Du stille et meget svært spørgsmål, for det er meget individuelt.
1. er du sund og rask og siger læge og jordmoder god for ridning kan jeg bestemt ikke se noget problem
2. har du helbredsproblemer, har haft svært ved at bliver gravid, er du under en eller anden form for behandling, ville jeg holde mig fra ridning.
Hvad vi andre har foretaget os gennem vores graviditeter, er jo næste bandlyst idag, og jeg vil da sige at det er så individuelt at kun du kan svare på spørgsmålet.
Men jeg vil da gerne fortælle hvordan jeg taklede den for snart mange mange år siden.
Jeg stillede egentlig ikke spørgsmålet til min læge eller jordmoder, og tror egentlig heller ikke det ville have ændre min beslutning.
Jeg red gennem hele graviditeten, uden problemer, jeg sprang sidste gange da jeg var 6/7 mdr. henne, red ellers dressur og spring på rimeligt højt plan.
mht. spring var det maven størrelse, samt en vis kvalme under springet der tog beslutningen for mig.
Jeg red dressur og fik undervisning et par dage før jeg fødte.
Jeg skal snart være Farmor og jeg ville da nødig se min svigerdatter lave samme nummer som jeg selv, jeg kan bestemt godt høre at det lyder dobbeltmoralsk, men det jeg mener er at bare fordi vi gamle har taget nogle chancher mht. heste og ridning behøver I unge jo ikke gøre det samme.
Jeg høre så tit at i dag er graviditet en sygdom, de unge kan ikke klare nær så meget som vi kunne dengang vi var gravide osv. osv.
Men vi vidste måske ikke bedre, og jeg havde da fx ikke hørt om bækkenløsning overhovedet.
At jeg synes det er at gå overgevind at man idag ikke må gøre rent eller støvsuge pga. rengøringsmidler og trækket fra støvsugeren er en helt anden sag.
Det jeg egentlig vil sige er at du skal lytte til fagpersonerne, og så danne dig din egen mening, men huske at din fysiske formåen kan ændre sig under en graviditet.
Mht. den med at mange rider uden at vide de er gravide,ja det er rigtigt, men vi ved heller ikke hvor mange der får spontane aborter meget tidligt i forløbet.
hilsen og rigtig meget tillykke med maven
jette