Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

Er jeg "sippet" (vuggestue spg)
Forfatter: 
Dato:  10-08-2011 20:41

Jeg kunne godt bruge lidt indput til hvordan i ville gribe denne situation an - hvis I overhovedet ville gøre noget.

Lige lidt forhistorie...

Sagen er den at Emily efter sommerferien ikke synes det er fedt at blive afleveret - hun er rigtig ked af det. Det varer dog ikke så længe, fra 30 sek til 10 min. Så har hun "glemt" at jeg er gået. Men alligevel - det er ikke så fedt...

Hun leget fint i løbet af dagen og er ikke ked af det - og der er heller ikke noget når jeg henter hende - der er hun glad nok.

Der har (forhåbentligt) pga. sommerferie hersket lidt kaos den sidste 2,5 uge dernede. Sutsko og børnenes ting bliver der ikke holdt styr på, og når man nævner det så bliver det slået hen med at, nåååå ja, men der var lige lidt hurlumhej - men du kan bare give hende den sutsko på du kan finde, så finder vi nok den anden... (øhhh skal hun så fryse på den anden fod indtil det sker??? den er i øvrigt stadig ikke fundet)

Nå men det løste vi også - tak for gode gemmer og ekstra sutsko i en pose dernede.

Det leder hen imod min fustration... I denne uge har jeg 2 gange hentet hende hvor hun havde gjort stort - og det var ikke noget der lige var sket - det sad i hvert fald godt fast på rumpen, og hun var begyndende rød, med "prikker" i rumpen. I mandags havde jeg knapt taget hende op inden jeg godt var klar over hun trængte til en ren ble - Jeg spørge den nærmeste pædagog hvor det passer hende bedst jeg skifter hende (der er flere steder) - hertil respondere hun på følgende måde, henvendt til min datter "Nå Emily, har du lavet l*rt?" - Fik slet ikke sagt noget -WTF - øhh min datter er 2 år gammel - gider du lige modificere dit ordforråd! Og fortsætter henvendt til mig " altså vi har faktisk ryddet op på alle puslestederne, men så må du jo bruge der herinde (klokken var 16.20) Får stadig ikke sagt noget - men har de regnet med at der ikke skal skiftes børn de sidste 40 min af deres arbejdstid?

Samtidig er hun rigtig godt og grundig kold da jeg henter hende. Inden jeg går dernede fra, får jeg sagt at hun altså udover at have haft en beskidt ble også havde været MEGET våd - som en meget våd natble - og at jeg var ked af at hun var så kold. Og det ville jeg gerne bede dem om at være opmærksom på - Emily er ikke noget "varmt barn"

Så idag da jeg henter hende er det det samme igen - tager hende op og hun stinker og er kold - her er de udenfor og hun sidder i sandkassen med regntøj og gummistøvler på, men uden andet end "almindeligt" tøj indenunder, dvs. en body for oven og bukser og strømper.

Jeg tager hende ind og får hende ud af regntøj og gummistøvler for at skifte hende - og så siger min datter gud hjælpe mig - Emily lavet l*rt - hvorfor skal mit 2 årige barn bruge det udtryk... Er jeg en emsig k*lling eller synes I heller ikke det er iorden at et 2 årigt barn bruger det udtryk?

Herhjemme der hedder det i hvert fald ikke "lavet l*rt"...

Derudover så tror jeg der er sket noget i forhold til toilet træning dernede før sommerferien. For hun var faktisk meget oplagt til toilet træning i begyndelsen af juni, det sagde jeg selvfølgelig til dem dernede så de kunne opmuntre hende til at bruge toilettet. Men siden da har hun pure nægtet at sætte sig på toilettet - hun kan til nøds tisse på potten, men er ikke meget for det. Inden da der kom hun også altid til mig når hun havde gjort stort i bleen og "påpegede" at nu var det altså tid til en skifter - det gør hun heller ikke mere.

Jeg bliver nød til at få det ud af systemet og formidlet videre til dem i et venligt, men bestemt toneleje - Men er jeg "sippet" eller er der noget om snakken...

Det er skisme da svært at være første gangs forældre en gang i mellem, for man ved ikke havd der er en naturlig del af børnenes udvikling (ordforråd) og hvad der er ikke er - vi kan kun have vores mening om det...

Det skal siges at jeg har haft nogle udfordringer med vuggestuen i forhold til at de ikke har kommunikeret klart nok omkring nogle andre ting - men det er løst. Og før sommerferien fungerede det rigtig godt med både pædagoger og hverdagen generelt.

Hvad synes I kloge hoveder derude bag skærmene?

Hvordan ville I videre formidle jeres fustration?

I'm all ears!

/ Louise

0
0
Svar på denne tråd

Sig det!
Forfatter: 
Dato:  10-08-2011 21:04

Jeg ville sige det, som det er. Du har oplevet et par gange, at hun er våd og kold, og du er ikke så glad for deres udtryk for at have lavet i bleen.

Tag og få det sagt med det samme. Det skal ikke blive en frustration for dig, som smitter af på din holdning til en vuggestue, som ellers har fungeret godt. Det lyder til, der trænger til at blive strammet lidt op på oprydningen mm, og det er da fint, at forældrene siger det, som det er, til personalet.

Det er ikke sikkert, der er sket en episode i forhold til toilettræningen. Børn mister interessen igen, det er helt naturligt. At hun er ked af at blive afleveret, er vel også helt forståeligt efter en ferie. Men hvis du går og er lidt bekymret, så smitter det altså nemt til dit barn, selv om du ikke siger noget, mens hun hører det.

Forresten siger jeg også "l..." i bleen. Men det er da rigtigt, at det egentlig ikke lyder ret pænt.

0
0
Svar på denne tråd

tak stine
Forfatter: 
Dato:  10-08-2011 21:15

Tak for dit dejlig diplomatiske svar - det tager jeg med derned i morgen tidlig :-)

Selvfølgelig er der perioder hvor de ikke vil afleveres - synes bare ikke det bliver taklet så godt lige her i "ferieperioden" det går nok over - hun bliver hentet lidt tidligere i denne uge og nok også næste, så håber det løser sig igen hurtigt.

Toilet træning - hun er blevet nærmest hysterist over at blive sat på toilettet - og det kom få dage efter jeg nævnte at vi trænede derhjemme - pludselig da hun kom hjem et par dage efter så var det bare NO GO - det skal også nok komme igen - havde faktisk ikke tænkt så meget over det, før jeg pludselig nu synes at der er en del hænge partier.

Jeg får talt med dem i morgen.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-08-2011 21:20

Nej, det er ikke iorden, at hun går rundt og er kold, eller har så gammel afføring i bleen, at det er tørret ind på ballerne.

Jeg ville bede om en samtale med det samme - især efter du har påtalt det to gange.

Ang. mamglende sutsko og deslige er jeg lidt *bum bum*. Jeg vil hellere have at personalet er sammen med børnene, end jeg synes de skal rende rundt og rydde sutsko, overtøj og lignende op, for derefter at lægge de på børnenes pladser. Mange bliver overrasket over, hvor meget tid oprydning tager af tid fra samvær med børnene.

Herhjemme hedder det også @!#$, det synes jeg ikke er grimt. Pølser er noget vi spiser, og prut, pøller, puha og lignende ord synes jeg er så... ja jeg ved ikke.... åndssvage?!

Det ér jo @!#$?!

/Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

Det er ...
Forfatter: 
Dato:  10-08-2011 21:53

Jo, det er da rigtig nok at l*ort er l*rt - jeg synes det lyder grimt - jeg mener faktisk man kan "undgå" ordet var vare at sige at - nu skal du skiftes/ha en ren ble eller lignende - her i hytten "prutter" vi :-)

Jeg tager fat i dem i morgen.

Tak for svar :-)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-08-2011 12:47

Jeg havde bestemt også påtalt det, hellere med det samme end vente og se om det gentager sig.

Vi kalder det "bum-bum" herhjemme, men jeg er også ret ærgerlig over at min næsten 2 årige søn har lært at det hedder l0rt i dp, men jeg håber han glemmer det grimme ord igen for en tid..

.

0
0
Svar på denne tråd

griner kan
Forfatter: 
Dato:  11-08-2011 13:12

huske en gammel debat her på ve&ble om hvad de repsektive familier kalder det. Fra "number two" til "prinsesser"

Her skider vi og man har enten skidt i bleen eller der er bæ i. Og hellere l*rt end pølser - jeg kan simpelthen ikke have at afføring skal have samme navn som noget man spiser!!!

For at føje spot til skade (i forbindelse med startindlægget) så påpegede jeg faktisk over for lederen i børnehaven at derhjemme skider vi - hun spurgte nemlig Johanne om hun kunne lave pølser på toilettet

Christina ..Prinser og Prinsesser

count your blessings

0
0
Svar på denne tråd

@!#$ elle skide..
Forfatter: 
Dato:  11-08-2011 13:48

Nu har jeg selv arbejdet som pædagog i en vuggestue - og mange forældre siger faktisk også @!#$ - prutter har jo sådan set ikke noget at gøre med afføring ;)

Jeg syntes ikke det er ok hun bliver kold, og jeg ville heller ikke finde mig i at barnet havde klistret l*ort fast i måsen, fordi hun trængte til at blive skiftet.

Men netop når de sidder ude og leger, så går man ikke og tjekker numser hele tiden, og en sjælden gang kan det ske man

ikke har opdaget det, måske har du bare været uheldig. Men er det tilfældet at de bare ikke gør det, fordi puslestedet er ryddet og og "lukket", så er det så absolut slet ikke iorden.

Hvis dit barn er god til at lege selv, eller er igang med en leg hvor man måske ikke lige i en periode er tæt på hende ( som i lugte lorten tæt på) Så kan det også ske man ikke lige lure at der er noget i bleen før end de kommer i bevægelse eller kommer hen til en.

Det kolde barn skal ahve mere end en body på inden for hvis du spørger mig. Mit barn er varmt, og hun har det tilpas i en body.

Hvad gør du på kolde dage med tøj? Hvorfor giver du hende ikke en ekstra trøje på allerede når hun bliver afleveret, eller ligger noget lunt tøj til hende de kan give hende på når hun skal ud, og lige påpeger det venligt når du aflevere?

Det er pædagogens ansvar at give børn det pasende tøj på ud, men det er forældrenes ansvar hvis man på forhånd ved de er nemt til at blive kolde, at give dem en ekstra trøje på eller med, og sørge for at oplyse at du gerne vil have hun får den på ud. Hæng den evt uden over jakken på knagen ;)

Ang potte træning, så er det perioder, og et barn på 2 kan man så absolut ikke forvente overhovedet gider overveje at sidde på et toilet. Hvordan har i gjort der hjemme? Der skal ikke meget til før børn ikke vil sidde på et toilet selv om de har vist stor interesse - fx alene det at mor og far opfordre, og barnet gerne vil, men et par gange i træk ikke kan tisse på toilettet, og mor og far evt endnu engang lige skal prøve, for det lille pus var så dygtig til det for en uge siden, det kan være nok nederlag til, at så har de så absolut ikke lyst mere. I en alder af to, syntes jeg ikke børnene skal opfordres mere til det, end at man spørger dem, og svare de nej, nå jamen så er det bare sådan, så snart de kommer i børnehave, så bliver det vildt spændende igen, og det er ikke unormalt at børn stadig går med ble og ikke er helt klar til pottetræning før de er faldet til der.

Hvis i meget gerne vil potte/toilet træne, så gør det som det naturligste i verden at sidde der - også uden at tisse, i må endelig ikke gøre et nummer ud af at man absolut skal tisse bare fordi man sidder der - for så er det ikk sjov de dage hvor man ikke kan tisse.

Tag en snak med dem om dine bekymringer - spørg pænt om de har pottetrænet og hvordan, sig til dem pænt, men måske lidt bestemt, at du gerne vil have at hun får en ekstra trøje på ud, og sig du et par gange har oplevet at hun er kølig og har l'ort i bleen som er gammel ved afhentning.

Tænk endelig over din tilgang - for man kan som pædagog virkelig blive hamrende træt af forældre der altid skal gå til personalet som om de er bedre vidende om hvordan tingene egentlig foregår, og som altid skal påpege hvis der er noget der er glippet på en kaotisk dag - det er altid de samme forældre der gør det.

Ang tøj og sutsko, så skriv navn med stort, når den bliver fundet ligger man den automatisk ud på rummet - mange børn har de samme sutsko i den alder, det kan være svært at få dem lagt på deres respektive pladser hvis ikke de er tydeligt navngivet, og andre forældre kan også ved uheld få dem med hjem - og så er pædagogerne nogle paphoveder fordi de ikke kan finde dem

Hvis du vidste hvor mange mærkelige steder man indimellem finder en sko, vante eller noget andet henne, så ville du også sige vi finder den nok lige pludselig engang imellem ;)

Jeg siger ikke du er en af dem, du virker bare til at være en bekymret mor, der ikke helt har lært institutions livet helt endnu :D - men nogle gange kan man som pædagog næsten bruge mere tid på forældrene, end deres børn - fordi de skal påpege fejl og mangler, vil have en til at finde sutsko, eller som råber bål og brand over forskellige ting.

Det er forkert og uprofessionelt, men ofte oplever jeg, at de forældre der altid har en påpegelse, ikke bliver taget nær så seriøst i deres krav, som de forældre der påskønner det arbejde der sker med deres børn, når de så endelig har en ting der er vigtigt for dem vi gør for deres barn.

Rikke - nu med Fellini ( og med Nynne)

Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

0
0
Svar på denne tråd

sprog mv
Forfatter: 
Dato:  11-08-2011 14:51

Jeg kan se at der er forskel på hvad man kalder det - Jeg synes stadig det lyder grimt...

Der er navn i alle hendes ting - selvfølgelig :-)

Hun bliver om morgnen som regel afleveret med 2 langærmede trøjer (lang body + trøje) + en jakke i garderoben. Men de tager det af hende i løbet af dagen, muligvis omkring frokost tid - Og der er naturligvis skiftetøj dernede også - så der er ren og skær "slendrian" at hun ikke får det på når hun er kold.

Synes dog jeg er vant til "institutions livet" hun har da trods alt været der + 1 år :-)

Jeg har talt med dem dernede idag - og de ville stramme op på det.

Vi træner ikke potte herhjemme i øjeblikket - det ha været på standby en lille månedstid - men den står fremme til at hun kan sætte sig på den inden hun skal i bad. Jeg er heller ikke bekymret for at hun skal gå evigt med ble - det er dog trods alt de færreste der ikke smidder den på et tidspunkt ;-) Blev blot lidt ærgerlig over at det lige pludselig gik den vej - for hun havde været tør over en ca 3-5 dage i juni og ville meget gerne på toilettet. Men som sagt, jeg forventer at det kommer igen.

I forhold til bleskift - så beklagede de også at jeg havde oplevet det 2 gange i denne uge, og de skulle nok være mere opmærksomme på det. Jeg ved godt at det kan være svært at se/lugte hvis børnene leger og de vokse sidder lidt væk, men synes måske der burde være en tjekker/lugter min 1 gang i timen eller sådan et eller andet, hvad der nu lige er passende :-)

Konklusion: De har lovet at sørge for hun ikke er kold og lige være opmærksom på om hun skal skiftes.

Tak for input :-)

0
0
Svar på denne tråd

Bare lige et lille indspark...
Forfatter: 
Dato:  11-08-2011 15:24

Jeg må tilstå, at jeg også altid har kaldt det @!#$, ligegyldig om jeg har været i vuggestue eller børnehave. Det er jo hvad det er!

Har faktisk aldrig tænkt over at bruge et andet ord. Nu hvor jeg selv skal være mor, vil jeg også bruge ordet @!#$.

Tror det har meget at gøre med hvad man er vandt til.

Må ærlig tilstå at nogle af de synonym ord jeg har hørt for betegnelsen @!#$, synes jeg er lidt latterlige. (Min farmor og farfar kaldte det store forretninger:-))

Mvh. Tuxi

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-08-2011 15:31

Er helt enig med Stinebrkr (y) (y)

Herhjemme hedder det dog absolut heller ikke l*rt. Nu snakker vi ikke ligefrem så tit om det, men når det siges så hedder det puha. Jeg synes heller ikke så pokkers meget om ordet 'puha' heller, men det er trods alt det der er ..... øh..... pænest (?!?!?) til den slags brug.

Nej, absolut heller ikke steff houlberg der kommer ud herhjemme heller :o

Mvh Bonnie

Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

Gratis fotoshoot v/Asserbo Slotsruin i Helsinge d. 10. September 2011

www.bonniejensen.dk / foto@bonniejensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

her....
Forfatter: 
Dato:  11-08-2011 19:21

er en prut en prut, en lo*rt en lo*rt og pølser noget man spiser. Jeg kan ik fordrage når folk kalder det pølser - pølser er noget man spiser!

MEN det er jo for så vidt en lille ting - sys jeg!

Men at hun er våd og kold mv op til flere gange er IKKE i orden.

En sådan ble blir ik fyldt på en time - så hun har da rendt med den længe. Så en samtale her og nu og ik om 3 mdr når det er sket 6 gange mere el værre.

RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

Be you - Be proud

0
0
Svar på denne tråd

Snakke
Forfatter: 
Dato:  11-08-2011 19:36

Hey igen :-)

Tak for jeres svar.

Jeg talte med dem i morges da jeg afleverede hende, og hentede hende inden middagslur idag - og der havde de lige spise og havde været ude. Der var hun ikke kold og de var igang med at skifte hende da jeg kom.

Jeg lader det selvfølgelig ikke stå til - første gang, ja okay, måske vedkommende simpelthen ikke havde taget hovedet med på arbejde den dag - men 2 gange på en uge, det synes jeg selvfølgelig slat ikke er iorden.

Men som sagt jeg har snakkes med dem i morges og er blevet lovet en forbedring. Så det krydser jeg fingre for.

Vi lader l*rt være l*ort i vuggestuen, men fortsætter med at bruge et andet udtryk herhjemme :-)

Tak for svar.

Louise

0
0
Svar på denne tråd

En gang i timen..
Forfatter: 
Dato:  11-08-2011 22:36

Selvfølgelig skal de tjekkes oftere end en gang i timen hvis du spørger mig - man har jo da kontakt til alle børn og er omkring dem, specielt i den alder din har er det vigtigt med voksen kontakt oftere end bare fordi man skal have tjekket numsen en gang i timen, så det håber jeg så sandelig at de gør! De har trods alt "kun" fem børn pr mand, hvis de har en normalt normering.

Når jeg tænker børn har gået med l'ort i bleen for længe, så tænkte jeg 15-20 min. En time må der ikke gå, så mener jeg bestemt ikke arbejdet bliver gjort godt nok!

Rikke - nu med Fellini ( og med Nynne)

Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

0
0
Svar på denne tråd

Noget i bleen...
Forfatter: 
Dato:  12-08-2011 06:30

Her på matriklen hedder det nu også l*rt og sk*de - jeg kan simpelthen ikke forholde mig til alle de fjollede ord der opfindes for det rundt omkring ...

Hos min veninde lavede de bummelum (ja det gør det vidst også i Kiwi, de har jo bummelum-kort) .. Syntes det lyder tåbeligt... Men jeg går også generelt ind for at kalde en skovl for en skovl.. ;) ..

Ang din datters beskidte ble så kan jeg altså ikke lade være med at tænke. Du skriver længere oppe at hun inden pottetræning har været rigtig god til at komme og sige hvis hun har noget i bleen. Måske vuggestuen har været vant til det og derfor ikke længere er så obs på hende fordi hun nu ikke længere siger noget?

Det er bestemt ingen undskyldning, selvfølgelig bør de tjekke hende ofte, men det kan jo være en forklaring? ...

MVH ManEater, Queen of the Fucking Universe, Any Questions?

Bryllup 20.02.10

Termin 07.08.10

2010 bliver et fantastisk år, intet mindre.. ;)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-08-2011 21:24

Nu er det jo altså ikke livs nødvendigt at have futsko på her midt sommer... Den skal nok dukke op.

Vores børn har også bare deres almindelige bukser og en trøje på under deres regntøj når de er ude. Synes ikke de skal pakkes for meget ind når det trods alt ikke er koldt endnu. Hvis hun er meget kold kunne det måske være en mulighed at købe regnbukser med fleece foer? Der er mange af dem der er rigtig lækre.

Ang bleen er det ikke i orden at hun går rundt med den så det er tørret ind i måsen. Den skal tjekkes oftere end en gang i timen. De ansatte ved jo hvem der ofte laver om eftermiddagen når de er ude og så må de være ekstra OBS på dem. Dog oplever jeg ofte at børnene har lavet når forældrene kommer og jeg bliver så møg ked af det hvis jeg ikke har opdaget det. Det er noget sjusk. Selvfølgelig kan det smutte, især hvis det drejer sig om et barn der normalt ikke laver på det tidspunkt af dagen, men det er ingen undskyldning for at de skal gå med det så længe.

Så synes du har gjort det helt rigtigt mht at tage en snak med dem om det så de kan være mere opmærksomme på hende.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider