Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

er jeg galt på den??
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 19:58

vi har et efterhånden stort problem med putningen om aftenen men kun når oliver på lidt over 2år sover til middag..

vi har i en længere periode prøvet at samarbejde med vuggestuen om at oliver IKKE skulle sove mere end 1½time til middag og helst slet ikke men det vil de ikke være med til..

men kan simpelthen ikke holde ud at se min lille dreng være såå ked af det om aftenen fordi han ikke kan falde i søvn til normal tid.. bliver puttet halv 7-7 men han sover først kl 21.30-22tiden når han har sovet til middag han græder og vil bare ind til os og selvom vi sidder hos ham til han sover så bliver den stadig 21.30-22 og det er godt nok lang tid at ligge i sin seng og snakke med bamser og lign.. synes bare slet ikke det er fair mod ham... han bliver puttet sammen med de "store" på 3 og 4 og de ligger sig for det meste pænt til at sove men feks i går underholdt han sin storebror med ballade til 21.30 og det resulterede i at vi havde 2 MEGET MEGET trætte børn i morges og da jeg hentede dem fra børnehave/vuggestue var magnus faldet i søvn i sandkassen og han har bare grædt og ville sove resten af tiden til han blev puttet.. og det er besluttet at de holder fri i morgen så de kan få slappet godt af igen så de klar til de sidste 2 dage i denne uge..

de deler værelse stadig som de har gjort fra helt ny af og lige nu er muligheden ikke til andet og vil ikke kunne nænne at skille dem ad da de ELSKER hindanden og altid holder sammen..

heldigvis starter oliver børnehave fredag men det er samme bygning og samme pædagoger så frygter vi skal til at slås igen..

hele sommerferien har han ikke sovet til middag og det har han bare taget lige så flot som jeg regnede med.. og lagt sig til at sove kort efter han er blevet puttet..

er det bare mig eller?? mit hjerte siger bare det slet ikke er okay han skal have sådan en slut på dagen ;(

Mor til de dejligste børn:

Magnus født 040108

Julie født 040209

Oliver født 260510

Med hestene:

Thor Munksgård født 280595-090811 R.I.P

Viktor Enghøjgård født 210707-200811 R.I.P

La Caiser født 010508 < ...

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 20:11

Det lyder da lidt hårdt det der... Jeg vil starte med at sige, at du kender jo dit barn bedst. Kan kun tale ud fra mine oplevelser med vores datter på samme alder.

For det første tænker jeg: Søvn avler mere søvn. Umiddelbart synes jeg jo at et barn på den alder stadig bør have sin middagslur. Det kan jo også være det er jeres putningsritualer det er galt med. Og at det så går godt når han ikke har sovet til middag, kan jo skyldes overtræthed.

Umiddelbart kan det godt lyde som om, at problemet bliver skudt over på pædagogerne, som så kommer til at stå med problemet med en måske meget træt dreng i vuggestuen. Hvis han kan falde i søvn til middag, kan han jo meget vel have brug for middagssøvnen.

Vores datter sover 2-3 ½ time hver dag til middag og kommer i seng ca kl. 7.00. Men husk igen: I kender jeres barn bedst og ikke 2 børn er ens.

0
0
Svar på denne tråd

Søvnbehov
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 20:18

Min ene datter har også et relativt lille søvnbehov - i hvert fald har hun altid været under gennemsnitskurven. Da hun var 2 1/2 blev hun vækket efter en time i barnevognen. Hvis hun var længe om at falde i søvn, så blev det til under en times søvn, og enkelte dage sov hun slet ikke. Hun stoppede med middagslur, da hun startede i børnehave, og da var hun to år og ti mdr.

Jeg ville helt sikkert skære i middagsluren. Hvis det ikke virker, kan man vel bare genindføre den i sin fulde længde?

mvh Stine

Hestebokse sælges. To fronter, to sider, 3x3 meter - 4000 kr.

0
0
Svar på denne tråd

at sove
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 20:31

nej det er som sådan ikke deres skyld men de følger regelerne 100% som siger de skal sove til middag til de er 3år.. så ALLE vuggestuebørnene SKAL sove..

synes vi har nogle rigtige gode putteritualer herhjemme..

spiser aftensmad, bad+ shampooes ind og tandbørstning, evt. nattøj på og så i sengen og kysse, kramme snydemøsse og snydekramme..

havde dem alle hjemme til magnus var 3år, julie var 2år og oliver 7mdr.. julie startede i vuggestuen men efter knap en måned fortalte jeg at jeg følte slet ikke julie var det rigtige sted.. hun var LANGT foran de "små" og var slet ikke glad for at komme der.. de havde os kun babylegetøj og det gad hun slet ikke.. samtidig er de minimalt ude.. om vinteren kan man være heldig hvis de er ude en dag og så er det kun meget kort tid.. hvor vores børn er vant til at være en masse ude og blive "beskidte"..

hun var så 2 år da hun rykkede ned og der lyste hun bare op og blev den pige jeg kendte igen.. middagsluren blev også hurtigt fjernet.. ikke fordi hun ikke kunne sove om aftenen men da hun slet ikke virkede træt, mente de heldigvis os..

så nu håber jeg bare de er søde at samarbejde med igen for føler bare slet slet ikke det er fair mod ham det her.. hvis han jo ikke sover til middag herhjemme er der ingen gråd eller noget der ligner.. han bliver da lidt søvnig men så kalder søs og så er han igang med at lege.. gør så ondt i mit hjerte at høre ham græde og kalde og når han kommer ind til os og vi selvfølgelig bærer ham ind og putter ham igen græder han helt vildt meget.. kan det bare slet ikke..

jeg har prøvet at forklare dem det sååååå mange gange men de holder fast til at alle børn under 3år SKAL sove til middag.. men alle er jo ikke ens.. og jeg mener at nattesøvnen er vigtigere end middagsluren og synes vores har bedst af de dér 10-12 timers nattesøvn.. vores har gode sovehjerter men det bruger de om natten..

Magnus født 040108

Julie født 040209

Oliver født 260510

Med hestene:

0
0
Svar på denne tråd

stinebrkr
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 20:35

desværre er det det samme om han sover 10min eller 3 timer til middag.. så sover han bare alt alt for sent.. storebror magnus har samme problem.. så når de er trætte og vi er ude og køre så skal der holdes øje med dem for storebror bliver lige så ked af det som oliver

storesøster julie har slet ikke samme problem.. hun kan godt tage en lur i bilen uden at sove alt for sent.. men hun er heller ikke træt før hun bliver lagt om aftenen

Magnus født 040108

Julie født 040209

Oliver født 260510

Med hestene:

0
0
Svar på denne tråd

det kan altså
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 21:22

ik være rigtigt det der. Jeg har ik hørt om den slags fælles regler før - dermed ik sagt det ik findes selvfølgelig, for det har du i hvert fald fået at vide det gør.

Men jeg må indrømme at det da er forældrene der bestemmer! Færdig bum...

Jeg tror jeg havde hevet min læge med indover, med en evt lægeerklæring på at han ik skulle sove hvor lamt det end lyder. Men det kan jo ik være rigtigt for hverken ham el jer at det skal foregå sådan når hans søvnbehov er mere end udfyldt.

Det hedder altid det ebdste for barnet.

Og ellers- ja så ville jeg sandeligt klage over de regler hvor man end klager.

Det kan ik være rigtigt.

RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

www.lykkepiller.info

tina@lykkepiller.info

Graviditet og SSRI på facebook NU som en del af LAP.dk

0
0
Svar på denne tråd

Armen altså...
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 21:29

Når putteritualerne virker på to ældre børn, plejer at virke på Oliver og virker, når han ikke sover til middag - så er det jo nok ikke dem, der fejler noget :-)

Hvis pædagogerne ikke er til at hugge eller stikke i, ville jeg putte ham det senere om aftenen, i erkendelse af, at hans søvnbehov ikke er ret stort, og han allerede har taget de første timer. Hvis han først sover 21.30, så skal han jo ikke ligge derinde og rode i flere timer. Det kan selvfølgelig være lidt hårdt for jer at have ham længe oppe, men heldigvis lyder det til, at det er en meget begrænset periode, indtil han skal i børnehave.

Jeg kan i øvrigt fortæle, at barylerne nogle dage kun sover en time til middag. De falder typisk i søvn klokken 21-21.30 og står op klokken 7. Så dem er der heller ikke meget søvn i mere, her i en alder af godt to år. Jeg har overvejet at droppe middagssøvnen, men her har de altså brug for den. Og har de lavet noget, de ikke plejer eller været nye steder, kan den sagtens udvides til over to timer, så det er ikke tiden her endnu. Men børn er jo forskellige :-)

Jeg synes, at du skal prøve at slappe lidt af omkring børnehaven, de var jo fornuftige nok omkring Julie. Hvis du ikke kan det, så må du jo hive fat i dem og spørge, hvordan de ser på det. Hvis det er helt galt, skal du måske forbi et børne- og ungeudvalg, det KAN jo ikke passe, at man ikke kan tage hensyn til det enkelte barns behov på grund af en idiotisk regel.

Pøj pøj med det :-)

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

jeg er af
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 22:07

... den ret faste overbevisning, at børn der kan sove skal sove, og dermed skal din søn stadig sove til middag.

Oveni skal pædagogerne jo have en hverdag til at fungere, og det sker så åbenbart nemmest, hvis alle under tre år sover til middag. Det må man jo på et eller andet plan respektere, selvom man måske synes at grunden er fjollet.

Så hvad gør man så? Tjah, hvad sker der, hvis du vækker ham en time tidligere om morgenen?

Hvordan er han nede i vuggeren, hvis de tager ham op tidligt? er han træt og ked dernede så, fordi han ikke fik sovet nok til middag? Er han nem nok at få til at putte sig?

Jeg kan nemt være kålhøgen for jeg har aldrig haft et lignende problem med mine unger. Emma slap i øvrigt middagsluren da hun startede i børnehave - da var hun 2 år og 10 måneder - og det var lige tidligt nok, men hun nægtede at sove dernede. Så tog hun så revanche i weekenderne.

0
0
Svar på denne tråd

vende det om
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 23:16

Man kan jo også vende den om og sige, at drengen jo netop har brug for sin lur, når han sover så sent om aftenen.

Mine unger har også altid haft en (relativt) lille søvnbehov. De har alle tre droppet middagsluren når aftenputningen blev "et problem". Det har taget nogle dage at vænne dem til at undvære middagsluren, men ret hurtigt har de vænnet sig til den nye rytme. Dvs. når de har undværet luren et par dage, har de godt kunnet sove om aftenen og dermed har de været friske dagen efter osv.

Vi har heldigvis altid haft et godt samarbejde omkring lur/ikke-lur. F.eks. har børnehaven altid været god til at læse ungerne og f.eks. i overgangsperioden bestemt fra dag til dag om der eventuelt var brug for en lille ekstra-lur - altid uden problemer!

0
0
Svar på denne tråd

Vuggestue
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 06:42

Er det en regel at børn under 3 skal sove? Det har jeg aldrig hørt om her?

Heldigvis tager "min" vuggestue individuelle hensyn og er der nogen der som 2+ ikke behøver deres middagslur mere så er det bare sådan det er.

Børn og familier er forskellige.

Tøsen var lige knap 3 da hun begyndte på ikke at behøve middagslur, hvilket medførte lange og grådkvalte seancer ved puttetid, så der røg middagsluren kort efter børnehavestart.

Knægten derimod sov middagslur til han var 3½, så syntes han selv at han var blevet for stor til det og ville med de andre ud og lege i børnehaven.

Mange hilsener Rikka

Mor til en hel masse :-)

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 07:26

Det lyder næsten som min søn Carlos. Han fylder to idag og har i den seneste tid været svær at putte. Det har været det samme som du nævner, med gråd og kalden og en unge som først sover kl 21. Hans normale puttetid var kl 18.30 og det passede bare rigtig fint i lang tid.

For ca en måned siden, nægtede han at falde i søvn. Vi prøvede alt for at få ham til at sove men intet hjalp. Vi snakkede også om at skrotte middagsluren, men besluttede i stedet for at prøve at putte ham senerer. For en uge siden ændrede vi hans sengetid så han nu puttes i seng kl 19.30 og i to dage (Her udfører jeg lige en lille glædesdans ) er han faldet i søvn uden at kalde eller være ked af det.

Da vi puttede ham kl 18.30 kunne han holde sig vågen til kl 21+ udelukkende (tror jeg nok) på grund af gråd og kalden. Nu hvor vi putter ham en time senere er det slet ikke et problem for ham at falde i søvn.

Mvh Anja

"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.

ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd

altså...
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 08:29

det kan simpelthen ik være rigtigt at for at gøre det nemmere for pædagogerne er det i orden et barn skal sove lur, hvis det betyder det barn så ik kan sove om aftenen, og dermed er hammer træt dagen efter.

Det er da lige måden at ødelægge et barns søvn på osse senerehen (eftersom deres søvnmønster laves mens de er små for resten af deres dage!)

Pædagogerne er ansat til at varetage børnene og osse deres individuelle behov.

At man kan sove er ik = man ahr brug for el bør. Du ville sikkert ossek unne sove lur- specielt hvis du først er vænnet til det. Men hvem siger du vil kunne sove om aftenenen??

Og det kan heller ik være rigtigt at man evt skulle til at stå en time før op selv hver dag, fordi de ik vil undlade at tvinge nes barn til en lur. Det er det samme som at sige at de skal ha lov at styreh va der sker i ens hjem et el andet sted, for at dek an få det som de vil ha det.

Nej kommunen må altså ingen om - der SKAL være plads til de individuelle ting børnene har brug for.

www.lykkepiller.info

tina@lykkepiller.info

0
0
Svar på denne tråd

hallöj
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 08:53

Det er trist at vuggestuen ikke er mere flexible, for det er altså ikke alle börn der behöver/vil sove middag frem til de er 3 år.

Min sön kan fint sove midt på dagen, har ingen problemer med at falde i sövn - men så kan han ikke sove om aftenen. Falder sent i sövn = urolig sövn og vågner så omkring kl. 5 - det er jo ikke holdbart.

Sover han ikke til middag, han sengetid variere mellem 18.30 og 19.30 - sover så til 06.30-07 ca.
At ikke sove middagslur giver et meget mere stabilt sövnmönster og en glad, frisk dreng med masser af energi.

Vist, han kan väre trät sidst på eftermiddagen, men ikke sådan at han bliver sur eller falder i sövn på sofaen - han er bare lidt mere stille og leger rolige lege.

Er han fuldständig kvästet midt på dagen, så får han selvfölgelig lov til at sove middag - men en vane er det altså ikke.

Min sön bliver 3 år i näste måned og har ikke sovet middag i börnehaven siden det tidlige forår. Der er mange andre på hans alder som stadig sover til middag - og der er nogen nede i vuggestue afdelingen som allerede ikke gör det. Jeg er lykkelig for at min söns "dagis" (vuggestue og börnehave) er SÅ flexible med präcis ALT :)

...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 13:29

Stute, nu er det jo nok ikke fordi pædagogerne ikke gider passe børnene i middagsstunden at børn skal sove til middag... Hvis du bare vidste lidt om hvor meget der skal laves i løbet af de to timer hvor børnene sover ville du nok tænke anderledes. Det er her der er tid til at planlægge og forberede ture, rydde op i alt det rod der opstår hver eneste dag - for ikke at glemme den kæmpe dynge skrivearbejde det kræver at arbejde med børn. Så tror ikke du skal se det som at pædagogerne ikke gider passe børn i deres "pause"...

Derudover er det bevist at børn udvikler sig når de sover og at de i den alder stadig har brug for en lur midt på dagen. Alle børn har perioder hvor de har svært ved at falde i søvn om aftenen. Det går over igen selvom det kan tage tid. En løsning kunne være (og den virkede her) at putte en time senere.

Jeg er selv pædagog i en vuggestue og sidder hver dag med de stakkels børn der ikke må sove til middag. Og jeg synes de er stakkels!!! De kæmper en kamp for at holde sig vågne og kommer i så mange dumme, unødvendige konflikter resten af dagen fordi de er trætte. Det er simpelthen så synd.

Forældrene argumenterer med at de ikke vil sove om aftenen, at de ikke sover i week-enderne hvor de klarer det fint og at de ikke vil op om morgenen. Der er bare gevaldig stor forskel på at være hjemme i en week-end/ferie og så være i en institution hvor der er 40 andre børn som man skal forholde sig til. Det kan ikke sammenlignes.

Jeg holder på at børn skal have deres middagslur minimum til de skal i børnehave. De skal ihvertfald tilbydes den. Om de så vælger at ligge og slappe af i en time eller om de falder i søvn med det samme er ligegyldigt. De har bare brug for det afbræk det giver dem.

Jeg synes du skulle aftale med vuggestuen at han fortsat bliver puttet. Hvis han falder i søvn får han lov at sove, men hvis han ikke sover efter en time skal han tages op. Så får han hvilet sig og kan stadig klare resten af dagen. Og så ville jeg putte ham en time senere end i gør nu de dage hvor han har sovet.

0
0
Svar på denne tråd

det er vældig fint
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 14:14

men nu skal vi ik glemme heller at små børn er individuelle, og ik kan skæres over en kam. Og jeg tror nok forældrene kender ungerne bedst- der er forskel på forældre der ik vil ha deres børn sover middagslur bare fordi de ik vil ha det. Og de unger der ik har problemer uden hvor forældrene ikke ønsker det.

Du siger stakkels fordi TS barn ik behøver sin lur. Jeg siger stakkels fordi du ville tvinge barnet med alt det TS skriver der så sker ved at gøre det.

Ja ja man ved at børn skal sove lur bla bla bla... Børn er sgu forskellige - og nogle ligger over/under og det giver så den røde tråd som alle skal følge.

Og jeg ved udemærket hvordan pædagogerne har det - men det har intet med sagen at gøre i mine øjne. For, for mig er det vigtigste børnene og deres behov.

www.lykkepiller.info

tina@lykkepiller.info

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 16:06

Jeg kunne ikke være mere enig med Tante. Og det er samme erfaring jeg har gjort mig da jeg arbejdede i vuggestue.

Stute: Hvorfor farer du sådan op og snakker om at drage kommunen ind i det?? slap da lige af. Hvem siger drengen ikke har brug for sin lur? Det er netop det han muligvis har. Og tænk, måske ved pædagogerne lidt om hvad de snakker om..?

Jeg oplevede også forældre som kom og sagde barnet ikke kunne sove om aftenen, så luren skulle droppes. Men børnene er helt ødelagte, og - surprise - det fik dem ikke nødvendigvis til at sove bedre om aftenen. Faktisk sover små børn bedst om natten, hvis de også har sovet godt om dagen. Det hænger sammen. Du kan ikke bare køre dem så døde, at de ender med at falde om af træthed, og tro det er et tegn på at det fungerer.

Som allerede nævnt, så snak med pædagogerne om hvordan han sover om dagen. Hvis han falder fint i søvn her, ja så er det altså ikke problemet.

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

Børn er forskellige
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 16:37
Ja vores dreng var på samme måde fra han var ca 2,3 år. Når han ikke sov til middag tog det 15 min at putte om aftenen men når han sov tog det mellem 1-2 timer.
I maj fik vi vænnet ham af med at sove til middag så han sket ikke lagde sig til at sove i DP. Kun ganske lidt og det blev så meget nemmere. I juni startede han i bh og blev slet ikke lagt hen. Siden har han sovet i løbet af 10 min og vågner mindre og mindre om natten. Han får 11-12 timer i et stræk hvor han før tog 10-101/2 time + 1-11/2 time = ca det samme i døgnet.
Vi er bare så glade for at være sluppet for middagsluren.

Hanne

Mor til Villads musen født 0708-09

0
0
Svar på denne tråd

middagsluren
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 20:28

jamen de dage han sover til middag i vuggestuen ligger de ham ikke fordi han er træt men pga det er puttetid..

og når han har sovet til middag så har han en urolig nat og er slet ikke til at få op om morgenen da han jo stadig er så træt pga han sov så sent 21-22tiden..

de dage han ikke sover til middag har vi hele dagen igennem en glad og frisk dreng, falder i søvn inden for 10-15 min ca sover så ca kl 19, hører intet til ham om natten og er glad og frisk om morgenen..

mener i tante og BigWhopper seriøst at det første er bedst?? er middagsluren så meget værd at oliver får en mega dårlig nattesøvn og så dårlig morgen/dag??

nu starter han børnehave fredag og så håber jeg de er lige så søde til at tale om middagslur om oliver som de var med julie..

stute; kan ikke være mere enig.. børn er bare sååå forskellige og bliver så ked og sur når folk netop bare skærer børn over i en kam.. det det samme med at smide sut, ble og sutteflaske.. alle børn er ikke klar samtidig og nogen er bare før klar..

Hanne GJ; lyder bare som det samme som med oliver.. nogle børn stopper bare før med middagsluren end andre.. kender flere hvor de stadig sover til middag som 4års.. de har simpelthen behov for det..

Magnus født 040108

Julie født 040209

Oliver født 260510

Med hestene:

0
0
Svar på denne tråd

men Cassie
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 21:36

... "problemet" er jo, at du ikke fortæller, hvordan han er i vuggestuen, når han ikke sover. Det springende punkt for mig i "hvem der har ret" er i hvordan han fungerer i vuggestuen uden sin lur.

Stute: Hvorfor er det anderledes, at stå en time tidligere op end at putte barnet en time senere? Det hele er da et "indgreb" i familielivet, men vi må jo ligesom alle give os lidt for at få samarbejdet til at glide?

0
0
Svar på denne tråd

At sove til middag
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 23:10

Nu har jeg ikke selv børn endnu, men arbejdet som vikar i en børnehave/vuggestue, så kender lidt til pædagogernes holdning til når forældrerne kommer og siger at barnet maks må sove så længe, eller slet ikke skal sove middagssøvn. Her var ingen politik om hvornår det var slut med at sove middagssøvn, eller hvor længe de måtte sove, det var helt op til forældrerne, og der var virkelig stor forskel, den yngste uden middagssøvn var endnu ikke fyldt 2 år, og den ældste med var noget over børnehavealderen. Jo, man kunne da godt få ondt af det barn der ingen middagssøvn fik, bare gik og legede med sig selv, men jeg tror faktisk for det meste at han hyggede sig.

Naturligt nok kan TS ikke svare på hvordan knægten er i vuggestuen hvis han ikke får sin middagssøvn, da det efter hvad jeg kan læse IKKE er blevet afprøvet, da han jo SKAL sove der. Hvad der derimod KAN læses, faktisk ud fra første indlæg, er at middagssøvnen blev droppet i sommerferien hvilket er gået super. Så ingen middagssøvn er jo rent faktisk blevet praktiseret, hvorfor er det så at I holder så hårdt på at han skal have den middagssøvn, jer der gør det?

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

Lækker all around haflinger hoppe sælges, se her

0
0
Svar på denne tråd

Vil bare...
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 23:49

Jeg vil bare sige tak til Tante for at åbne mine øjne og huske mig på, at virkeligheden i vuggestuen kan se anderledes ud end virkeligheden derhjemme :-) Alligevel synes jeg nu, at man bør prøve ingen middagssøvn i instiutionen af, når det fungerer så fint derhjemme. Hvis det så slet ikke virker, kan man jo sagtens lave om igen :-)

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 08:23

Cassie: Der er da ingen grund til at blive sur - du bad selv om vores holdninger?

Det vi er nogen der prøver at sige er, at selvom han ikke lader til at have brug for det når han er hjemme hele dagen, KAN han altså godt have brug for det, når han tilbringer dagen i vuggestue! Da der sker meget mere, og han skal forholde sig til alle de andre børn. Og jeg mente ikke om han blev puttet dernede fordi han var træt, men om han rent faktisk faldt i søvn.

Jeg tror snarere han sover uroligt, fordi I roder rundt i hans rutiner ved at fratage ham luren når han er hjemme.

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

kommunen
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 08:58

ehmn måske fordi BH er en kommunal instans og det er der man bør henv. sig hvis man er utilfreds med regler der tilsyneladende ikke kan rykkes på for at tilgodese et barns individuelle behov.

Det må jo ligesom være den instans der sætter disse regler man må henv. til. Ellers kan jeg ik lige se det.

www.lykkepiller.info

tina@lykkepiller.info

0
0
Svar på denne tråd

selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  10-08-2012 12:36

... skal sådan en sag ikke op på kommunalt niveau. Det er den slags småting, som tager tiden fra vigtigere og tungere sager, hvor man ender med at spørge, hvorfor ingen greb ind.

Hvis man endelig skal noget, så skal spørgsmålet rejses som en principiel sag i forældrebestyrelsen.

0
0
Svar på denne tråd

joøFEWFKWPØ
Forfatter: 
Dato:  10-08-2012 17:11

Louise:

Jeg kunne ikke være mere enig i dit indlæg.

Det er simpelthen så sørgeligt at voksne mennesker kan overveje at fare i bål og brand over en middagslur (dette er ikke ment til trådstarter, men til Stute).

Barnet har det fint. Forældrene er formentlig velfungerende. Hverdagen kører almindeligt. TJEK.

Hvis man er meget utilfreds med sin daginstitution, så må man jo tage det op med personalet eller flytte sit barn, længere er den ski da ikke.

Til TS:

Jeg vil lige sige, at jeg godt forstår din frustration.

Da vores den mindste var blevet 2 havde hun næsten et år, hvor hun var kropumulig at putte. Dette kunne også løses ved at droppe middagsluren, hvilket vi overvejede i vores frustration, men heldigvis sagde pædagogerne nej.

Vi kunne jo også se herhjemme, at hun godt kunne klare sig uden og så besvimede hun af trætheden om aftenen, hvilket var dejlig nemt for os.

Men som pædagogerne forklarede, så har de sørme brug for søvn, når de er så små. Det er simpelthen ikke rimeligt, at en så lille pige, skal blive så træt hver dag. Tænk hvis det var dig selv som havde ondt i hele kroppen og hovedet af fysisk og psykisk udmattelse om aftenen.

Vi fandt en gylden middelvej hvor hun sov max 1½ time i vuggestuen, og så arbejdede vi videre med putningen.

Herhjemme hjalp det at skifte fokus fra "nu skal du sove" til "Jeg ved godt at det er svært at falde i søvn. Det er noget man skal lære, og jeg skal nok hjælpe dig."

Det tog lang tid og vi var indimellem ret frustrede, men sådan er det jo ind imellem; og nogle børn har altså brug for at lære hvordan man ligger sig til at sove. Også selvom det tidligere har fungeret...

0
0
Svar på denne tråd

at sove til middag
Forfatter: 
Dato:  11-08-2012 19:25

nu er min lille prins startet og har haft samtale med pædagogerne..

og som de selv siger; i vores vuggestue laver de ikke en skid så er klart han ikke kan sove om aftenen efter at have sovet til middag i vuggestuen.. men sådan er det ikke i børnehaven; her leger de hele dagen stort set og de får brugt såååå meget energi så er sikker på han kan sove om aftenen selvom han har sovet til middag..

og ganske rigtigt så var han så nem og glad da han skulle puttes så han sov bare..

ved der er såååååå mange der er utilfredse med vuggestuen, de små børn bliver sat i klapvognen året rundt og kan sidde og kigge på de større børn lege, børnene bliver efterladt i gyngerne og kan være heldige hvis de andre børn kommer og skubber dem( har jeg selv været vidne til) men det alder værste synes jeg er de er så lidt ude.. for det er for besværligt og de mener ikke de er nok voksne til at kunne få dem klar til at komme ud så hvad jeg ved af er de ude ca 30min om dagen.. de bruger undskyldningen at de skal lære at sidde pænt og sidde pænt når der skal læses.. men man kan da lave de samme ting ude som inde.. vil mene det er ligeså vigtigt de kommer ud og får frisk luft.. og vinteren når det er meget koldt og der er sne kommer de ikke ud hver dag.. tror ikke pædagogerne gider for at være ærlig..

kan det forståes jeg er glad for han er kommet ned i børnehaven?? der er de ude flere timer hver dag OGSÅ om vinteren og samtidig bliver der læst og andet så det selvfølgelig ikke kun er leg.. og de får lov til at spise deres frugt ude i det gode vejr..

men ville ønske for dem der er tilbage i vuggestuen at der kom en fra kommunen ud og talte med dem om tingene.. for synes ikke det kan være fair for børnene det dér.. har flere gange haft børn der har taget fat i mig nede i vuggestuen og sagt mig ud og lign når jeg har hentet oliver.. og har ikke kunne sige andet til dem end at de skulle spørge en af de voksne(pædagogerne) men så er børnene bare gået over og enten kigget videre ud af vinduerne eller fundet noget legetøj.. som om de har vidst det ikke ville hjælpe at spærge de andre

men nu kan jeg bare være glad på min søns vejne.. han kan få sine middagslur og nemt puttes om aftenen og endelig komme ud hver dag og lege og hans storebror og storesøster er såååå glade for deres lillebror er kommet ned til dem

Magnus født 040108

Julie født 040209

Oliver født 260510

Med hestene:

0
0
Svar på denne tråd

Qwerty
Forfatter: 
Dato:  11-08-2012 20:14

Sikke da noget ævl, at alle under tre år SKAL sove middagslur??!

Børn er individuelle mennesker med individuelle behov, og man kan da ikke forlange, at de SKAL sove til middag!? I mine ører lyder det helt forrykt!!

Lige så fjoget, som devisen om, at man ikke skal vække sovende børn, for de sover, når de har behov for det...

Jeg er helt enig i, at børn sover når de har brug for det, men de fleste børn indgår i en form for rytme, som skal kunne fungere for hele familien. Og ofte indebærer denne rytme, at familien skal op mellem kl seks og syv, for at alle kan nå på arbejde, i skole eller daginstitution til en bestemt tid.

Vores datter kunne også snildt sove to til tre timer midt på dagen, og først sove igen kl 22 om aftenen. Men det hænger altså ikke sammen med, at vi skal op 6.30, for at alle kan komme ud af døren for at nå på arbejde/møde til tiden i børnehaven.

Derfor bliver hun vækket efter en time midt på dagen, for ellers bliver hendes dage i institutionen ikke gode for hende. Hvis hun får lov at sove lige så længe hun vil til middag, så sover hun først mellem 21 og 22, og så får hun efterfølgende en lortedag, fordi hun ikke har sovet nok om natten.

Det handler ikke om at vi ikke gider hende om aftenen, eller at pædagogerne ikke gider børn i middagsstunden. Det handler om at hun trives på bedst mulig vis.

Og det burde alle institutioner tage udgangspunkt i, når man udstikker vanvittige generelle regler, for noget så individuelt som søvn!!!

/Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

lisbeth
Forfatter: 
Dato:  11-08-2012 21:03

... pointen er jo, at vuggestuen også har en rytme, som børnene også skal indgå i, og her nytter det altså ikke at Peter skal sove en halv time og Monika 1½ time og Jens skal helst først puttes efter klokken 12.30 ...

Selvfølgelig skal der være plads til individuelle behov, men de behov må være, at børnene puttes klokken X og så tages de op, når de vågner eller hvis de ikke er faldet i søvn i løbet af en halv time eksempelvis.

Nu lader det så til at der i denne vuggestue er en hel del andre problemer, og så var det nok værd at kontakte Forældrebestyrelsen med henblik på en afklaring af, om det nu virkelig kan være rigtigt.

I løbet af sådan en debat her, bliver jeg mere og mere tilfreds med at have valgt dagpleje til mine unger.

Og Cassie - jeg tænkte faktisk nok at problemet ville løse sig automatisk med start i BH, men jeg glemte at skrive det ovenfor.

0
0
Svar på denne tråd

Qwerty
Forfatter: 
Dato:  12-08-2012 07:38

Nu er jeg selv ansat som pædagog i en vuggestue, og jeg kan overhovedet ikke se, hvori problemet ligger, såfremt der skulle være et par vågne børn mellem kl 12 og 14?!

Selvfølgelig skal der også være tid til personalet pause, og til de ting, som er svært lade sig gørlige, når alle børn er vågne og i gang. Men at bruge et argument der hedder, at " her skal alle børn sove middagslur indtil de bliver tre år, fordi de skal", dét synes jeg er noget upædagogisk pjat!!

Ikke alle børn har brug, eller behov for, to til tre timers middagslur.

/Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

Lisbeth
Forfatter: 
Dato:  13-08-2012 08:31

tænk sig vi er enige... men du har fuldstændig ret i at de ter særdeles upædagogisk rent faktisk.

En anden ting er - hva skulle dagplejerne gøre hvis de har barn der vågner og ik kan sove - så får de ik deres pause!! Dem harj eg sjovt nok aldrig hørt brokke sig, på trods af deres arbejdsdag er på 9 1/2 time mener jeg det er- og tilkøber man ekstra 5 timer pr uge så får de jo 5 timer mere pr uge endda (i hvert fald her). Nej jeg har kun hørt dem være positive og synes det er synd for børnene. Aldrig at de har brokket sig fordi noget er gået fra dem. Og de er ene om deres børn! Pædagogerne er flere, så der måtte man så eks kunen skiftes til at være dem der tog de vågne børn og til så at ha pause bagefter.

Børn er individuelle, hvorfor faen ska lde så behandles ens. Godt det ik er mit barn

www.lykkepiller.info

tina@lykkepiller.info

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider