Nu har jeg selv arbejdet som pædagog i en vuggestue - og mange forældre siger faktisk også @!#$ - prutter har jo sådan set ikke noget at gøre med afføring 
Jeg syntes ikke det er ok hun bliver kold, og jeg ville heller ikke finde mig i at barnet havde klistret l*ort fast i måsen, fordi hun trængte til at blive skiftet.
Men netop når de sidder ude og leger, så går man ikke og tjekker numser hele tiden, og en sjælden gang kan det ske man
ikke har opdaget det, måske har du bare været uheldig. Men er det tilfældet at de bare ikke gør det, fordi puslestedet er ryddet og og "lukket", så er det så absolut slet ikke iorden.
Hvis dit barn er god til at lege selv, eller er igang med en leg hvor man måske ikke lige i en periode er tæt på hende ( som i lugte lorten tæt på) Så kan det også ske man ikke lige lure at der er noget i bleen før end de kommer i bevægelse eller kommer hen til en.
Det kolde barn skal ahve mere end en body på inden for hvis du spørger mig. Mit barn er varmt, og hun har det tilpas i en body.
Hvad gør du på kolde dage med tøj? Hvorfor giver du hende ikke en ekstra trøje på allerede når hun bliver afleveret, eller ligger noget lunt tøj til hende de kan give hende på når hun skal ud, og lige påpeger det venligt når du aflevere?
Det er pædagogens ansvar at give børn det pasende tøj på ud, men det er forældrenes ansvar hvis man på forhånd ved de er nemt til at blive kolde, at give dem en ekstra trøje på eller med, og sørge for at oplyse at du gerne vil have hun får den på ud. Hæng den evt uden over jakken på knagen 
Ang potte træning, så er det perioder, og et barn på 2 kan man så absolut ikke forvente overhovedet gider overveje at sidde på et toilet. Hvordan har i gjort der hjemme? Der skal ikke meget til før børn ikke vil sidde på et toilet selv om de har vist stor interesse - fx alene det at mor og far opfordre, og barnet gerne vil, men et par gange i træk ikke kan tisse på toilettet, og mor og far evt endnu engang lige skal prøve, for det lille pus var så dygtig til det for en uge siden, det kan være nok nederlag til, at så har de så absolut ikke lyst mere. I en alder af to, syntes jeg ikke børnene skal opfordres mere til det, end at man spørger dem, og svare de nej, nå jamen så er det bare sådan, så snart de kommer i børnehave, så bliver det vildt spændende igen, og det er ikke unormalt at børn stadig går med ble og ikke er helt klar til pottetræning før de er faldet til der.
Hvis i meget gerne vil potte/toilet træne, så gør det som det naturligste i verden at sidde der - også uden at tisse, i må endelig ikke gøre et nummer ud af at man absolut skal tisse bare fordi man sidder der - for så er det ikk sjov de dage hvor man ikke kan tisse.
Tag en snak med dem om dine bekymringer - spørg pænt om de har pottetrænet og hvordan, sig til dem pænt, men måske lidt bestemt, at du gerne vil have at hun får en ekstra trøje på ud, og sig du et par gange har oplevet at hun er kølig og har l'ort i bleen som er gammel ved afhentning.
Tænk endelig over din tilgang - for man kan som pædagog virkelig blive hamrende træt af forældre der altid skal gå til personalet som om de er bedre vidende om hvordan tingene egentlig foregår, og som altid skal påpege hvis der er noget der er glippet på en kaotisk dag - det er altid de samme forældre der gør det.
Ang tøj og sutsko, så skriv navn med stort, når den bliver fundet ligger man den automatisk ud på rummet - mange børn har de samme sutsko i den alder, det kan være svært at få dem lagt på deres respektive pladser hvis ikke de er tydeligt navngivet, og andre forældre kan også ved uheld få dem med hjem - og så er pædagogerne nogle paphoveder fordi de ikke kan finde dem 
Hvis du vidste hvor mange mærkelige steder man indimellem finder en sko, vante eller noget andet henne, så ville du også sige vi finder den nok lige pludselig engang imellem 
Jeg siger ikke du er en af dem, du virker bare til at være en bekymret mor, der ikke helt har lært institutions livet helt endnu
- men nogle gange kan man som pædagog næsten bruge mere tid på forældrene, end deres børn - fordi de skal påpege fejl og mangler, vil have en til at finde sutsko, eller som råber bål og brand over forskellige ting.
Det er forkert og uprofessionelt, men ofte oplever jeg, at de forældre der altid har en påpegelse, ikke bliver taget nær så seriøst i deres krav, som de forældre der påskønner det arbejde der sker med deres børn, når de så endelig har en ting der er vigtigt for dem vi gør for deres barn.