Er jo bonusmor til Junior på 7 år, der siden jeg flyttede ind her (hvor han før boede alene med sin far) har fået lige rigeligt på sidebenene.. (Det samme har far forøvrigt) ..
Hans vægt stiger stødt, den siger nu 31,5 kg - og da han kun er 126 høj er det simpelthen for meget.. (Selvom man ikke må gå op i det, så siger en BMI test specielt til børn at han er overvægtigt, kun 1½ kg fra svært overvægtig)
Både hans mor og far er - ja hvad jeg vil kalde småtykke.. (Moderen har tabt 30 kg - superflot) ..
Forældrene lader ikke rigtig til at bekymre sig om udviklingen, men jeg er altså ikke helt så følelsemæssigt involveret, så jeg kan bedre se at det ikke er den rigtige retning..
Nå - lang historie til et ret simpelt spørgsmål...
Hvordan får jeg vores kost omlagt til sund kost? ..
Egentlig syntes jeg ikke vi spiser usundt som sådan..
Slik og sodavand er kun til fredag aften, saftevand bruger vi heller ikke. Til maden drikkes der minimælk eller vand.
Pasta og ris er kun fuldkornsudgaver, det samme er brød..
Til morgenmad får han havrefras eller havregryn..
Madpakken i skolen består af 2 grovboller/grovpitabrød/grov tortillas med salat, agurk og enten kylling eller skinke..
De får frugt i skolen og han har også agurk og gulerod med som gnavegrønt..
Det er nok aftensmaden der er den største synder - så især her vil jeg gerne have gode råd til børnevenlige sunde retter..
Og så er det jo måske også nok motionen vi skal sætte ind på .. Han er ganske aktiv i skolen, men herhjemme desværre ikke (Jeg er for udkørt når han kommer hjem og far har for travlt) ..
Jeg overvejer at indføre en fast gåtur efter aftensmaden- for hele familien.. Både far og jeg trænger også til at røre os mere..
Hvordan kan man ellers sætte ind? .. Det skal jo ikke være en træls kur - blot enkle ændringer som kan vende skuden igen ..