Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

Hvor synes du grænsen går?
Forfatter: 
Dato:  21-02-2011 22:20

Igår så jeg lige i nyhederne et indslag omkring at kommunerne har øget indsatsen mod socialt bedrageri. Det synes jeg sådan set er fint nok. Det var så en kvinde som (måske) var kommet lidt i klemme. Hun var rigtig gode venner med sin X og børnenes far. Og var nu blevet "dømt" til at tilbagebetale omkring 70.000 kr. i forskellige tilsud mv. Hun er stadig ikke kæreste med manden, men for at de kan få tingene omkring børnene til at fungere bedst muligt, så spiser de nogle uger sammen flere gange.

Jeg har fuld forståelse for at socialt bedrageri ikke er iorden. Men hvor synes I grænsen går.

Kan det passe at far og mor ikke kan spise sammen i løbet af ugen hvis det er i forbindelse med overdragelse af ungerne? Og hvis det hjælper den ene forældre med at få hverdagen med job mv. til at gå op?

Vi har også et godt samarbejde omkring Emily, og kan da næsten blive bekymret for at nogen stikker os - især når man ikke er i et forhold med den anden forældre længere. Far henter ca en gang om ugen, og da han bor langt væk og ikke har bil, ja så er det altså bedre for alle parter at de er her til jeg kommer hjem, jo mindre det er op til en weekend, så tager han hende i weekenden - og så virker det da lidt skørt at han ikke lige kan få en bid mad med inden han smutter, hvis det er på en hverdag...

Eller er det bare mig? Bør han tage hende med hjem og så komme med hende igen sent - eller aflevere hende dagen efter?

Det er selvfølgelig en hjælp for mig at jeg kan tage en dag hvor jeg arbejder sent, men omvendt kommer det jo også mit barn tilgode at jeg så kan smutte lidt tidligere de andre dage. Og ellers har en meget fleksibel arbejdsgiver. Hvor langt må vi som forældre gå for at få tingene til at fungere. Og er det ikke en fordel at børnene kan se at mor og far godt kan tale sammen selv om de ikke er kærester?

Hvor synes du grænsen går? Hvad må forældre hjælpe hinanden med, og stadig opretholde de idag værende offentlige tilskud.

Jeg er da lidt bekymret for udviklingen hvor man kan stikke hinanden anomymt - man har jo ingen chance for at forsvare sig eller forklare sammenhængen.

Jeg håber vi kan få en spændende debat.

God aften.

0
0
Svar på denne tråd

Grænsen
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 07:44

Den går vel når de bor sammen det meste ud af 7 dage men at man spiser sammen i forbindelse med at børnene nu skal til far kan jeg ikke se problemet i, det gør vi selv så kan vi lige tale om hvordan ugen er gået er der nogen beskeder fra skole eller andet der skal gives videre osv.

Nå men det kan jeg da godt se man måske skal til at holde op med :( Det er faktisk ret skræmmende hvis man ikke engang har lov til det.

Der er sikkert mange der misbruger systemet, det ødelægger ligesom det hele for os andre som ikke gør.

Hilsner Lisab.

0
0
Svar på denne tråd

Altså reglen
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 10:31

hedder sig jo at man ikke må se hinanden mere end 3 gange om ugen hvis man skal have enlig forsøger tillæg og det er vel ok? hvis man ses mere kan man vel næppe betegnes som enlige eller hvad??

Jeg syntes det er en udemærket regl, hvis man ser hinanden mere så er har man jo et eller andet forhold. Desværrer ser man jo mange som proforma flytter fra hinanden i fædderkolllektiver osv for at mor kan få enlig forsørger tillæg og det syntes jeg sgu ikke er iorden hvis man stadig har en eller anden form for fællesøkonomi det er jo ikke og være enlig.

0
0
Svar på denne tråd

sfhtra
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 12:53

det kan man vel godt- for som enlig har man ingen økonomisk støtte i den anden part - man overnatter sandsynligvis ik (i hvert fald ik så ofte igen). Men at man måske ses 3 X+ i ugen kan skyldtes at man ahr en aftale, man er tvunget til i hht børnene pga arbejde eks. Eks manden henter, mor kommer sent hjem - og far tager afsted hjem til sig selv.

Er man så ik enlig el hva - fordi han hjælper børnene således moren kan arbejde fordi det måske sker 4 X i ugen inkl. hente/bringe dagene??

Jeg sys det er utroligt - men man skal huske kommunerne gerne bryder reglerne for at få medholdt i den slags. Det ahr været fremme ofte at de bruger ikke så pæne metoder - el prøver at påtvinge tilbagebetalinger ved at "lave" egne regler.

RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

0
0
Svar på denne tråd

Enlig forsørger
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 18:37

hedder sig jo at man ikke må se hinanden mere end 3 gange om ugen hvis man skal have enlig forsøger tillæg og det er vel ok? hvis man ses mere kan man vel næppe betegnes som enlige eller hvad??

Hvordan bliver det til andet end enlig forsørger, det eneste hun får ud af den konto er 1 ekstra mund at mætte et par gange om ugen, han betaler da ingen regninger.

Jeg ser også mit barns far ca. 2 til 3 gange om ugen, det eneste jeg får ud af det er større madudgifter, nårh ja, og så et barn der kan se at mor og far er gode venner selvom de ikke er sammen.

den sag der er beskrevet ovenover lugter af hævn.

0
0
Svar på denne tråd

asdfgm
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 20:17

På en måde ville det næsten være nyttigt med en "does and don't" liste fra kommunerne, så man ikke kan være i tvivl. Jeg har f.eks. ikke råd til min lejlighed hvis ikke jeg kan opretholde de tilskud jeg får lige nu. Jeg er alene, og en lejlighed er dyr i KBH området, og vuggestueplads er da også pænt pebret.

Så hvis nogen stak os, og kommunen mente det var rigtigt, så ville jeg da godt nok være på skideren, rent ud sagt. Det som faderen skal betale per måned er jo peanuts i forhold til de omkostninger der er forbundet med et barn.

Selvfølgelig er der nogen der snyder systemet, og det er selvfølgelig overhovedet ikke ok - men jeg føler mig da næsten kriminaliseret over at være enlig lige pt...

0
0
Svar på denne tråd

Grænsen....
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 23:44

jeg synes dem der bedrager er dem, hvor de bor sammen, men hvor manden har oplyst anden adresse.... det eksempel som er her kan jeg virkelig ikke se noget problem i... hun er jo enlig!!

Jeg troede selv jeg ville komme i søgelyset her for ca. ½ mdr. siden. Var flyttet væk med børnene, men ejede stadig halvdelen af vores fælles hus, som han boede i. Huset var ved at ryge på tvang og det lykkedes mig at købe ham ud... Fik så brev fra kommunen og tak for samarbejdet, men at de stoppede min udbetalinger da jeg var blevet samboende med faren??? Æh hvad!! Det viste sig så at han ikke havde flyttet sin adresse - hvilket jeg så måtte sørge for skete. Informerede kommunen og pladsanvisningen og var ærlig omkring det og heldigvis gik det godt.

Jeg ser det da lidt som et problem, så må man faktisk ikke have en kæreste når man er enlig? Jeg har en kæreste, men vi ejer hver vores eget hus og jo han er her da, men da ikke hver dag, men sover her stortset ikke og når jeg ikke har børnene er vi hos ham. Men han bidrager da ikke med noget - er jeg så social bedrager? Jeg mener regelen går ud på om man sover sammen? Må man overhovedet have venne eller veninde besøg? Sådan ser jeg jo eksemplet...

Problemet ligger jo i, at der er rigtig mange som virkelig er bedragere og så går det ud over andre fordi de strammer reglerne - ligesom vi nu ser med syge dagpenge reglerne!!!

Mvh. Bodil

Mor til tre vidunderlige unger ;-)

Freya 16.05.03

Frida 17.02.07

Frederik 24.03.08

"Livet leves forlæns, men forstås baglæns"

Søren Aabye Kierkegaard

0
0
Svar på denne tråd

hmm efter hvad
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 00:00

keg kan læse mig frem til gælder det at man er sammen 72 timer på en uge og der overnattes- er den regle lavet om?

Mvh. Bodil

Freya 16.05.03

Frida 17.02.07

Frederik 24.03.08

Søren Aabye Kierkegaard

0
0
Svar på denne tråd

Noget underligt noget
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 23:05

Jeg synes, at det der enlig-begreb er noget underligt noget. Jeg tænker, at hvis man finder et hankønsvæsen, som man kunne tænke sig at bo sammen med - eller bare se sådan lidt jævnligt - hvem siger så, at han har lyst til at betale til driften af børnene? Hvis han ikke har, så er det bare ærgerligt, for tilskuddet ryger alligevel.

På den anden side er der garanteret også nogle, som har gået hele livet og ventet på at blive opslugt af sådan en færdig-familie, og som ryster op - og så virker det jo også lidt urimeligt, at kommunen skal betale penge til den slags.

Måske skulle vi bare afskaffe alle de enlig-tilskud og forvente, at mor og far klarer ærterne, uanset om de er sammen eller ej?

mvh. tina

Ventetøj str. 38-40 sælges, sommer- og vintertøj, 28 dele.

Heste bøger sælges, bl.a. Ridelære og stort opslagsværk om heste: www.dba.dk/boeger-om-heste-nanna/id- 71040875/

0
0
Svar på denne tråd

egentlig...
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 09:32

så er det jo loven som burde ændres....

stemsigne.dk/2011/02/debat- politiken-23-2-11/

Synes bare ikke det er rimeligt, at forældre som kan tale sammen og lave ting sammen med børnene skal straffes - eller det er jo faktisk den forældre som har børnene der bliver straffet!!! Det er sgu da ikke rimeligt!

Man ved jo godt selv om man har sit på det rene eller ej. Boede engang ved siden af nogle, hvor faren havde adresse i nabobyen, men han boede altså sammen med moren og børn 24/7. Det er sgu at snyde systemet.

Hvis vi tager et nyt forhold, så ved man jo ikke det første stykke tid om det er det man vil bygge videre på.

Mvh. Bodil

Freya 16.05.03

Frida 17.02.07

Frederik 24.03.08

Søren Aabye Kierkegaard

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 20:39

Jeg havde en tidligere veninde som blev kærester med sin x (gennem 4 år) Han flyttede ind og beholdte sin lejlighed. Hun var/er enlig mor, på kontanthjælp i meget dyrt hus. For jo meget hjælp. Han betalte ingen ting til huset, men havde selv sagt sin net og tv op da han jo aldrig var hjemme. Han betalte alt husholdning derude stort set.

Det syntes jeg er svindel og opfordrede hende MANGE gange til at få styr på det. Men det ønskede hun ikke. Og ja jeg er ond, jeg meldte hende. Men syntes det er svinneri vi andre skal betale og klare os, hvor andre kan snyde sig til det hele og leve i sus og dus. Og det jo vi andre der betaler.

Nå men kommunen gjorde aldrig noget ved det. Da hun fik dagpleje plads ringede hun til sin kæreste og sagde ordret: jeg får jo friplads, det jo også derfor du ikke skal flytte din adresse ud til mig.

Det har stået på i over 1 år. Nu er de så vidst gået fra hinanden. Ved det ikke, bare hørt det. Og ja nu må hun få alt den hjælp og støtte de kan tilbyde, men ikke når en kæreste bor der 100 % hver dag i et helt år.

Mor til den dejlige pige

Alice Sofia

og en lille blob i maven :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider