Jeg læser nu til sygeplejerske og skulle gerne være færdig i januar 2015. Jeg har to børn. En pige på 4 og en dreng på 2. Nummer to har jeg fået under uddannelse. Fordi jeg bor sammen med børnenes far kan jeg ikke få ekstra i SU, men jeg kan låne ekstra, men jeg har valgt slet ikke at tage lån. Når man går på barsel får man 12 ekstra SU klip, som du kan bruge som du vil. Du kan vælge at holde barsel i de 12 måneder og så får du udbetalt det du ellers ville få i SU eller du kan studere samtidig og du får mulighed for at få udbetalt dobbelt SU.
Mht. tiden er det fleksibelt, men det kræver disciplin. Nu har jeg så en del flere timer om ugen end du kommer til at få, men jeg har oftest senest fri kl. 15 og ofte før. Desuden har jeg en ugentlig studiedag. Jeg henter altid børnene når jeg har fri, så vi har masser af tid sammen og så læser jeg om aftenen. Det kræver selvfølgelig at man gør det nemt for sig selv, så der ikke er for mange praktiske opgaver til hverdag.
I eksamens perioder eller når man skal aflevere opgave kan det være lidt stressende, men det går jo alligevel. Og på hf er den slags nok lidt mere fordelt, så arbejdsniveauet er ca. det samme hele tiden.
Mht. økonomi så løber det da rundt. Vi kan betale de ting vi skal, men det kræver at vi har styr på madbudgetet og ikke bruger flere penge end vi har. (det lyder ret logiks, ik'?
) Jeg kan forestille mig at det er hårdt at gå fra almindelig indkomst til SU. Det hele kommer selvfølgelig an på hvad man har af faste udgifter. Men vi har stor landejendom, mange dyr deribland også et par heste. Vi lever ikke luksus, men vi har det rigtig godt og er blevet gode til at spare.
Det sociale tror jeg ikke du skal bekymre dig om. Det skal nok gå. Man er selvfølgelig ikke så fleksibel ift. gruppearbejde m.m. når man har børn, men det kan de fleste nu godt forstå.
Spring ud i det!
Det kan sagtens lade sig gøre både økonomisk, tidsmæssigt osv.