Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

Børnesygdomme og smittegrupper
Forfatter: 
Dato:  05-12-2006 08:01

Cille (min datter) har netop været syg, og min svigerinde var så hurtig som lynet til at ville have smittet sit barn, da der var mulighed for, at det var skoldkopper.

Jeg svarede hende, at de da gerne måtte komme forbi (Cille var ikke specielt dårlig, så det var til at overkomme for os alle), men at jeg langtfra var sikker på, at det var skoldkopper, da der jo ikke var ret klare symptomer.

Jeg synes det der med "smittegrupper" er noget fis, og så fandt jeg ud af, at jeg står helt af overfor, at de så målrettet skal sidde og bytte savl og spyt ("hvis Cille sutter på den dér nu, så skal Lærke have det at sutte på om lidt, så kan Cille få det, Lærke sidder med nu") - det er simpelthen bare for klamt! Hvorfor ikke bare bede om en klat snot, de kan blande i maden - det giver vel dybest set den bedste bakteriekoncentration? Fy for fan...

Dét sker ikke igen!

Nå, men jeg synes jo engang, at jeg har læst noget om disse her "smittegrupper", og det kunne jeg godt tænke mig at læse noget mere om - er det noget, nogen kender noget til, hvor man kan finde???

Så har man måske også noget mere håndgribeligt at "slå svigerinden" oven i knolden med, hvis det skal diskuteres på et tidspunkt - eller så jeg kan selv blive klogere på, om jeg er en latterlig hystade (quite possible )

Jeg kan i øvrigt tilføje, at jeg har været syg hele weekenden og i går med med ondt i knolden, ondt i halsen og snot i lange baner - det samme som Cille jo havde, og stjernerne siger, at min mand ligger der i morgen, så det var nok i virkeligheden ikke den klogeste beslutning, de har taget, de kære svigerfolk...

0
0
Svar på denne tråd

skoldkopper
Forfatter: 
Dato:  05-12-2006 09:42

Hej

Så vidt jeg husker smitter skoldkopper også før de bryder ud.

Der er godt nok ikke nogen der skal sidde og blande savl og spyt med mine børn - yrrk

Mener smittegrupper oftest bliver dannet og brugt af dem som ikke ønsker at vaccinere deres børn mod mæslinger, fåresyge og røde hunde.

mvh

Anne

0
0
Svar på denne tråd

læser med
Forfatter: 
Dato:  05-12-2006 09:47

Jeg kan desværre ikke hjælpe med dit spørgsmål. Til gengæld håber jeg meget at du får nogle andre svar, for jeg synes også det er et interessant emne, som jeg ikke helt ved hvad jeg skal mene om.

Nu har jeg/vi jo ikke børn endnu, men når vi får det ved jeg at diskussionen om vaccination eller ej kommer op. Sagen er nemlig at hverken min kæreste eller jeg er vaccineret (ja, hvad er sandsynligheden for det? ). Alligevel kan jeg godt blive i tvivl om hvad der vil være det rigtige valg for vores børn når man nu læser hvor stor en procentdel der er vaccineret...

Jeg læser spændt med

Mvh cilis

0
0
Svar på denne tråd

vaccination
Forfatter: 
Dato:  05-12-2006 10:22

skoldkopper smitter imens de "væsker".

med hensyn til at fravælge vaccination, mener jeg at det er meget egoistisk, børn kan rent faktisk blive hjerneskadet af mæslinger, og når man ikke vaccinerer er man med til at holde epidemierne igang. Disse epidemier kan så ramme en baby som endnu ikke er gammel nok til at blive vaccineret.

MEN man vaccinerer jo ikke mod skoldkopper som jo også er ganske ufarlig ( dog med risiko for koppe ar), så egentlig er det jo ikke så dumt at prøve at få det i barnets tidlige alder dog min. 1 år, dertil sagt ville jeg nok ikke vælge at lade dem bytte snot, føj for den, snot er jo heller ikke et skoldkoppesymptom.

Hvis hun har fået en god forkølelse eller influenza med hjem så er hun nok færdig med snotbytteri ( tihi)

god bedring til jer alle.

tanja

Kloge Frode maj 2001

charmerende Alfred februar 2004

lynet Gorm juli 2006

0
0
Svar på denne tråd

Her er hvad...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2006 11:56

...netdoktor siger om smitte af skoldkopper:

Hvordan får man skoldkopper?

Man smittes med varicella zoster-virus. Smitten sker fra person til person, dels i form af direkte kontakt med de bristede skoldkoppeblærer og dels i form af luftbårne dråber. En person smitter fra cirka tre dage før udslettet bryder ud, til der er dannet sår på alle blærerne. Der går cirka mellem 10 og 20 dage, fra man er smittet med skoldkopper, til sygdommen bryder ud.

Smittegrupper har jeg aldrig hørt om før, men jeg ved da, at da mine havde skoldkopper, da kom et par bekendte på besøg med deres små børn, som ikke havde haft skoldkopper. Ungerne legede almindeligt sammen på gulvet uden at dele hverken snot eller spyt og 10 dage efter var det så deres tur til at have de fineste røde pletter. :-)

Man siger jo, at skoldkopper bliver værre jo ældre barnet er, så jeg vil også helst have det overstået mens de er rimelig små - gerne i slutningen af min barsel! ;-D

Hvad angår vaccination, så er mine børn vaccineret (eller bliver det - Silje er skal jo først om 3 uger). Et lille prik er bedre end risikoen ved både mæslinger og polio - især mæslinger er der jo en risiko for at få herhjemme. :-)

Camilla

Festsange forfattes. 250,- pr sang. Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Ring/skriv for mere info. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes ski' også
Forfatter: 
Dato:  05-12-2006 17:00

det er for ulækkert...

Jeg troede faktisk også kun det med "smitte-besøg" var forbeholdt dem, der ikke får vaccineret deres børn (det er nu også min holdning, at de skal - bivirkningerne ved vaccinationen er for intet at regne mod de konsekvenser, sygdommene kan have).

Og så tror jeg nok, at skoldkopperne smitter uanset om det er gennem savl, snot (for at tage den ulækre) eller væske fra skoldkopperne eller andet - ellers kunne sygdommen vel heller ikke smitte, før den er brudt ud???

Jeg synes altså bare, at jeg kan huske at jeg har læst noget om, at det var dumt, dette med disse "smittebesøg", fordi man dels risikerer at sprede sygdommen og fordi man risikerer at få helt andre sygdomme med hjem, end der egentlig var hensigten - hvilket jo er tilfældet her Hvor mon det var?

Er i øvrigt glad for, at I har lidt samme indstilling som jeg mht. savl-bytteri... Jeg troede faktisk også bare, det var et spørgsmål om, at de kom forbi, og at de to tøser så skulle kigge lidt på hinanden, Cille skulle give lille Lærke en knuser, som hun plejer, og så var det nogenlunde dét - men det var ikke lige det, de syntes i hvert fald

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider