Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

Babyportioner til hvor mange dage???
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 10:48

Hej :)

Efter en debat med et par veninder, vil jeg nu gerne høre HN's mening.

Det handler om, hvor mange dage I laver babyportioner til...

Min veninde laver grøntsagsmos og deler det op i portioner, så der er til 4-5 dage og stilller i køleskabet...

Det mener jeg er lige lovligt længe, at lade maden "vente"...

Jeg laver portioner til 2 dage frem... Eks.: Koger en portion mandag, der er så stor, at der er mad til og med onsdag.

En tredje veninde mener, at det er alt for lange at gemme maden. Hun gemmer max til næste dag...

Hvad mener/gør I?

Du skal ikke bekymre dig om dem, der snakker bag din ryg.
Det betyder bare, at du er et skridt foran, ...og i perfekt position
til, at de kan kysse din røv ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 10:52

Max til næste dag! Ellers fryser jeg det i små portioner alt efter hvad det er for noget mad. Men jeg er lidt pernitten med "gammelt" mad!

Mor til Merle

25/01-2012

• Narnia fra Lille Nørregård IS
  • Álfur fra Danefeld IS
  • Harpa fra Ytra-Vallholti IS (R.I.P.)
  • Diamant DV866 (R.I.P)

0
0
Svar på denne tråd

Max et døgn...
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 13:33

Gemmer også max til dagen efter ...

Det gælder forøvrigt både mad til os selv, til baby og udmalket mælk ...

Skal det gemmes længere er det i fryseren ... :)

ManEater, Queen of the Fucking Universe, Any Questions?

Stengers Maskinservice- reperation af alle former for biler, maskiner og alt i svejseopgaver-værkstedet der har åbent når du har tid!

Ring 24656668

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer helt an på
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 13:47

temperaturen i køleskabet.

Meeen jeg tror også jeg siger max. 2 dage i et alm. husholdningskøleskab.

Jeg plejede nu bare at lave dag til dag mad, ville ikke selv gide spise det samme i 5 dage :)

Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd

Kun dagen efter
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 13:58

Jeg gemmer kun til dagen efter - men for det meste lavede jeg friskt grønsagsmos hver dag..

Frugtmos (æble-, pære m.m.) blev kogt og frosset i portioner. Bananmos var altid nylavet.

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Findus B - Top of Class - Urprinz

Feldholms Doughty
Ekens Fanfare - Stegstedgårds McKenzie

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 14:00

2 dage.

0
0
Svar på denne tråd

Bommelum
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 18:09

Da Viktor fik ris/hirse/majs-grød lavede jeg en stor portion om morgenen, så der var til alle måltiderne samme dag.

Hans grøntsagsmos laver jeg til mange dage, men det bliver frosset ned lige efter det er lavet (jeg har sådan nogle små easy-kubes til 40 ml ad gangen) og så tager jeg det op om morgenen, som jeg skal bruge i løbet af dagen.

Så her gemmer jeg ikke noget til dagen efter :-)

Hilsen Winnie

- med babydreng Viktor født 21.01.2012

.

Fransk Bulldog - en rigtig klovn!

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 21:30

Tak for svar :)

Det var en rigtig god ide, at lave en stor portion og så fryse ned, det vil jeg da også til.

Mvh Hanne

Du skal ikke bekymre dig om dem, der snakker bag din ryg.
Det betyder bare, at du er et skridt foran, ...og i perfekt position
til, at de kan kysse din røv ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Opbevaring af mad
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 06:50

Jeg synes så mos får en underlig konsistent af at blive frosset.

Her gemmes det max 3 dage i køleskab på max 5 grader.

Gemmer jeg rester til vores egen mad er det 4 dage der er max og så bliver det hele selvfølgelig varmet godt igennem inden det spises ;-).

Mælk, pålæg osv. kan i åbnet tilstand holde sig nogenlunde den samme tid. Vi smider generelt for meget mad ud ;-). Så her lidt generelle retningslinjer:

? Hakket oksekød, hakket kalkun, kylling eller fisk: 1-2 dage
? Bøffer, steg og flæskesteg: 3-5 dage
? Kogte grøntsager: 3-5 dage
? Rester: 3-4 dage

Mange hilsener Rikka

Mor til en hel masse :-)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 22:47

Jeg gemmer maden i højest et døgn. dvs. når jeg laver en portion laver jeg også til dagen efter men ikke mere. Så snart gryden er taget af komfuret tager jeg en portion fra i en lufttæt beholder og sætter den i køleskabet med det samme. Læste for nylig en artikel om hvor mange der bliver syge af at spise madrester der ikke blev opbevaret eller opvarmet ordentligt og det er der åbenbart mange der ikke har tjek på hvordan man gør.

Kunne ikke finde på at fryse tilberedte grøntsager ned da de simpelthen er for kedelige når de har været frosne, men hvis jeg f.eks har lavet gryderet kan jeg godt finde på at fryse et par portioner ned.

Jeg ville aldrig nogensinde selv spise noget der er lavet for 4 dage siden og kunne derfor heller aldrig drømme om at servere det for mit barn - tænk på deres sarte små maver og hvor forfærdeligt det ville være hvis de fik madforgiftning. Desuden kan maden ikke være særlig spændende når den er et par dage gammel, og når man skal vænne et lille barn til fast føde synes jeg at det er rigtig vigtigt at maden er lækker og indbydende. En del af det med tilvænningen til mad er da også at der dufter af mad mens den bliver tilberedt, og min søn synes da også at det er vældig hyggeligt at sidde på køkkenbordet og følge med i madlavningen.

Det kan da godt være at jeg er lidt over forsigtig, men jeg synes ikke at det er mere besværligt at lave mad til min søn når jeg alligevel laver mad til mig selv og hans far.

Mvh. Louise O.P.

Medlem af Team Rocky Road - det mest stenede hold inden for distance

0
0
Svar på denne tråd

Nedkøling...
Forfatter: 
Dato:  10-08-2012 11:38

Så snart gryden er taget af komfuret tager jeg en portion fra i en lufttæt beholder og sætter den i køleskabet med det samme.

Super at du er så påpasselig med din mad, men at komme tingene i en lufttæt beholder er en rigtig dårlig ide :)

Optimalt skal maden nedkøles fra kogepunkt til 10 grader på max. 3 timer.

Den bedste måde at gøre det er at komme den varme mad i en metalbeholder uden låg i et ikke for tykt lag som skal på køl med det samme :)

Når maden er nedkølet kan du flytte det i rene plastcontainere med låg, eller lægge låg på den container du bruger til nedkølingen.

Plast og låg holder på varmen og gør nedkølingen langsommere.

Altså hvis du gerne vil gøre det helt rigtigt ;)

Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-08-2012 21:31

Altså nu er det jo ikke flere liter mad jeg laver babymad af det er et sted mellem 1/2 -2 deciliter i små bøtter der er beregnet til babymad, så jo det er faktisk kølet af inden der er gået 1 time.

Hvis det er mad til os andre når det jo at køle af mens vi spiser, da man jo ikke ved hvor meget der er til overs når man er færdig med at spise. Men ikke noget med at lade maden stå at lumre hele aftenen på køkkenbordet indtil man får taget sig sammen til at smide det i køleskabet. Men nu var det jo babymad tråden handlede om .

Mvh. Louise O.P.

Medlem af Team Rocky Road - det mest stenede hold inden for distance

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider