Først vil jeg sige har ikke læst de andre indlæg, og jeg er allerde forberedt på en masse skæld ud over det jeg nu skriver.
Men gud hvor jeg føler med din søster og hendes mand og ej at glemme deres lille barn.
At læse det du har skrevet er som at læse om hvad jeg selv lige har gennemgået, dog er min mand ikke som du beskriver og jeg har selv valgt at få et barn mere.
Men det har din søster nok også, har har vel næppe holdt hende?
Din søster har haft en hård graviditet, jeg har selv været der og ingen kan snakke med om hvad man gennemgår i sådan et forløb når de ikke selv har været der.
Hun er nu i lykkelige omstændigheder igen, trods den hårde tid, ved hun nu frem for sidste gang, hvad der er i vente, en lille ny skabelse af liv..
Jeg kan ikke beskrive hendes følelsesmæssige situation, men jeg kan forklare min egen, der er mange ting der læner sig op af det du skriver om din søster.
Midt i januar fik vi endelig svaret hos lægen, vi skulle være forældre igen, jeg var kun 7 uger henne, men det så lovende ud, for i min første graviditet var jeg allerede indlagt da jeg var fem uger henne og jeg var sygemeldt resten af graviditeten.
Jeg nåede at nyde min nye status som gravid i fem dage, så begyndte det hele igen og også denne gang blev jeg indlagt, en stor rutchetur startede, jeg fik angstanfald, turde ikke være alene, græd hele tiden. ( det viste sig dog at være de piller lægen havde udskrevet som havde disse bivirkninger) En dag ringede jeg til min svigermor og sagde jeg ville have det fjernet.
Gudskelov vågnede jeg op da jeg havde afsluttet sætningen, for det var jo et spirende liv jeg ville af med.
Pillerne blev afleveret hos lægen og min mand mindede dem lige om at han aldrig ville høre det navn igen.
Angstanfaldene var væk, dog var jeg stadig hunderæd for de næste mange måneder, hver gang jeg havde to gode dage så vendte det og blev være end før og jeg blev indlagt igen.
Det der pinede mig endnu mere var de folk der ingen forståelse havde, jeg ville ikke snakke i telefon og gæster var helt udelukket, men folk ville ikke respektere det.
Men når man kaster op 24 timer i døgnet,har man ingen enrgi og det kræver energi at snakke med andre, den smule gnist jeg til nøds kunne finde, var jeg nødt til at bruge på min søn.
alligevel blev folk ved med at dukke op og jeg måtte have hjælp fra min mor og min mand, til at forklare at vi kontaktede dem når jeg var klar.
Folk forstod heller ikke at vi ville have flere efter den tur med den første.
Jeg fik nogle meget sårende kommentare, mest fra folk der ikke selv har børn, men de ved jo heller ikke hvad det vil betyde at blive mor, men det er en følelse der overgår alt, uanset de hårde måneder inden.
Jeg havde dog et lille håb i denne graviditet, lægerne sagde at det ikke behøves at vare lige så længe anden gang med opkastninger.
Og efter mange indlæggelser og et vægttab på 8 kilo, er mine opkastninger næsten væk. Jeg er i uge 15 har stadig meget kvalme, men nu kan jeg stå ud af sengen og gå rundt udenfor.
Mit råd til dig vil være at respekter din søsters valg, det kan måske være svært for andre at forstå, at man ikke har brug for omsorg i sådan en situation, men i risikerer at kvæle hende, som flere gjorde ved mig, jeg har valgt fortsat at tage afstand fra nogle af dem, jeg er ikke helt ovenpå og de respekterede ikke mine valg.
Hun har sikkert også en masse følelser hun slåsser med, jeg slåssede med en enorm følelse af at være en dårlig mor. Samtidig var jeg enorm rasende på min mand, han burde ikke have ladet mig blive gravid igen. Jeg hadede min mor, hvad pokker skulle hun bekymre sig sådan for.
Men jeg er glad for det i dag og kan ikke vente med at blive mor igen.
Og lige en sidste ting, det med at barnet ikke får næring er noget vrøvl, det eneste opmuntrene lægerne gang på gang kunne fortælle mig, var at min barn skulle nok tage det den skulle bruge, det var mig der manglede, heldigvis er disse små spirer egoistiske og tager for sig.
Derudover har en undersøgelse vist at de kvinder der har meget opkast i graviditeten har en mindre abort risiko end den anden gruppe uden meget opkast.
Jeg vil ønske jer held og lykke med det hele og så håber jeg i er der for din søster på en god måde, hun har meget at kæmpe med lige nu.
Vh.Susanne.