Mine drenge har været
Nicolai 6 mdr., Mikkel 6 mdr. og Casper 8½ mdr.
Casper holdt jeg hjemme i længere tid, fordi der først blev plads i den ønskede dagpleje på det tidspunkt. Havde der været plads hos hans dagplejemor, så var han også kommet tidligere afsted.
Vores har alle startet hos den samme dagpleje, og hun har bare været super til vores drenge, Uanset deres alder ved starten.
Med lillebror ved jeg ikke hvor længe jeg skal gå hjemme. Jeg har termin d. 27. september, og lige nu ser det ud til at der bliver en plads ledig hos "vores" dagplejemor d. 1. juni 2012, så det er foreløbig vores udgangspunkt.
Denne gang spiller en anden faktor dog ind, da jeg har udsigt til at komme tilbage til et job jeg hader, og derfor vil jeg måske prøve at tage så lang barsel som overhovedet muligt, og så gå på jobsøgning i mellemtiden. Det er heldigvis ikke så svært at få en dagplejeplads her i vores by, og ellers så ligger her også en privat vuggestue.
For mig er det vigtigeste at jeg får en dagplejemor som jeg har det godt med. Om det så betyder at jeg skal holde kortere eller længere barsel, betyder knap så meget. Uanset hvad, så skal lillebror jo passes på et eller andet tidspunkt, så for mig er det vigtigere at jeg kan få den rigtige plads til ham, istedet for hvor længe JEG går hjemme med ham.
Ingen af mine børn har taget skade af at komme tidligt ud og blive passet. De har alle været utrolig glade for deres dagplejemor, og hun er bare den bedste i hele verden:-)
Alt efter hvor du bor i landet, skal du måske også være opmærksom på, om det overhovedet er muligt at få en institutionsplads i dit område, på det tidspunkt du har brug for det, da der jo godt nok er pladsgaranti, men jeg ved bare ikke hvor gammel barnet skal være for at kommunen giver en sådan garanti.