Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

Gode råd til at gøre ble fri
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 14:09

Kunne godt tænke mig at få lidt super fif til at blive ble fri

Fx: hvor tit i tog dem på toilettet, hvor lang tid sad i der.

Brugte i potte - toilettet, læste i en bog eller hvordan?

Begyndte I på potte/toilet træning inden i tog bleen af for at barnet var tryg her ved?

Kom med lidt guldkorn og hvordan I gjorde det hyggeligt og nemt hos jer :)

Mor til den dejlige pige

Alice Sofia

Og en lille prinsesse i maven

ankomst 20 August 2011.

2 pakker uåbnet Nan3 sælges billigt. Kan holde sig til Marts 2012. Skriv hvis det har interesse :D

0
0
Svar på denne tråd

Er det ikke tidligt?
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 14:24

Først og fremmest - er det ikke meget tidligt? Hun er da ikke ret gammel?

Nå men Malou var 2,5 år da hun smed bleen - og det fuldstændig uden uheld siden hen - utroligt nok.

Vi havde et lille sæde man ligger ovenpå det almindelige bræt - det fungerede fint, men hun var ikke spor motiveret før december da hun var 2,5 år og 2 uger efter var hun helt blefri.

Hilsen Mette som elsker sin dejlige pony Prince SÅ højt!! ;-D

Mor til Malou 29. maj 2007 og Emil 3. marts 2011

0
0
Svar på denne tråd

prøvet
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 14:28

Med Emma kom det lige så stille - hun viste selv interesse for toilettet - da var hun vel hmm 2½ tror jeg?

Jeg har med vilje sprunget potten over da jeg helst undgår "mellemlandinger" - lige som jeg f.eks. aldrig har haft brugt kop med tud.

Hun fik et af de der børnetoilet-brætter - så hun ikke røg ned i toilettet :P

Vi begyndte at spørge hende om hun skulle på wc - tisse - lave "adder" og det responderede hun så på.

Bleen røg i samme omgang - om dagen.

Det gik lige så stille og med meget få uheld (y)

Da hun så blev 3 år (ikke på dagen :P) smed hun bleen om natten også og ja - det var det :)

gode råd?

Hmmm lyt til barnet, giv plads og lad være med at gøre det til en "hetz" på minutter og sekunder.

Iaggtag barnet og tilbyd toiletbesøg når det virker uroligt/du mener der er gået en del tid/der lige er spist/drukket.

Accepter et nej til besøg og undlad at kommentere/skælde ud ved uheld.

Venlig hilsen Christina

Små fødder sætter dybe fodspor...

Div. babyudstyr i pigefarver sælges f.eks. div. sengesæt i str. baby eller legetæppe med f.eks. Peterplys. Desuden Emmaljunga klapvogn i lyser...

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 14:29

Jo det er tideligt. Hun er 16 måneder. Men det kan nemt lade sig gøre :) Regner ikke med ble fri om natten men kun om dagen.

Vi tager det stille og roligt og har 1 hel måned hvor vi kan hygge os med det. Går det ikke så venter vi et år mere. Men min mor har gjort det ved os 3 unger, så mon ikke trunte trut kan det også ;)

Hun er jo enormt hurtig til at opfange og lære :) Så jeg forbereder mig på læssevis af vasketøj i min sommerferie ... hehe

Mor til den dejlige pige

Alice Sofia

ankomst 20 August 2011.

2 pakker uåbnet Nan3 sælges billigt. Kan holde sig til Marts 2012. Skriv hvis det har interesse :D

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 14:37

sallie er lige fyldt 2 år, og ikke synderlig interesseret i hverken potte eller toilet.

Jeg har købt en potte og sådan et børne-siddebræt til toilettet. Hun har én gang tisset i potten, og det var vist mere held end forstand....

Men altså jeg ved hun ofte tisser lige inden hun skal i bad eller lige efter, så der beder jeg hende altid om at sidde på potten eller toilettet. Hun har intet imod at sidde der, og synes vist det er rigtig hyggeligt. Hun er helt med på, at når man er færdig, så skal man tørres med wc-papir, og skyder så numsen i vejret og hænderne i gulvet, så snart hun rejser sig.

Hun lærer rigtig meget af at se på de andre i vuggestuen, og jeg var da noget overrasket, da hun selv hentede wc-papir, gav mig det og så stak måsen lige op i hovedet på mig...

Vi købte potten da hun var omkring de 19 måneder, da hun dengang havde fundet ud af, hvordan hun slog prutter. Man kunne spørge hende, om "kan du prutte Sallie?" og så kom der ofte en fims som resultat. Jeg håbede lidt på, at jeg kunne overføre det, mens hun sad på potten, men det gad damen ikke!!

Jeg satser på, at dét, at hun kender potten og toilettet, og ikke er bange for at sidde der, hjælper på tingene. Når hun løber nøgen rundt med diverse uheld til følge, så virker det ikke som om hun har fornemmelse for, at "nu skal jeg tisse". Det kommer som en overraskelse for hende hver gang, at der løber noget ned af benene på hende, og samler sig om fødderne....

Hun sidder på potten/toilettet ofte, men indtil videre er det vist bare en sjov leg vi leger.

Når hun begynder at tisse på potten "med vilje", så vil jeg tage bleen af, og huske hende på at gå på potte/toilet med jævne mellemrum.

Men det ser vist ud til at have lange udsigter....

Tænker du at Alice skal af med bleen nu?

/Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

tag den tid det skal have
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 20:21

er mit råd. Glem alt om at tænke alder, hvad de andre børn du kender gjorde mv.

Her var min 3,5 år inden det lykkes. Han havde absolut ingen interesse. Jeg ville gerne og forsøgte flere gange fra han var 2,5-3 år. Vi havde potte stående frem - til pynt og til at samle støv

ja købte også den toiletdims med trin, men ingen intersse. Vi startede så småt med at tage den af ham i weekender om dagen et par timer. Langsomt øgede antallet at timer, havde den forsat på i bh, men når han kom hjem var det uden ble. Så sov han middagslur hjemme uden ble og efter et par mdr ville han prøve at være uden ble i bh. Så jeg kom anstigende med nærmest hele hans garderobe af bukser og underbukser , men vi har kun brugt det én gang. Tror simpelthen at han lurer hvad de andre gør.

Her med en alder af 4 år går det fint. Tissetrolden kan jo komme til at strinte lidt på bukserne, når man samtidig også skal se hvad der foregår udenfor toiletdøren - vender sig efter lyden og vups, tis på gulvet... men øvelse gør mester. Sover dog stadig med ble. Den er tør 3-4 gange pr uge,men vi ser tiden an -det løser sig nok. Jeg har lært at han skal være klar selv, så kan jeg være nok så klar, det nytter ikke. Det skal siges at han også blev storebror midt i det hele, så bh anbefalede mig at lade bleen blive på og se tiden an. Ganske rigtigt, han sagde selv til da han var klar.

Held og lykke med projektet. Det er bare så nemt når bleen er væk og ikke mindst skraldespanden er glad :)

BABYTØJ SÆLGES.

PÅ NUVÆRENDE TIDSPUNKT STR 50-68. MEST NEUTRALE FARVER, MEN ELLERS TIL DRENG. ALT TIL SOMMER OG VINTERBARN.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 20:30

Jeg forstår ikke hvorfor det skal forceres? 16 mdr gammel?

Jeg synes også det er forkert når forældre udskyder det alt for længe fordi de ikke selv orker arbejdet med det, men det er ligeså forkert at forcere det for tidligt. I den alder kan hun da slet ikke styre det? Måske synes hun det kunne være sjovt at tisse i en potte, men at smide bleen som 16 mdr, hvorfor?

0
0
Svar på denne tråd

husker
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 20:33

Husker at Emma viste interesse for toilettet ret tidligt - nok omkring 2 års alderen.

Men det var kun en periode at hun fandt det sjovt/interessant at lave nummer 1 og 2 på toilettet.

Det var først senere, som tidligere nævnt at hun "holdt ved det".

Venlig hilsen Christina

Små fødder sætter dybe fodspor...

DESIGUAL forårsfrakke str. 36/38 farve sort/hvid/pink

sælges - skriv PB.

MASSER af babytøj/ting pige og dreng sælges - skriv PB

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 20:45

Nu er er også stor forskel på de skrækkelige bleer vi gik rundt med da vi var små og så de bløde bleer som de render rundt med nu... Tror det har stor betydning for at vi var hurtigere renlige dengang end børn er nu.

Jeg synes at det er for tidligt, uanset hvor dygtig og klog hun er. Hendes hjerne er endnu ikke udvilket til selv at vide hvornår hun skal det ene og det andet. Det vil give hende store nederlag og I risikerer at misse det vindue hvor hun virkelig er klar. Jeg synes det er en rigtig god ide at sætte hende på potte eller toilet så hun vænner sig til at sidde der og det kommer til at gøre det hele meget nemmere den dag hun skal af med bleen.

Men jeg holder på at det er for tidligt. Vent dog til hun kan både bimmelim og bummelum på potten når hun bliver sat der og når hun så selv kan komme og sige til når hun skal derpå, så kan i tage bleen af og forsøge. Synes det andet vil være synd.

0
0
Svar på denne tråd

Blefri
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 21:46

De begyndte pottetræning med Karla i dagplejen, da hun var omkring 1 1/2. I starten sad hele flokken på potte, inden de skulle ud og sove, og efterhånden blev det så oftere. Vi var heldige, at Karla med det samme foretrak at lave stort på potten, og derfor har hun ikke haft en l....ble, siden hun var 1 1/2. Hun har heller aldrig lavet i bukserne.

De var så fire piger, som fik bleen af der omkring 2-års alderen, men da havde de egentlig også pottetrænet længe. En pige var knap to, og Karla var 2 og et par måneder.

Du kan da prøve at lade hende rende nøgen rundt, lad hende sidde på potten og læs en bog osv. Men personligt ville jeg heller ikke tage bleen af, før hun viser, at hun har forstået, hvad det handler om at sidde på potten, og at hun tisser der sådan forholdsvis konsekvent. Men det kan jo være, at hun lærer det lynhurtigt.

Karla har da haft nogle tisseuheld, men bortset fra at hun synes, det er klamt at have våde bukser, så er hun helt ligeglad. Det betyder også meget. Hvis barnet bliver ked af uheld, så skal man passe på med at fjerne bleen.

Held og lykke - det er i øvrigt meget nemmere at have et blebarn. I den der "jeg-er-lige-blevet-renlig" periode er der temmelig meget planlægning, og det tager tid med toiletbesøgene.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 09:31

Om hun er for lille osv er slet ikke til diskution :)

Jeg har ikke tænkt hun skal tvinges, skældes ud eller noget som helst. Det skal være hyggeligt. Så snart hun går på sommerferie, tager vi bleen af og så kan hun rende med numsen bar.

Ja der kommer sikker mange flere uheld end hvis hun var ældre, for hun skal først forstå hvad der sker. Men ting tager tid og vi tager den tid det tager.

Men dejligt med erfaringer, kom gerne med flere :D

Mor til den dejlige pige

Alice Sofia

ankomst 20 August 2011.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 09:52

Bare du er med på, at uheld kan gøre hende modløs og utryg. For i den alder KAN hun fysisk ikke mærke på forhånd at hun skal tisse/lave stort. Det sker bare.

En ting er at lade hende løbe rundt med numsen bar en sommerdag, men i dit startindlæg nævner du selv at du vil gøre hende "bleFRI" - i hvertfald om dagen.

0
0
Svar på denne tråd

intersse
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 11:02

har hun vist interesse for det? Vores begyndte nemlig omkring 18 mdr at vise interesse for toilettet, han vil også prøve og det lod vi ham gøre. Ikke at der kom noget som helst ud af det.

Vi har ikke taget bleen af ham for han er slet ikke i stand til at sige til FØR det sker, men kun mens det sker. Ret hurtigt efter han begyndte at vise interesse for toilettet (og ikke mindst papiret som skal i toilettet) begyndte han også at sige til når han havde lavet i bleen. Det er bare skønt når han godt kan lave 3-5 af de store om dagen.

Han er dog stoppet lidt med at sige til igen, nok fordi han udvikler sig på andre områder. Vi sætter ham stadig på toilettet i ny og næ, og rammer vi det helt rigtige tidspunkt så lykkes det også med en tissetår og den anden dag en af de store. Vi skal i hvert fald være bedre til at sætte ham der ud lige efter de 3 hovedmåltider, men i dag gjorde han så i bleen 5 min EFTER i stedet for.

Nå, min pointe er at hvis hun viser interesse for det så lad hende da bare prøve, og så sørg for at ramme de tidspunkter hvor hun normalt laver i bleen. Men hvis hun ikke viser interessen for det endnu så vil jeg nok lige vente et par måneder. Det er meget normalt tror jeg at de finder det interessant omkring 1½ år og nogle bliver så renlige på det tidspunkt. Tror så også det er normalt at interessen forsvinder lidt igen. Vi bliver ved at sætte ham på toilettet (med et børnesæde skal måske lige nævnes) men vi tager ikke bleen fra ham. Det gjorde vi da han havde skoldkopper for 2 mdr siden og der lavede han bare ned af sig selv uden at tænke videre over det. Han er slet slet ikke klar til at droppe den endnu. Men han har nu fundet ud af at man skal presse for at lave prutter på toilettet og det er da fremskridt ;)

Jeg mener at have hørt at det er mest normalt at de bliver renlige sommeren EFTER de er fyldt 2 år. Vores fylder først 2 år til august så jeg forventer mig ikke noget før næste sommer.

Hanne

Mor til Villads musen født 0708-09

Opstaldning/foldmakker til jordfold søges i Løsning (Horsens/Vejle). Der er mulighed for boks til vinter.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 17:25

Som docky skriver skal du være meget OBS på at det kan sætte hende langt tilbage i udviklingen hvis hun har for mange uheld og så kan i risikere at hun ikke tør smide bleen før hun måske er 4. Så for hendes skyld vil jeg virkelig råde dig til at vente.

I kan stadig have det sjovt og hyggeligt med at sidde på toilettet og så give hende bleen på igen bagefter. Når hun så bliver så fortroligt med det at hun hverken tisser eller laver i bleen i nogle dage i træk, men fortæller at hun skal så hun kan nå på toilettet, så kan i prøve at smide den.

Jeg synes virkelig at det vil være synd for hende at forsøge det nu. Du skal også tænke på at der er himmelvid forskel på at kunne gå uden ble derhjemme og så hos DP. Og nu kommer lillesøster snart hvor hun kan risikere at gå et skridt tilbage i udviklingen, så synes måske det vil være et rigtig dumt tidspunkt at gøre det på lige nu. Og det ville det også være selvom hun var 2 1/2 nr baby kommer...

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 17:55

Som sagt om hun er for lille eller ikke er ikke til diskution. Beslutningen er taget ;)

Vidste på forhånd ingen herinde ville syntes om ideen. Hvilket er helt okay. )

Takker for alle jeres historier hvordan i gjorde.... og kom endelig med flere ;)

Mor til den dejlige pige

Alice Sofia

ankomst 20 August 2011.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 19:48

Jeg læser da ingen steder, at nogen vil starte en diskussion med dig??

At folk ikke er enige i jeres valg omkring at gøre Alice blefri er vel ikke at diskutere? Det er bare meningudveksling?!

Jeg synes det er fint I prøver nu - så længe barnet har det fint, og ikke oplever nederlag og fiasko, så sker der vel ikke noget ved at prøve.

/Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

Blefri
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 20:58

Jeg synes godt nok også det virker som ret tidligt at gøre det. 16 måneder er jo ingenting. Da min søn var 16 måneder kunne han knap nok gå endnu

Jeg kan ikke på nogen måde forestille mig, at det er nemt at gøre så lille et barn blefri. Men hvad ved jeg, har kun ét barn, som stadig bruger ble....

Og nå ja, har ingen gode råd, men blir helt fortvivlet på barnets vegne. Hvis ikke man vil have 2 blebørn, bør man nok vente lidt længere med nr 2. Uha, må hellere gøre mig klar til at få en masse hug nu

Følger spændt med i tråden. Får jo selv brug for gode råd, når den tid kommer. Det varer jo nok ikke så længe...

Skrev hende den tykke, som er blevet mor...

Alle mennesker er født lige dumme

- nogen får bare mere ud af det end andre

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 21:23

Minibailey: Hvis jeg var dig ville jeg bemærke at så mange advarer dig imod det. I stedet for at være stædig, hvorfor så ikke undersøge om det kunne tænkes der var noget om det, for dit barns skyld?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 21:32

Piratos; Enig

TS; Selvom jeg godt kan høre at du synes det er trælst at jeg synes det er en meget dum ide, så holder jeg stadig på at det er synd for pigen. Jeg har aldrig i mine efterhånden nogle år i baby-børne verdenen oplevet at en på 16 mdr er klar til at smide bleen. Derimod har jeg mødt flere på 2 år, der skulle forsøge uden ble og som efter mange uheld nægtede at ville gøre noget som helst på potten/toilettet i meget lang tid bagefter. Flere af dem bliver sendt i børnehave med ble på og det synes jeg er synd når det kunne være undgået. Men glæder mig da til at følge herinde hvordan projektet forløber. Hhåber bare du stopper i tide inden det går galt.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 21:35

et barn der selv syntes det er sjovt, og stort at bruge potte eller toilet, er klar til at smide sin ble, ikke før, eller fordi at det gjorde min mor, eller fordi venindens barn er renligt,, rolig lad dem dog være børn, det skal nok komme, der er trods alt ikke mange børn der starter i skole stadig med ble på..

har selv haft passet børn hvor forældrene mente at deres barn skulle smide bleen, men når barnet græder når det blir sat på potte, er det i min verden overgreb på barnet

hilsen winni.

mangler du et muldyr, og kan tilbyde ham et godt hjem, må du få ham.

han er en lille bandit, fræk og kærlig samt frygtløs

0
0
Svar på denne tråd

nederlag
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 21:41

Jeg er lidt nysgerrig her. For mine barylere på et år render rundt med numsen bar før og efter badet, og det er åbenbart det allerallerbedste tidspunkt at tisse på :-D Især er det jo enormt festligt, at der er lidt vand ( ) at pjaske i, imens man venter på, at den laaaaaangsomme mor får vredet tøjet af baryler to og får badevandet klar. Med andre ord fornemmer jeg ikke ligefrem, at der er tale om det store nederlag, når de tisser uden ble. Jeg har også indtryk af at andre forældre lader deres små børn fise temmelig barnumsede rundt i haven, hvor de tisser, når de skal, uden at der genereres de kæmpestore senere psykologregninger af den grund.

Hvornår er det så, at det bliver et problem og et muligt nederlag? Er det, når de har tøj på? Eller er det, når forældrene har nogle forventninger, som de ikke kan opfylde? Eller...?

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 21:46

Tina: Der er jo forskel på at løbe med numsen bar en halv time, og gå igennem en hel dag uden ble. Dine børn gør det jo formentlig for at drille og fordi det er sjovt. Hvis du pludselig forlangte af dem de skulle klare sig uden ble hele dagen, var det noget lidt andet.

Og ingen snakker om dyre psykologregninger senere i livet - men at barnets udvikling til at blive renlig forsinkes og det er stressende for barnet.

0
0
Svar på denne tråd

Bar numse
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 22:00

Sofia tisser også, når hun får bleen af. Altså ikke med det samme, men efter fem minutter uden ble, så kan man være sikker på, hun står og nyder det varme vand, der risler ned af hendes ben Får hun lov at fortsætte nudisttilværelsen, så går der aldrig ret længe, inden hun tisser igen. Det kan være, jeg skulle sætte hende på en potte - det ville da være et vældigt menageri.

Nå, men faktisk har jeg også en pointe. Nemlig at små børn ikke kan holde sig ret længe af gangen. Så du skal måske regne med at sætte Alice på potten hver time. Og selv om hun lærer det hurtigt, så går de næste måneder sikkert på den måde, simpelthen fordi blæren er lille og ikke trænet i at holde sig. Det er lidt hundehvalpeagtigt - selv om jeg ikke bryder mig om sammenligningen. Nå, men har du tid og overskud til det, når den lille ny baby kommer inden så længe? Jeg ville måske lige vente til baby var ankommet, og I lige finder en rytme igen. Om hun er 16 mdr eller 20 mdr, betyder det ret meget?

Hvis du springer ud i det, så må du endelig opdatere. Min Karla fattede det med det samme mht at lave stort, og hun lavede stort set aldrig i bleen efter første gang, hun lavede på potten, kun når vi ikke lige havde en pottemulighed. Hun sagde også hurtigt selv til. Hun var 18 mdr. Men tisseriet havde hun slet ikke styr på så tidligt.

0
0
Svar på denne tråd

altså...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 22:52

i gaaaamle dage hvor bleerne ik var som nu- der blev man altså ret hurtigt blefri i forhold til nu om stunder. Det var simpelthen det rareste for børnene selv. Derfor var de klar tidligere- i sammenhæng med at man dengang jo altså osse altid var mindet om når man havde lavet i bleen fordi det kunne mærkes. Det kan det ik på den måde i dag med de der såkaldte super gode og tørre bleer man har- som faktisk på nogen måder netop hæmmer den anden vej og gør det langt mere svært at gøre børn blefri fordi bleen jo i dag er såååå rar...

Nu har jeg bestemt en glimrende ide om at minibailey er en super mor for sin datter - jeg er slet ik i tvivl! Så jeg er sikker på det nok skal gå uden du får et nedtrykt barn som ik tør komme af med bleen. Jeg er heller ik i tvivl om hvor kvik Alice er til at opfange tingene, og være med på dem heller. Så jeg ser ik problemet. Vi har en blefri 2 års i DP. Det er gået super uden tvang mv

RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

Be you - Be proud

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider