- var jeg også i tvivl, lige indtil jeg fandt den rette mand... Da jeg fandt ud af, hvor meget han bakkede op omkring min interesse (hestene), var jeg ikke i tvivl om, at det var ham, der skulle være far til mine børn.
Vi fik en søn i juni sidste år, som vi dog desværre mistede kort efter fødslen. Jeg er selv jagt- og distancerytter, og jeg opfattede ikke graviditeten som et problem. Jeg var dog ikke ude at starte jagter, mens jeg var gravid, men jeg fik trænet derhjemme, og startede derimod distancestævner, hvor risikoen for styrt knap er så stor.
Løbende med at maven voksede, måtte jeg naturligvis tilpasse træningsniveauet, men det var der intet problem i. Jeg stoppede med at ride i 6. måned, simpelthen fordi min hest er temmelig "vims", og mit balancepunkt var da så forskudt pga. den store mave, at jeg ikke længere følte det helt sikkert. I stedet blev det så til løsspringning, longering og massevis af trækketure ud i terrænet.
Da staldarbejdet blev for hårdt overtog min mand uden nogen form for brok. Når/hvis jeg havde nogen dårlige dage, hvor jeg ikke selv kunne motionere min hest, trådte han glædeligt til. Desuden var det en klar aftale, at når jeg havde født, ville jeg gerne tidligt igang med at ride igen. Vores aftale var, at hestene og rideturene skulle være mit frikvarter fra blenumse og babyskrål, og han glædede sig til, at dette skulle være hans kvalitetstid alene sammen med hans søn.
Desværre gik det jo ikke helt som planlagt, men havde det gjort det, så tror jeg også, at resultatet var blevet som planlagt. Hvor der er vilje er der jo vej. Det er klart, at junior skulle have været vænnet til det, og træningen ville det første stykke tid måtte tilpasses "lillebror", men jeg tror sagtens, at det havde fungeret.
Jeg brugte i stedet turene i terrænet som terapi. I skoven var der plads og luft til tanker. Præcis 13 dage efter min fødsel, sad jeg igen på min hest og var på vej i skoven. Det var den helt rigtige løsning for mig, men man skal naturligvis hver især gøre, som man føler det rigtigt.
Jeg er nu gravid igen (dog kun 15 uger henne), og min mand og jeg har denne gang samme aftale. Jeg rider stadig, og nyder turene ud i det grønne. Jeg rider ikke lige nu nogen jagter, men jeg regner da med, og håber på, at kunne være med på de sidste par jagter i 2007. Min mand plejer altid at være med på jagterne alligevel. Han nyder, at være en del af fællesskabet, og vi nyder begge, de hyggelige ture. Vi er altså sammen, om hestesporten - han dog bare fra jorden af. Når jeg skal afsted igen, må vores næste junior jo også med, men i en stationscar kan der sagtens være barnevogn bagi, og der findes jo brystpumper, så det er vel alt i alt et spørgsmål om tilvænning og planlægning...
Jeg var ikke ét sekund i tvivl om, hvornår jeg var klar, og hos os har der kun været glæde, da begge graviditetsteste viste positiv...
Held og lykke med det - uanset hvordan du vælger at gøre det...