Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

Gåstol for eller imod??
Forfatter: 
Dato:  11-12-2006 09:18

Hvad synes du om en gåstol, er du for eller imod? Eller har du haft uheldige erfaringer med den?

Jesper fik en gåstol i dåbsgave, men ved da ikke helt om den skal tages i brug (når han bliver gammel nok, altså)..

Mvh Moni

Nu med sønnen Jesper, født den 31. august 2006.

0
0
Svar på denne tråd

gåstol
Forfatter: 
Dato:  11-12-2006 09:25

Vi brugte den til Ea inden hun kunne gå helt, og var vildt glade for den. Hun synes det var hammer sjovt at løbe frem og tilbage i den, og blev på den måde ret god til at gå og til at holde balancen. Hun sad heller ikke i stolen, men den greb hende jo hvis hun faldt.

Jeg er helt sikkert for, men selvfølgelig ikke ret lang tid af gangen. De skal jo lære at gå selv, men sådan lige når man laver mad eller skal have hænderne fri til noget andet, så er den super!

--Katja--

Mor til Ea 030305 og Malthe 271006

Videnskab eller Gud - vigtigst af alt er kærligheden!

0
0
Svar på denne tråd

Mikkel
Forfatter: 
Dato:  11-12-2006 09:26

har en gå-stol som han har brugt siden han kunne sidde som 4 mdr. gammel.

Havde manden ikke kommet med den, havde han nok aldrig fået en. Men Mikkel er så lykkelig for sin, elsker at ræse rundt i den - og det går STÆRKT.

Han leger med storesøster, hun kravler rundt på gulvet og så suser han rundt og prøver at fange hende, og de klukker af grin begge to, og kan hurtigt bruge 1 time sådan.

Så efter at have set Mikkel i sin, er jeg klart for.

Men det er ikke sikkert nr. 2 en dag får lov.

Mikkel har ALDRIg ville ligge på hverken ryg eller mave og lege - ligegyldigt dyre aktivitetstæpper osv. eller om jeg lå der. Så for ham har det gjort at der skete andet end mors arm, eller ligge og græde på gulvet.

Men hvis nr. 2 gider ligge og kigge og lege på gulvet, så bliver der ingen gåstol.

Undskyld den lange smøre.

/Eva

Mor til Mikkel 030406

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2006 09:43

at gåstolen er god som legetøj. Mine har brugt den og Silje får også lov. :-) De har alle været gode tila t ligge selv og knokle rundt både på mave og ryg, har været gode kravlere og de to store har begge gået, da de var 12 måneder. :-) Gåstolen er blevet brugt som et stykke legetøj, som man fik ov at lege med en gang i mellem. De har ikke været i den dagligt, men en gang i mellem. Og de har elsket at være lidt mere mobile. :-)

Så jeg er også for. Så længe de bruges med omtanke. Ligesom med alt andet. :-)

Camilla

Festsange forfattes. 250,- pr sang. Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Ring/skriv for mere info. :-)

0
0
Svar på denne tråd

???
Forfatter: 
Dato:  11-12-2006 11:45

Jeg har googlet lidt rundt, men er stadig i tvivl om hvorfor gå-stole ikke bliver anbefalet?? Jeg ville nemlig gerne have enten en gå-stol eller gå-bil til min datter på 7 mdr. Hvad ville I foretrække??

Hun er god til at støtte og stå på sine ben - dog stadig lidt på tå..

Håber på lidt hjælp og erfaringer ..

Heidi.

0
0
Svar på denne tråd

gåstole
Forfatter: 
Dato:  11-12-2006 12:19

Gåstole bliver ikke anbefalet - det er rigtigt.

Men uden sin gåstol var Benjamin sur og frustreret - han kunne jo ikke komme omkring og det var han fryfteligt irriteret over. Efter han fik sin stol blev han en meget nemmere og gladere dreng. Han var tydeligt mere tilpas og vi brugte den gladeligt. Faren ved at brugen sådan en, er at barnet får en fejlagtigt opfattelse af rum, og så er det vist ikke så godt for ryggen. Men i moderate tidsperioder går det helt sikkert nok. Vi var i hvert fald glade for vores

Eva

Stengårdens DSP'er - ønsker alle en glædelig Jul.

Klik ind på vores hjemmeside og se hvor fine vi er

0
0
Svar på denne tråd

Gåstol..
Forfatter: 
Dato:  11-12-2006 14:18

Ja, jeg er imod.

Freya har aldrig haft nogen gåstol men har selv måttet kæmpe for at komme frem, og det kom hun. Hun har altid været meget aktiv og stærk i kroppen af selv, at måtte kæmpe for at komme frem. Hun elskede at sidde på sit tæppe og lege - også inden hun kunne kravle. Og det lige meget om far elle mor var i nærheden og om hun kunne se os. Rigtig god motorik.

Har ikke den store kendskab til gåstole, men de børn som jeg kender der har "siddet" i sådan en, har haft dårlig motorik, tit gået på tæerne (også senere), og faktisk været længere tid om at gå og kravle.

jeg synes bedre om en gåvogn - men der er de selvfølgelig noget ældre inden de kan bruge.

Men man skal jo ikke skære alle over i en kam, og har da også hørt at en gåvogn kan være god i nogle tilfælde.

0
0
Svar på denne tråd

alt med måde
Forfatter: 
Dato:  11-12-2006 18:28

De fleste børn synes en gå-stol er sjov, men den kan nedsætte/tilbagesætte deres motorik hvis de fiser rundt i den konstant. Jeg har en kusine der simpelthen brugte den som barnepige, når de kom hjem fra arbejde så satte de tøsen i gå-stolen, og der sad hun så til hun skulle i seng, for så kunne hun jo følge med dem rundt i huset.

Det vil jeg absolut ikke anbefale.

Jeg ville sige maks 10 min ad gangen, og ikke hver dag.

Men meningerne er jo forskellige, og barnet skal da også have lpv at have det sjovt.

Maria

Baby forventes juni 07 - der er at for længe til

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-12-2006 21:15

Jeg er imod, jeg fandt det her på nette og det forklare hvorfor jeg er imod:

Gåstol

Hej!

Jeg har et spørgsmål ang. gåstole, min kone og jeg var på besøg hos et vennepar, som også har en dreng, han havde en gåstol, som vi prøvede at sætte vores søn i, og han lyste helt op, og grinede løs og skubbede sig selv baglæns til stor morskab for os alle.

Vi blev hurtigt, min kone jeg, enige om, at sådan en må vores søn på 7 mdr også have, men så snakkede vi med min mor, som sagde uha nej,det skader benene og gør drengebørn, sterile!!!

Er det virkelig sandt? I så fald så vil vi ikke købe sådan en gåstol, til vores søn.
Vi ved godt at det er med måde, at man bruger den, men er den så slem, som min mor gør den til?

Glæden i vores søns øjne, kan vi ikke lige slippe, så vi håber meget på, at der er sket en hel masse siden, jeg var dreng.

På forhånd tak.

En far.

Svar
Kære far

Om det ligefrem gør drengebørn sterile at være i gåstol vil jeg stille spørgsmålstegn ved,- det har jeg dog ikke hørt, men det er rigtigt at sundhedsstyrelsen fraråder brug af gåstol.

Det er rigtigt at mange børn er meget glade for at være i en gåstol, og det medfører også en risiko for at barnet helst vil opholde sig der og helt mister lysten til at være på gulvet. Det at være på gulvet er bedre for barnets motoriske udvikling og hvis barnet sidder i gåstol er der en risiko for at det vigtige krybe-kravlestadie springes over.

Derudover vil barnet kunne få en forkert oplevelse af, hvordan ting hænger sammen. Der er f.eks forskel på at støde ind i ting, når man sidder i en stol, som tager fra, end hvis man selv kravler rundt, falder og skal op igen. Det har også betydning for barnets sanseudvikling og forståelsesramme at det ikke er i en stol at barnet f.eks. rammer en bold. Et barn der får fat i en bold med hænderne vil opleve dens runde form og lære at den triller væk når den tabes eller bevidst trilles. Det er en erfaring, en oplevelse som barnet ikke får i gåstolen.

Derudover er det ikke sikkert at jeres dreng i en alder af 7 mdr. er stærk nok til at kunne sidde selv. Ved at være på gulvet, rulle og krybe,- kæmpe sig rundt, vil han styrke sine muskler og blive stærk. Ved at blive placeret i en stol, vil der være noget der holder ham og han vil ikke styrke ryggen.

Til sidst kan nævnes at en del af de børn der sidder meget i gåstol begynder at gå på tæer, ofte fordi de har svært ved at nå gulvet med flad fod. At lære at gå på tæer er uhensigtsmæssigt, når barnet skal til at gå rigtigt uden stolen til at holde sig.

Som du kan høre er jeg ikke den store fortaler for gåstole, men det er selvfølgelig jer der som forældre skal vurdere, hvad I mener er bedst for jeres barn. Min personlige holdning er at når barnet bliver så stort, at det har muskulatur og kræfter til at komme lidt omkring, så er det langt at foretrække at give barnet en gåvogn i stedet. Det vil sige en vogn som barnet skubber foran sig, når det skal lære at gå.

Håber at svaret var fyldestgørende nok og gav jer lidt at tænke over. Held og lykke fremover.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske

Med venlig hilsen

Louise, mor til Mikkel ~født 24/3-2006~

0
0
Svar på denne tråd

Louise1973
Forfatter: 
Dato:  11-12-2006 21:24
Kan jo kun sige at det du har fundet, passer gevaldigt på mine erfaringer og teorier

0
0
Svar på denne tråd

korrekt
Forfatter: 
Dato:  11-12-2006 21:59

Det er helt korrekt at de ikke skal bruge den før de selv så småt begynder at gå, de skal selv kæmpe sig rundt i starten. Ea var 14 mdr da hun fik hendes stol og gik da hun var 15 mdr.

Men som legetøj og morskab vil jeg stadig sige for :-)

--Katja--

Mor til Ea 030305 og Malthe 271006

Videnskab eller Gud - vigtigst af alt er kærligheden!

0
0
Svar på denne tråd

Takker
Forfatter: 
Dato:  11-12-2006 22:04

Tak for alle jeres svar.. Det er dejligt at høre foredele og ulemper..

Heidi..

0
0
Svar på denne tråd

Katja.
Forfatter: 
Dato:  11-12-2006 22:10

Men hvis de så småt er begyndt at går, hvorfor så ikke heller invistere i en gåvogn

Morskab? jamen de kan da sagtens morer sig uden en gåstol.

freya fik et boldbad da hun blev et år, til stor morskab for hende og mødregruppens børn. Se de er kanon til motorik. For det første skal man kravle ind i det og boldene gør at de bruger en masse sanser. Og ellers har de meget morskab med en babygynge indenfor.

Freya sad selv som 6 mdr, krøb som 7 mdr, rejste sig ved bordet som 8 mdr. kravlede som 9mdr

Rejste sig fra gulv uden støtte som 10 mdr, men havde ikke balance til at gå. opdagede hun havde mellemørebetændelse, så fik dræn i en uge inden 1 års fødselsdag og gik et langt stykke den dag hun fyldte 1 år.

Balancen sidder ved ørene.

0
0
Svar på denne tråd

En god ting
Forfatter: 
Dato:  12-12-2006 11:21
er nemlig en gåvogn, da barnet derved lærer at holde balancen men stadig kan støtte sig og kom eomkring.

Så er der også ekspeter som Erik der har en mor der ikke for noget i verden ville give ham en gåstol pga netop det Louise fandt frem til. Men det er han da ligeglad med vi finder bare vasketøjskurve, stole, legeborde og andet og skubber det hen over gulvet og går med det. det går knap så stærkt men hjælper ham at gå rundt. Så morskab kan man også få uden gåstol.
Også tvinger det ham jo til selv at finde på, vil han rundt må han jo finde på hvordan...
det er jo sådan de små lærer ved at de ikke får det hele serveret.

hyggehejsa
Renana
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider