I starten var jeg lidt skuffet, fordi man som gravid glæder sig over det og gerne vil dele det med sin elskede - og gerne vil fortælle om alle de ting man oplever. Men manden oplever det bare ikke på samme måde... Han har ikke den samme "connection" til barnet som kvinden har - og føler sig ikke spør gravid. Hele hans verden forbliver stortset som før, dog med den ændring at kvinden bliver tykkere, for nogle sære vaner og måske inddrages et rum i hjemme til børneværelse. Det er først i det sekund hvor barnet er født, at hele hans verden bliver ændret for stedse. Kvindens er blevet ændret gradvist gennem 9 mdr. ...
Min mand deltager i graviditeten i det omfang han selv lyster - dog har jeg sagt at han skal med til alle undersøgelser - læge som jordemoder - og det gør han også med glæde...
Det med at mærke på maven, var ikke hans favorit-ting i starten, da han ikke kunne mærke det store, og derfor blev lidt skuffet. Junior har en fantastisk evne til at ligge helt stille, når man mand lægger en hånd på min mave... Men nu er jeg i 34. uge - og min mand har gennem længere tid kunnet mærke og se når der bliver moslet rundt derinde. Og nu ligger han selv hånd på maven... og kommenterer juniors forsøg på at give sin mor blå mærker indvendigt.
Selve redebyggeriet siger ham ikke det store, men han har da lavet puslebordet, og er meget stolt over det. Der ud over har vi købt barnevogn og autostol sammen, og her var det ham der besluttede hvilken model. Jeg fik så lov til at bestemme farven... 
Tøj til den lille siger ham ikke noget, og dog...
En ting som jeg dog har svært ved at forlig mig med, er at utrolig mange der bliver forældrer, omlægger hele deres liv og hverdag. Ikke længere tid sammen med vennerne, byture eller hygge med veninderne, osv osv... Det skal der ski stadig være mulighed og plad til selvom man bliver forældrer. Ja, den første tid er barnet/babyen selvfølgelig i fokus, men gradvist, så kan barnet blive passet ude og forældrene kan få et pusterum, og lade op...
Min mand og jeg er begge enige om at vi ikke skal ændre i vores relationer til familie og venner, fordi vi har fået en baby. vi vil stadig tage ned til min moster og onkel på Falster, og tilbringe en week-end hos dem, eller til vores venner i Vojens. Junior følger med...
Men igen - junior skal så også lige fødes og vi skal have hverdagen til at fungere med en baby i huset...