Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

ris...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2011 19:42

Hvordan spiser jeres små børn ris? Med gaffel, ske, hænder eller madning?

Jeg har prøvet det hele - hver gang, vi får ris (hvilket ikke er så tit, wonder why :-D), og alligevel er der mere ris på bordet, på gulvet og på barylerne, end der er i barylerne! Vi får altid dessert efter mad med ris - eller masser af brød til :-)

Den eneste slags ris, jeg indtil nu har haft succes med, er riskiks! MEn det er måske lidt mystisk at servere med grøntsager og kød og sovs på :-D

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

forskelligt
Forfatter: 
Dato:  06-08-2011 19:53

det er forskelligt ov de bruger ske eller gaffel men lige meget hvad kommer det ud over det hele hos os os.. men vi får det tit alligevel(ca en gang om ugen) vi går bare i gang med støvsugeren og et par klude bagefter og som hver dag et godt varmt bad.. vores søn på 3½ er blevet meget bedre til det men perfekt er det ikke endnu ;)

Mor til de dejligste børn:

Magnus født 040108

Julie født 040209

Oliver født 260510

Med hestene:

Thor Munksgård født 280595

Viktor Enghøjgård født 210707

0
0
Svar på denne tråd

løsningen er....
Forfatter: 
Dato:  06-08-2011 20:02

SOVS og masser af det!! Så klister det nemmere fast på skeen og kommer nemmere med ind i munden! De værste dage i vuggestuen hvor jeg arbejder, er de dage hvor vi skal have ris. Det er OVERALT både på gulv, bord, unger og os. Så nu er vi begyndt at give dem ekstra sovs på i håb om at det kunne få dem til at komme hele vejen ind i munden og det virker Og så får de det allesammen, store som små, en ske at spise med.

0
0
Svar på denne tråd

Vi er nok lidt dovne
Forfatter: 
Dato:  06-08-2011 20:06

Vores datter, som er næsten jævnaldrende med dine tvillinger får ris på ske (madning). Jeg koger løse ris (altså løs vægt, ikke dem i pose), og de ender altid med at blive klistrede - det er helt vildt praktisk. Der er ikke ret mange ris, der rammer ved siden af.

PS. Hvis nogen kan lære mig at koge dem, så de ikke klistrer, må I sige til. På et tidspunkt bliver hun vel stor nok til at spise løse løse ris.

0
0
Svar på denne tråd

risspisning
Forfatter: 
Dato:  06-08-2011 20:06

Gustav ELSKER ris med karrysovs eller "koteletter i fad sovs". Han har sin egen lille ske og jeg har også en lille ske.

Han er efterhånden blevet ret skrap til selv at spise med skeen og rent faktisk ramme munden før risene ryger af og når han ellers bare roder rundt i dem eller slår skeen i bordet, så suplerer jeg med min ske ;)

meen der er stadig ris overalt... men jeg er aldrig i tvivl om at han rent faktisk får spist sig en god portion.

Nåå ja han er 14 måneder..

Hurra for hunden når der skal ryddes op. (gad vide hvorfor hun er blevet lidt bred over ryggen)

Gustav bliver bare sat i blød i sit badekar efter maden.

Anne

1 års hingst af super springafstamning sælges.

-Moderen er RDS hoppe.

-Mormoderen ERDS med plac i MA og gået S.

-Moster udtaget til VM på Zangersheide, A hest i spring, solgt til Tyskland.

0
0
Svar på denne tråd

Ris sis
Forfatter: 
Dato:  06-08-2011 20:16

Her spiser vi TIT ris - som i meget tit ris :-)

Og det bliver indtaget med ske, gaffel og fingre - Tricket er ganske rigtigt en vis portion sovs. Her er det tysisk noget kokossovs, med Chili, red curry paste, kylling, Bacon, løg og peberfrugt - og det køre absolut fint ind.

GUEST: Løse ris skal du vaske, hvis du vil undgå at de klistre alt for meget. - Ja vaske!

Det gøres ved at øse den ønskede mængde ris op, hælde dem over med koldt vand, stikke klør fem ned i gryden og "ælte" dem lidt, og "dreje" dem lidt rundt, vandet hældes fra og det er meget hvidt - processen gentages en 2-3 gange. Lad være med at si, det, det er at overgøre det, og det er ikke til at få risrester ud af en si!

Regn med at risene vokser til dobelt størrelse, så har du forholdet mellem vand og ris - sådan take & give.

0
0
Svar på denne tråd

kogning af ris...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2011 20:22

1: Put den mængde ris i gryden som du skal bruge.

2: Put vand i så det når til dit led på tommeltotten når spidsen lige akkurart rører toppen af risen. (Giver det mening..???)

3: Kog det til vandet ikke er synligt mere. Du må gerne røre lidt rundt så det ikke brænder på.

4: Sluk for pladen

5: Lad det stå og hvile i 10 min hvor du IKKE må tage låget af.

6: Spiseklare!!

De plejer at virke når jeg gør det sådan!!

0
0
Svar på denne tråd

Sådan!
Forfatter: 
Dato:  06-08-2011 20:26

Man spørger om råd, og det får man så!

Jeg plejer faktisk at vaske risene (og nej, man skal ikke bruge si ), men sikkert ikke nok gange. Det med at lade risene stå væk fra varmen må jeg lige prøve.

Tak til jer begge!

0
0
Svar på denne tråd

ris, ris
Forfatter: 
Dato:  06-08-2011 20:55

Nå ja - det der med kogning havde jeg ikke lige tænkt på :-)

Der lader jeg dem koge op, derefter lader jeg dem stå på blusset ved laveste varme til vandet er væk. Jeg rører rundt med jævne mellemrum :-)

Bon appetit ;-)

0
0
Svar på denne tråd

sovsen...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2011 21:13
Nå ja, sovsen... Den er nemlig rigtig god til at få ris til at klistre... På bordet, på barylerne og på gulvet! Men risene klistrer da slet ikke med sovs. Det gør de til gengæld fint uden sovs, måske fordi jeg bruger jasminris og ikke vasker dem? Mvh. Tina

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 11:57

Jasminris er mere klistrede, så det gør det noget nemmere :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 12:17

He he. Vi spiser tit ris - flere gange om ugen. Vi spiser udelukkende brune ris og spiser aldrig sovs - super helligt, I know.

Og ja - der er ris all over the whole, når vi er færdige. Kathrine på 5 har styr på det, men Frederik på 2½ er motorisk udfordret, når det kommer til risspisning.

Min løsning? Jeg lader børnene spise - med gaffel eller ske, ikke fingrene, det er de for store til. Efter maden børster jeg ungerne af for ris ved bordet, bærer servicet ud i køkkenet som normalt og "lukker" derefter øjnene for ris-festivalen på bord, stole og omgivende gulv. I en times tid. Derefter er risene nemlig tørret en lille smule ind og er lige til at støvsuge op med håndstøvsugeren. Og vupti - rent igen og klar til næste omgang madsvineri. :-)

Kh

Maria

Mor til Kathrine 24.08.06

Og Frederik 22.03.09

Skal du have lavet kage?

Send en PB.

"Nu rolig. Livet er blot et eksperiment. Man har før hørt om mislykkede eksperimenter." -Dan Turéll.

0
0
Svar på denne tråd

mine er vist
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 12:36

egentlig ret gode til det. Det største problem er dem der falder ned OVENPÅ gravhunden og som han ikke selv kan nå at få af!!

Jeg ryster Jeppe af over bordet, tørrer bordet af og går - og så har hunden klaret dem der ligger på gulvet. Bagefter vasker jeg så hunden

Christina ..Prinser og Prinsesser

count your blessings

0
0
Svar på denne tråd

Mine ris
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 13:47

klistrer aldrig (i alle fald ikke dem der ikke skal klistre).

Jeg kommer bare vand og ris i en gryde (løseligt 3 dele vand til 2 dele ris), sætter dem til at koge, når de koger slukker jeg for dem og lader dem stå under låget til resten af maden er færdig.

0
0
Svar på denne tråd

ingen ris
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 16:57

Jeg ville ønske vi kunne spise ris herhjemme.

Men hver gang vi har serveret det kaster han op promte :(

Aner ikke hvordan vi kan lære ham at spise ris eller rosiner

eller andre former for mad der er småt.

??
(Kage)

Nu med en lille dreng i armene født den 9/2-10
Og med termin den 4/11-11

0
0
Svar på denne tråd

sushi..,
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 18:33

vores eeeelsker sushi, og de klistre jo så dejligt, så det hænger rimelig godt sammen når det spises med fingrene.

Almindelig ris spiser han med gaffel og fingre, vi hjalp nok lidt da han var helt lille. Det samme med bulgur, det er også over det hele, men han elsker at sidde og spise det.

Hanne

Mor til Villads musen født 0708-09

0
0
Svar på denne tråd

håndstøvsuger!
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 20:45
So ein ding muss ich auch haben! Tænk, det har jeg slet ikke overvejet før, men pludselig slår det mig, at jeg vist ikke kan leve uden. I hvert fald når jeg nu ikke vil have hund :-) i dag fik vi en færdig boller i karry, og der skal jeg da lige love for at sovsen kunne få risene til at klistre! Det er nok bare flødesovs (eneste sovs jeg kan hitte ud af :-D) der ikke dur... Mvh. Tina

0
0
Svar på denne tråd

oh ja...
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 20:54
Da jeg var lille kastede jeg op af al slags grød og hvad der lignede ... Bananer for eksempel. Jeg tror at mine forældre har forsøgt at tvinge mig til at spise det, for mange mange år efter at den dyriske reaktion var væk har jeg hadet det. I dag er jeg nu kommet over det :-) little horsie det skal også nok komme for jeres :-) Mvh. Tina

0
0
Svar på denne tråd

kogning af ris, ha ha
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 21:19

Gæt lige hvem der har fået en ris-koger af sin kære mormor i dag!! Meget skægt når det lige har været oppe herinde. Så nu skal risen bare smides deri og så skal der hældes vand på og så skal det ellers bare i mikkeren. Og TADA... perfekte ris! Siger Tupperware altså, den er ikke afprøvet endnu

Sådan en håndstøvsuger er nok slet ikke nogen dårlig ting at invistere i!!

0
0
Svar på denne tråd

hahaha!
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 23:17

"Mange år efter at den dyriske reaktion var væk...". FYSISKE reaktion, sgu! Sådan går det, når man skriver fra sin telefon, imens man putter barylere :-D

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

kaste op
Forfatter: 
Dato:  09-08-2011 16:36

åh ja jeg håber han lære at spise ris, rosiner,oksekød, kylling osv for alt det kasten op undtagen hvis det er frikadeller, medister eller lignende og så kartoffler det er faktisk lidt belastende og møg kedeligt at spise hver dag. Han kan dog godt spise banan uden at kaste op men prøv at give ham et stykke æble eller pære så står opkasten ud af ham.

??
(Kage)

Nu med en lille dreng i armene født den 9/2-10
Og med termin den 4/11-11

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider