Det er bare gået så let her! Kathrine sov igennem omkring 5-6 måneder, og vi snakker helt til klokken 7-8! Frederik skulle stadig have en flaske ved 3-4 tiden nogle måneder mere, men han kunne heller ikke indtage de mængder, som hun kunne.
Med hensyn til børns skiftende behov, så har mine aldrig bedt om eller fået vand, når de er vågnet. De har fået mælk, indtil de sov igennem, og det har de så gjort i næsten et år. Nu er de to år lige om lidt, og jeg skal da lige love for, at der pludselig skal køres noget vand ned både før sengetid og efter. Som regel fjanter de også med det og drikker en slurk, tager glasset ned og siger "drikker", en slurk osv. Eller hælder vandet ud og vil have noget nyt.
En aften hvor dette her vandsjov havde foregået i alt for lang tid, kom de i seng, og knap var de små hoveder landet på puderne, før frederik rejste sig op igen og sagde "maaaaaaaaaand". Der sagde jeg nej, der var ikke gået en halv time siden grundig afvanding af den unge herre! En time senere vågnede han og græd, jeg tilbød vand og han drak 150 ml. Der fik jeg altså noget dårlig samvittighed over, at jeg ikke lige havde stukket ham den sidste kop vand i sengen - det kunne jo godt tyde på, at der også havde været et behov, da han blev lagt i seng, uanset hvor usandsynligt det så ud for mig.
Jeg synes, det kan være svært at skelne imellem behov og "lege- kontakt" her, hvor de nærmer sig to år - babyer på under et år tror jeg altså ikke kører på andet end behov, også når behovet skifter. Jeg tror også, at man kan lære dem at udskyde behovet, men pjat tror jeg ikke, det er, når de er så små. (Men det er jo også hujende nemt for mig at have den holdning, når mine sov igennem så tidligt
)
mvh. tina