Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

Ridestop - hvornår som gravid
Forfatter: 
Dato:  02-02-2014 16:32

Hej

Jeg skriver fordi jeg synes det lyder til der er mange forskellige meninger om hvor lang tid man kan ride som gravid.

Der er nok lige så mange meninger som der er kvindekroppe, men det er svært for en "barnløs" at hitte rede i hvad gennemsnittet ca. er.

Derfor tænkte jeg at hvis jeg spørger her så kan jeg selv danne mig et gennemsnit.

Så hvornår måtte jer der har fået barn stoppe med at ride sådan seriøst? en ting er at sidde på hesten, men altså sådan rigtigt kunne ride?

Jeg er klar over at man aldrig kan regne med det for alt muligt kan jo opstå, men bare skriv hvornår du måtte lægge den seriøse ridning på hylden da du blev gravid og også gerne hvornår du var tilbage i sadlen. især hvis du har fået kejsersnit :-)

Tak for jeres brugbare informationer!

venlig hilsen signe
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-02-2014 21:45

Red undervisning (dressur) to dage før fødsel - på fuld skrald. Var til hest igen efter 4-5 uger - dog ikke kejsersnit.

VH Line

0
0
Svar på denne tråd

ridning...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 08:36

Line det var fame sejt og ride til 2 dage før fødsel

Jeg fik en dreng for 3½ uge siden og red til uge 28-29. Det havde jeg faktisk aldrig troet muligt med min hest, da hun har været noget af en madame med ret så kreative indslag ind imellem og iøvrigt en stor udfordring i det hele taget og få gjort til ridehest i sin tid. Men-men damen er trods sit følsomme gemyt og vågne temperament alligevel gået hen og blevet en voksen og fin lille dame, så red som sagt til uge 28-29 og det var bestemt ikke pga. hende at jeg holdte, heller ikke fordi det gjorde ondt, men det strammede noget i mavse og bækken når jeg sku lave halve parader (nok begyndende bækkenløsning, det havde jeg den sidste 1½ md) og stoppede derfor ridning, men holdte hesten igang med jordarbejde.

Tilgengæld var jeg hurtigt i sadlen igen, var egentlig klar og på vej i stalden 5 dage efter, men blev ramt af et maveonde og måtte vente til 10. dagen:-) Men så dejligt og komme i sadlen igen:-)

Mvh. Søs

0
0
Svar på denne tråd

Ridestop
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 12:41

I min første graviditet var min hest ikke tilredet, så der red jeg slet ikke. Anden gang red jeg de første 2-3 måneder, og så følte jeg mig både for hæmmet fysisk og syntes ikke, at jeg havde lyst mere.

Jeg har fuld respekt for, at andre folk løber risikoen, og rider til det sidste, men jeg kunne mærke, at det for mig, ikke ville være det værd, hvis der skete noget. Jeg har en veninde, som røg af i 7. måned. Hendes hest er ellers totalt stille og rolig, og hun stoler 100% på den, men den snublede, og hun røg af lige ned på ryggen, og blev indlagt til et døgns observation på Riget, for om moderkagen havde løsnet sig (og barnet dermed bliver akut kvalt). Heldigvis sketet der ikke noget, men hun havde det efterfølgende sådan, at det ikke havde været det værd, og jeg må nok tilstå, at det har siddet i min krop også. Skulle der ske noget, så ville de par rideture om ugen simpelthen ikke havde retfærdiggjort det.

2
0
Svar på denne tråd

stoppede
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 15:02

Jeg er gravid i 8. uge med mit første barn og stoppede dagen efter jeg fandt ud af det. Jeg havde hele tiden haft en plan om at ville ride til jeg var ca 3 mdr. henne, men jeg synes simpelthen ikke det er risikoen værd.

jeg har en hest der lige er fyldt 6 år og selvom der aldrig er nogen der faldet af ham endnu, kan det jo ikke udelukkes han bliver forskrækket en dag og jeg mister balancen og falder af. Havde han været 10 år ældre havde jeg måske lige overvejet det en gang mere.

Nu var jeg også heldig at have fundet en sød pige som vil ride ham fra den dag jeg stoppede, det gjorder det lidt nemmere at give slip.

V.H.

Tanja D.

Nu med drømmehesten "Højbo's Veranzo/Hubert"

2
0
Svar på denne tråd

tumle tum
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 20:36

med den første red jeg til at jeg var 8 mdr henne, sprang dog kun til jeg var 3 mdr henne

Nr to red startede jeg det sidste stævne da jeg var 4 mdr henne og stoppede med at ride da jeg var 5 mdr henne, der kunne jeg ikke mere pga ligament smerter.

Med nr 3 red jeg til jeg var 3 mdr henne men jeg opdagede sent jeg var gravid, og da min "nye" hest har tabt mig og min rytter så der holdte jeg med det samme.

Vi gør som vi plejer, og det fungere fint :)

0
0
Svar på denne tråd

4 måneder henne
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 22:29

Jeg er førstegangs gravid og nu 4 måneder henne. Jeg har planer om at ride på fødegangen Ej men jeg vil i hvert fald fortsætte så længe jeg kan, og indtil videre her jeg slet ingen problemer.

Jeg har en ride veninde der er jordemoder, og hun siger det bedste er at holde sig igang og lytte til hvad kroppen siger.

Så det vil nok være mit bedste råd. Mærk efter på din krop, og rid så længe det stadig føles godt og rigtigt, så rid løs.

MHT. risikoen, så kan man jo også risikere at vælte på cykel, falde når man går osv..

MVH Tine

2
1
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 23:55

Jeg red undervisning dagen før jeg fødte. Jeg havde det fint med at ride under hele graviditeten dog red jeg KUN mine egne heste der på det tidspunkt begge var ældre, uddannede heste.

Den dag jeg fødte, gik jeg en tur i skoven med den ene, ordnede stald, tog på arbejde og sagde til en kolleger ved 14 tiden da det føltes som om at han var ved at ryge ud. Jeg var hjemme 18.15 fra arbejde, 19.55 var vi på fødeafdelingen og 20.15 fødte jeg.

Meget praktisk når man er selvstændig:-)

Jeg red vist 8 dage efter fødslen dog "roligere" end før fødslen. Det gik et par uger før jeg red almindelig igen.

Kh. Mette

1
0
Svar på denne tråd

ridning
Forfatter: 
Dato:  04-02-2014 10:18

Med min første fødte, red jeg til jeg var godt halvvejs, stoppede kun fordi ponyen var i fol (troede jeg ihvertfald - det viste sig, at hun havde smidt føllet, og jeg jo fodrede hende om værende i fol - så hun blev bare FED) Så jeg genoptog ridningen, da dyrlægen konstatede at der aldrig ville komme noget føl ud... Der var jeg tæt på målet!

Ved nr. 2, der havde jeg begyndende bækkenløsning omkring uge 18, hvorfor jeg indstillede ridningen, næsten helt, jeg skridtede 2 ture om ugen! Bækkenløsningen udviklede sig ikke yderligere, og da jeg nåede til uge 37, genoptog jeg ridningen for fuld skrue, i håb, om at den lille tøs, ville kigge hurtigere ud.... (Jeg blev klogere)

Jeg har begge gange lyttet til min krop, selvfølgelig kan der ske uheld, men man kan også vælte på cyklen, eller blive kørt ned af en bil, så gider ikke tænke på alle de skrækscener der kan ske..

Jeg red ikke min unghest under første graviditet, hun var igang med tilridningen da jeg blev gravid! Og under 2. graviditet havde jeg solgt hende...

Stutteri Vica

Forsøger at avle Welsh Cobs... !

www.stutterivica.dk

Mor til Karla, der kom til verden d. 24 aug. 2010

Og lillesøster Frida, der meldte sin ankomst d. 22 sep. 2012

0
0
Svar på denne tråd

overskrift.....
Forfatter: 
Dato:  04-02-2014 13:20

Jeg red lige til jeg fødte, men nu har jeg også en super flink hest der passede godt på mig. Jeg holdt en lille pause da jeg var et par måneder henne, men fik simpelthen så ondt i bækkenet, og det eneste der hjalp var faktisk at ride. Tror jeg stoppede med at galoppere da jeg var 5-6 måneder henne, da det ikke var så behageligt, men ellers travede og skridtede jeg som jeg ellers ville have gjort. Min jordemoder var ved at gå i koma da hun hørte at jeg stadig red, men min læge synes det var helt fint, så anbefalingerne er meget forskellige, så mit råd er at man skal lytte til sig selv, og lade være med at tage chancer. Der er ingen grund til at skulle risikere at falde af, men omvendt er det også risikofyldt at cykle en tur........

Jeg fik kejsersnit, og ventede 7 uger før jeg startede meget langsomt igen. Efter kejsernsit får man besked på at holde sig i ro 6-8 uger efterfølgende, da man ellers risikerer at danne rigtig meget arvæv, så det er meget fornuftigt at vente.

Mvh. Louise O.P.

Medlem af Team Rocky Road - det mest stenede hold inden for distance

0
0
Svar på denne tråd

Med den første
Forfatter: 
Dato:  04-02-2014 18:06

red jeg til 3 uger før jeg fødte, dog ikke på fuld skrue det sidste stykke tid (var så også en 4 års så red alligevel ikke hårdt) mest fordi jeg syntes jeg var blevet lige tung nok til galop osv..

Er desværre ikke kommet til hest igen og det er snart 3 år siden at jeg stoppede.. har pt en plag der bliver 2 om lidt og er gravid ed den 3 til augst så der går nok 1-1½ år endnu før jeg sidder på en hest

Hilsen Signe med prinsesserne Karolina og Josephina og guldhesten Fanta

0
0
Svar på denne tråd

ridning
Forfatter: 
Dato:  07-02-2014 14:12

Med første barn blev jeg gravid i juni og red indtil starten af november, så satte mit bækken en stopper for det. Fortsatte dog med at skridte små ture med et tykt tæppe (kunne heller ikke løfte sadlen - en westernsadel - mere) en måneds tid 1½ mere.

Efter fødsel sad jeg på en hest efter ti uger, men det var mere fordi jeg ikke havde "adgang" til en hest før det.

Denne gang har jeg faktisk kun siddet på min hest to gange efter jeg er blevet gravid, men den er også kun lige startet, så jeg har valgt at sende den i træning i stedet for selv at forsøge. Har termin i maj og satser stærkt på at jeg kan begynde at ride den så småt i løbet af juni (samtidig med den stadig er hos træneren)

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd

Ridning
Forfatter: 
Dato:  07-02-2014 18:09

Jeg stoppede da jeg var 3 mdr. henne, jeg ville sagtens kunne have redet tiden ud, men ville aldrig tilgive mig selv hvis der skete noget og jeg mistede barnet.

jeg fik Kejsersnit og fik af vide at jeg måtte ride igen 4-6 uger efter, så 5 uger efter red jeg igen og på trods af et halvt års pause havde jeg ingen problemer med at komme igang igen. Jeg startede stævne to mdr. efter KS.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-02-2014 08:48

Jeg gjorde den store fejl, at opgive seriøs træning da jeg var 10-12 uger henne både fordi jeg var så skidt, og fordi jeg skulle læse til eksamen. Da jeg så i uge 20 var klar til hest igen, kunne mine mavemuskler ikke rigtig holde til så meget ridning og den lille inde i maven, masede nogen igen, når jeg havde travet nogle runder. Så jeg hyggered (i skridt og trav) til 4 uger før jeg fødte. Og stoppede ikke fordi jeg ikke kunne mere. Det passede bare ikke i programmet. Svømmede så i stedet de sidste 4 uger.

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider