Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

Iskias og bækkengener
Forfatter: 
Dato:  19-10-2010 01:07

Jeg er i uge 12 og er begyndt efter/under ridning at få mega ondt i min højre balle og ned langs låret. Jeg har et korsben der roterer og iskias problemer i VENSTRE side, men disse smerter er nærmest forsvundet her de sidste par uger.

Min tanke er om det måske sidder bedre (korsbenet) og derfor trækker det anderledes end jeg er vant til i højre balle?

Idag skulle hesten lige lege badut springer og så føltes det næsten som om jeg forstrakte min balle. Da jeg så kom hjem fra tur, strakte jeg gooooodt ud og fik det næsten væk igen. Varmecreme og varmepude hjælper meget. Jeg går til fys hver 2. uge og begynder til kiro igen snart, da min nakke er begyndt at gøre rigtig ondt.

Jeg er selvfølgelig p*sse bange for at det er bækken smerter, så vil gerne høre fra jer andre med bækken/iskias/muskler smerter i den tidlige graviditet. Hvad hjalp jer og hvordan kendte i forskel?

Jeg har indset at jeg ikke kan ride 2 dage i træk, men hver 2. dag går fint indtil videre. Håber dog ballen bliver bedre igen. Er det bare muskulært, skal det jo bare rides væk, er det bækken så vil jeg forsøge at skåne mig lidt.

Sagde Janne

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

kender det godt
Forfatter: 
Dato:  19-10-2010 10:34

Jeg døjede faktisk også tidligt med iskias (siger min kiropraktor..) venstre balle føltes tiltider som om der var én der bankede et 7-tommer søm ind i siden.. av av! og det blev bare ved flere dage...

Jeg fortalte min kiropraktor det og hun lavede noget akupressur på det.. det hjalp!

Om det så var et forvarsel om en tidlig bækkenløsning.. fik symptomer allerede i uge 16.. det er der ingen der har sagt noget om..

Men husk lige at bækkenløsning er helt naturligt.. du kan faktisk ikke føde hvis ikke dit bækken løsner sig.. Jeg har det fint nu hvor jeg er knap 6 måneder henne, passer stadig mit fuldtidsarbejde, 4 heste..

Held og lykke med graviditeten!

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2010 12:16

Jeg har desværre også døjet med det i min graviditet siden næsten start og gør det stadig er i uge 36+2... Jeg troede først det var hormoner, der spillede et puds... Det havde jeg nemlig hørt de sagtens kunne...

Jeg lod det egentlig glide over og prøvede så vidt muligt, at få en hverdag til at fungere, med fuldtidsarbejde, ridning og det huslige.. Indtil en aften i Juli, hvor jeg bare ikke mere kunne mærke mín højre fod mere og hele højre ben sov.. Hmmm. Så var det nok på tide, at kontakte min læge tænkte jeg..

Hun mente desværre der var tale om et rodtryk altså forstadige til en diskusprolaps. Jeg blev henvist til Køge sygehus, som så desværre konstateret en "endelig" diskusprolaps i nederste lændehvivl... Øvøvøv.. De siger så til mig, at de håber den går i sig selv når jeg har født... Da de ikke mener der tale om en akut diskus iforbindelse med min graviditet, men en der har siddet og luret i flere år også bare stikker sit grimme fjæs frem nu, hvor der sker så meget med kroppen ifb. men en gravidtet..

Har nu gået sygemeldt siden den 18/8 så jeg kan slappe af og ligge mig når det er nødvendigt.. Det har altså hjulpet utroligt meget. Jeg mærker dog stadig til den, men slet ikke som før.. Jeg stoppede i Juli mdr med at ride... Det anbefalede min læge mig også pga risiko ved at skulle falde af..

Jeg har fået nogle øvelser og har gået hos en fys, men er nu afsluttede der, da de ikke må gøre særlig meget ved gravide og slet ikke manipulere...

Jeg har så hørt, at akupuntur skulle være en god ting.. Så prøv det. Jeg siger, ikke du har en diskus, men vær meget opmærksom på dine symptomer... For det er dælme ikke sjovt at trives med sådan en når der også kommer en del tyngde foran...

Held & lykke med din gravidtet.. Har fulgt lidt med på sidelinien og er det er så dejligt, at det endelig lykkedes for jer, at den lille blev siddende...

Mange hilsner Bettina

Stald Nygaard

frieser

Bettina der rider og elsker de sorte perler

0
0
Svar på denne tråd

Bækkent
Forfatter: 
Dato:  19-10-2010 13:20

skulle vel helst ikke løsne sig alt for meget så tidligt i forløbet? Men jeg er meget obs på det og er smertefri idag, jeg tror det var fordi jeg strakte så godt ud igår :) Så ridning hver 2. dag og så overvejer jeg at sætte min svømning op til 2-3 gange om ugen istedet for den ene gang jeg når afsted nu. Det tror jeg vil gøre godt for numsen :)

Dejlgit at høre jeres historier. Jeg havde håbet at ride til maven blev for stor, for bækkengener rammer jo ikke mig vel?? ;)

Sagde Janne

Sælges:

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

iskias
Forfatter: 
Dato:  19-10-2010 13:32

jeg er selv diskus opereret både før og efter graviditet. Jeg havde konstant snurren i højre fod hele min graviditet igennem, de fleste gener var ellers stoppet efter første diskusprolaps. Min kiropraktor var overbevist om at det skyldtes bækkenets udvidelse pågrund af hormoner. Det vil jo begynde at give sig og det kan godt rykke på andre ting i ryggen, især hvis man i forvejen har problemer.

Dette betyder ikke at man får bækkensmerter/bækkenløsning, for uanset hvad så skal bækkenet udvide sig og alle ens led bliver mere bløde af de hormoner man danner som gravid.

En måned efter jeg havde født fik jeg så en diskusprolaps igen. Det er umuligt at sige om der har været en lille udposning under graviditeten og det måske er den som har forårsaget snurren i foden, eller om det bare var rent uheld at jeg fik en ny efter tunge løft med liften, op og ned i kravlegråd o.s.v.

Hanne

Mor til Villads musen født 0708-09

0
0
Svar på denne tråd

Bækken bøvl
Forfatter: 
Dato:  19-10-2010 13:56

Uha, lyder som om nogen har haft det hårdt.

Jeg havde en fin graviditet, bortset fra en enkelt mærkelig oplevelse, der også må have med underlige forandringer i kroppen at gøre.

Ca. 5 mdr. henne, da alt var vel, og jeg stadig kunne ride og cykle uden problemer, gik jeg i stalden - og kom til at nyse! Et kraftigt nys gav ligesom et smæld i halebenet, som om noget sprang derinde. Og pludselig gjorde det afsindigt ondt at sidde ned, og endnu mere at rejse sig op igen! Både i bil, på en stol, i en sofa og på hest - AV, AV, AV!

Det var nærmest med tårer i øjnene, og jeg lignede en idiot, når jeg prøvede at kravle ud af bilen... Også helt umuligt at sidde ned og slappe af, når man hele tiden måtte sidde på den ene balle og aflaste halebenet mest muligt. Det varede 10 dage, hvor jeg stod mest muligt op - eller lå ned. Så gik det over igen, lige så mystisk, som det var kommet. Pyha - en lettelse!!

Hvis det have varet resten af graviditeten, tror jeg ikke, jeg havde overlevet. Så jeg nøs meget, meget forsigtigt resten af tiden...

Camilla Grenaa Clausen

- superglad tvillingemor og heste"mor"

- gl. dressurrytter, westernrytter "wanna-be" - og hygge-turrytter...

No hour of life is wasted that is spent in the saddle ... Winston Churchill

0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde
Forfatter: 
Dato:  19-10-2010 14:59

ca uge 8 følelsen af at begge ben begyndte at sove, når jeg havde skridtet i 15-20 min. Men det gik over igen. Nu er det så min balle og det er kun når jeg traver og galoppere eller hesten leger badut springer. Men det er sjovt, de forandringer der kommer. meget mystisk og det kan forsvinde igen som dug for solen.

Sagde Janne

Sælges:

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-10-2010 17:44

Jeg har også døjet med smerter i begge mine baller. Ligesom hvis man var gået lidt for meget ti den i træningscenteret .

Det startede i højre balle allerede i uge 7 (eller der omkring). På det tidspunkt var jeg igang med at løbetræne, så jeg regnede med, at jeg bare havde overanstrengt mig.

Efterfølgende blev det værre (begge baller), specielt når jeg havde været ude, at ride. Så fik jeg tid hos en fys, hvor jeg kom to gange og det hjalp rigtig meget, men det var ikke helt forsvundet.

Det sidste stykke tid, har jeg ikke mærket meget til det og jeg har læst mig frem til, at det er helt normalt med ømhed i ballerne. Der stod at man skulle sørger for, at hvile sig engang imellem, men stadig dyrke moderat motion .

Mvh. Julia - nu uden Celine :´(

Hvil i fred min skønne pige

Julis - foto

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder godt
Forfatter: 
Dato:  21-10-2010 16:14

har lige været til fys idag og fik ordnet både baller og ned langs mine lår. Føj det følte som om han brændte mig, der ned langs lårene. Men nu er jeg helt afslappet i baller og ben - AH. Så må vi se hvad der sker efter lidt dressur og efterfølgende at stå op og undervise nogle timer. Er spændt på om det kommer igen.

Jeg håber da det går væk igen, er mest irriteret over at jeg ikke kan gå så meget med rundt, når jeg underviser. Jeg vandrer banen rundt sammen med ekvipagen og må altså stå ret stille når det niver sådan i r*ven ;) Men jeg er glad for at nogle har oplevet at det går væk og bliver bedre.

Har heldigvis en tid de næste to uger hos fys og en tid hos kiro også. Så håber da de kan lette smerterne :)

Sagde Janne

Sælges:

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-10-2010 18:42

Haha Janne det lyder som da jeg var til fys. Jeg fik også taget hele vejen ned, baller, lår og låg og det gjorde bare naller .

Jeg laver stadig alt det jeg plejer. Går meget på arbejdet, går med hundene og hesten samt rider. Alligevel er det stadig blevet meget bedre, så der er håb forude .

Mvh. Julia - nu uden Celine :´(

Hvil i fred min skønne pige

Julis - foto

0
0
Svar på denne tråd

Ja det lyder
Forfatter: 
Dato:  26-10-2010 01:25

meget ens :) MIt er klart bedre efter fyssen og ridningen går rimelig nemt, var på tur i over 1 time den anden dag med kun få smerter. TIl gengæld lå jeg i sofa her til aften, skulle flytte mig og så var der bare smerte ned langs højre ben fra bækken - Pænt træls!

Sagde Janne

Sælges:

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Bækkenløsning
Forfatter: 
Dato:  06-11-2010 23:31

Hvis det er bækkensmerter, vil det formentlig blive værre som tiden går og så er det med at finde balancen mellem aflastning uden at gå helt i stå. Iskas giver ofte problemer først i graviditeten, og så bliver det ved det.

Bækkenløsning giver ofte store problemer om natten, hvor man ligger ned. Derfor kan det anbefales at få fat i et glidelagen. De kan være dyre så prøv evt. med et silketørklæde der foldes på midten eller et stykke plastik (pose), der ligger dobbelt og placer det under bækkenet. Hvis du kan få fat et stykke grønt "operations-plastik" på ca. 1m gange 1m er det også godt, for det glider godt og bliver ikke statisk.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for dine
Forfatter: 
Dato:  07-11-2010 13:25

gode råd, mine smerter er helt væk igen og jeg rider for fuld skrue :) Det er fantastisk, for vil jo gerne ride så længe som muligt. Der er intet i bækkenet (endnu 7-9-13)

Sagde Janne

Sælges:

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider