forældreorlov, så er det fordi man kunne gemme den op til barnet er 9 år (mener jeg det er)

Min svigerinde har holdt sin orlov af 4 gange, fordelt på 13 uger hver gang. Men jeg synes, hun siger, at man kun får 60% af dagpengene i forældreorloven. Knap så sjovt.

Mvh Tina, desværre uden Turpin

Til Dick Turpin:
"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider