|
|
| Det der med grød/mos |
|
|
Åh altså hvor kan grød bare være alle steder  Vi startede op med det for en uges tid siden, fordi hun var på max mælke indtag, og hellere end gerne ville spsie mere mælk hvis hun fik lov. Igang med grød - men jeg syntes godt nok det er en kamp. Lidt kommer ind, det meste kommer ud, prutte lyder ud over det hele, arme over det hele, drejen rundt for at holde øje med alt andet, en lille smule mere kommer ind, nærmest mere kommer ud osv. Hun vil rigtig gerne have det, hun fægter afsted med armene efter skeen, og presser den ned i halsen på sig selv hvis hun får lov, hun kan bare ikke gennemskue at det skal synkes inden man spytter ud igen, jeg tror ikke hun kan koncentrere sig om det, og nogle gange virker det som om hun ikke syntes det smager godt. Jeg har prøvet lidt af hvert for at se om der var noget der går bedre end andet, majsmels grød med lidt frugtmos i, tror jeg ryger lidt bedre ned, og idag måtte jeg simpelthen prøve at åbne et glas med bær mos og blande i, og detvirkede som om det var et hit, selv om jeg egentlig helst ville slippe for at bruge det. Men hvis det er hvad der skal til for at få hende det lært uden en hel masse fægten, utilfredshed og bøvl, så kunne det blive enden. Men jeg er faktisk i tvivl, om det måske er fordi hun ikke rigtig kan finde ud af at få det ordenligt at skeen, hvis jeg ligesom kan komme til at hælde den ind i munden på hende, så er det som om det går lidt bedre, så synker hun det meste af det. Hvad for en ske har i brugt, nogen bedre end andre? Jer der har startet ud med det ldit søde købemad eller sødet frugtmos, har det været ok nemt at lære jeres at spise alt det andet også? Nogle dage får jeg en halv dl i hende, andre gange en skefuld - men det tager jo tid, jeg syntes bare det er et cirkus, har overvejet at putte en heldragt på hende  HVordan har jeres været at starte op med, og hvor længe gik der inden de sådan var lidt nemmere at spise med? Jeg kan mærke lige med det her er jeg ikke så tålmodig, det er jeg ellers ganske god til i mange andre situationer, men jeg tror det er fordi det er over det hele Jeg må væbne mig med tålmodighed 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi er også startet op |
|
|
og det er klart lettest hvis jeg har ham på skødet og holder fast i den ene arm. S er der en stofble udover begge arme, så han ikke kan få fat i skeen. Jeg giver rismelsgrød og idag, en uge efter første gang, spsite han faktisk hver ske uden at spytte ud. Ellers har han spruttet og snakket undervejs, men idag spiste han rigtigt. Vi holder dog en del pauser og drikker vand af tudekop imens. Når han åbner munden, putter jeg skeen ind, og skaber det ligesom af i hans mund.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Risgrød |
|
|
Risgrød var det første som bare gled ned hos Emil. Nu er han 6 måneder og har været igang siden han fyldte 4 måneder og grøntsager kan stadig være lidt besværligt en gang imellem - her er tryllemidlet NATURAL YOGHURT!! Så glider det ned! Men det må man vidst først give fra 6 måneder. Ellers så prøv med mere mælk i i starten så det glider lidt bedre.
Hilsen Mette som elsker sin dejlige pony Prince SÅ højt!! Mor til Malou 29. maj 2007 og Emil 3. marts 2011
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg sidder |
|
|
i øvrigt i sofaen, som er i stof. Den er flot dekoreret med grød bagefter. Det kan jo heldigvis vaskes af. Jeg tager selv joggin tøj på når jeg giver grød.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grøden |
|
|
Jeg startede jo ud med grøntsagsmosen først og til at starte med gled alt bare ned. Grøden gad hun ikke. Pludselig begyndte hun at nægte al mad lavet til hende og ville kun spise vores mad. Alt hvad der var blendet og most til ukendelighed gad hun bare ikke. Så jeg har simpelthen sprunget babymaden over og gik over til kun at mose grøntsager og give hende fars i maden også. Jeg fandt så ud af at hun gad spise mere mad hvis hun fik lov til at rode i tallerkenen samtidig eller hun fik sin egen ske at spise med. Den dyppede jeg ned i maden en gang imellem så den smagte af noget. Og så kunne jeg lige så godt erkende at det ville blive et svineri, men bare hun spiste, så var jeg lettet. Hun tog jo kun 250 g på på en hel måned. Grøden er stadig ikke et hit men havregrød med frugtmos i glider ned så det holder vi os til. Kan du ikke købe en hagesmæk udformet som en bluse? Evt med den skåleformede hagesmæk fra Babybjørn udenpå så det hun spilder, bare glider ned i den? Hun skal nok lære at flytte rundt på maden med sin tunge. Lige nu skal hun lige vænne sig til at det er en helt anden bevægelse end bare at sluge sin mælk. Prøv at eksperimenter lidt med konsistensen, gør den tykkere eller tyndere og prøv at gøre grøntsagsmosen lidt grovere så hun får noget at tænke over når den kommer ind i munden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine råd kommer |
|
|
af flere omgange  frede får også skeen, og får lov at kaste rundt med maden. Hænderne kommer også i munden, med stofble udenpå, så det hele bliver godt snasket. Og så er grøden ret tynd, putter mere vand og mælk i end lige i starten, så det er mere vælling end grød han får.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Succes... |
|
|
Idag var en lidt større succes. Jeg tog lidt af jeres forskellige råd. Hun fik en stof ble over sig, der lige blev klemt sammen bagpå så den ikke faldt af. Så lavede jeg grøden lidt tykkere, kom i tanke om det måske var derfor hun syntes det bærmos var et hit, det tog jeg nemlig direkte fra glasset. Har nemlig også lavet det noget tyndere i starten, for at hun skulle kunne suge det af skeen som min ssp havde foreslået. Men det er som om det var nemmere for hende at have i munden når der var lidt tykkere. OG så havde jeg hende siddende på skødet, så er det da hundrede gange nemmere at styre armene. Den ene arm havde jeg fat i, den anden var med til at spise, hive i skeen, proppe i munden osv. Hun spiste en halv dl  Et andet spørgsmål. Jeg fik afvide af min ssp at jeg skulle supplere op med flaske bagefter, men har læst lidt rundt omkring med det opstart af grød, at der er delte meninger, og at nogle mener man skal vente med flaske hvis de spiser lidt grød, sådan at de ikke takker nej til grøden, fordi de ved der er mælk lige efter. Hvad har i gjort? Silje gik nemlig lige efter flasken med vand jeg havde stående, jeg har ikke fået skaffet mig en børnevenlig kop endnu, så hun får vand af flasken, og den var hun meget fokuseret på idag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det lyder til at du gør det rigtige så fat mod... al begyndelse er svær... jeg havde heller ingen kop i starten men der brugte jeg et lille æggebærger... det er så nemt at overskue for de små i starten fordi de stadig kan kigge over kanten og følge med (børnekopper kan også være lidt store i starten)... da hun havde fanget det at drikke af "kop" så fik hun en babykop med tud... i starten brugte jeg hirsgrød som jeg lavede tyndere og moste til tider en banan osv i for at give den lidt "klumper"... nu har min datter altid haft nemt ved at spise så jeg sprang rimelig tidligt på rugbrød uden kerner... det kunen hun nemlig selv sidde og spise med fingrene... her ville tøsen også helst have vores mad så det gik vi rimelig hurtigt over til at lave "børnevenligt" så hele familien fik det samme til aften... så fat mod... nye ting kan tage tid at lære... det virker jo som om at hun har lysten til det du byder men at hun bare lige skal hitte ud af hvordan det skal gøres...
Sagde Jeanette
Ejer af skøn haffelaf... og mor til verdens dejligste prinsesse (24.03.2010)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frederik |
|
|
har en tudekop med vand, som han drikker af undervejs. Når han afviser skeen, får han lidt vand og så tilbudt skeen igen. Jeg gør sådan: ammer når han står op kl cirka 13-14, venter en time efter amning, giver grød plus vand, ammer inden han skal sove igen. Ikke altid han vil have noget her. Jeg er begyndt at give grød kl cirka 20 også og der ammer jeg så kl 21 inden han sover, der vil han altid gerne have bryst. Eg ammer aldrig lige efter, for der er han jo ikke sulten. Frede vil hellere have grød end bryst, men maden smager jo også som hos mig, fordijeg laver det på min egen mælk. Så det er bare mere interessant med ske, end at ligge der hos mig og glo på mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Janne... |
|
|
Janne, er det hans første måltid efter morgenmaden der kl 13? Silje er oppe omkring kl 7-8 stykker, får mad der, og får mad igen ved 11-12 tiden. Der giver jeg hende grøden, men når hun har takket nej efter en halv dl ca, så har jeg idag ikke givet hende mælk, men der går meget kort tid, så opføre hun sig sultent, og kan næsten tage en hel flaske som hun normalt ville have fået (200 ml) Så hvis jeg skal nedsætte mælken i takt med jeg sætter op i grød osv, så er hun altså sulten  Igår aftes gav jeg hende også grød til aften, og det er det samme, hun er sulten kort tid efter. Arh det hele ville være nemmere hvis man ammede De må jo helst ikke overstige de 1200 ml på flaske, og det gør hun i stor stil hvis hun får lov, og så er det jo ikke bedre hvis hun stadig ligger på 1200 ml + grød :S
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når man ammer så |
|
|
spiser de jo bare den mængde de vil. Ja hans rytme er sådan nu, den er lige ændret fra tre til to lure. Han vågner 8-9 tiden, ammes, ammes igen 10-11 og puttes, sover 2-3 timer, men ammer ofte 1-2 gange u,ndervejs. Ammes når han vågner, får grød kl 13-14' ammes inden han puttes, ammes ofte efter en time, hvis han sover videre ammes igen når han vågner, får tilbudt frugt, banan eller pære og lidt senere får han grød igen og ammes så til nattan, han spiser meget i løbet af natten, så fra idag udskiftes frugt med kartoffel. Grunden til han får den sene grød er et forsøg på at fylde ham op til natten, men vi er lige startet på det i forgårs. Hvis det går fint med kartoffel bliver der et måltid grød mre der kl ti. Så får han jo faktisk fire måltider, men grøden er lavet på min mælk og som vælling, så tænker det er okay, især når han stadig ammer konstant.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja han... |
|
|
Ja det lyder da godt nok til han ammer meget. Silje får vælling til nat, og sover hele natten. FØr det sov hun også hele natten, fra 20:30 - 08.00 ca, men begyndte at vågne kl 5-6 stykker, så begyndte vi at give hende vælling til nat, så gik det over igen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sådan har det været |
|
|
i en måneds tid, altså at han har ammet så meget. Det er derfor jeg bare tilbyder ham det mad han gider, udover brystet. Det virker ikke som om det går udover amningen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan går det |
|
|
Her er mos et stort hit og morgen grød også, så nu får han faktisk fire måltider. I nat ammede han kun hver anden time, fremfor hver time.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det går .. |
|
|
Det går faktisk rigtig godt - jeg syntes det var lidt svært at få noget i hende, men nu jeg prøvet at målt det op, og hun spiser faktisk en lille dl ved middags måltid og aftens måltid. JEg har fundet ud af, hvis jeg lige har en lille klat blåbærmos jeg kan blande i det andet ved nogle af skefuldene, så går det hele lidt bedre. Hvilket måltid tog du som nr 3 måltid? Vores mødregruppe skal til noget kost vejledning i næste uge, så der håber jeg på lidt mere inspiration 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Først.... |
|
|
frokost, så vælling til natten, så kartoffelmos til aften og sidst er i troduceret grød til formiddag. Han spiser dog kun et par hapser til morgen, men der har han jo også ligget og babset om morgenen. Han ammede kun kl to og fem og syv i nat, så vi har da nået et lidt mere normalt niveau. Det var klart kartoffelmosen der gjorde en forskel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores skeer |
|
|
er købt i kvickly i øvrigt. Og fik kogt mos idag, KÆMPE hit synes ham den lille. Halv pære, halv svesker og med vanille i. Det smager vildt godt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kOGT MOS... |
|
|
Silje for altid kogt mos til grøden, enten pære, fersken eller æble, har hele fryseren fyldt op med hjemmelavet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ahr ventet. |
|
|
For ville være sikker på han gad spise uden det aøde, men jeg skal love for at det ryger ned med en anden hast når der er frugt i. Han tog selv fat i skeen og kørte det ind.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grød...... |
| Forfatter:  |
MetrikSecret |
| Dato:  |
04-10-2011 19:08 |
|
Hejsa - fik at vide af min SP at det skal "skrabes" af op mod ganen - så skulle deres synke refleks sammen med tungen klare resten. Det virker her med Mads på 4 mdr. Jeg ved godt børn er forskellige, han er total klar på andet end mælk, men meget lidt ryger ud igen. Jeg kom de første gange til at lave grøden for tynd, og der var en del spild, men lidt tykkere så fungere det 
Mvh Christina, dejlige Metrik og skønne Skærgårdens Secret Love
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er frederik |
|
|
lidt ældre end mads, men det var kun nødvendigt få gange. Nu spiser han det rigtigt uden vi behøver gøre noget med skeen, andet end hjælpe med at styre. Til gengæld er han begyndt at gnide øjne undervejs, grød i øjne svider = baby der gnider endnu mere øjne. Indtil videre er løsninge en vredet vaskeklud og der så tørres mellem hver skefuld.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Argh.... |
|
|
Argh pigebarnet har de sidste to dage fundet det god underholdning at sige pruttelyde af første klasse når hun har fået en mundfuld ind - så i kan vel selv regne ud hvordan køkkenet ser ud efterfølgende! Så lige pt får jeg ikke ret mange mundfulde i hende, det kørte ellers vildt godt.. Nå det går vel over når hun bliver så sulten at det er bedre at spise, end at prutte med.. Prøver at skifte Hirsegrøden ud med ris igen, jeg syntes det er noget elastisk klæg noget at få i munden det hirse, så det kan jeg egentlig godt forstå hvis ikke hun kan lide det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En lidt anden tingm |
|
|
ht grød mos, så er vi jo hurtigt kommet op på fire måltider, hvoraf et er vælling. De er 1/2-1 dl pr måltid og han får vand til. Jeg er så bekymretom han mon får nok mælk og får næring nok. Jeg ammer 8-10 gange i døgnet udover de måltider, han har bare brug for meget mad. Jegovervejede jo så mme til maden, men så vil han jo nok amme mindre + jeg vil gerne give vand så han får masser af væske. Hans mave er fin, afføring hver anden dag og ingen hård mave. Men han burde jomførst spise så meget ved 6-7 måneder. Hvad tænker i om det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mht. mælk.... |
MetrikSecret |
05-10-2011 20:33 |
|
mht. mælk nok, så tilbyder jeg Mads MME efter hvert måltid grød, som regl spiser han ca. 1 dl. grød og drikker 100ml MME efterfølgende. Prøvede med vand, men synes ikke der kom nok ned, til at jeg turde tro på at han fik nok væske - så du kunne jo skifte vand ud med MME, som du også selv forslår, så er du i hvert fald sikker på at han får nok. Mads får følgende på et døgn: ca. 6.30 - 200ml MME ca. 10.30 - ca. 1 dl. hirsegrød + 100ml MME ca. 14.30 - 200ml MME ca. 17.30 - ca. 1 dl. hirsegrød + 100ml MME ca. 23.00 - 200 ml vælling Ovenstående er evt. aftale med SP - men det er selvfølgelig også nemt at liste op når han kun får flaske 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har han brugt... |
|
|
Janne, jeg tænker lidt - hvis han har brug for det, så har han brug for det. Men alt med måde selvf. Silje havde lige en periode, hvor der overhovedet ingen bund var i hende, og hvor hun bare drak maksimalt inden hun nærmest overhovedet var stor nok til at kunne drikke det halve. Det er gået over igen nu. Men jeg vil så også sige, at stopper jeg hende fx fordi hun bare drikker løs, så viser hun ikke tegn på sult tidligere, end hvis jeg havde ladet hende drikke det hele, så jeg blander nu kun 220 ml, og så får hun ikke mere til det måltid, medmindre det er til nat. Og så køre hun bare videre med dagen, og viser ikke tegn på sult eller andet før end næste måltid er klar. Vores rytme ser pt sådan her ud : kl 8 - 220ml MME kl 11 - grød/mos kl 12-13 150ml - 200 MME kl 16 220 MME kl 18:30 kartoffelmos/andet mos kl 20 200 ml Vælling Jeg giver med vilje ikke Silje MME lige efter grød, for hun skal slet ikke koncentrere sig om det hvis hun ved der følger en flaske efter, så det er jeg stoppet med, og så spiser hun meget bedre. Jeg giver vand af en flaske stadig, så kan jeg holde øje med hvor meget hun drikker til måltiderne, hun kan stadig ikke helt administrert en kop med tud, det kommer for hurtigt ud for hende, og det ser ikke rigtig ud til hun drikker det. Men hun syntes den er vældig sjov, så hun får lov at sidde med den bagefter, så lære hun det nok snart.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er jo svært |
|
|
at måle hvad han drikker, men tror cirka 100 ml, dvs knap en liter i døgnet + hans måltider. Mit eneste problem med mme er at det vil gå udover amningen, hvor jeg er meget dobbelt. Vil helst gerne have lidt mere frihed end to timer i ny og næ, på den anden side vil jeg ikke undvære min amning. Er så bange for at han fx så ikke vil amme i løbet af dagen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MME:....... |
MetrikSecret |
06-10-2011 16:28 |
|
Hej igen, der er god grund til bekymring mht. om det går ud over amningen - jeg begyndte at supplere med MME da han var lidt mere end 3 mdr., det endte med at han ikke ville have bryst om dagen til at starte med, og tilsidste gik det også ud over natte amningen. Dog var det klart det bedste for os, han blev ikke nok mæt, så vi fik en helt anden glad dreng ud af det, samt en dreng som lige pludselige kunne "holde" sig i 4 timer om dagen, og 7-8 om natten. Synes det er ofte du ammer..... - hver anden time er tit synes jeg, så spørgsmålet er om ham bliver ordentlig mæt, eller kun lige får stillet hans sult..... Hvis jeg var dig ville jeg prøve med en enkel flaske, og så se hvor længe han holder på den. Vi kunne se en forbedring i antal timer mellem hver måltid med det samme. Man kan købe små brikker med Nan der er drikke klar i butikkerne, så kan du teste det, uden at skulle ud og købe en hel kasse pulver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nan får han ikkei |
|
|
har mælke allergi i familien. Havde købt nutramigen jeg ville forsøge med, men det smager jo af bræk! Fik lidt i ham to aftener i træk, cirka 100 ml + min mælk og det gjorde ingen forskel. Men det der giver mæthed er jo kasein, som jo netop er spaltet til mælkeallergi børn og dermed ikke giver speciel meget mere mæthed end alm. Mm. Det skalsiges at jeg har masser af mælk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdaterin |
|
|
tænkte jeg ville bruge vorea gode tråd. Jeg forsøgte med gulerodsmos i mandags, det gav hård mave og først idag har han lavet en blød afføring. Han fik gulerod tre dage x en gang dagligt, herefter ren sveske/blomme grød morgen og aften og kartoffel eftermiddag. Nu idag er vi så startet med risgrød igen. Gulerodsmosen er frosset og vi venter lige to uger før vi prøver igen. Tænker at jeg prøver med lidt broccoli imorgen i kartoffelmosen, det har han fået før bare at sidde og gnave i. Han får hver dag noget at gnave i, agurk, riskiks, kogt broccoli osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rismel..... |
MetrikSecret |
10-10-2011 21:29 |
|
Hej igen, blot en lille ting - har ladet mig fortælle af min SP at ris kan give hård mave....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ris har |
|
|
han fået hele tiden uden problemer, heldigvis. Det er kun gulerod der har lavet ballade. Jeg giver i øvrigt både mos og kartofler stegt i ovn til aften. Hold op det sviner, og der kommer ikke så meget ind, men han elsker bare at få lov at spise selv. Han er også blevet meget bedre til at styre skeen af af få lov at spise grøntsage og kartofler selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Janne.. |
|
|
JAnne når du giver ham kartoffel både osv, er det så i hel form elelr i moset udgave? Silje får nogle gange lov at sidde og gumle rundt i gulerøds stænger, et knækbrøds hjørne eller lign - men derfra og så til at spise det, der er langt for hende tror jeg. Jeg har efterhånden givet lidt op med at få hjemmelavet grød i hende, hun spiser næsten ingen ting, så jeg er begyndt at blande en smule købe i, så er det sødere, så ryger der mere ned, og giver jeg hende fx en portion ren blåbær fra semper, så spiser hun helt vildt :S Min ssp er en gammel skør kone, så jeg har givet lidt op - når hun nu siger de må få alt det vi andre spiser når hun er et halvt år, hvor længe skal man så blive ved at mose osv? Jeg ved det selvf. er individuelt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mos....... |
MetrikSecret |
11-10-2011 20:16 |
|
Det er super at det ikke giver jer problemer med rismel  Jeg er noget spændt på hvad Mads´s mave siger til kartoffelmos med gulerødder - har lige lavet portioner til fryseren til en hel uges "aftensmad", første forsøg bliver i morgen aften. Han har haft meget hård mave efter vi er begyndt på både vælling og grød, er stoppet med vælling da jeg har det lidt mistænkt for at være oversagen. Han får hirsegrød med æble/banan, købe versionen, og har selv lavet sveske/æble mos til at putte i for at hjælpe på maven. Det er blevet bedre de sidste to dage, men han kan stadig godt blive ked af det når han skal på "toilet" - krydser fingre for at kartoffel/gulerodsmos ikke gør det værre igen........ - har I erfaring med om broccoli, blomkål etc. er et hit ved de små, tænker det faktisk måske er bedre for hans mave end gulerod......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi har ikke.. |
|
|
Vi har ikke bøvl med maven overhovedet - hun har haft en lille smule hård mave kan jeg se i bleen, men det er meget meget lidt - og hun får både rismel, gulerodsmos, kartoffelmos osv, ingen problemer, og hun er heller ikke utilpas når hun skal af med noget. Jeg har også broccoli/kartoffelmos i fryseren, men det er ikke rigtig den der hitter til aften, det er mere gulerod, og idag blendede jeg lige lidt aspargessnitter i, det var et hit 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det er |
|
|
bare bagekartofler skåret ud og i ovnen med god olie, lader være med at salte dem til ham. Så får han sådan en i hånden og sidder i sin højstol og spiser med. Har så lidt risgrød eller mos, han får en skefuld af indimellem kartoflen, så ofte er der en kartoffel i en hånd og skeen i den anden. Han får også tit en kvart riskiks at sidde med, hvis han lige skal underholdes af noge nemt og ikke gider sit legetøj.
Det er gået ldt tilbage her mht at spise, da vi startede op, der åd han virkelig meget x fire i døgnet. Nu er det meget mindre, til gengæld søger han brystet mere igen. Så han regulerer vist meget godt sit madindtag udfra hvad han har behov for. Vi er derfor ikke startet på noget tilskud. Når han er et halvt år regner jeg dog med at købe noget mme, han kan få lidt af, bare så far fx kan give lidt i kop, eller jeg kan tage med når vi er nogle steder, for han gider ikke ammes mere når vi er ude fx at shoppe. Skal virkelig skærme ham og sidde i et mørkt stille hjørne, før det kan lykkes. Så det ville være fint at kunne give lidt mme i de tilfælde. Rigtig mælk venter jeg med til han er et år, da han jo allerede har eksem + øreproblemer.
I øvrigt så er jeg sådan lidt ligeglad med at de vænner sig til en lidt sød smag, her har det ikke påvirket frede at få frugtmos, han spiser gerne kartofler, broccoli osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kaster op.. |
|
|
Her går det godt nok lidt op og ned, hun er svær at få alm grød og mos i, der skal helst være blandet brun sovs eller noget sød mos/blåbær, svesker eller lign i frugtmosen, selv om det er sødet ved produktionen i forvejen :S Men giver jeg hende noget at tygge på, og hun får sunket lidt af det, fx en halv kogt gulerod, så kaster hun simpelthen op  Det samme med grød og mos, hvis der er en klump i det af en art, så bliver hun nærmest kvalt, og får opkast lyd til det er ude af munden igen. Idag havde jeg fulans travlt med en hel masse, og havde glemt at få mos op af fryseren til morgen, så jeg prøved at give hende sådan et købe glas mad, laks og ris tror jeg, hvor risene var hakket i vel 1/3 del af hvad de normalt har. Hun kunne simpelthen ikke få en skefuld ind, hun fik brækfornemmelser med det samme  Skal hun bare have tid, eller er der noget rivende galt mon? Hun får lige lov at få mos lidt mere uden klumper, så må jeg prøve igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er vist |
|
|
meget normalt. Jeg læste et sted at det der med at kaste op eller spytte maden ud, er deres måde at forarbejde på. Altså så maden bliver blød, det skalind og ud mange gange, fordi de endnu ikke kan fordøje det særligt godt i fordøjelsessystemetæ det gav meget god mening. Frederik fik et mini stykke kød idag, og da det kom lidt for langt ned i halsen begyndte han at grædeogud røg det igen.
Vi er på frokost grød igen, gnave ting + lille smule mos til aften og lige idag fik jeg ldt frugtmos i ham inden sovetid. Så det går fremad med spisnng igen, selvom vi blev stoppet af fem månedetsvaccinen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay... |
|
|
Okay, jamen så er jeg rolig. Silje er begyndt at få lidt frugtmos om morgenen, jeg får altid en smoothie om morgenen, så den får hun, blandet op med lidt MME. Så får hun grød/frugtmos til middag, og mos med lidt af det vi får, hvis vi får sovs eller andet der kan blendes til ukendelighed. Jeg har været i mødregruppe, og deres unger skriger efter grød, man kan næsten ikke få noget på skeen inden de bliver utålmodige for næste mundfuld. Silje sidder bare og nusser med det, så skal hun lige holde lidt øje med hundene hvis de er i køkkenet, så skal hun lige grine lidt af min når jeg lavet tegn til tale ( hvilket er temmelig svært så, for så når jeg ikke at lave handlingen til tegnet, fordi hun jo fx ikke kan drikke når hun også skal grine ) Så skal hun lige smide vandfalsken på gulvet osv, men ejg tror simpelthen det er fordi hun ikke syntes det smager af verdensklasse. FOr giver jeg hende fx ren blåbær eller ren sveske, så køre det noget bedre ned, men det kan hendes mave ikke klare.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror |
|
|
at man får kræsne børn af at presse dem. Får de lovtil at hygge sig med maden, spise det de har lyst til osv så skal de nok turde smage flere og flere ting. Så jeg tror du gør det helt rigtigt. Har du skåret i hendes mælk for at hun skal være mere sulten? Det er er jo nogle der gør og så er det jo klart at de hyler efter grød. Jeg friammer stadig, begynder først at skære i mælken når jeg selv føler et behov. De kan jo godt leve af mælk samt smagsprøver til de er 9 måneder uden at tage skade på ogen måde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|