|
|
| Farvel børnecheck...... |
|
|
Juhu....så gik det ud over børnepengene.... Det er bare så ovenud genialt. Det rammer også dem, der har to børn på under 3 år......I år gives der lige knap 17000 for 0-2årige, så der er vist nogen, der ikke kan lide børn..... Hvordan i alverden har de egentlig forestillet sig, at folk skulle få det til at hænge sammen? I grund og bund...Synes jeg, at alles forslag var noget det gik ud over børnefamilierne. S+SFs forslag om tolv minutter ekstra var også noget, som børnefamilier kunne have svært ved at honorere, men det er da intet til sammenligning med dette makværk.....Hvad har børnefamlierne egentlig gjort regeringen? Jeg er simpelthen dybt rystet.... mvh. musseh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mening |
| Forfatter:  |
Maria G |
| Dato:  |
25-05-2010 15:56 |
|
Nu risikere jeg sikkert at få høvl, men jeg synes faktisk den nye ordningen med børnechecken er ok - max 30.000 om året. Jeg havde faktisk håbet på den indkomstregulerede som de var ved at snakke om, fordi der faktisk findes mange familier der sagtens kunne klare sig uden, men de kan ikke frasige sig den, men den løsning gik de jo så fra igen. Personligt er vi hverken højtlønnet eller noget, og jeg er da glad for de penge der kommer hver 3. måned - men kom de ikke så fik vi stadig brød på bordet. Ja der var nok noget vi måtte undværre, men vi ville kunne klare os. Og jeg vil ikke give dig ret i at alle forslagene ville ramme børnefamilier. Er helt enige i at den med at forlænge arbejdsugen er hen i vejret, der kan jeg ikke se nogen besparelse! Men efterløn, SU osv. har jo også været oppe at vende. Desværre er vi i en situation hvor der bare SKAL findes besparelser - og det gør ondt, lige meget hvem det går ud over 
Maria Mor til Silje 30.05.07 Lillebror i vente juni 2010
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nåårh jaa |
|
|
Det er surt for dem med mange små børn, mine børn er så store at jeg bliver ikke ramt. Og hvis jeg blev ramt så tror jeg godt jeg kunne få det til at gå rundt alligevel uden de 4000 pr år som jeg ville tabe med 2 børn under 3. og ærligt kunne jeg nu sagtens bliver 12 min. mere på job. jeg ved ikke .. der skulle spares nogle steder, og om det blev børnefamilierne eller de gamle eller førtidspensionisterne ... det vil gå ud over nogen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la |
|
|
Det har jeg intet hørt om. Nogen der ved et sted hvor man kan læse om det? Og er det vedtaget eller blot et forslag?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså... |
|
|
børnepenge er da en super rar ting- specielt for os med små midler- MEN det er vel ikk dem man skal få børn for at få jo På sin vis så sys jeg abr det er en ekstra ydelse vi får- men ikk noget vi kan stille krav om. DOG er jeg så alligevel enig i det er ærgerligt at børnefamilierne skal rammes igen - men det sys jeg jo det havde været for alle uanset hvem der blev ramt.
Nikon-pics4U Med troldeungen! Elsket eller hadet, intet midt i mellem! Manglen på D`er skyldtes dumt tastatur!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria G! |
LineogPiv (Line Ditlevsen) |
25-05-2010 18:15 |
|
MariaG: Jeg må melde mig fuldstændig enig med dig! Børnecheken er ikke indregnet i vores budget herhjemme og bliver det aldrig, jeg vil være tilbøjelig til at sige, at de familier der ikke kan undvære checken, har sat sig for hårdt, alt for hårdt. Vi er absolut ikke de rigeste, men børnechek ordningen gør nu ikke noget ved planerne om vores store børneflok. Jeg synes dog også den skulle have været indkomstreguleret.
Mvh Line - Med lille Liam på armen.
24-11-09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| abcdef..... |
|
|
Altså for vores vedkommende handler det ikke om, at vi har baseret dagligdagen på børnechecken. Vi overlever nok at undvære den. Men det er da en utrolig børnefjendsk holdning og jeg synes den rammer utroligt skævt, for som jeg har fattet det skelnes der ikke til indkomsten, men kun til det elendige 30000kroners loft. Den skulle, i følge vores kære regering, dække for 2,6 børn, men jeg kan ikke gennemskue, hvad slags børn det skulle være. For har man to under 3 år eller får tvillinger, så bliver man altså også ramt. Og det kan jeg overhovedet ikke se formålet med. For få år siden, havde jeg to små børn under 3 år, mens jeg studerede og fik SU og dengang havde det virkelig gjort nas at miste 4000 skattefrie kroner. /musseh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er enig... |
25-05-2010 19:11 |
|
Jeg er helt enig i at den om ikke andet er hullet som en si, løsningen altså. Her tænker jeg på tvillingeforældre og enlige. Det at man får tvillinger, der burde jo så være lidt kompensation. Jeg kan godt lige ideen med at spare, og jeg synes da også det er et privilegie at vi får penge, for at få børn. Men det burde være inkomstreguleret, eller i det mindste tage højde for "særlige omstændigheder". Somsagt, vi mærker det ikke nu, og kommer heller ikke til at mangle dem ved barn nummer 2,3,4 ... Men jeg kan godt forstå det helt naturligt sætter et stop for børneproduktionen for nogle familier, for pasningsordningen bliver bestemt ikke billigere!
24-11-09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok ordning |
|
|
Hej, Jeg syntes det er helt okay. Hvis økonomien er så spinkel, at børnepengene gør forskellen på hvormange børn man får - så er det skræmmende!!! Jeg er så en af de, der syntes det er forkert at indkomst regulere denne ydelse, da de højst lønnede i forvejen bidrager med den højeste skat. Og top skatte yderne har jo også i dette forlig fået en skatte stigning. Den med at arbejde mere, kan jeg slet ikke følge. Hvis vi arbejder mere - vil flere miste jobbet. Der bliver jo ikke mere arbejde for virksomhederne der skal udføres / ergo vil der ryge hoveder.... Men hvis behovet for flere hænder var udfordringen, hvilket det foråbentlig bliver, når hjulene i Dk igen begynder at køre hurtigt, så kan jeg let følge ideen. Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ''************ |
|
|
jeg er altså lidt lost. Nogle der vil forklar det lidt dybere???
Nu mor til jordens smukkeste pige Alice Sofia 13. Februar 2010 3330 g og 53 cm lang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening |
|
|
Hej Vi kan heldigvis også klare os uden børnecheken, men der er bare rigtig rigtig mange som har indregnet børnechecken i budgettet, for det gør bankerne!! Og jeg må tilstå at jeg godt kan huske da vi lagde knap 40.000,- om året i børnepasning, der lunede børnechecken ihvertfald dejligt!! Jeg syntes det er surt det går ud over dem med de mindste børn, for her koster pasningen bare kassen, når de først bliver lidt ældre, så slipper man da for den. For mange mennesker drejer det sig faktisk om over 10.000,- om året. Altså ca. 1.000,- om måneden som de mister. Jeg kan godt forstå hvis der er nogen som piver!! Specielt dem som måske også er ledige hvor dagpengeperioden så også halveres! GISP. Men selvfølgelig skal vi alle være med til at betale for den kage vi har spist, også pensionisterne og SU-modtagere!!! Hilsen Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er der |
|
|
så nogen genier der kan fortælle mig hvad det kommer til at betyde for mig når jeg har et barn på 4 år?
Fjordhest er bedst. Mor til Naia født d 4-1-06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line... |
|
|
jeg eri kk med på hvor i linket man kan se det?
Nikon-pics4U Med troldeungen! Elsket eller hadet, intet midt i mellem! Manglen på D`er skyldtes dumt tastatur!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la |
|
|
Nej, jeg kan heller ikke se det. Måske er vi begge blinde Stute :p
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| regering... |
Hanne GJ |
25-05-2010 21:41 |
|
ja jeg forstår heller ikke rigtig hvad den regering + DF lige har gang i. Jeg kunne sagtens personligt undvære lidt af den børnechek, men tænk på dem som har 6-8 børn (sammenbragte familier også) de får det da godt nok lidt hårdt. Eller det er i hvert fald mange penge de mister lige pludselig. Jeg fatter ikke at man ikke har lavet den indkomstreguleret og jeg fatter heller ikke at man ikke bare sænker den månedlige ydelse til dagpenge i stedet for at korte den ned. Det ender jo bare i en ny krise når folk må gå på kontanthjælp og så er nød til at sælge alt hvad de ejer fordi man heller ikke længere må eje noget på kontanthjælp. Huse kommer på tvangsauktion og så køre møllen igen. Kate: Hvis du kun har et barn bliver du ikke ramt, det er kun dem som får mere end 30.000 kr om året i børnechek der bliver ramt.
Hanne Mor til Villads musen født 0708-09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var... |
26-05-2010 08:27 |
|
Det var selvfølgelig det forkerte link haha, men linket jeg satte ind KAN bruges, til at se hvor mange penge man går glip af  I øvrigt lige et link så folk kan se hvad vi taler om: www.bt.dk/politik/saadan-bliver- boernechecken-ramt
24-11-09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line.... |
|
|
jeg er talblind- så gider du ikk bar sætte det heeeelt rigtige link ind, så er det lidt nemmere for mig? Hanne: det var osse sådan jeg forstod det - dvs det rammer allerede hvis du har to små under 3 år faktisk- så får du jo 32000 kr må det være i året - og du kan maks få 30000 pr år som det blir nu jo. Dvs du vil miste med to små under 3 år 2000 kr pr år allerede. det er egentlig underligt- jeg ved da godt det jo ikk er den sum penge der skal bestemme om man får unger- men ja som en siger så går det slemt ud over sammenbragte familier ect- el enlige mødre til mere end to. Man siger i forvejen der ikke blir lavet nok børn i dk til at opretholde samfundet ect fordi vi ikk avler løs... Hmmmmm det her hjælper trods alt nok ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg kender et par |
|
|
med 4 børn - den sidste var en upser- det kan jo ske. Men faktisk er børnepengene lige det der gør at de har råd til det 4 barn. Man kan sætte det op således at de betaler de tre andre børn ud af egen lomme, den 4 kan de faktisk betale alt til for børnepengene så. De kommer med 4 børn i forskellig alderstrin fra 15 mdr op til 13 år til at miste 24000 kr pr år! Dette betyder at de nu rammer fattigdomsgræsen på trods af at hun arbejder på plejehjem som SOSU og manden er ved entrepenør med en ok løn og godt med overarbejdet faktisk. Dvs at skal man ha mere end 2 børn, ja så kan en alm familie faktisk ikke løbe rundt med alt arbejde stort set med mindre man skal ned på fattigdomsgrænsen og dermed ikke ha råd til at lade sine unger opleve noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lå og tænkte i går... |
Hanne GJ |
26-05-2010 11:21 |
|
ja jeg lå og tænkte meget på den her "genopretningsplan" i går aftes. Jeg er selv på dagpenge, har fået lov at gøre min uddannelse færdig på dagpenge (1 år fra nu ca.) og så har jeg "kun" 1 år tilbage af få job i. Det forventer jeg da også jeg sagtens kan, men hvad nu hvis jeg faktisk ikke kan og må ende på kontanthjælp. Hele vores arbejde hen imod at købe hus forsvinder, man må ikke have mere end 10.000 kr på bankbogen. Men ikke nok med det så falder jeg så meget i indtægt at vi pludselig kan søge om at få betalt daginstitution, og så ender det jo med at staten alligevel skal betale en frygtelig masse penge for os. Jeg kunne jo få barn nr 2, så bliver det rigtig dyrt for dem. Altså jeg håber da ikke vi ender i den situation og jeg forventer det heller ikke, men værst tænkelig ik!! Godt vi ikke er gift endnu, har købt hos o.s.v. Uanset hvordan jeg vender og drejer denne her plan, så kan jeg simpelthen ikke se hvordan det skal rette DK op. Jeg kan simpelthen ikke se hvor de rige bidrager. I mine øjne bliver det KUN de svage som kommer til at bidrage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Henne... |
|
|
det er jo ikk noget at det er de fattige det går ud over når V sidder på magten - DF skal være for folket (fattige), men hvor henne? DF slikker da bar r*øv på dem der har magten... I og med de gør det de gør- som Pia i dag sagde i go`morgen dk for bl.a. at udlændingene ikke skal støttes, støttes og støttes endnu mere i at få mange børn og gå på kontanthjælp straffer de jo alle der er fattige i forvejen. SUPER taktik da! De har vist osse mistet mange stemmer på det her... Ja man ryger jo bar på kontanten når dagpenge tiden er gået - og så må det immervæk koste dem endnu mere- så der må jeg sige pointen er gået min snude forbi. Man kan jo heller ikke tvinge folk i arbejde der ikek kan få arbejde. Jeg kan som dig heller ikke se hvordan den skal kunne rette DK op - de rige bidrager- bare ikke så meget som de i forvejen fattige. OK de betaler tilgengæld en ordentlig r*øvfuld i skat så de bidrager jo en del i den retning normaltvis kan man sige. Min mand betaler topskat - men i betragtning af hva han tjener har han ikk meget udbetalt i hvert fald. Så på den måde er han og jeg i hver sin ende - han betaler en amsse til skat og mister på den bekostning - jeg er på kontanten/barsel og får derved en over fingrene på den måde... hmm... begge var vi bedre stillede hvis vi bar lå i mellemklassen begge to.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Oversigt... |
26-05-2010 17:29 |
|
Årlig ydelse kr. Babyydelse, 0-2 årige 16.988 kr. Ydelse pr. kvartal, 4.247 Årlig 3-6 årige 13.448 Pr. kvartal 3.362 Årlig 7-17 årige 10.580 Pr. kvartal 2.680 Dette er de ydelser man nu får udbetalt. Har du 1 barn bliver du således ikke ramt, har du 2 under 2 år, går du derfor glip af: 3974 kr pr. år Det første år (2011) får man kompensation for 2/3 af beløbet man kunne have fået, det næste år 1/3. Og derefter ingen kompensation. Lad os antage man har 4 børn, 1 barn på 1 år, 1 på 5 år og 2 teenagere, så går du glip af: 21596 kr pr år. Hjalp det?
24-11-09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line... |
|
|
er det ikke børn under 3 år?? Hmm jeg talte lige med veninden i et vennepar i dag - de har 4 unger i alderen 15 mdr til 13 år - de mister lige 24000 kr pr år...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Børnepenge |
|
|
Jo, det er egentlig børn under 3 år. Det er jo først, når barnet fylder 3, at bidraget bliver lavere - man fik de 4200 fra 0 til og med 2 år. Vi bliver jo egentlig ramt, da jeg venter barn nummer to inden for 2 år. Det gør så ikke så meget, da det er jo ikke er penge, vi modtager nu. Det er da langt værre for dem, som allerede indregner børnepengene i budgettet. Og det mener jeg faktisk er helt okay at gøre, det er jo en indtægt, som man har fået i årevis, og som man regner med til fx at dække pasning. Vi har set børnepengene som en ekstra luksus og brugt dem til fx at købe større ting for. Næste gang står der legehus på dem. Og det kan vi jo stadig gøre. Til gengæld har jeg ondt af dem med mange børn, som nu bliver meget hårdt ramt. I Stutes eksempel er det altså 2000 kr. skattefrit om måneden, de mister. Man skal immervæk arbejde en del for at skrabe dem sammen på en anden måde. I det hele taget er børnene ofte tabere i vores samfund. Det er tilrettelagt således, at de fleste familier er nødt til at bestå af to udearbejdende forældre på fuld tid og børn i skoler, som skal spare mere og mere, og derefter skal de i institutioner med for få voksne. Nej, jeg frygter, at man mister mange børn tidligt, og der er ingen tvivl om, at vi om en årrække vil se seriøse konsekvenser. Der er allerede flere børn og unge i bander, og uden tæt og stabil voksenkontakt vil vi i hvert fald ikke få mindre vold. Hvem ved - snart har vi vel skoleskyderier i Danmark. Ja, undskyld mit lange indlæg med sidespring Jeg ville bare ønske, at det var prioriteret højere at give vores børn en god opvækst uden stressede og fattige forældre...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stinebrkr |
|
|
super godt indlæg- og hvem har sagt lange indlæg ikke er i orden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tankeløst!!! |
|
|
Jeg synes at det er forkert, useriøst og tankeløst at sætte børn til verden basseret på en offentlig tillægsyddelse. Jeg kommer aldrig til at forstå, hvorfor "Danmark" skal betale mig for at få børn? Jeg kan se ideen med at hjælpe dem der er lavt stillet i indkomst, eller som af anden grund ikke er i stand til at varetage et lønnet arbejde. - alle kan havne i en situation, hvor dagligdagen ramler. Hjælpen burde her være personligt redigeret ud fra den enkeltes situation. Så jeg har det helt fint med, at regeringen nu presser os til selv, at tage et ansvar for det vi er og har. Venligst Lisbet - mor til 2 og pt på dagpenge-barsel!
Husk, at når du bliver sur, er det dit eget problem, at blive glad igen..! Er det det værd? Brug tiden fornuftigt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjalfe... |
Hanne GJ |
27-05-2010 14:14 |
|
jeg er fuldstændig enig. Problemet synes jeg lidt er dem som nu engang HAR fået de her penge i rigtig mange år. Det kan jo ikke undgåes at de på et eller andet plan bliver taget med i husholdningen når nu de kommer. En indkomstregulering eller at det først starter ved de kommende fødte børn synes jeg havde været mere på sin plads. Eller en længere udfasning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen det er |
|
|
vel i sidste ende ikke meget anderledes end gratis læge ect der er betalt over skatten - af alle. Sys jeg ikke i hvert fald. Alle skal hjælpe til i samfundet i den udstrækning det er dem muligt. Der er i forvejen for lidt børn sat i verden i dk, og det er dem der skal tjene penge til samfundet senere. I og med alle skal hjælpe samfundet videre så er der gratis læge pga skatten, sygehus og et tilskud til børn. Det sys jeg da er fair når nogle ikke får de børn der mangler til senere at køre samfundet videre- Nu tror jeg skisme ikke der er mange der sætter børn i verden pga det tilskud- man tjener ikk så meget man kan leve af det - så skal man da ha enormt mange børn i hvert fald! Jeg bruger da langt mere på min søn om året end jeg får i tilskud til ham, det er helt sikkert. Alene mme går der ca 5-800 kr til pr mdr. Så er der tøj, legetøj, udviklingsting osv osv osv og det kan man ikke gøre for 16000 kr pr år - med mindre man er hamrende dygtig, heldig OG har tid til at se og ikke mindst vente på de rigtige ting dukker op alle vegne i brugt tilstand. Så kan man måske. Jeg ved godt at er man ligeglad med ungerne jamen så får de kun de basale ting, og kan arve fra hinanden og alt genbruges hele tiden osv - men der skal stadig nogle børn til for ligefrem at leve af dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 213213546 |
|
|
Vel skal alle der har behov for lægehjælp, ha' den mulighed for at komme til læge og hvad derudover måtte komme. Ja, det betaler vi alle til via skatten. Jeg mener dog ikke, at alle skal betale mig, fordi at jeg har valgt at have børn i min familie. Og jeg tror nu nok, at Danmark nok skal få de børn der er behov for, for at hjulene kan køre videre uden at der automatisk dukker ex-antal kroner op hver 3. måned. Jeg håber da, at dem der ønsker mange børn fremover, stadig vil få dem uden børnechecken eller ved en reducering af denne - ellers får de mange børn på et (i mine øjne) forkert grundlag. Lisbet
Husk, at når du bliver sur, er det dit eget problem, at blive glad igen..! Er det det værd? Brug tiden fornuftigt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen man kan |
|
|
da mene det er et forkert grundlag- men fakts er da at der blir råd til en del mindre uden børnepenge til 4 ud af eks 6 børn. og der skal nok findes dem der så ikk har råd til dem. Hvor mange tjener så de kan afsætte 47.000 kr uden videre de plejer at få? Jeg mener der skal arbejdes en pææææn del ekstra for at få 47.000 ekstra på et år når alt kommer til alt. OG så skal man betale endnu mere i skat oven i det osse... Mister begge forældre så arbejdet og ryger på dagpenge er hel*ved da løs rent ud sagt- hvor skal de få 47.000 kr fra ekstra på dagpenge hvis de ikek abre lige får arbejde? Samtidigt med deres dagpenge periode så er sat ned til det halve oven i så de derefter ryger på kontanten og må gå fra hus og hjem da man på kontanten intet må eje heller. Hmmmm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 31312465 |
|
|
Præcis Stute. Ender man i sådan en kedelig situation, så børnene mistrives og forældre må flytte eller ikke har mulighed for at få dækket de basale behov for en periode (mad, pasning, tøj osv), så skal det offentlige gå ind og hjælpe. Intet er garanteret her i livet og det er det man skal sin næring efter.. Lisbet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det skal |
|
|
man måske nok - men så er vi da sikre på at der ikke kommer nok børn til i landet her, hvis man skal sigte efter at kunne klare sig på DP hvis begge forældre mister jobbet. El kontanthjælp for den sags skyld efter de to år er gået. Så har man en 20-25.000 kr til sammen. Så er det vist heller ikke kun det der går i stå- for ingen bør låne penge så, købe hus ect. For ingen er garanteret noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jow jow |
|
|
Spændende team...... Som de fleste nok har opdaget, skal der jo gøres et eller andet pga. finanskrise. Personligt tror jeg det er sundt vi lærer (igen) at snøre livremmen lidt ind. Jeg huske da stadig at være på SU og virkelig skulle planlægge udgifter, frisør måtte vente ect. Er vi ikke bare blevet lidt for forkælet og forvente pga. al den "overflod" der har været i en del år. Mht.børnepengene er det noget der virkeligt er dejligt at få, men bestemt ikke noget vi regner med i budgettet. (Jeg blev da helt overrasket første gang de kom, havde jeg da egentlig slet ikke tænkt på) Vi har ikke vildt høje indkomster, men køre et rimlig stramt (men ikke kedeligt) budget. Købt et hus vi har råd til, også hvis én af os skulle blive arbejdsløs. Det handler vel i bund og grund om at sætte tæring efter næring. Jeg må indrømme jeg blev også lettere forundret over at én nævner vedkommende bruger 16.000,- på tøj/legetøj til barnet årligt.... Hold da op, lidt over 1000 i måneden, det synes jeg er meget. Og man ikke kan bruge tid på at finde brugte ting... Come on, så er man sq lidt for forkælet....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| børnechek |
Betina Byg ♥Flik Flak♥ |
29-05-2010 11:00 |
|
Må indrømme at jeg ikke bryder mig om at regeringens besparelser går ud over børnefamilierne igen. Men et sted skal der jo spares. Jeg er enlig mor og må da ærligt indrømme at de penge der kommer ind på kontoen hver 3 mdr er utrolig dejlige at have, det gør da at der er plads til en tur i cirkus eller i zoo osv. men det ville jeg nok finde penge til alligevel hvis det var, turene ville nok bare ikke blive så mange. Når det så er sagt kender jeg da et par andre enlige mødre som absolute ike kan undvære dem, med mindre de virkelig strammer bæltet mere end det er i forvejen. Som sådan tror jeg ikke at det så meget ud over de familier der har to indkomster (om de er gode eller ej), de skal nok klare den og få det til at fungere. Jeg tænker mere på de enlige forældre, der er sku mange der har brug for de penge. Jeg har ikke særlig meget forstand på politik, det kan måske også høres på det næste jeg skriver. Men der en ting der undre mig når politikerne snakker om besparelser. De snakker sku aldrig om at skære i deres egen løn eller den pension de får i gud ved ikke hvor mange år når de har været minister. Ret mig hvis jeg er helt forkert på den, men alle andre får alm. pension, jeg kan da godt forstå at de skal have lidt mere end os andre "alm" når de nu er med til at styre landet, men en tornhøj pension til de ligger i graven er det nødvendigt??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| CHP... |
|
|
nu kan jeg ikk huske hva jeg ahr skrevet i denne tråd da jeg er i en emre med noget lignende samme emne. Men uanset om den er til mig el en adnen er mit savr ens. - Jeg må indrømme jeg blev også lettere forundret over at én nævner vedkommende bruger 16.000,- på tøj/legetøj til barnet årligt.... Hold da op, lidt over 1000 i måneden, det synes jeg er meget. Og man ikke kan bruge tid på at finde brugte ting... Come on, så er man sq lidt for forkælet.... Sig mig tror du det altid er SÅ nemt at finde ting på nettet brugte? 1. det skal være det der dur for mit barn- det er ikk altid at finde. Han har været bag ud så jeg ahr måtte købe det jeg skulle bruge fra nyt når ikke det avr at finde brugt her og nu, eftersom det var uhyggelig vigtigt at han fik det - og ikke kunne vente i flere uger på det 2. det skal være en fair pris. 3. sælger skal sende da jeg ikke kan køre efter det forj eg har ikke kørekort. Og det er bestemt ikk altid det er det brugt! Tøj koster nu engang- ja jeg har da fået brugt (noget), men ikke alt- og ved du hva nyt tøj koster??? Jeg køber billigt og på tilbud ja- men det er ikk mange sæt man får for 1000 kr alligevel på trods af tilbus osv. Og nu vokser en bejs på under 6 mdr pænt hurtigt ud af sit tøj - så 16.000 kr på et år, samtidigt med han får MME som pt koster en 600-800 kr i mdr. Så kan jeg ikk se 16.000 kr er meget. Og han får osse for mere end det - el har gjort. Tiden vil vise hva jeg mere skal punge ud i af sager. Tag eks et legetæppe hvis ikk man kan finde et brugt til en ok pris som kan afsendes (der ryger jo så porto på osse så det snart ikk kan betale sig at købe brugt alligevel fordi man dårligt sparer noget) - legetæpper ligger i en pris på 499 til en 799-899 kr- ET legetæppe! På tilbus kan man være super heldig og finde til 399 alt efter hvilke tæpper det er mv. Skal man bruge det her og nu ja så kan man ikk bar købe brugt for der er ikke noget bestemt- eks de ting man mangler her og nu som i butikkerne. Sutteflaskerne kostede 80 kr stykket uden bpa. En autostol m/ selebase koster vel en 1000-1300 kr og op UDEN basen. Vores er brugt og giver 500 kr tilbage når vi kommer med den igen for at få en ny (osse brugt). Nej børn er ikk billigere og her bruges der i hvert fald mere end 16.000 kr på trolden på hans første leveår. Bare de sidste to gange jeg har købt legetøj til ham samt andre nødvendige ting har jeg brugt hhv 5000 kr og 3000 kr mener jeg. Fordi jeg ikke kunne finde de ting brugte han skulle ha for at hjælpe hans udvikling/motorik.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Besparelser |
|
|
Politikerne skal faktisk også selv gå ned i løn... Jeg er enig med Stute - det er altså dyrt at have børn. Jeg har aldrig haft livremmen spændt ud Enten har min mand eller jeg været på SU de sidste mange år, så vi har slet ikke deltaget i den pengefest, der har været holdt. Hvorfor skal vi så være med til at betale? Ovenstående er sådan et eksempel på, hvordan man kunne tænke. Det er ret egoistisk, ikke? Jeg lægger overhovedet ikke skjul på, at jeg synes, det er de "riges" pligt at betale mest. De svageste i vores samfund må aldrig stilles ringere end nu - og det risikerer man altså, når man rammer alle børnefamilier over en bred kam. Der er knap en halv million mennesker i Danmark, som lever under fattigdomsgrænsen - hvordan kan vi som rigt land være med til at tillade dette? Uden at komme med en længere smøre om social arv, så er det ofte (ikke altid, ofte), at det er disse svagere bemidlede familier, som også har børn, der har svært ved at klare sig i skolen. Når man så fyrer 100-vis af lærere, fordi kommunerne skal spare, så bliver der skåret på 2-lærer timer, specialundervisning og andre tiltag, der hjælper de svagere elever. Nej, tag fra de rige (som vi i en vis forstand vel selv bliver, når min mand bliver færdig med at læse. I hvert fald bliver vi en familie med to indkomster - ENDELIG!) og giv til de fattige. Jeg betaler min skat med glæde (næsten), bare vi da ikke skal skære på velfærden, især til de mindre bemidlede. Men det er jo altid en interessant diskussion - min egen mand har en fuldstændig modsat mening, og det er måske nok godt nok...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De der børnepenge |
|
|
Altså børnepengene blev jo ligesom indført som en slags skattelettelse. Og hvor længe har folk fået børnepenge? Tror det er siden 1987. Det er da enormt ærgeligt, at pengene skæres ned. Men det er da meget heldigt, at de ikke fjernes 100%. Om forældre indregner børnechecken i budgetten, det kommer vel ikke andre ved. Det er altid surt, når økonomien ikke løber rundt, og der er absolut ingen, der kan tage alle forholdsregler. Bare se på boligejerne, der i mange år har levet luksuslivet på en lav rente på et flex-lån. De penge, skulle måske have været sparet op? For da boligmarkedet krakkede, så kom renten op, og mange boligejeren måtte have luksushytten på tvangsauktion. Det er ærgeligt for de mennesker, som nu sidder hårdt i det. Men fremtidens forældre, vil tilpasse sig til den nye børnecheck og livet vil gå videre.
Venlig hilsen
M
Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja gu er det dyrt .. hva regner i med |
|
|
Ja gu er det dyrt at have børn MEN ... det ved man jo ... man kan IKKE regne med at andre, i det her tilfælde det offentlige går ind og dækker den udgift, når man vælger at få børn vælger man udgiften med, lige som når vi køber hest, eller bil eller hus eller hvad vi nu finder på .. der er udgifter der følger med ... Som jeg har skrevet før ... penge har ingenting at sige om jeg skal have en eller to eller ti mere .... De første leve år kan virke overvældene dyre fordi man ikke er vant til den udgift, men som årene går så er det ikke noget man tænker over . Jeg bruger så ikke for 1000 kr tøj pr mdr. pr barn her. Vi bruger ofte arvet tøj ...CHOK .. og jeg anses stadig for en go mor... også selv om jeg ikke har været på charter ferie med mine unger ... de synes sjovt nok at en tur op til bedsteforældrene og så en tur i jesperhus er lige så godt ofte bare vi er sammen. Og 30 K er sq stadig meget godt "bare" for at have født nogle unger ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
ja jeg ahr da osse arvet noget - men det blir jeg da ikke ved med efterhånden som ungerne bruger tøjet længere. Og jeg har sagtens brugt 1000 kr pr mdr på nyt tøj så hurtigt som han har vokset - til det der har manglet. Men ok jeg må da indrømme at nogle ting VIL jeg ha fra nyt. jeg vil IKKE byde mit barn udelukkende brugte ting. Det kan man jo mene om hva man vil. Men personligt ville jeg simpelthen føle mig direkte klamt til mode hvis ikke min søn fik nogle nye ting osse. Der er osse forskel på ungernes alderstrin i hva de koster- det må man jo osse mene eftersom børnepengene jo skelner mellem aldersgrupper- og småbørn er de dyreste. På trods af vi rent faktisk fik en del tøj mv til opstart og barnevogn mv er købt brugt ja så har opstarten kostet en 15000 kr i sig selv. Ja børn er dyre- ja det ved man når man får dem osv osv. Derfor kan og må man vel for pokker godt mene det ikk er rigtigt at fjerne en del af børnepengene? Jeg forstår ikk at det skal ses sådan ned på - og tales som om alle os der er imod det ikke kan leve uden, som om vi mener det er den der danner grundlaget for vi har fået ungerne??? Der er forskel på blot at mene den ikke skulle skæres i - og på ligefrem kun at få unger pga den. SELVOM jeg da ikk er i tvil om at de folk sikkert findes... Men igen man skal dælme ha mange unger for at kunne leve af dem ligeledes. Men den slags mennesker er altså at finde inden for alt. Der vil altid være nogle der vil misbruge. Os der er imod skal osse lyde som om vi er vildt utaknemmelige - det tror jeg ikk vi behøver være bare fordi vi ikk er enige i at den skulle skæres i heller. Det har intet med utaknemmelighed at gøre! Vi er bare en flok mennesker der ikk er enige i hvor og hvordan der kunne el måske burde ha været lavet om på dks økonomi. Vi er nogle der mener en anden regering skal til - vi er nogle der mener det kræver nyt blod i regeringen. Vi er en flok mennesker med forskellige meninger - men man kan godt se vi skal forestille at virke utaknemmelige fordi vi ikk mener det er ok - fordi vi støtter op om en svag gruppe på en anden front end andre. Det ene er vel reelt ikke mere rigtigt end det andet. Alle svage grupper bør støttes. Og hvis nogen er en svag gruppe er det forældre med unger. Ja de skal få ungerne fordi de selv ønsker dem - men jeg blir sgu lidt forarget over at se nogle af de ting der udtales i denne debat alt i betragtning. Fik vi ikke de unger så brast hele samfundet el ville ende med ikke at ha flere danskere tilbage simpelthen. Og tænker man på det slid der emdfølger de her unger - hvor svært et job kan være pga unger osv osv osv - så sys jeg satdig det er ok forældre får en sjat penge for det slid som det er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| abcdef |
|
|
Altså...Jeg må indrømme, at jeg er noget rystet over den holdning nogen har til børnepengene. I den anden tråd er der en der anfører at "SU er et slags lån", men "børnepenge er et frynsegode". Der er vist nogen der overvurderer værdien af en børnecheck. Javist, tøjet, barnevognen, legetøjet osv kan genbruges...Jeg tror at alle storbørnsfamilier- sammenbragte eller hjemmeavlede- allerede har opdaget den fidus. Der er så andre ting, der ikke kan genbruges. Børn skal forhåbentlig have mad hver dag. Vand, el, renovation kan heller ikke genbruges. -Udgiftsposter, der fylder meget i det månedlige budget. Man bliver ikke millionær af at have børn, hvis nogen har det indtryk, så er det nok snarere fordi de pågældende forældre har et vellønnet job. Alene institutionspladsen koster langt mere end, hvad man får ind i børnecheck. /musseh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For min skyld... |
29-05-2010 19:43 |
|
For min skyld kunne de helt fjerne børnechecken og så tilgengæld fjerne betalingen af institutionspladser, jeg vil vædde med at hvis man sparer BP + alle administrationsomkostninger der omhandler dem + alle dem der omhandler inddrivelse af penge til institutionerne... Så vil jeg vove og påstå det går lige op... Men det er jo nok en tanke, der aldrig bliver en realitet...
24-11-09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uddybning.... |
|
|
Stute kan se du føler dig ramt.... Først og fremmest er jeg godt klar over det er dyrt at have børn, har jo selv én..... Og mit svar var også en lille provokation. Selvfølgelig er det dyrt at starte op med det første barn og du har ret i de 16.000 hurtigt er væk. Men sådan som jeg læser dit svar bruger du omkring de 1.000,- i måneden på at købe tøj/legesager og det synes jeg er mange penge. Og det kan vel heller ikke komme helt bag på én at man skal ud og investere i barnevogn-barnestol ect. ect. Mange af disse ting købes jo inden det kære barn kommer til, og her er børnechecken jo ikke aktuel endnu..... Nå sidespring... At dit barn har andre behov og du så er nødsaget til at købe bestemte ting, kan "børnechecken" jo ikke gøre for. Mht. brugte ting mener jeg du nævner dit barn ikke kun skal have brugte ting - tror nu barnet er ret ligeglad..... Nu lyder jeg som sådan én der aldrig køber nyt og er skide hellig Jeg køber skam nyt, og sko bliver altid købt fra ny. Brugt legetøj er også kun hvis det kan rengøres ordentligt. Det der provokere mig, er den klagesang over hvor dyrt det er at have barn/børn - det er jo ikke noget nyt og tænk istedet for på alle de glæder der er.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrt at have børn |
|
|
Jeg ser nu ingen klagesang! Det kommer sikkert ikke bag på nogen, at det er dyrt at have børn. Det er også dyrt at have hest, det kan jeg da også konstatere, uden det ligefrem bliver en klagesang. Pointen er netop, at JO, man kunne forvente penge fra staten til sine børn. Nu kan man forvente færre penge. Er det så rimeligt? Så kan I skrive spalte op og spalte ned om, at man sandelig ikke kan forvente, at staten betaler for ens børn, for det kunne man altså. Mange er så skide egoistiske, det kunne jeg da også være og være fuldstændig ligeglad, men jeg synes bestemt, det er synd for de folk, det går ud over. Uskyldige børn. For mig personligt har det ingen betydning, og jeg har ingen problemer med at få råd til at give mit/mine børn det, jeg mener, de skal have. Brugt og nyt. Men hvis vi ser ud over vores egne næsetipper, så bliver det her hårdt for nogle familier. Og det er ikke dem, som har været så hårdt ramt af finanskrisen, at de måtte sælge det ene sommerhus og skifte Mercedesen ud med en Toyota. Det er dem, som aldrig var med på vognen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| CHP.... |
|
|
føler mig ramt- det kan jeg vel ikk undgå når jeg er den der skriver noget som du decideret svarer på kan jeg? jeg skriver nu ikke at jeg bruger 1000 kr imdr på legesager decideret så vidt jeg husker- men jo det løber det nu nok op i alligevel, eftersom jeg ikke har kunnet finde de ting vi har skullet bruge fra ny af. Men hvis du ser på hva legetøj koster - så forstår man det godt, specielt når ikk man kan finden oget brugt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralalalala |
|
|
Vi kommer til at tabe ca. 700 kr. i vores budget, og hvad var det lige at skattelettelserne gav os, 300 hver. Så det går jo næsten lige op . Med to børn under 4 løber vores indstituionspladser op i over 45 tusind om året, så lige op går det bestemt ikke, gudskelov for mængderabat her... . Fjerner de den så skal I nok se mig oppe på barikaderne. Jeg synes generelt det er de forkerte steder, børn og ældre, mens dem der tjener meget bliver skattelettet, så de rige fester videre, mens pensionister og udsatte børn tabes.
Mange hilsener Rikka
Mor til en hel masse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu har de ændret |
|
|
mening- delvist. Hørte i nyhederne i dag at loftet er hævet til 35.000 kr nu. Og at i stedet for at tag alt efter de 30.000 som det så var før, så skal vi alle hoste op, el rettere undvære 5% pr barn nu. Dvs. Det giver vel ca. 800-1000 kr pr barn pr år (er talblind) men det var ca hva jeg fik det til jo.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|