Først og fremmest KÆMPE tillykke med den glædelige nyhed 
I starten var jeg hundeangst for at gøre alting forkert, nu er jeg langt mere afslappet omkring det. Det er især pga. det fødselsforberedelseshold jeg gik på, der var der en meget kompetent og klog jordemoder, der roligt kunne svare på alle mine spørgsmål.
Og er der noget som du funderer over, så spørg spørg spørg din jordemoder - skriv også spørgsmålene ned, så vidt at de kommer. Jeg valgte at komme i en jordemoder gruppe, det synes jeg at jeg har fået meget ud af. Da det er interessant at vide hvad de andre også gik og tænker på, det hjælper at snakke med andre i samme båd, for så ved du at du ikke er alene og overladt til dig selv i din graviditet 
Jeg har tidligere fået at vide, at man skulle testes for jernmangel før at man måtte tage jerntilskud. Men da jeg kom ind til min Jm i 13.-14. uge og var ligbleg og træt, sagde hun at det skulle jeg bare være startet med allerede fra 10. uge, da kroppen skal producere ekstra blod. Så jeg bruger bare GraviJern og Gravitamin der begge kan købes i Matas. En kort overgang døjede jeg lidt med hævede ankler og dertil brugte jeg et par støttestrømper og de virkede rigtig godt, sidenhen har jeg faktisk ikke haft brug for dem.
Jeg har termin om 32 dage og jeg har altså ikke hverken købt specialsele eller holdt igen med at spise oste og sådan noget. Det mest drastiske jeg gjorde var at smide resten af cigaretterne i skralderen den dag, hvor min graviditetstest var positiv, og så gennemgå en kold tyrker (og holder stadig rygestop
)
Da jeg var 3 måneder henne måtte jeg indse, at det ikke gik at have hest, da hans rygsving var for kraftigt og jeg følte mig som en klud der blev vredet rundt i sadlen, så han blev desværre solgt.
Jeg vil sige at man bare skal tage have i baghovedet, at du er gravid og du lige skal passe lidt bedre på dig selv.
Frem til 6. ca. måned arbejdede jeg fuldtid i en mega travl produktion, hvor jeg til nøds kunne sidde lidt ned af og til, jeg sled og slæbte i det og var kvæstet hele tiden, så i slut november kunne jeg gå fra tidligere pga. en paragraf i barselsloven.
Jeg elsker at svømme, men har kun gjort det en enkelt gang, motion har jeg ikke fået ret meget af efter at hesten blev solgt, mens at jeg arbejdede var der heller ikke behov for det.
Så det kan jeg kun anbefale dig i hvertfald i henhold til at styrke dit bækken på sigt, der er som regel nogle hold, som man kan melde sig på, der hjælper til at styrke den slags.
Som en af de andre skrev, så kommer alle bedsteforældre og forældre og pådutter dig, at "nu skal du jo spise for to", lad det fare - for din baby spiser jo ikke så meget som dig. Jeg synes at desto længere at jeg kom i graviditeten desto mindre kunne jeg spise, så lad være med at lade dig presse af "babyen er da mere sulten, skal du ikke lige have en portion mere". Det er din røv det sætter sig på, ikke deres! 
Et vigtigt økonomisk råd: Der er ET KOLOENORMT brugtmarked derude, benyt dig af det og spar tusindvis af kroner. Allerede tilbage i september bestilte vi barnevogn, autostol, puslebord og tremmeseng i en outlet forretning.. hvilket er tidligt nok, heldigvis var det ikke betalt, da jeg for nyligt fik et "pakketilbud" på brugt puslebord, tremmeseng med ny madras, børnebænk og bord med stole til til bare 600 kr. Så kunne jeg afbestille puslebord og seng og dermed sparede vi lige 3000 kr.
Hvis du bliver tilhænger af babymærketøj er der også masser at finde, der er meget lidt brugt til kun ½ af prisen.
Så lad dig ikke stresse af, at skulle have alting parat lige nu, det er der tid nok til. Vi sparede også 2000 kr på barnevognenen ved at købe en restfarve fra 2010, den kunne jeg bedre lide end alle de andre farver og motiver 
Men igen, det kan godt være meget overvældende og nemt at lade sig rive med, men husk også på at butikkerne riiiiigtig gerne vil sælge noget til dig, rund på nettet kan du finde lister med ting som man har brug for i starten, så er det ikke nødvendigt at købe sig fattig i skrammel som man aldrig får brugt alligevel.
Vi har lige flyttet vores kontor ud af det kommende børneværelse og vi er ved at drukne inde i stuen i alt det babyudstyr, så jeg glæder mig til at manden får gulvet lagt på fredag, så jeg kan komme til at indrette 
Hvornår er det bedst at levere nyheden.. jeg synes egentlig altid at jeg har taget tingene cool og afslappet. Men hormoner gør noget ved kroppen, så da graviditetstesten var positiv brød jeg ud i glædestårer og ringede straks til min mor, der var jeg kun i 5. uge, og vi var så glade for nyheden at vi straks ville dele den med resten af den nærmeste familie. Arbejdspladsen fik først besked, da jeg var i 12. uge af hensyn til abortering osv.
Sidst men ikke mindst, så skal du tænke på at dit immunforsvar fremover passer på baby og ikke så meget på dig, så du kan blive ekstra modtagelig overfor alting, så det er med at klæde sig ordentlig på og lige tænke lidt over tingene. Jeg har lige brugt 14 dage i starten af januar på at pleje min syge kæreste... for så nu at være i gang med at pleje mig selv - for nu er jeg smittet og ligger med lungebetændelse på 10. dag og med penicillinkur osv. og det tager bare ekstra lang tid at komme igennem.
Held og lykke med dit lille vidunder 
Mange hilsner
Sara