Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

Gravid og ridning
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 22:23

Hej alle i dejlige heste tosser

Jeg er i den lykkelige situation at være blevet gravid. Nu er mit spørgsmål så til jer derude. Hvordan med ridning ? Må/kan man ride og hvis så fra og til hvornår. Har fået oplyst at jeg ikke skal ride de første 3 mdr. da det først er der man er sikker på fosteret har sat sig ordenligt fast, men så tænker jeg bare ????? Hvad med dem der bliver gravide og først opdager det meget senere. Kunne det skade at ride letridning i trav og ellers bare skridte en tur i skoven????? Hvad er jeres mening og hvordan har i taklet det???? Min termin er 6 feb. 2012

God sommer.

For penge kan man købe

Pynt men ikke skønhed. Medicin men ikke helbred.

En seng men ikke søvn. Mad men ikke appetit.

Luxus men ikke kultur Bøger men ikke kløgt

Et hus men ikke et hjem. Fornøjelser men ikke lykke

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 22:26

Der er jo mange der rider, også med stor mave, så det er vel egentlig en smagssag og noget man kan diskutere med ens læge og jordemoder. Der kan være ting der taler imod at du skal ride.

Det er jo klart ikke godt at falde af. Men det gør man jo heller ikke frivilligt.

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke med de ...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 22:48

lykkelige omstændigheder :-)

Jeg red selv under begge mine graviditeter, fra start til slut - red så sent som dagen før vores søn blev født. Hvis du har det godt og ikke får ondt, kan jeg ikke se, hvorfor du ikke skulle forsætte med at ride - forudsat det er en hest, der ikke lige umiddelbart smider af.

Men tag en snak med din jordemoder, når du skal til kontrol.

Mvh Maybritt

Kursus med Patricia Sanchez 5-6 august 2011.

----Pura Raza Espanola----

Ebano LXXI; Champion i funktionalitet står til avlsbenyttelse.

www.stutterielfalcon.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvad jordmoderen
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 00:04

siger afhænger "desværre" meget af hendes personlige mening.. dvs har hun ikke forstand på ridning vil du ofte få et nej det må du ikke.. som der nævnes skal man selvfølgelig passe på med at falde af og tænke ekstra over hvad man gør..

Jeg red ikke de første 3 måneder, netop fordi chansen for abort er størst der.. det var så en aftale med manden og passede sammen med at der var sne og glat og derfor større chanse for uheld/fald..

Startede derefter op med ridning og red indtil jeg var næsten 36 uger henne.. så begyndte jeg at få lidt bækken smerter om aftenen + maven var i vejen og jordmoderen frarådede det.. fortryder faktisk jeg stoppede for i de 2 uger siden jeg stoppede er mine bækken smerter bare eksploderet, føler at ridning holdt mit bækken i form.. skal heldigvis føde her om max 2 uger..

Og så tillykke og held og lykke med den lille

Hilsen Signe Og guld klumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

svært spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 08:09

Du stille et meget svært spørgsmål, for det er meget individuelt.

1. er du sund og rask og siger læge og jordmoder god for ridning kan jeg bestemt ikke se noget problem

2. har du helbredsproblemer, har haft svært ved at bliver gravid, er du under en eller anden form for behandling, ville jeg holde mig fra ridning.

Hvad vi andre har foretaget os gennem vores graviditeter, er jo næste bandlyst idag, og jeg vil da sige at det er så individuelt at kun du kan svare på spørgsmålet.

Men jeg vil da gerne fortælle hvordan jeg taklede den for snart mange mange år siden.

Jeg stillede egentlig ikke spørgsmålet til min læge eller jordmoder, og tror egentlig heller ikke det ville have ændre min beslutning.

Jeg red gennem hele graviditeten, uden problemer, jeg sprang sidste gange da jeg var 6/7 mdr. henne, red ellers dressur og spring på rimeligt højt plan.

mht. spring var det maven størrelse, samt en vis kvalme under springet der tog beslutningen for mig.

Jeg red dressur og fik undervisning et par dage før jeg fødte.

Jeg skal snart være Farmor og jeg ville da nødig se min svigerdatter lave samme nummer som jeg selv, jeg kan bestemt godt høre at det lyder dobbeltmoralsk, men det jeg mener er at bare fordi vi gamle har taget nogle chancher mht. heste og ridning behøver I unge jo ikke gøre det samme.

Jeg høre så tit at i dag er graviditet en sygdom, de unge kan ikke klare nær så meget som vi kunne dengang vi var gravide osv. osv.

Men vi vidste måske ikke bedre, og jeg havde da fx ikke hørt om bækkenløsning overhovedet.

At jeg synes det er at gå overgevind at man idag ikke må gøre rent eller støvsuge pga. rengøringsmidler og trækket fra støvsugeren er en helt anden sag.

Det jeg egentlig vil sige er at du skal lytte til fagpersonerne, og så danne dig din egen mening, men huske at din fysiske formåen kan ændre sig under en graviditet.

Mht. den med at mange rider uden at vide de er gravide,ja det er rigtigt, men vi ved heller ikke hvor mange der får spontane aborter meget tidligt i forløbet.

hilsen og rigtig meget tillykke med maven

jette

Western undervisning hver torsdag

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 08:12

Egentlig kan man jo sagtens ride, når man er gravid.

Men......

Jeg red, da jeg ventede mit sidste barn. En dag ,da jeg var omkring 7 mdr henne, var jeg ude og skridte en tur med et par af mine gamle ponyryttere.

Min hest blev forskrækket over en hund, som kom farende frem gennem en hæk, og hoppede sidelæns. Normalt ville jeg bare have fulgt med hans hop men som rimelig gravid er balancepunktet temmelig forskubbet......og jeg måtte ufrivilligt af.

Vejen ned fra en 168 cm høj hest kan være ganske lang i den situation.....!!

I hvert fald nåede mange tanker igennem mit hoved. Primært tanken om, at jeg bare ikke måtte lande på maven!!!!

Heldigvis landede jeg på bagdelen men oplevelsen gjorde, at jeg var færdig med at ride. Og havde jeg ikke selv besluttet det, så havde mit kommende barns far!!

Tænk, hvis der var sket noget!! Den tanke kunne jeg simpelthen ikke bære, hvis det skulle have været fordi jeg ikke kunne undvære at ride de 8-9 mdr af mit liv!!

Så jeg er nået frem til, at det ikke er det værd!!

Maria

Hvis din hest er død,- så stå af!

Elektriker fra Nakskov-området, som vil bytte arbejde med fx rendegraver, traktor eller bobcat-lignende ting alle med fører, søges.

0
0
Svar på denne tråd

Mine læge
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 08:53

Min læge sagde.... det er en god og sund sport, det er ikke farligt at ride, det er farligt at falde af .

Og der ud af måtte jeg så selv tage konsekvensen og ansvaret.

Jeg havde forsøgt at blive gravid i 8 år. Så vendte den med manden.

Han synes, jeg øjebliklig skulle stå af...

Om vi mødtes på halvvejen,- tja njarh ... Jeg tog vist min beslutning selv.

For jeg valgte så lidt anderledes.

Springtræning til jeg var 3 mdr henne (110-120 cm), og bane og tur til jeg var 6.5 mdr henne. Jeg stoppede på det tidspunkt, fordi min mave ramte forvislen, og det var ikke rart.

Startede ridning igen efter 3 uger og spring efter 3 mdr.

Tror ingen løsning der er på hvordan og hvorfor, men lyt lyt lyt til dig selv, det er dér, svaret er.

Og god fornøjelse med ridningen....

Oxalia-Plasure-Pludde-Oxygen

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 10:18

Jeg har aldrig selv været gravid, så kan ikke tale ud fra egen erfaring.

Men jeg ved, at min træner har termin i september og hun har ikke holdt nogen form for pause. Og stopper nok heller ikke før august/september.

En jeg engang red en hest for red indtil 2 uger før termin (inkl. hun faldt af til et stævne) og red igen 2-4 uger efter fødsel.

RIP. min elskede Pinocchio. <3

30.05.04 - 02.03.10

Du gjorde mig, til den jeg er idag.
Jeg drømmer om igen at se dig,
at få én dag, én time eller bare ét minut med dig igen.

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 15:46

Hmm - det bedste råd er at du skal lytte til din krop.

Er med på at abortchancen er størst de første 3 måneder, men hvorfor skulle den blive større af fysisk aktivitet, det har jeg da aldrig hørt. Og hvorfor skulle ridning være specielt skadelig i den sammenhæng?

Det er self. skadeligt at falde af og det ved man aldrig hvornår kan ske - så ja, du må gøre op med dig selv hvor stor den risiko er og om du vil tage den.

Min egen erfaring: Jeg er nu i 28. uge. Jeg red i starten, men ikke ret meget og uden sadel, da hesten havde rygproblemer og skulle genoptrænes. Dernæst var der helt pause, da hesten ikke holdt og inden en ny kom hjem. Begyndte så igen lidt før 20. uge og har været i fuld sving siden - skal ride LA2 til et hjemmebanestævne her om 2 uger. Jeg er heldigvis ikke blevet så stor (indtil videre - det må gerne fortsætte), så det gør det helt klart nemmere.

Indtil videre har jeg ingen gener eller smerter når jeg rider - det er dog begyndte at blive lidt hårdt at ride nedsidning.

Jeg håber at min krop er med på at ride hele vejen, men må jo tage det som det kommer. Min jordemoders kommentar var at ridning styrker bækkenet og det var kun godt.

Der gælder den samme regel som ved alt andet - hvis det gør ondt, så skal man nok overveje at lade være.

VH Line, trunten i maven og det skønne tigerdyr.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg red
Forfatter: 
Dato:  19-06-2011 20:14

indtil cirka 2½-3 måneder før tror jeg, måtte stoppe pga. bækken, ellers var jeg fortsat. I starten var jeg på ingen måde generet af at være gravid og kunne fint ride både trav og galop, stoppede dog med at springe og ride andre hesten end min egen da jeg fandt ud af det.

Sagde Janne

Lejlighed sælges i Kgs. Lyngby

nybolig.dk/maegler/ PrivatBolig.jsp?sagsnr...snr=103468

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Se mine
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 13:32

Hejsa!

Jeg mener jeg har kommenteret samme emne tidligere så søg evt på mit navn og læs det.

Spørg ikke andre, lyt til din egen krop og sunde fornuft så har du det rigtige svar på DIT spørgsmål:-)

MVH Lisa

0
0
Svar på denne tråd

5655565
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 21:31

Jeg siger det samme som mange af de andre , lyt til din krop.

Jeg fant ud af jeg var gravid i starte af februar og der var jeg igang med at tilride min hoppe, nu er jeg 25 uger henne og rider stadig på min hoppe og bliver ved så længe kroppen kan.

Jeg kan desvære ikke holde til at ridetur på 3 timer, men jeg rider 4 til 5 gange om ugen, hvor jeg rider 20-30 min og så tager jeg en tur på en time en gang imellen.

som flere siger er det forskellige hvad læger og jordmoder siger og det kommer an på om de ved noget om heste. Jeg har beslutte at de ikke skal bestemme og det er min krop og jeg ved best. Heldigvis bakker min mand mig 100% op og jeg regner også med at komme hurtig i sadel igen efter fødsel, hvis der ikke opstår problemmer.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider