Min datter er 5½ og jeg føler mig ikke sikker til at lade hende være alene hjemme foreløbig + det gør hun heller ikke selv.
Syntes der er stor forskel på om eks. hun bliver inde i huset og ser lidt tv i stuen mens vi andre er i haven, og så decideret at forlade matriklen.
Jeg gør så også et stort nummer ud af at informere om hvor jeg er henne af (på matriklen) hvis hun ikke går med ud.
Lillebror på godt 2 år kan omvendt godt tulle lidt rundt i haven uden vi er med ude - dog er terrassedøren så altid åben/på klem + der tjekkes jævnligt om han er der/hvad han laver.
Vi har så også hegn om hele grunden (pga. hunde) så vi ved at han ikke kan stikke af (endnu).
Emma er lige så nogen gange alene i haven, hun kan så godt åbne lågen, men hun er samtidig tryghedsnarkoman + vi har kridtet grænserne grundigt op for hende: KUN til dén indkørsel på vejen og KUN til dét punkt på stien. Du må gerne lege med de andre på vejen men du må IKKE gå med nogen af dem hjem uden at fortælle os det - f.eks.
Mht. at være alene inden for/uden for - så har jeg også ualmindelig god hørelse og kan høre/fornemme begge unger uanset hvor jeg er.
Men Emma har da engang siddet på wc inden for og skrålet efter at blive tørret uden vi hørte det, hvor hun så var noget ked af det da jeg kiggede ind.
Men her fik vi en god snak om at hun skal forstå at vi ikke kan høre hende når vi er ude osv.
Nu kommer hun så ud og fortæller hvis der er noget.
Vi har også et par vinduer åbne, så vi kan høre noget i det døve vinkler.
Så, jeg har ikke dårlig samvittighed over at de er alene på matriklen - og så igen: de er jo ikke alene, men for sig selv, lidt væk fra os