Det er så lige gået op for mig, at der er noget der hedder forældre-orlov.
Men hvad er det for en størrelse? Jeg har forgæves forsøgt at finde svar på mit spørgsmål på nettet, men jeg synes jeg læser nogle modsættende svar, så måske I kan hjælpe?
Jeg har holdt et års barsel fra Malin blev født og så til hun blev et år. Derefter kom hun i dagpleje og jeg i arbejde. -Hun er nu 2 år.
Men har jeg så endnu et år til gode? -Altså det der kaldes forældre-orlov? Jeg har læst mig til at hvis man ønsker at bruge orloven skal man holde mindst 13 uger og maks et år.
Oven i det står der så at orloven kan holdes fra barnet er 14 uger og frem til de er 9 år.
Da Malin var 14 uger fortsatte jeg jo hjemme ved hende, det som jeg kaldte at jeg gik på barsel i et år. -Men var det i virkeligheden forældreorlov fra de 14 uger og frem til hun var et år, eller var det barsel og i så fremt, har jeg stadig et år at "gå hjemme" i sammen med hende?
-Ikke at jeg har tænkt mig at gå hjemme med hende i et år, og dermed undlade hun kommer i dp, men vi står til at skal flytte her den 1/6, men vores nye sted er ikke indflytningsklar før til september/oktober. I mellemtiden skal vi bo i et lånt hus, men ikke i den kommune vi har købt vores nye sted i. Derfor er der jo ikke meget mening i at lade hende starte i pasning for 3 mdr og så efterfølgende skal flytte hende igen, når vores nye hus er indflytningsklart.
Derfor opstod ideen om en forældreorlov, men er jeg berrettiget til en sådan?