Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

kage i dagplejen?
Forfatter: 
Dato:  24-02-2012 19:45

Ja, eller for den sags skyld vuggestuen :-) Synes I, at det hører sig til? Til juleafslutning, fastelavn, når børn i legestuen tager med fordi de har fødselsdag og andre festlige lejligheder?

Hvad er ok, og hvornår er det for meget?

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

Absolut
Forfatter: 
Dato:  24-02-2012 19:58

Jeg mener bestemt, det hører sig til ved fødselsdage og andre festlige lejligheder.

Hvis man bruger sin sunde fornuft, kan det vist ikke blive for meget Og jeg ville hade at sidde til et forældremøde, hvor man skal bruge 100 år på at diskutere den slags - med mindre altså, at der blev serveret lækker kage til mødet

mvh Stine

Hestebokse sælges. To fronter, to sider, 3x3 meter - 4000 kr.

0
0
Svar på denne tråd

Kage mm
Forfatter: 
Dato:  24-02-2012 20:02

Jeg synes det er helt ok. Alt med måde. Er sikker på at vuggestuen selv finder balancen, så det blander jeg mig ikke i

0
0
Svar på denne tråd

overskriften
Forfatter: 
Dato:  24-02-2012 20:59

Jeg arbejder i institution med vuggestue og børnehave.

Hos os bestemmer forældrene selv hvad de serverer til fødselsdag, det er som regel kage eller is/flødeboller.

Vi får også kage til højtider, og en sjælden gang til eftermiddagsmad. Hos os er det ikke en emne det bliver diskuteret, og vi synes det fungerer rigtigt fint som det er nu.

Venlig hilsen

Maia

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes,
Forfatter: 
Dato:  24-02-2012 23:20

det er fint ved festlige lejligheder - det skal bare ikke være hver dag.

Nu med hundepension

www.123hjemmeside.dk/hundepension

Man skal ikke sige noget om folk, man ikke kan sige til dem...

Mor til 3 vidunderlige børn

Frederik født 280908

Kristian født 030811

Anna født 030811

0
0
Svar på denne tråd

0 sukker politik
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 08:37

I vores børnehave og vuggestue køres der 0 sukker politik. Tror egentligt det var forældrene der havde det største problem med at det skulle gennemføres. Ungerne hygger sig stadig med boller, frugt og grønt til fødselsdage.

0 sukker gælder også hvis man invitere børnehave eller vuggestuen hjem til fødselsdag. Hvis man personligt invitere vennerne uden om børnehaven kan man servere hvad man vil.

Med venlig hilsen

Lena

0
0
Svar på denne tråd

i vores kommune
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 10:29

... har vi en kostpolitik som begrænser indtaget af sukker. Det er ikke forbudt som sådan, men der lægges vægt på sunde fødevarer. Så i vores dagpleje er der ikke nogen restriktioner, og Sine havde da også bananmuffins med, da hun fyldte et år :-)

I vores børnehave er der til gengæld nulsukker politik, hvilket i princippet betyder at der er visse ting, somm ikke må findes i madpakken. Det bliver dog ikke overholdt af alle, og det bliver ikke håndhævet, tror jeg ikke, over for dem, der overtræder det.

Til fødselsdage er det ok at tage enten kage eller flødeboller med - ikke begge dele. Da Emma fyldte 4 havde hun pølsehorn, muffins og frugt med derned.

Fødselsdagene fejres så kun med spisegruppen og ikke med hele børnehaven, så det reele indtag af sukker på den konto er jo lidt begrænset. Til forældrekaffearrangementer er der også gerne boller eller kage og børnene får saftevand.

Det fungerer fint, synes jeg. Sukker er ikke sundt, men det skader heller ikke, hvis man indtager det med en god portion sund fornuft.

0
0
Svar på denne tråd

hemmeligheden er..
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 11:40

Hemmeligheden er vel egentlig at man slet ikke må servere noget i institution der er lavet andet steds end et godkendt køkken i den pågældende institution.

Men når det så er sagt, så syntse jeg kan er fint, men desværre er mange forældre tilbøjelige til at det tager overhånd, hvis der er kage, så skal der også lige slik på, og så kan de jo lige så godt lige få en pakke smarties, og nårh ja, så kan man jo lige så godt lige lave en lille slikpose hvor den smarties er med i, og, og, og...

Et stykke kage, en chokoladebolle eller lignende er fint, men børnene hygger sig lige meget med lidt kreativt frugt, sang og gode boller.

Rikke - nu med Fellini ( Nynne og kresten)

Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

Heste.dk

0
0
Svar på denne tråd

Kage...
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 14:54

Jeg vil helst ikke have, at der bliver serveret kage, is og lign. i institutionen.

Dels fordi der fx er 16 børn på vores datters stue, så det er alligevel en del kage, og dels fordi børnehaven lader til at have svært ved at styre det. Til fastelavnsfest fik børnene is, flødeboller, slik, hotdogs og chokoladeboller. Det er aldeles ude af proportioner, mener jeg. Uheldigvis var der kun en vikar, da jeg hentede, så det var ikke muligt at få en snak om det.

Derudover skal man jo tit til familie-tamtam i weekenderne, hvor der også er kage etc. og pludselig får ungen temmelig meget sukker uden man nogensinde selv har besluttet, at det er ok med en slikkepind. Og jeg ville da egentlig gerne kunne give hende den slikkepind uden dårlig samvittighed...

Portrættegninger tilbydes efter foto -

se præsentation for mere info :-)

0
0
Svar på denne tråd

forstår bedre...
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 15:47

Jeg forstår bedre, hvorfor det er der, når så mange fornuftige forældre ikke har et problem med det :-) Det har undret mig en del, men jeg er nok også faldet over det, fordi frederik og kathrine - godt 1½ år - ikke er begyndt på slik og kage endnu. Altså lige bortset fra i dagplejen, hvilket jeg selvfølgelig synes er møgtræls.

Sjovt nok, så er det sådan, at når vi er andre steder, hvor der uddeles "trøsteslik", som hos lægen og ørelægen, så bliver der altid spurgt, om "de er begyndt på det vingummier endnu?". Så jeg tænker, at de nok ikke er de eneste børn, der ikke er sat i gang med det :-)

Jeg oplevede til juleafslutning i legestuen, at der KUN var usunde ting på menuen til eftermiddagsmaden. Hvad synes I så om det?

Jeg kan bedre forstå, at der er plads til fødselsdagskage i skolen - og muligvis også i børnehaven. Det er måske fjollet, men jeg tænker, at børnene er større og spiser mere, og så fylder det ikke så meget i hele kosten. Men jeg er så nok også lidt farvet af et barn i familien, som er ret spisevægringsagtigt, men sagtens kan klemme en kage ned - så længe barylerne ikke har smagt kage, synes de jo at søde frugter er det mest fantastiske i hele verden, og sådan må det egentlig gerne blive ved med at være så længe som muligt :-)

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

nåja... madpakken og andre steder
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 15:53

Oh, det slog mig lige, at der var en der nævnte regler for, hvad der må være i madpakken. Der må jeg indrømme, at jeg er bedøvende ligeglad med, hvad de andre børn har med. Hvis det, der skal til for at lille sofie gider at spise sit rugbrød, er at det er med en skive pålægschokolade, så skal der da være plads til det! Der hvor grænsen går, synes jeg er, om børnene bliver så "sukrede", at det belaster undervisningen. Men DET er nok en grænse, der er svært at sætte...

Og så synes jeg altså, at det er lidt latterligt at lave regler for, hvad der må serveres, når man holder fødselsdag derhjemme. Også selv om det er for børnene i skolen eller børnehaven. Der ville det være meget kløgtigt at aftale, at der er gode og sunde alternativer ved siden af fødselsdagskage, synes jeg. Der kan man jo som forældre trods alt holde sit barn hjemme (selv om man nok skal overveje hvor klogt det er i forhold til det sociale), hvilket der ikke er mulighed for i dagpleje / vuggestue / børnehave / skole.

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 23:03

Hej

Jeg vil da gerne give mit besyv med som kommunal ansat dagplejer.

Her i kommunen hvor jeg er ansat, har vi en helt klar kostpolitik som vi skal følge.

Kommunen har selv lavet foldre om det som udleveres til forældrene inden dagplejestart, og vi har fået en sund kogebog som giver masse af ideer og inspiration omkring hvordan vi variere børnenses kost og leger de sund og gode mandvaner ind i dem.

Min egen klare holdning er at det ikke er min opgave at give folks børn sukker og kunstige farvestoffer, det må forældrene selv klare .

Jeg er ikke hellig på nogen måde, men jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har givet børnene kage hjemme hos mig.

Men vi bager gerne 1-2 gange om ugen, og jeg har feks. en opskrift hvor vi kommer revet æble og rosiner i en bolledej, og det fungere fint som noget "Usundt" hvis vi endelig skal havde det.

Omkring børnefødselsdagene oplever jeg altid at forældrene spøger om det er i orden at de tager noget med på dagen, og så siger jeg ganske simpelt ja det må I gerne men jeg vil sætte pris på at du/I kommer med enten boller eller feks.noget vi kan spise til frokost.

Jeg har da endnu ikke oplevet en forældre som har insisteret på at komme med kage.

Engang Fjordhest altid Fjordhest

www.stutteri-moldrup.dk

GØR HVERDAGEN TIL EN FEST

KØB EN FJORDHEST

0
0
Svar på denne tråd

alt med måde
Forfatter: 
Dato:  26-02-2012 23:12

sys måske ik kage i DP er så slemt som i VS el BH hvor der jo oftest er en pæææn del flere børn på en stue- det er immervæk NOGLE flere gange pr år end i DP.

Og så må jeg da erkende at jeg ELSKER når barnet har været med til at bage småkager op til jul, de får med hjem.. Det er så hyggeligt... Og jeg elsker alt min søn er med til at lave!

De bager jo ik kun usunde ting, men osse sunde boller mm.

RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

www.lykkepiller.info

tina@lykkepiller.info

Graviditet og SSRI på facebook

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-02-2012 21:13

Hos os (vuggestue) hedder det ENTEN en lille is eller en lille flødebolle. Vi er 10 børn på hver stue, så det bliver til en del fødselsdage i løbet at et år (der bliver kun givet til barnets egen stue). Vi oplever engang imellem at forældrene kommer slæbende med en gigantisk kage som de har betalt i dyre domme for hos bageren. Sidst kom der en med en brunsviger på 1m2 fyldt op med 5 cm flødeskum og et par poser slik hældt ud over... Da vi sagde pænt nej tak til den men at vi meget gerne ville have en flødebolle i stedet blev det mødt med megen undren Flere forældre der tilfældigvis var der på tidspunket hvor kagen blev serveret så pænt forkerte ud i deres hoveder. Vi har også en kostpolitik der hedder minimum forbrug af sukker. Derudover har forældre bestyrelsen valgt at der ikke skal spises kager til fødselsdage. Vi oplever også at børnene faktisk synes bedre om det når de medbringer en ananas, mango eller andre spændende frugter som de ikke får til hverdag.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider