Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

Feberkrampe...
Forfatter: 
Dato:  30-06-2012 20:51

Ja så fik jeg (desværre) lov til at opleve min datter få et anfald af feberkrampe = ikke en oplevelse man ville ønske for sin værste fjende

I torsdags (ti dage efter Freja havde fået sin MFR-vaccine) vågnede hun med høj feber om morgenen (38,5). Hun blev derfor hjemme fra dagpleje og vi skulle rigtig hygge... Og det gjorde vi oså til at starte med, for allerede kl 10 var hendes temperatur faldet til 37,2 så vi tog ud og handle og sluttede indkøbsturen af med at besøge dyrehandleren. Her susede hun rundt og kiggede fascineret på kaninerne, fuglene, slangerne, fisk (og miniature aber - WTF?? Det anede jeg ikke man kunne købe, lidt foragret blev jeg da over det, men det er vist en helt anden historie i et andet forum ;))

Og da vi kom hjem legede hun videre og var i strålende humør. Hun var ikke specielt sulten, men fik lidt is og så blev hun lige pludselig drøntræt - så af med noget af tøjet og så ud og sove i barnevognen i skyggen... her sover hun så 90 min (plejer at sove 120-160 min) og vågner dybt ulykkelig og MEGET varm og blussende...

Jeg tager temperaturen og den siger 39,4!! Avs, så forstår jeg godt man er ked af det... Vi hygger os en times tid med bøger, Duplo mm og humøret er igen vældig fint så alt ånder fred og idyl. Indtil hun omkring kl 15 begynder at trække vejret meget overfladisk - det gør hun til tider når hun pjatter, så jeg tillægger det ikke den store værdi. Men det fortsætter i en lille time og hun bliver mere og mere mat. Kl 16 (på minuttet!!) ringer jeg til vagtlægen og forklarer ham situationen og han sukker lidt og siger vi så kan komme på skadestuen kl 17 hvis det ikke er aftaget. Jeg tager hende så med det samme ind for at skifte ble og tøj, da jeg ville køre en stooooor omvej til skadestuen i håb om at hun så kan sove lidt. Men jeg får knap lagt hende på puslepuden førend det værste øjeblik i mit liv som mor starter... Freja har fået min mobil i hånden så hun kan ligge og se "Bamses billedbog" mens jeg pusler hende, men lige pludselig slipper hun mobilen og sender mig et blik jeg aldrig(!!!) glemmer - hun stirrer lige igennem mig og jeg når lige at spørge "Hvad så Freja-mus, hvad er der med dig min skat?" (kan huske det fuldstændig ordret) og så vender hun det hvide ud af øjenene og går i kramper. Jeg ligger hende med det samme om på siden og takker de højere magter for jeg nu har telefonen lige ved hånden... Jeg ringer 1-1-2 og får tudende fremstammet jeg står med at barn der er gået i feberkrampe og nu er helt askegrå på hele kroppen og er fuldstændig blå om munden og øjenene En fantastisk læge guider mig gennem hele krampeanfaldet (som egentlig var i flere faser - bare for at gøre det endnu grimmere...puha) og som er så sød og forstående... Da hun langt om lænnge kommer til sig selv efter verdens længste to minutter, er hun heeeeeelt slap og der går lige ti sekunder førend jeg kan se hun begynder at bevæge mellemgulvet - altså trækker vejret tydeligt igen... Og så tudede jeg jo endnu mere. Men det var der ikke tid til - ambulancen var lige på trapperne og jeg skulle lukke hunden i soveværelset, låse hoveddøren op til redderne og skifte bleen på Freja (som havde lavet den VILDE l-o-r-t under anfaldet) og jeg er lige færdig med det hele da tre reddere kommer ind ad døren med alverdens udstyr... Freja fik elektroder på kroppen og en lille iltmaske og så blev vi ellers fulgt ud i ambulancen og derpå kørt til kontrol på Hvidovre.

Efter en time var vi udskrevet igen med en TRÆT pige, men efter noget søvn i bilen på vej hjem (min mand indhentede ambulancen på motorvejen i myldretiden på vej ud af København - imponerende når man tænker på at det normalt kan tage ham 25 min at køre de 5 km hjem har normalt har fra arbejde ;)) så var prinsessen kampklar igen - hun storspiste to kæmpeportioner youghurt med havregrød og så skulle terassen ellers kridtes helt til med de nye farvekridt...

Hvor er det fantastisk at de små kan klare sådan en omgang og så være fuldstændig feberfri næste morgen og være sprængfyldt med energi - når moren stadig er helt træt og får ondt i hovedet når jeg tænker for meget på episoden :)

Håber I bærer over med min lange beretning - havde vist bare behov for at komme ud med det til andre "artsfæller" (læs: mødre). :)

Lewitzer - den hemmelige race i DK :)

0
0
Svar på denne tråd

Stort kram
Forfatter: 
Dato:  30-06-2012 21:35

Et kæmpe STORT kram til dig! Det må have været så frygteligt. Jeg har ikke selv prøvet det (7-9-13), men jeg fik da næsten en lille tåre i øjnene, da jeg læste din beretning, for det er vel noget, de fleste af os frygter. At stå helt magtesløse med vores lille guldklump, der har det SÅ skidt og bliver helt grå/blå. GODT, det er overstået og at hun klarede det så utrolig fint! Sej lille unge Og så lige et ekstra kram til dig og din mand!

0
0
Svar på denne tråd

feber kramper
Forfatter: 
Dato:  30-06-2012 21:55

Åh jeg ved præcis hvordan du har det.

Min søn Gustav på 2 år havde også et anfald for et par uger siden.

Han var hjemme pga feber og havde puttet og hygget med sin far. Jeg kommer hjem fra arbejde og leger med ham, mens faderen kører op og handler.

Gustav og jeg sidder i sofaen da han ud af det blå pludselig blir hel stiv i blikket og et split sekund efter kramper han, blir stiv som et bræt, mens han vender det hvide ud af øjnene og er hel væk.

Jeg bærer ham op i køkkenet for at få fat i min tlf og lægger ham på en madras på siden mens jeg ringer 112.

Han skummer ud af munden og bliver hel blå.

Jeg får også fat i ambulancen stor tudende og forklaret hvad der sker.

til lægen der fik talt mig lidt til ro. Jeg troede jo Gustav var ved at dø, jeg anede ikke en disse om feberkramper, og panikkede ærlig talt lidt ved synet af sin søn med det hvide ud af øjnene, skum om munden og så være hel blå, fordi han ikke trak vejret.

Sikke mange tanker der flyver gennem hovedet i de par min der går før det er overstået og han bare var slatten og meget meget træt.

Ambulancen kom hurtigt og vi blev kørt til tjek på Næstved.

Jeg nåede også at bande over at kæresten lige netop var kørt i brugsen da det skete..

Puha.. Men ja som din datter så var Gustav også rimelig frisk allerede dagen efter.

Vi er heldigvis godt informeret nu, hvis det skulle ske igen. Så er man da "forberedt" (hvis man kan blive det helt...) hvis det skulle ske igen.

Forfærdelig oplevelse.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-06-2012 21:57

Puha for en oplevelse. Det er bare det værste når man oplever det de første gange.

Nu vil jeg ikke gøre dig bange, men børn der først har fået det én gang kan godt risikere at få det igen. Bare så du ved hvad der sker hvis du kommer ud for det igen. -Hvilket jeg selvfølgelig ikke håber for jer.

Hvis hun kommer til at døje med det flere gange kan du få stesolid fra lægen som kan stoppe anfaldet.

Det er heldigt at børn er så hurtigt videre som de er når det kommer til sygdom.

0
0
Svar på denne tråd

lalalalala
Forfatter: 
Dato:  01-07-2012 20:33

Louise1000 : Tak for din krammer :) puha er stadig ret chokket, så det er rart at møde noget sympati og forståelse.

Ja det er dælme en sej unge - hende vælter man åbenbart ikke sådan lige af pinden :) Som vores utrolig garvede DP´er (som har 25 års jubilæum næste år) siger " Freja, hun er det vi i min barndom kaldte en robust tøs"... Det skal man nok ikke fortælle hende når hun bliver teenager ;)

Anne Mai (Stald Cabo) : Åh - det er så skrækkeligt! Håbede jo inderst inde at der ikke var andre der havde oplevet dette (måske naivt, men man ønsker det SLET ikke for andre) - får helt tårer i øjnene når jeg læser din historie, for kan genkalde mig dit scenarie så tydeligt... Dejligt at høre at Gustav også er helt fit for fight igen!!

Tanten: Tak for din kommentar og forståelse! Og ja, jeg ved DESVÆRRE godt at hun nu er i yderligere risiko for at blive ramt af feberkrampe igen Og jeg siger yderligere, fordi vi faktisk godt vidste at hun lå i risikogruppen, da jeg led af det i hele min barndom... Så var desværre nærmest forberedt på det værst tænkelige!! Men selvom man har læst og læst om det og min mor har fortalt udi detaljer om fænomenet (hun troede i sin tid at jeg var ved at dø - hun havde aldrig hørt om feberkramper) - ja, så er virkeligheden godt nok en hel anden...

0
0
Svar på denne tråd

Feberkramper
Forfatter: 
Dato:  04-07-2012 21:16

afsindigt grimt at se på - min søn lider desværre også af det.

De første 5-6 kramper havde han under 38. Faktisk er det knapt 3 uger siden sidste krampe med over 39 i temperatur.

Jeg bliver lige nervøs hvergang, sådan inde under. Jeg klare tingene, men bagefter bryder jeg sammen.

Har i fået stesolid med hjem?

Noget andet er at man kan give panodil for at holde temperaturen stabil, nogle læger anbefaler det, andre mener ikke det hjælper.

Og husk ALTID at tage bleen af også, for den afgiver ekstrem meget varme. Og ikke køle ned for hurtigt, men er det meget varmt som for eks. idag kan man bruge at tage fugtige kolde klude i nakken, da det er der varmecentret sidder.

Og jeg håber virkelig for jer det blot er en engangsforseelse.

Jeg er nærmest angst hvergang Storm er den mindste smule varm - det er SÅ grimt at se på.

Mvh. Pernille

Mor til Prinsessen Sille og Prinsen Storm

0
0
Svar på denne tråd

lalalala
Forfatter: 
Dato:  04-07-2012 21:43

Freika-92 <3 Sille <3

Åh er ked af at høre det er noget som I døjer med :(

Vi fik ikke stesolid med hjem! Jeg var også noget chokeret over det, da jeg troede det var normal praksis. Men da Frejas kramper havde været under 5 min og det var første gang - ja så mente lægen bestemt ikke vi skulle have stesolid til prinsessen...

Jeg troede faktisk også at man skulle sørge for at de ikke blev for varme og at temperature ikke steg for hurtigt (svært når man har et generelt "varmt" barn..). Men lægen sagde at det også kunne opstå hvis temperaturen faldt for hurtigt - feks hvis man gik ind i et koldt rum med dem, hvis de fik træk eller - som i vores tilfælde - blev lagt på en puslepude som var lidt halvkølig (vores har, som de fleste andre, plasticbetræk på så den er vel egentlig altid lidt halvkold i forhold til huden). Så det er da noget af en balancegang - holde temperaturen stabil og selvfølgelig ikke for høj.

Lægen advarede os mod at bruge Panodil, da det får feberen til at falde og så stige igen når virkningen ophører...

Åhh jeg er virkelig ANGST for at skulle stå i situationen igen, men måske det bare bliver en promille mindre skræmmende...

Er jeg den eneste som næsten begynder at tude bare jeg tænker tilbage på episoden? Eller er jeg bare hysterisk?

0
0
Svar på denne tråd

Kramper...
Forfatter: 
Dato:  05-07-2012 13:28

Mikkeline fik feberkrampe første og hidtil eneste gang for over et år siden- vi kørte dog selv til læge hvor vi blev henvist til børneafdelingen og indlagt et par dage da hun samtidig havde væskemangel ..

Stod alene hjemme med hende og samtidig med kramperne kastede hun op - det var så afskyeligt.. Ringede til lægen da det var overstået og fik kaldt min mand hjem til at køre ..

Den dag i dag kan jeg stadig mærke frygten hvis hun får feber og da især hvis hun kaster op ... Men samtidig ved jeg også jeg kan håndtere det- hvilket giver mig en ro i forhold til min mand der virkelig panikker..

Så nej, du er bestemt ikke hysterisk -bare at læse din historie får mig til at tude, med tanke på min egen oplevelse (og lige i dette tilfælde er det nok ingen undskyldning at jeg er højgravid) ..

ManEater, Queen of the Fucking Universe, Any Questions?

Stengers Maskinservice- reperation af alle former for biler, maskiner og alt i svejseopgaver-værkstedet der har åbent når du har tid!

Ring 24656668

0
0
Svar på denne tråd

Feberkramper
Forfatter: 
Dato:  05-07-2012 19:06

Vi fik så heller ikke stesolid med hjem før efter 3. gang. Der havde han bl. andet haft to kramper indenfor 12 timer.

Det med afkøling er rigtig, endelig ikke for koldt heller. Du kan jo putte et håndklæde eller stofble på puslepuden så den ikke er for kold :)

Såfremt man bruger panodil skal de have hver 6. time da det holder så længe. Men det er eller korrekt, når panodilen er ude af kroppen stiger temperaturen atter igen, og så risikere man endnu en krampe.

Det "gode" er at nu ved du hvad du skal gøre og tro mig - du kan SAGTENS håndtere det igen hvis det skulle ske.- Gud forbyde det ;)

Jeg er SÅ bange og tjekker faktisk Storm alt for ofte for temperaturforandringer - Men ellers falder jeg ikke til ro. Desuden har jeg næsten fast en taske med ting stående således at jeg bare kan snuppe den på vej til sygehuset.

Og så har jeg altid stesolid med rundt.

Mvh. Pernille

Mor til Prinsessen Sille og Prinsen Storm

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider