Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

Sund mad til hele familien? Hjælp..
Forfatter: 
Dato:  18-04-2011 09:43

Er jo bonusmor til Junior på 7 år, der siden jeg flyttede ind her (hvor han før boede alene med sin far) har fået lige rigeligt på sidebenene.. (Det samme har far forøvrigt) ..

Hans vægt stiger stødt, den siger nu 31,5 kg - og da han kun er 126 høj er det simpelthen for meget.. (Selvom man ikke må gå op i det, så siger en BMI test specielt til børn at han er overvægtigt, kun 1½ kg fra svært overvægtig)

Både hans mor og far er - ja hvad jeg vil kalde småtykke.. (Moderen har tabt 30 kg - superflot) ..

Forældrene lader ikke rigtig til at bekymre sig om udviklingen, men jeg er altså ikke helt så følelsemæssigt involveret, så jeg kan bedre se at det ikke er den rigtige retning..

Nå - lang historie til et ret simpelt spørgsmål...

Hvordan får jeg vores kost omlagt til sund kost? ..

Egentlig syntes jeg ikke vi spiser usundt som sådan..

Slik og sodavand er kun til fredag aften, saftevand bruger vi heller ikke. Til maden drikkes der minimælk eller vand.

Pasta og ris er kun fuldkornsudgaver, det samme er brød..

Til morgenmad får han havrefras eller havregryn..

Madpakken i skolen består af 2 grovboller/grovpitabrød/grov tortillas med salat, agurk og enten kylling eller skinke..

De får frugt i skolen og han har også agurk og gulerod med som gnavegrønt..

Det er nok aftensmaden der er den største synder - så især her vil jeg gerne have gode råd til børnevenlige sunde retter..

Og så er det jo måske også nok motionen vi skal sætte ind på .. Han er ganske aktiv i skolen, men herhjemme desværre ikke (Jeg er for udkørt når han kommer hjem og far har for travlt) ..

Jeg overvejer at indføre en fast gåtur efter aftensmaden- for hele familien.. Både far og jeg trænger også til at røre os mere..

Hvordan kan man ellers sætte ind? .. Det skal jo ikke være en træls kur - blot enkle ændringer som kan vende skuden igen ..

MVH ManEater, Queen of the Fucking Universe, Any Questions?

Bryllup 20.02.10

Termin 07.08.10

2010 bliver et fantastisk år, intet mindre.. ;)

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-04-2011 10:48

Hvad med noget sport? Er der ikke noget der interesserer ham, som han kan gå til en gang om ugen? :)

Men ellers så grøntsager til hvert måltid og tørsteg f.eks. altid kødet.

{Gitte R}

Alt, hvad der er dejligt, er enten umoralsk, ulovligt, eller også feder det.

0
0
Svar på denne tråd

Sport..
Forfatter: 
Dato:  18-04-2011 14:11

Han går til spejder hvor de er meget aktive..

Og vi svømmer 1 gang om ugen, alle 4..

Der starter noget børnefitness tæt på os som jeg overvejer at undersøge nærmere..

Ellers er det begrænset hvad der er af aktiviteter herude, vi bor langt ude på landet.. ;)

MVH ManEater, Queen of the Fucking Universe, Any Questions?

Bryllup 20.02.10

Termin 07.08.10

2010 bliver et fantastisk år, intet mindre.. ;)

0
0
Svar på denne tråd

flimmer idræt
Forfatter: 
Dato:  18-04-2011 16:00

Hvad med en omgang Wii sports eller Kinect? så behøver i ikke aktivere ham.

??
(Kage)

Nu med en lille dreng i armene født den 9/2-10
Og med termin den 27/10-11
0
0
Svar på denne tråd

motion...
Forfatter: 
Dato:  18-04-2011 20:04

motion er jo super vigtigt. Ud og spille bold, find en sportsgren, gå, cykle o.s.v. Årstiden er med jer så det er jo bare om at komme afsted alle mand.

De der grove boller, tortilla og pita...har du tjekket fiberindholdet? Det skal være over 8g/100gram for at de tilnærmelsesvis er sunde. Det er sjældent købe brød har det fiberindhold. Selvom det ser groft ud har det slet ikke den egenskab som rigtig groft brød har.

Børn har brug for kulhydrater (brød, pasta, ris) fordi de bevæger sig meget. Vi voksne skal holde igen med det, bl.a. fordi vi er så inaktive. Min mand der løber meget spiser rigtig mange kulhydrater op til en halv marathon, men ellers skruer han ned for det igen. Hvis jeres dreng er meget inaktiv så skal der også skrues ned for kulhydraterne og op for grøntsager og fiber i stedet. Men han skal stadig have lov at få det selvfølgelig, alt med måde.

Fisk er desuden super vigtigt for hans hjerne. Og det er mad som ikke feder (med mindre det altid er laks og andre fede fisk) Pangasius er den fisk som er dårligst hvis man ser på indholdet af fiskens gode egenskaber, så det kan man evt. gå uden om.

Jeg vil nok foreslå rugbrød til madpakken, evt. frisk fra bageren, hvis han normalt ikke er til rugbrød. Det fiberindhold som rugbrøden har kan med 2 hele rugbrød dække det meste af dagens behov. Der kan jo godt komme frikadelle fra dagen før på, en dåse makrel med ved siden af, æg o.s.v. Noget mere spændende pålæg end lige en flad leverpostej. En rigtig mayonasie til æg eller makrel skader ikke. Godt nok er den fed, men er den lavet på æggeblomme og planteolie så er det jo de sunde fedtstoffer.

Til aften er det jo bare at tænke mange grøntsager ind. Det kan være en ide at lave madplan med udgangspunkt i grøntsagerne så i kommer alle farverne rundt på en uge. Dåsetomater er også grøntsager, hvis det kan hjælpe lidt. Revne grøntsager i gryderetter virker rigtig godt. Og ellers kan en kæmpe gryde med dåsetomat og alverdens grøntsager, løg, squash, gulerod, knoldselleri, hvidløg o.s.v. blendes til en lækker tomatsovs.

Håber det hjalp dig en smule.

Hanne

Mor til Villads musen født 0708-09

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider