Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

Elevplaner
Forfatter: 
Dato:  04-05-2014 11:48

Hej.

Vi har lige fået tilsendt et par elevplaner og det ser umiddelbart ganske udmærket ud, men nej, hvor er der dog mange mystiske betegnelser: National test, LUS, matematikprøve m.m. og så svarene på disse.

Altså, essensen af det hele er da til at forstå, men det kunne da egentlig være helt rart at vide, hvad fx. resultatet C8 skal sættes i forhold til. Svaret "klart over middel" lyder jo også meget tilfredsstillende, men for dylan da, hvad dækker det over? At der er 55 korrekte i forhold til 100 mulige, eller hvad??

Altså, når man nu alligevel tester børnene på kryds og tværs, hvorfor så ikke bare angive et resultat, som alle kan fatte??? Ja, hvad med at anvende en ganske almindelig karakterskala?

Nå ja. I LUS testen opererer man tilsyneladende med trin.....

Grundlæggende er jeg ikke i tvivl om, at de begge klarer sig fint i skolen. Det er bare så hundehamrende irriterende at blive præsenteret for alt det kodesprog.......

Missolga

0
0
Svar på denne tråd

Skal du
Forfatter: 
Dato:  04-05-2014 14:09

Har du ikke mulighed for at komme til forældresamtale og få uddybet elevplanen?

På skolen hvor jeg arbejder, sender vi snart elevplaner ud og forældrene har så mulighed for at få en samtale om elevplanen nogle uger efter.

C8 - hvis det fx er i en matematik prøve - så er det et rigtig fint resultat. Jeg mener C8-C10 dækker over, at barnet har forstået og kan bruge de forskellige regnearter osv uden problemer. Der kan rykkes videre til noget nyt og barnet har ikke behov for at skulle repetere del-emner.

LUS står for læseudviklingsskema og er faktisk en ganske god måde at måle et barns læseudvikling på. Fordi barn og forældre får afdækket 1. Hvad kan barnet. 2. Hvad skal der til for at nå næste trin.

Det betyder fx at det barn som føler sig (og måske også er) en dårlig læser, alligevel får øjnene op for hvad man kan og hvad der helt konkret skal gøre for at komme videre. "At læse mere" og "Du skal blive bedre" er jo bare sådan nogle tomme uhåndterbare fraser.

Nationaltest-sproget står undervisningsministeriet for. Og det kan virke som russisk. "Klart over middel" er ikke noget der uddeles i flæng, det betyder faktisk at dit barn har scoret rigtigt højt.

Men hvis dit barn har scoret C8 i et eller andet og der i en national test står "klart over middel" - så tag det heeeelt roligt. Dit barn er rigtig godt i vej.....

Mvh Tina

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
0
Svar på denne tråd

abcdef
Forfatter: 
Dato:  05-05-2014 08:47

Vi har lige været afsted til skolehjemsamtale og for at være ærlig, så synes jeg ikke at der er tid til at uddybe de enkelte tests.

Det faglige niveau når man lige at få gennemgået og så er der også det sociale aspekt, som jeg synes hurtigt kan komme til at fylde meget i forhold til 15 minutters samtale.

Vi modtog en lignende elevplan for vores andet barn og der sidder man jo igen og læser, at der er opnået de og de resultater i den og den test. Som sagt, så fatter man lige meningen: Det går fint.

Men for dælen da, en lidt klarere definition af hvad "fint" er kunne da være rart. Alt omkring gennemsnittet og derover er vel egentlig godt nok i skoleregi.-Især hvis eleven samtidig er en sød og rar elev/kammerat....

Missolga

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-05-2014 19:51

På mine børns skole (friskole) er elevplanen ikke som i folkeskolen (er prøvet) men en plan hvor lærerne har skrevet om hvordan det går i de enkelte fag og om mål for fremtiden.

Der er også et afsnit som omhandler barnets sociale liv.

Såååååå meget bedre end den de fik i folkeskolen.

0
0
Svar på denne tråd

sådan en
Forfatter: 
Dato:  07-05-2014 22:18

"en plan hvor lærerne har skrevet om hvordan det går i de enkelte fag og om mål for fremtiden.
Der er også et afsnit som omhandler barnets sociale liv."

Det er da lige netop også det elevplaner på min folkeskole indeholder.

Elevplaner er slet ikke ens på folkeskolerne. Hvad de skal indeholde og hvordan de skal udformes er en helt lokal beslutning. Så at "disse" folkeskoler på grundlag er ret unfair.

På min skole taler vi om, at vi gerne vil gøre fremtidens elevplaner mere dynamiske, så de fremfor at være et årligt statement, mere bliver et redskab der bruges over hele skoleåret og hele tiden er tilgængeligt for børn og forældre, som kan følge med i evaluering, status og nye mål.

Mvh Tina

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-05-2014 16:45

Det er jeg da glad for at høre Tina, i vores kommune, består elevplanen af et afkrydsningsskema, og intet andet, så forstå min begejstring, da vi fik den fra friskolen !

Men dejligt at høre der også er folkeskoler som gør noget ud af elevplanen, for jeg synes faktisk at den er et godt redskab, hvis der gøres noget ud af den !

Vi får elevplan to gange om året, og har også skolehjem samtale to gange årligt. Så elevplanen sendes ud inden samtalen, så kan man læse den og har man som forælder tilføjelser el. Er uenig så drøftes det til samtalen og der rettes evt. I elevplanen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider