Igår så jeg lige i nyhederne et indslag omkring at kommunerne har øget indsatsen mod socialt bedrageri. Det synes jeg sådan set er fint nok. Det var så en kvinde som (måske) var kommet lidt i klemme. Hun var rigtig gode venner med sin X og børnenes far. Og var nu blevet "dømt" til at tilbagebetale omkring 70.000 kr. i forskellige tilsud mv. Hun er stadig ikke kæreste med manden, men for at de kan få tingene omkring børnene til at fungere bedst muligt, så spiser de nogle uger sammen flere gange.
Jeg har fuld forståelse for at socialt bedrageri ikke er iorden. Men hvor synes I grænsen går.
Kan det passe at far og mor ikke kan spise sammen i løbet af ugen hvis det er i forbindelse med overdragelse af ungerne? Og hvis det hjælper den ene forældre med at få hverdagen med job mv. til at gå op?
Vi har også et godt samarbejde omkring Emily, og kan da næsten blive bekymret for at nogen stikker os - især når man ikke er i et forhold med den anden forældre længere. Far henter ca en gang om ugen, og da han bor langt væk og ikke har bil, ja så er det altså bedre for alle parter at de er her til jeg kommer hjem, jo mindre det er op til en weekend, så tager han hende i weekenden - og så virker det da lidt skørt at han ikke lige kan få en bid mad med inden han smutter, hvis det er på en hverdag...
Eller er det bare mig? Bør han tage hende med hjem og så komme med hende igen sent - eller aflevere hende dagen efter?
Det er selvfølgelig en hjælp for mig at jeg kan tage en dag hvor jeg arbejder sent, men omvendt kommer det jo også mit barn tilgode at jeg så kan smutte lidt tidligere de andre dage. Og ellers har en meget fleksibel arbejdsgiver. Hvor langt må vi som forældre gå for at få tingene til at fungere. Og er det ikke en fordel at børnene kan se at mor og far godt kan tale sammen selv om de ikke er kærester?
Hvor synes du grænsen går? Hvad må forældre hjælpe hinanden med, og stadig opretholde de idag værende offentlige tilskud.
Jeg er da lidt bekymret for udviklingen hvor man kan stikke hinanden anomymt - man har jo ingen chance for at forsvare sig eller forklare sammenhængen.
Jeg håber vi kan få en spændende debat.
God aften.