Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

I form, bebs og hest
Forfatter: 
Dato:  02-04-2011 17:16

I tirsdag var det så 3 uger siden jeg fødte og jeg fik i denne uge endelig tid til at komme til hest igen.

Jeg har været klar til at hoppe op siden 2 uger efter fødslen. Jeg har ikke reddet i 5 måneder. Jeg måtte stoppe midt i min graviditet da jeg fik meget kraftige plukkeveer. Så jeg har været helt elektrisk for at komme igang igen.

Men hold da op, hvor er man bare ude af form. Jeg havde faktisk forventet at jeg også ville føle det lidt underligt omkring mit underliv og måske også forneden, da jeg blev syet efter fødslen. Men no problemo derfra. Jeg er bare helt almindelig ude at form.

De af jer som også har haft måtte lade hesten stå i længere tid, hvordan greb i det an da i skulle igang igen?

Hvordan genvandt i jeres tidligere form? Lagde i et skema eller tog i bare en dag af gange og red så meget i nu kunne når i var oppe?

Jeg sad i en halv time på min hest, fik kun travet og skridtet. Fik også lavet lidt slangegange og tempovekslinger. (Min hest lader til at være i fin form trods hans lange ferie)Men hold da op hvor trav føles som en hurtig gangart og hvor fik jeg sidestik.

Jeg er i tvivl om hvordan jeg bedst muligt og hurtigst kommer i form igen.

Jeg havde desuden regnet med at ville have totalt ømme muskler. Men det havde jeg intet af. Ikke engang mine inderlår. Hvor hurtigt "forgår" ens muskler egentlig?

Også lige lidt spørgsmål omkring det med at have baby med. Jeg bor heldigvis på det sted min hest står. Men hvordan har i andre gjort, altså dem af jer som har haft baby med?

Har i haft baby alarm på jer? eller har baby stået i barnevogn ved ridebanen? Hvordan har i både fået hest og barnevogn ud til ridebanen? Kørt barnevogn først og ladet den stå 5 minutter alene også hentet hest imens? Eller har i kørt med barnevogn i en hånd og hest i den anden?

Tænker på om det er meget uansvarligt at jeg kørte sovende baby ind i ridehallen først, smuttede tilbage til stald og gav opsadlet hest trense på også trak den over i ridehuset og gik i gang med at ride.

Når jeg så var færdig ville jeg trække hest tilbage først, give grime på og hente barnevogn med baby også tage den derfra.

Når vejret er godt er det lettere da den udendørs ridebanen ligger klods op af stalden så der kan barnevognen i realiteten stå ved ridebanen fra start af og jeg kan sadle op mm mens den står der. Men pt skal jeg jo i ridehal.

Måske det er tosset spørgsmål. Men jeg vil jo godt passe på mit barn og jeg vil heller ikke give andre anledning til at mene jeg er uansvarlig... Jeg er bare i tvivl om hvad der er den bedste måde at gøre det på.

Det letteste er selvfølgelig at lade far passe bebs. Men så får jeg kun reddet torsdag og i weekenden og det er ikke nok for mig. (heller ikke når jeg lige skal tabe ca 10kg endnu )

Så piger. Hvordan klare i bebs og hest samtidig? Og hvordan kom i, i form igen?

Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean

0
0
Svar på denne tråd

Bæp og hest
Forfatter: 
Dato:  03-04-2011 10:07

Jeg har nu haft mit barn med ud til hesten næsten hver dag i 5 måneder. Og jeg har ham stående i et hjørne af ridehallen, mens jeg rider. I stalden står barnevognen bag en afskærmning på staldgangen, således at evt. løse heste ikke kommer til at rende ind i barnevognen.

Jeg tager som regel hest og vogn på een gang mellem stald og ridehal - og har også gået tur med hesten i den ene hånd og vognen i den anden. Min hest er af den ret klippefaste natur, så jeg har ikke haft betænkeligheder ved dette arrangement - men jeg ved at der er nogle, som synes det er en dybt uansvarlig fremgangsmåde.

Hvis det ikke er fornuftigt at bakse barn og hest på een gang, så synes jeg ikke du skal have dårlig samvittighed ved at tage dem hver for sig, også selvom barnet så er uden opsyn i få minutter.

Formen - det har jeg gjort bare ved at ride - og når sneen tillader det gået meget raske ture med barnevognen.

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd

tralal
Forfatter: 
Dato:  03-04-2011 14:29

TAK Nana!

Jeg har en utrolig godt opdraget fjordhest. Så jeg vil personligt ikke have betænkligheder ved at trække hest og barnevogn samtidig.

I torsdags havde jeg min søn i (som jo kun er 3 uger gammel) strækvikle på maven mens jeg mugede ud, hentede hest på folden, striglede hest og trak hest i ridehal og sørme om han ikke også hang på min mave i viklen mens jeg longerede min hest. Det gik helt fint. Min søn sov i de 2,5 time det hele tog. Min hest var rolig og kunne godt fornemme mor havde noget på maven man skulle passe på.

Normalt havde jeg nok haft min søn i barnevognen, men han havde en dag hvor han ikke ville sove andre steder end ved sin mor. Og mor gad altså ikke sidde hjemme med ham på maven hele dagen og glo. Så jeg fik gang i den helt geniale opfindelse, som vikler og slynger er!

Men altså ride med barn i slyngen kunne jeg dog ALDRIG finde på. Derfor så søgte jeg også lidt hvordan andre greb det an, det der med baby og hest.

Jeg håber formen kommer hurtigt. Godt nok har jeg tabt 19kg allerede (det er 4 uger siden jeg fødte på tirsdag) men jeg mangler stadig 10kg og det kan kun gå for langsomt!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  03-04-2011 14:48

aldrig turde have baby stående mens jeg red. Min hest smider mig ikke af, men jeg ha jo oplevet at hun væltede med mig på. Altså jeg ville altid have en aftale med en person der tog sig af baby, både HVIS der skulle ske noget, men også hvis baby lige vågnede, så gider jeg ikke kravle af hvis jeg kan undgå det. Hvis man er ligeglad med at kravle af hvis baby vågner, er det jo bare at der er en anden i stalden/hallen mens man rider - for en sikkerheds skyld.

Mht. motion og komme i bedre form, så er gåture med hesten jo super godt. Måske mere effektivt nå hesten er 165 ;) Men det giver godt, hvis du kan med din krop kan du jo evt. lunte lidt i trav? Så får hesten også nogle dage uden rytter, men får bedre kondi. Hvis du bare går med ham, kan du jo have Selius på maven.

Ellers så er min plan at svømme hver uge når de 8 uger er gået. Så kan farmand komme med og baby i varmtvandsbassin.

Sagde Janne

Lejlighed sælges i Kgs. Lyngby

nybolig.dk/maegler/ PrivatBolig.jsp?sagsnr...snr=103468

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Man kan
Forfatter: 
Dato:  03-04-2011 19:43

jo lave en aftale med en person, at der bliver holdt øje med baby mens du rider...

Hvis det ikke er en mulighed, så kan du evt. gøre som mig.

Jeg skarev en sms til min mor eller til manden, at nu hoppede jeg på hesten og hvis jeg ikke gav lyd fra mig igen efter en halv time, så skulle de prøve at ringe.

Svarede jeg ikke, så kunne jeg evt. være røget af.

http://dphorses.dk

ÅRETS SPRINGHINGST DSP

2011

RM CAISER

SPH 194

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  03-04-2011 19:58

Det er jo meget fint hvis man har mulighed for at have en til at se til ens bebs i den ½-hele time man rider. Jeg kan sagtens forstå tanken om at man ikke vil være alene.

Det er dog ret sjældent man er helt alene i vores stald. Så skal man virkelig stå tidligt op.

Dertil så sms'er min mand og jeg altid dagen igennem til hinanden. Det er sådan en vane vi har. Så der vil konstant være liv i stalden, samt at min mand hurtigt vil undre sig hvis han pludselig ikke får svar på en sms. Før jeg fik Selius skrev jeg faktisk også altid til min mand at nu gik jeg over til hesten og red. Det har ikke været fordi jeg har skulle have en sikkerheds foranstaltning, men bare en vane vi har os imellem. Nu kan jeg godt se at det kan fungere som sikkerhed. Hvis ikke min mand kan komme hvis der skete noget kunne han få fat i nogen af dem som bor herude på gården. Der er ALTID nogen herude. Jeg tror ikke at jeg i det år jeg har boet her, har prøvet at være HELT alene hjemme herude. (Og jeg har været hjemmegående i al den tid vi har boet her)

Min søn kommer helt sikkert med i barnevognen og vil stå ved ridebanen. Går jeg ture så kommer han i strækvikle på maven. Det har vi gjort før.

Jeg red igen idag. 2 gang efter min fødsel (og 2. gang i 5 måneder )Jeg er da slet ikke i så dårlig form som jeg selv troede jeg ville være. Jeg fik reddet galop og nedsidning idag. Der mangler lidt ved balancen. Men ellers går det faktisk rigtig godt. Balancen er nok ikke så underlig er lidt svær. Ens tyngde punkt har jo ligget anderledes i mange måneder pga. maven.

Gå ture med hesten er også et godt bud. Min søn kommer bare i vikle på maven. Gider ikke have barnevogn med, det er besværligt.

Jeg har overvejet at når der er lidt mere stabilitet og rytme i jobbet som mor, så vil jeg gerne begyndte at styrketræne. Men måske det bare bliver ved tanken. Nu må vi se hvor meget af den løse mavehud ridningen kan stramme op.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider