|
|
| Styrkning af Siljes sanser - hvad gør i? |
|
|
Jeg er jo pædagog, så jeg har taget lidt skade af at arbejde i vuggestue og børnehave hvor jeg har mødt børn, der ikke ville have fødder i hverken sand eller græs, fordi de nærmest har været isoleret i deres lejlighed/hus indtil de skulle i inst. Børn er meget forskellige, nogle mere sensible end andre helt af natur. Men jeg er gået i aktion find nogle gode, billige og enkelte ting, som kan være i børneværelset. Første tiltag blev en bademåtte - den har de i rema i den her uge, med store dutter på, og så er den skridsikker og fint lilla til pigeværelset  Silje syntes faktisk det var ganske spændende at ligge på, noget nyt at røre ved med de flyvske arme og ben. Først lidt skeptisk  Så gik hun igang med at rode rundt  Hey det er da ganske sjovt det her  Jeg er klar over at har man bare sit barn med lidt rundt i haven osv, så er man nærmest dækket ind, men der går lidt sport i at lave et godt pædagogisk og roligt rum (lige indtil hun bliver så gammel at alle hendes ting flyder to min efter hun er trådt ind af døren ) men lidt hist og her på børneværelset kan gøre meget, så kan man placere det så hun skal kravle over den, for fx at komme over på den madras der kommer derind også. Tjuhej jeg glæder mig til det er færdigt, lige nu er det først lige færdigmalet  Hvad gør i, hvis i gør noget, og kom gerne med gode ideer og input 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingenting |
|
|
... i hvert fald ikke noget jeg har tænkt over. Har egentlig bare haft ungerne med "overalt". Simon har rullet, pillet, kravlet på græs, fliser, vand, sand, tæpper, dyner, trægulv, klinker, håndklæder, puder og og og... Emma gjorde det samme. Men har som sagt ikke gjort noget ud af det. Men ingen af ungerne er da sarte eller har dårlige sanser eller hvad man siger. Emma elsker at lave mudderpladder, som hun siger. Hun elsker vand, sand, jord, blomster, planter, blade, grene, græs og alt muligt. Det eneste hun stejler ved er insekter, især bier - hun havde en periode hvor hun var PANISK ved alt der bevægede sig/rørte hende af insekter, men det er vi heldigvis kommet over  Simon følger med i ALT og er utrolig nysgerrig og kan få meget lang tid til at går med at pille og nærstudere noget nyt; en fnuller, nøgler, et sandkord, et græsstrå, nyt legetøj og og og. Sååå har vi glemt noget? Hvad er det der kan ske hvis man ikke gør - ja, gør hvad?
Venlig hilsen Christina
Små fødder sætter dybe fodspor...
Div. babyudstyr i pigefarver sælges f.eks. div. sengesæt i str. baby eller legetæppe med f.eks. Peterplys. Desuden Emmaljunga klapvogn i lyser...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Kan ikke lige komme på noget der kan stå på værelset, men en balje med vand som man kan plaske i og en vaskebalje med sand som er stor nok til at man kan "sidde" i den med bare ben og tæer. Vi har en dreng der OVERHOVEDET ikke kan lide at røre ved græsset... Han er nu gået med til at ville gå på det, men når han falder vil han ikke sætte fingrene i det for at komme op igen. Øv. Han synes at det er så væmmeligt at han spytter og savlen løber ud af munden på ham samtidig med at han får kuldegys og siger urghhh... Det er heldigvis det eneste han er sart overfor, så håber at det kommer lige så stille i takt med at han bliver større. Sandkassen var heller ikke et hit til at starte med, men nu er han helt OK med den. Vi har også sådan et langhåret tæppe som han har elsket at ligge på da han var lille.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Taktil skyhed |
|
|
Karla var heller ikke meget for græs og sand som baby. Man kunne lægge hende på tæppet, og hun kravlede ikke ud på græsset. Sand vænnede hun sig hurtigt til, men hun blev ikke ret glad for græs i sit første leveår. Næste sommer (1 1/2 år) reagerede hun lidt på græsset de første gange med bare tæer. Eller lidt det var løgn, for hun trak benene på under sig og nægtede at sætte fødderne på det klamme græs  I år har der ingenting været, og hun går gennem græs, sand og grus uden det mindste. Faktisk elsker hun at rende i bare tæer. Nå, det var bare en trøst til Tante. Den der taktile skyhed behøver ikke være så slem, selv om man godt kan bekymre sig lidt, når de reagerer på græsset.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Christina.. |
|
|
Ork Christina, jeg er ganske sikker på du intet har glemt, og at dine børn for stimuleret og brugt alle deres sanser dagen lang, det lyder ihvertfald sådan. Jeg syntes bare det er rart at have muligheden for at de har et "terræn" inden for også, hvis man i en periode er inde oga dårligt vejr eller lign, hun er jo kun 6-7 uger endnu, så hun er jo ikke lige sådan en man smider ud i græsset medmindre der er virkelig godt vejr. Det er for at undgå børn som det eksempel Stine fx skriver - jeg oplever de går glip af så mange ting i vuggestuen/dagplejen når de har begrænsniger som disse, specielt i sommerperioderne hvor de er uden ret meget tøj på, og nok bruger en del tid ude. Det er slet ikke fordi jeg er hysterisk og vil en hel masse over det sædvanlige - jeg har bare været i gang med mange projekter i vuggestuen bla. om sanser, jeg syntes det er enormt spændende - og de indtager simpelthen så meget den første tid, alene med den taktile sans - så når jeg alligevel går igang med at lave børneværelset, så kan jeg jo lige så godt optimere det efter hvad jeg ved kan styrke mit barn  Jeg vil lige skynde mig at påpeje, at jeg ikke syntes dårligt om dem der ikke gør alt det her, de får det måske ind på en anden måde, eller senere - og det er også helt fint, nu er min beslutning bare, at jeg vil prøve det på mit eget barn frem for alle de andre jeg har haft i inst af andres børn. Da jeg var på kursus i børnemassage, og senere hen indførte det som ugentlig aktivitet i inst, blev jeg, og mange andre overrasket over hvor mange børn der rent faktisk havde berørings angst i en eller anden form
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| interessant |
|
|
finder det faktisk interessant det emne  Ville bare gerne høre hvad der evt. kunne "gå galt" - af ren interesse... Babymassage gjorde jeg især med Emma - det nød hun, men var nu ikke noget jeg som sådan gjorde i. Hun har ikke berøringsangst og mener jeg heller ikke Simon har, selvom jeg ikke som sådan masserer ham. Men det er da ret tankevækkende det du siger...  Indendørs "forhindringsbaner" er der jovel egentlig i alle huse? Hvis du tænker forskellige overflader: Trægulve, gulvtæpper, klinker, varme, kulde, måtter osv.  Så kan man supplere med forskellige tæpper som du allerede er igang med, skumgummiklodser, plaider, dyner måske en voksdug, gavepapir?
Venlig hilsen Christina
Div. babyudstyr i pigefarver sælges f.eks. div. sengesæt i str. baby eller legetæppe med f.eks. Peterplys. Desuden Emmaljunga klapvogn i lyser...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sanser |
|
|
Ja, der er mange børn - og også voksne! Jeg har læst et sted engang, at det skulle være godt at være meget uden tøj på sådan generelt, så det har vi altid forsøgt med vores små. Eller de har nu som regel haft en ble på  Vi har brugt meget at tumle i sengen og dynerne. De elsker at tonse rundt og blive tonset med i alt det bløde. Vi har i øvrigt også gjort brug af babymassage og kan varmt anbefale det til alle. Sofia gider det ikke så meget længere, men Karla på 2 1/2 gider det faktisk igen... Der er lige en periode, hvor de har svært ved at være stille til det, synes jeg. Med Sofia er det ikke lykkes mig at finde en stille stund. Hun sover i alle sine stille stunder, når hun er vågen, er der knald på  Det lyder spændende med dit værelse. Vi må have en opdatering, når det er færdigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Christina... |
|
|
Problemet i vores hus er nok i virkeligheden at det bare er træ gulv, og et enkelt ko tæppe i stuen - så er der ikke så farlig meget mere at lege klatre baby på ud over sofaen. Emnet er ganske spændende og meget relevant. Lad mig tage et eksempel på en tur jeg havde i en børnehave hvor jeg netop havde fokus på med en flok jeg havde pillet ud efter oberservartion ved børnemassage. vi går i dalen der ligger ved børnehaven, der er mælkebøtter - jeg fletter en krans, får børnene til at plukke, og de kan få den på hovedet, flere af dem ville som forventet ikke have den på hovedet, ikke fordi de ikke havde lyst, fornemmelsen var bare forkert for dem, vi fortsætter turen, jeg løfter sten, vi samler regnorme op, to ud af syv vil røre ved dem, de andre kan ikke overskrider grænsen, nogle forsøger. Ikke fordi de er bange for dem, men fordi de har en mærkelig konsistens, og det er de ikke vandt til. Vi vandre videre ned mod bækken, der er et plørrehul som jeg opfodre dem til at trampe og have det sjovt i med bare tæer, jeg træder selv ud i det - to af dem træder ud og står bom stille - to finder det sjovt og leger og bliver total møget ind resten står i kanten og vil ikke have fødderne i det. Forestil jer hvor meget de børne der ikke skal overskride en grænse for at kunne deltage får ud af sådan en tur, i forhold til dem der må være med på lidt afstand, eller kun høre historien, men ikke kan deltage i historien, fordi deres sanser ikke rækker til at sætte fødderne i mudderet eller røre ved en slimet orm. Børnemassage i den pågældende inst blev igang sat fordi vi havde nogle uheldige grupperinger af drenge der var hårde ved hinanden, og ved at sammensætte dem og lade dem deltage sammen om børnemassage, give hinanden massage med forskellige materialer, svampe, bolde, børster osv gav dem en indforstået sammenhold, en empati der gjorde at de istedet kunne lege og have en fornemmelse af hinanden, istedet for at slå løs på hinanden når de var uenige - det var helt fantastisk, vi gik fra at have en rigtig træls gruppe, til at have en flok drenge der hjalp hinanden op ( når de havde skubbet fx ) istedet for at gå - fordi de får en fornemmelse af hinanden - og igen, så havde dem der ikke var vandt til at blive rørt, krammet, nusset, og styrket disse sanser svært ved i starten især at deltage i massagen, og derfor heller ikke helt kom med i det gode fælles skab før lidt senere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 9876jsæaldfj |
|
|
Rikke så sejt skrevet.. Er 100 på at min søn havde været den som ikke ville op af muderet igen hihi... Nu er hun jo meget lille så fjer er ikke aktuelt endnu, men vi har haft fjer da min søn var lille, dem pudtede vi til, killede osv.. Ellers når græsset var lidt højt så kan man gemme nams derude så er man en farlig tiger og skal snuse sig frem kravlene i græsset ihih.. Det er sjovt.. Så super af dig du gør lidt... Værelset hmm der er jeg lidt blank desværre.. Stor respekt herfra..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er meget normalt |
|
|
at rigtig mange børn de første gange ikke bryder sig om følelsen af græs. Man skal lige huske ikke at overdrive tilvænning til tingene, og at noget bare er ret naturligt rent faktisk. Når det er sagt - så vedj eg ikke om du som pædagog kender til taktil skyhed? Hvis du gør, og kender til "behandlingen" der af- så kan jeg sige at taktil skyheds behandling naturligvis er brugt her. Det er alt lige fra langsomt og i barnets tempo at vænne det til ALT som for andre "normale" er bløde og lækre ting. Det er ulækkert og angst/panik fremkaldende for taktile skyheds børn. De samme ting kan bruges til "normale" børn. Dvs berøringer (på ben, arme, hænder, fødder, krop) af bare hænder, blød børste, "plastic børste", gummi/gele ting, græs, sand, vand, bamser, dyr (levende altså), røre mad og gøre med den som de vil osv osv osv
RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010 Be you - Be proud
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
det er ikke noget jeg tænker over men kan se at jeg alligevel udfordre tøsen på alle hendes sanser... hun leger med sand, jord, pinde, sten, græs, vand osv osv og har altid været med mig rundt hvor jeg var så hun har bevæget sig rundt på alt... hun er meget nysgerrig på livet og jeg viser stort set altid nye ting som en "leg" men ikke noget jeg tænker over det har bare været normalt i vores hus... hun er et åbent barn der ikke holder sig tilbage... klatre på alt og propper ALT i munden... dette gør hun også i vuggestuen så pædagogerne er på vakt hele tiden... ikke mindst fordi de er ude mindst 2 gange dagligt... hun har et stort mod og allerede inden hun fyldte 1 år kunne hun kravler på på den store rutschebane i vuggestuen og selv rutsche ned... hun er gerne i rumpen på nogen af børnene fra børnehaven (det er et børnehus) hvor det går lidt mere vildt for sig... jeg har også brugt babymassage rigtig meget da hun var lille og bruger det stadig... hun elsker det... vi havde en konsulent ude i min mødregruppe hvor hun viste og fortalte os tingene... super hyggeligt og vi synes alle pengene var givet godt ud... hvis jeg ligger i haven elsker min pige at komme over og kramme og kysse... komme op og sidde og blive nusset... også hvis vi tager 5 min foran fjernsynet elsker hun stadig at ligge på min mave og blive nusset på ryggen... vi har også altid givet hende lov til at røre al mad med hænderne... jeg var madmor i en vuggestue og tit vikar på stuerne... her lagde jeg mærke til nogen børn der ikke kunne klare at blive fedtet på fingrene... især en pige skrev hvis hun fik vand, smør eller andet på hænderne... dette tror jeg er fordi hun aldrig har fået lov at røre ved sin mad... af den grund har min pige altid fået lov at spise med fingre, altså indtil hun kunne styre en ske og gaffel... vil indrømme at hun stadig bruger fingre hvis det bliver lidt svært. feks ris er svært at blive på skeen... vi har også altid ladet hende røre de dyr vi er i nærheden af heste, katte, hunde, kaniner osv... uden at tænke over det er det jo også noget der styrker sanserne... men ellers har jeg aldrig tænkt over det med at sanser med hensyn til hvad børn bevæger sig rundt på... spændende emne...
Sagde Jeanette
Ejer af skøn haffelaf... og mor til verdens dejligste prinsesse (24.03.2010)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hverdagsting |
|
|
Jeg har været meget bevidst om det, men kunne se på vores hus at der ikke var grund til at indføre specielle sanse-ting!! At hjælpe med vasketøj (jo det kan babydrenge SAAAGTENS, griner), kravle over støvsugeren, finde en tom lokumsrulle. Ligge på maven og betragte dyrene (endnu bedre, få FAT i dyrene!! Det stgimulerer både høre-, syns- og følesans ), pille ved fnuller, en knitrende reklame - og, af og til, de pædagogisk rigtige strykker legewtøj, huset trods alt OGSÅ byder på!!! I SIljes alder - betragte lyset der flimrer gennem en potteplante, lyset der fange et vandglas. Ligge på forskellige materialer, pille ved forskellige ting. Babyer kan sagtens finde ud af at more sig selv - med en nullermand, en lysende plet på væggen, en sok hængt op i en snor!! Og de elsker hvis mor deltager og siger begejstrede lyde!! Min SP sagde iøvrigt at indtil de bliver et halvt år, er fars og mors ansigter og kroppe det bedste legetøj for alle sanser!!!
Christina ..Prinser og Prinsesser Find mine billeder på www.skingurs.dk :-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stute.. |
|
|
Stute - jeg er bekendt med taktilsky børn, vi har skrevet frem og tilbage os to på PB  Jeg er slet ikke bange for at hun nok skal være kørende med de bedste vilkår rent motorisk og sanseligt her på gården - bare rolig, vi bor på landet, og her er også halmballer, spander med vand, dyr at røre ved, græs at kravle i, og en ridebane som sandkasse indtil vi får tryllet en frem på den fremragende legeplads hun har med klatreborg og gyngestativ som de tidligere ejere har plantet. Værelset er jo også med henblik på hendes færden når hun bliver ældre end hun er nu, for hun kommer jo ikke til andet end at sove i det sådan lige foreløbig - og alt det med mor, far, lys og kontraster er jeg helt med på. Ih det jeg bare gerne vil, er at lave et fedt udfordrende men behageligt værelse Og de måneder hvor hun kravler og møvre sig frem, er det jo mest de ting hun kan komme til i kravle/sidde højde der er aktuelt, så som et tæppe, noget på væggen, ting at flytte rundt på, putte i munden osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| må være |
|
|
Det må være trist at se/opleve - med de børn der... Kan det betyde manglede krammere, knusere og i det hele taget berøring?  Kom i tanker om én ting som Emma ikke kan snuppe - bussemænd  Hun kan blive helt panisk hvis hun får pillet en ud, eller hun er snottet... Lidt sjovt faktisk, især første eksempel, da det jo ligsom er hende selv som piller og derved forårsager det ulækre  Men hun piller gladelige regnorme op af jorden, og larver og bænkebidder. De andre insekter nøjedes hun med at kigge på. Rart nok at man ikke (åbenbart) er en af de forældre som du nævner, selvom man ikke har været OBS på at introducere en masse. Men det er så nok åbenbart sket alligevel. Mht. værelset; hvad med puder med fastsyede perler på? Eller noget knitrende stof, spraglet stof, stof med pang!farver, voksdug syet på, store puder, små puder, lange puder, puder med forskelligt fyld; perler, skumklude, vat, fjer, sten, papir og og og...??
Venlig hilsen Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tænkte |
|
|
Kom lige i tanker om lidt mere: - Perleplader str. mini, midi og maxi
- Legoplader/klodser, både alm. og Duplo
- Skridsikkert underlag - det er vel underligt at røre ved
Venlig hilsen Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man behøver.. |
|
|
Man behøver jo også kun være opmærksom på det hvis man bor et sted hvor de udendørs muligheder ikke lige er uden for døren, eller hvis man ikek er for god til at bruge de faciliteter der er foran næsen på en. Jeg er nok bare lidt mere obs og hooked på det end andre. Nødvendigvis behøver det ikke at være fordi børnene ikke har fået krammere og nussen nok, men nogle af dem er desværre fordi de ikke bliver rørt nok ved, andre er fordi de er lidt mere taktil følsomme, eller fordi de ikke har oplevet alle de forskellige ting man oplever og som styrker mange ting ved helt små børn når man bare er ude, er i skoven, i haven, på byturen osv - mange tror ikke er helt små babyer må komme ud og rode lidt i græs eller behøver at ligge på andet underlag end puslebordet og barnevognen - men de har bare så godt af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og forresten.. |
|
|
Og forresten Christina, så er det en god ide med puderne, min tanke var at jeg ville have en pude med kugler i, lidt mindre end dem fra et kuglebad fx, som er så stor hun kan ligge på den også, og som kan være på hendes madras på gulvet  Min plan var faktisk som væg dekoration istedet for et eller andet billede af en prinsesse eller lign at tage en plade og trække noget flot stof i kontrast farver over den og bruge som billede, man kunne måske på en måde lægge plastik eller som du siger nogle perle af en art under, så den er sjov at røre ved 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| begge vores |
|
|
havde stor glæde af et spejl på væggen i gulvhøjde, og så havde vi en kæmpe bamse og jeg mener virkelig kæmpe, den var så stor at de (da de blev lidt større) sad på "skødet" af den . Hvis man lagde den ned var den en super forhindringsbane at kravle rundt på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ih altså |
| Forfatter:  |
taina |
| Dato:  |
07-06-2011 22:45 |
|
Sikke en spændende tråd, du har startet her, Sparky! Jeg synes, det er rigtig tankevækkende med de børn, der ikke rigtigt kan være med på sådan en opleve-tur. På det punkt har jeg vist bare været heldig, og barylerne stikker hjertens gerne deres små fedtfingre i hvad-som-helst. Jeg har ikke tænkt over det, men har bare inddraget barylerne så godt jeg kan i hverdagen (Vi lægger også vasketøj sammen. Her efter de er blevet lidt større, lægger vi vasketøj sammen, så lægger jeg dem til at sove, og så samler jeg alt vasketøjet op fra gulvet og lægger det sammen og på plads ) Og så er det nok også bare sådan, at når man har to børn og to hænder, som også skal bruges til noget andet en gang imellem, ja så kommer de altså til at passe sig selv og pille rundt i nogle mærkelige ting. Nåja og et over hundrede år gammelt hus, der er renoveret lidt i mere eller mindre (mest det sidste!) vellykkede etaper byder også helt af sig selv på en masse forskellige materialer. Tænk at noget, som man plejer at synes er vildt irriterende lige pludselig på den måde kan vise sig at være noget positivt!  mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Ja der kan du bare se TINA, og så er det lige pludselig heller så skidt at de smider med maden!! - så vil de nemlig i det mindste have fingrene i det  Sparky; Jeg synes det er en rigtig spændende tråd og vil gerne høre lidt mere om det massage kursus du har været på. Kan ikke finde noget om det i vores "område" men kunne godt være interesseret i at rejse for at tage det. Hvor lang tid tog du det over?? Mvh Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Haha Tante |
| Forfatter:  |
taina |
| Dato:  |
08-06-2011 00:48 |
|
Det er nemlig helt rigtigt, det er utroligt hvor mange trælse ting, der kan vendes til gode, når man bare ved nok!!  mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sparky... |
|
|
OH sorry, det havdej eg da helt glemt! Det er skime da rigtigt, det har vi jo osse... Åh huskeren er ik helt så god pt... Og derfor vil jeg så osse lige sige at det med at børn nogle gange ik kan lide at få et el andet på fingrene el røre et el andet både kan skyldtes en mild taktil skyhed man ikke har opdaget, og det kan skam osse være noget ganske normalt - eks som med græs som mange børn faktisk har de første gange de rører græsset. Du har med garanti i din omgang med børn osse oplevet nogle bare er ret hysteriske enten hele tiden el i lange perioder med at får de noget på fingrene så SKAL de bare ha vasket hænder... Det kan sammenlignes - i nogle tilfælde med det i perioder ikke at kunne lide at få mad på fingrene el røre det...
RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010 Be you - Be proud
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sanser |
|
|
Rikke har du en fornemmelse af, om de børn, som ikke ville lege i mudder og røre ved regnorm mest var usikre, fordi de ikke genkendte følelsen, eller fordi de simpelthen synes, det var direkte ubehageligt? Jeg tænker, at det der er usikkert/ukendt også kan få dem til at fravælge, og det ikke er sikkert, at de har taktile vanskeligheder. Det undrer mig bare lidt, at der er så mange børn, der ikke vil i mudderet - man kan da selv huske, hvor sjovt det var  Christina - der findes faktisk børn (og voksne) for hvem krammere og berøring kan være ubehageligt. Men man kan lære det - det er jo bare lige at finde ud af, at der er et problem, inden man kan sætte ind. Personligt vil jeg også gerne have vasket bolledejen af fingrene i en vis fart, når jeg er færdig med at ælte. Jeg hader den der kilden mellem fingrene. Det er ikke fordi, der er noget, jeg ikke kan røre ved, men der er vel en vis form for overfølsomhed der Der findes også mange voksne, som fx hader at gå med bare tæer osv. Min egen Karla var som sagt lidt kilden under fødderne, og jeg tænker da, at hun kunne være blevet sådan en stakkels fodtøjsbærende voksen, hvis hun altid bare havde fået sko på. Hun havde også lidt med fedtede ting på fingrene som baby, men hendes nysgerrighed har overvundet følelsen, så hun bærer både på snegle, orme osv. Lillesøster er heldigvis en rigtig gris 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tante.. |
|
|
Tante, det var et kursus vi havde på vores personale møder over 3 omgange, og så kom hun ud i inst. og hjalp os igang, og viste hvordan det var godt at bruge rummet og indrette det med lys, dufte osv - vi havde også en fod bad, den elskede de, så fik de massage under fødderne bagefter, lidt af en udfordring for dem der var meget kilden  Stute - ja dem har vi også støt på med fingrene, men jeg syntes der er forskel, man kan godt fornemme hvem der bliver hysterisk fordi mor og far er hysteriske over fedtede fingre, så de ikke tvære ting ud på de pæne møbler, og så på dem, der bare ikke kan have det, og det samme kan man også fornemme med mudderet på fødderne somregel. Hvis man lige presser den lidt med at lade dem hoppe i mudderet, så er der dem der fortsætter efter lidt tid fordi de bare skulle lære det, og dem som bare ikke kan have det. Ingen af dem skal presses ret meget, for det skal være en tilvænning og ikke tvang, og så kan man også hurtigt fornemme hvem der rent faktisk har en taktil skyhed - oftest er det nogle der hurtigt lære det, fordi de slet ikke har prøvet noget lignende før. Stine - jeg er kalr over nogle syntes det er direkte ubehageligt - men så har de også en form for taktil skyhed - det har du også selv Der er jo flere former og måder at have det på. Nogle børn har også brug for meget rum, og som du selv siger, både børn og voksne ikke altid finder det som en god oplevelse at kramme - jeg er fx ikke selv typen der syntes det er en god oplevelse at kramme folk man ikke virkelig er tæt med, min næreste familie og venner og min mand, får krammere, resten stikker jeg hånden inden de når at omfavne mig. Og børn kan have den samme fornemmelse, men det er ikke normalt at børn som har tillid til en voksen som det bruger mange timer med om dagen, ikke kan holde om og blive trøstet ved i en eller anden grad, eller bare sidde på skød og føler nærværd - der er virkelig børn der hellere vil sidde på sit rum eller ligger i hjørnet på gulvet og trøste sig selv, end at skulle ligge deres tillid i de voksnes arme og blive holdt om, for at finde tryghed. Men det er svært, det kan være hundrede forskellige ting, alt fra mistillid til voksne, en grim oplevelse af fastholdelse der gør de har brug for rum omkring sig, en enorm taktil skyhed og alt mulig andet, men med tiden lære man at fornemme hvem der er hvem, og hvem man skal presse lidt og hvem man simpelthen bare må acceptere ikke kan trøstes. Jeg havde en dreng, han var så fantastisk en glad, klog og fysisk dygtig dreng, ham kunne vi ikke tage op og trøste, men jeg fandt ud af at når jeg satte mig ned og tog mig lidt tid til at snakke, så ville have gerne kramme mig, og stå og putte lidt, men så snart jeg ville tage om ham, trak han sig. Og så er det jo bare sådan det er, det er hans måde at vise tillid og søge trøst, men også hans grænse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sanser |
|
|
Det må være spændende at arbejde med. Det er dejligt, at der er nogen, som vil gøre noget for de børn for at hjælpe dem lidt på vej. Forældrene må også være taknemmelige - det ville jeg i hvert fald være, hvis det var mit barn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tænkte |
|
|
Tænkte på - ja jeg tænker jo lidt på dit værelsesprojekt  Nåmen, kom jo så i tanke om dig idag da jeg fik fingre i de der sjoove "bolde" som er bløde, med små strittere. Sådan noget gummi noget som kan strækkes... De kildrer og er underlige og nok også grænseoverskridende at røre ved. De kan trykkes flade og er måske lidt "splattede" at røre. De fås i store, mellem, små, lange, tykke, tynde, med og uden strittere. Skal lige se om jeg kan hitte et billede af en...
Venlig hilsen Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anden slags |
|
|
Her er den jeg talte om - kan købes i str. lille (5-7cm vistnok) i Tigeren til 10 kr.  Og her er en MASSE andre typer:      
Venlig hilsen Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sidste |
|
|
Liiiiiiige en sidste:  P.s. er da glad for min "uvidende" ide mht. stof og fyld måske godt kunne bruges 
Venlig hilsen Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
"vandfald" af plastikstrimler som hun han kigge på og røre ved. Jeg lavede en uro til Oskar af vifter af gavepapir i flotte farver (sådan nogle som man lavede til katten da man var lille...) Jeg købte en uro med ørnenæb hvor man selv kunne bestemme hvad man ville hænge derpå. Den var rigtig smart og han elskede den! Og så kan man få sådan noget kunstigt græs der er sjovt at røre ved. Der må man kunne købe an slat på DBA. Jeg har selv kørt massage projekter i vuggestuen hvor jeg er, med en flok af "de vilde" som havde godt af at lære at røre ved de andre på en lidt mere ordentlig måde... Men det gik mere på berøring af hinanden. Nogle accepterede at blive masseret af de andre mens andre stod helt af på det med det samme. En del af de sidste blev dog rigtig gode til at røre ved de andre, men de ville ikke selv røres ved, men det er også en stor sejer i sig selv!! Tror jeg lige vil opfordre til at vi får sådan en ud til et par møder. Synes flere af dem vi har lige nu ville kunne have gavn af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God ide.. |
|
|
Ej de første bolde er en vildt god ide. Dem der er noget inden i er nok knapt så god en ide, når alting helst skal i munden jo  Tante - det var også hensigten med vores projekt, at de massere hinanden. Vi blev instrueret i at bruge materialer til det, fx med en handske, en svamp osv for at det ikke skulle blive for grænseoverskridende for dem med hud med hud (tøj) og det fungerede vildt godt - vi deltog så selv, og masserede nogle af dem, med bla fodmassage, for lige som at være en del af det. Jeg var overrasket over hvor godt det fungerede, og hvor hurtigt drengene fik en anden fornemmelse af hinanden, det var fedt at se.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| legeplads.. |
|
|
Jeg lovede vist lige at opdatere når jeg havde lidt gang i Siljes værelse. Det bliver stadig brugt lidt til opbevaring af autostole, trip trap osv, men jeg har fået lavet et hjørne med en madras med farver og figure, hvor hun også kan lege med hendes aktivitets tæppe, og er hun lidt forelsket i spejlet, for hende på den anden side, smiler når man smiler til hende  Ud over det har hun hendes gynge med en uro i, hendes sækkestol som hun tit ligger på maven i, så hun kan følge lidt mere med og bolden som vi laver gymnastik med   Det er med vilje jeg har lagt en får i gyngen ( sanser ) Og tæppet med dutter ovre på madrassen. Og så elsker hun hendes elefant fra lamaze, den er skyld i hun alllerede som 3,5 måned både ruller fra ryg til mave, og tilbage igen uden problemer  Og så er det fedt når mor gider lege med hende der inde i spejlet  
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hvor er det bare blevet fint!! Kan godt forstå hun er glad for at ligge der. Dejlige farver og sådan et spejl er altid en super god ide!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la |
|
|
Super gode ideer du har fået! Det kan sagtens give inspiration til os ander  Mange tak for det 
Vallak, 4 år, e. Cannon SPH 103 sælges Part søges til Oldenborg hoppe (9530 Støvring)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hun er helt.. |
|
|
Hun er helt vild med at ligge der, ruller rundt og fanger bamse og sig selv i spejlet  Næste projekt er skudt igang, en hulahopring der er viklet en masse forskellige materiale rundt om, som hun kan ligge på maven inden i, og mærke, røre, putte i munden osv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|