med spermaprøver og kender en del til det.
Oftest skal man aflevere to eller tre prøver af hinanden efterfølgende med et par ugers mellemrum. Der er variation med prøverne så een er ikke eentydigt nok dels sæsonen kan spille ind. Sommerperioden giver en lidt dårligere sædkvalitet hvor vinterperioden giver en lidt bedre kvalitet. Hvad dette kan skyldes ved man ikke...
Udfra analysen, man tæller hvor mange A´ere der bevæger sig i prøven (A´erne er dem der bare svømmer vildt der ud af), B´erne der dem der svømmer men ikke sååå stærkt som A´erne, C´erne er dem som bevæger i "ring" og D´erne er dem som er livløse/døde.
Så får man en procentvis fornemmelse om prøven er god, ret god, nogenlunde og dårlig.
Derudover tæller man også hvormange spermatozoer der er i et givent areal og udfra dette kan man regne ud hvor mange mio spermatozoer der er i hele den afleverede prøve.
Tilsidst kigger man på en antistoftest, nogle mænd kan godt have antistoffer mod prøven så spermatozoerne har det elendigt.
Penetrationstest laver man også, det er en test hvor man tester spermatozoens evne til at bevæge sig i et "sejt medie", der måler man længden efter en 1 time.
Tilsidst laver man en morfologi, en test hvor man vurderer udseendet af spermatozoerne.
Jeg ved ikke hvor I har afleveret en sædprøve, har det været hos en speciallæge kan man godt komme ud for at blive "sendt videre i systemet". Jeg har lært de tests inde på Klinik for Vækst og Reproduktion, Rigshospitalet.
Jeg ved ikke om man udfører de samme test i andre laboratorier.
Men udfra de samlede prøver der bliver afleveret kan man sige om hans sædkvalitet er
eller
. Er den
kan I blive indstillet til fertilitetsbehandling eller hvis den er
er det dig der skal undersøges. Man undersøger manden først da det er nemmest og billigst 
Skriv hvis der er noget du vil spørge om !
Beagle.