Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

kommunal/privat dagpleje
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 13:09

Når jeg skal starte med at læse til september overvejer vi at få Frida i privat dagpleje, fordi vi har en ide om at der er nogle fordele. Vi kan selv vælge hvem der skal passe vores barn. Ved de kommunale kan vi blot ønske en. Ved at vi selv kan vælge kan vi også finde et sted hvor de har dyr, er meget ude osv. Desuden er privat dagpleje oftest billigere hvilket også er en god gevinst for os, da en su ikke giver det vilde. Mht. sygedage osv. har vi mange i familien der kan passe, så det er intet problem.

Men nu til spørgsmålet. Hvordan søger man om plads i en privat dagpleje. Skal man blot ringe til dagplejen eller?

Har i jeres barn i privat pasning og har i fordele/ulemper som jeg ikke har overvejet?

Mvh. Fie

Ponyer sælges: Sportspony vallak 2 år, Shetlandsponyer: 2 hopper på 4 og en ældre, hingst fra juni 2009.

Skriv for mere information

0
0
Svar på denne tråd

privat dagpleje.
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 16:50

hej Fie

Hvis du ikke i forvejen har kendskab til nogle private dagplejemødre i dit område, så kan du kontakte pladsanvisningen i din kommune. De vil som regel have en liste over godkendte private dgaplejere.

Ellers må du på google og søge. De fleste har en hjemmeside.

Når du så har fundet nogen som du kan bruge, ja så kontakter du dem for at høre nærmere om hvornår de har en plads ledig osv.

En klar fordel ved en privat dagpleje, er at man slipper for skiftende gæstedagplejemødre, noget som har været et stort problem her hvor jeg bor.

held og lykke fra Gitte, som er x privatdagplejemor ;-)

Skøn 3-farvet basset hound hanhund 2 år til maj

Sælges som familiehund, hvor der er hund i forvejen

http://www.kenneljerriks.dk

0
0
Svar på denne tråd

Kommunal dagpleje
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 17:04

Ved en kommunal dp er du garanteret en gæstedagpleje hvis ens egen dp´er bliver syg, den sikkerhed har du ikke med privat dp.

En kommunal dp´er kan også tilbyde børnene at komme ud at kigge på dyrene.

Ved den første kommunale dp´er vi fik tilbudt til vores datter, takkede vi nej tak efter 3 måneder hvor hun konstant lagde sig syg og vores datter blev smidt rundt til alle mulige forskellige dp´er

Gik så hjemme med vores datter i 3-4 måneder til vi fik en ny, og vi har ikke fortrudt, og der er en fast gæstedagplejemor så ikke noget med at smide ungerne alle mulige steder hen.

Så der er både fordele og ulemper ved alting, men det er jo en temperamentssag hvad man vælger :)

Mor til den skønneste lille pige født d. 7/3-08

___________Graviditets ridebukser sælges

0
0
Svar på denne tråd

gæstedp
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 17:21

Jeg er meget imod gæstedagpleje og selvom hun kom til at gå i en kommunal ville vi ikke benytte os af gæstedagpleje. Min mor arbejder ikke mange dage i ugen, det gør svigermor heller ikke og min farmor er pensionist. Der er masser der kan tage hende en enkelt dag hvis det skulle blive nødvendigt.

Jeg må prøve at kigge på nettet om jeg kan finde de private dagplejere der er omkring os.

Mvh. Fie

Ponyer sælges: Sportspony vallak 2 år, Shetlandsponyer: 2 hopper på 4 og en ældre, hingst fra juni 2009.

0
0
Svar på denne tråd

Kommunal dagpleje
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 18:35

Hvad er der galt med en gæstedagpleje hvis det er en fast barnet kommer ud til og kender? :)

Her kommer børnene også i legestue en gang om ugen hvor de møder og leger med de andre dagplejemødre og de børn som de passer, på den måde bliver det ikke helt fremmed for dem.

Og det gør det også lettere når ens barn så engang starter i børnehave, at de har prøvet at være sammen med så mange børn og voksne :)

Mor til den skønneste lille pige født d. 7/3-08

___________Graviditets ridebukser sælges

0
0
Svar på denne tråd

llllllllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 18:44

hmm.. jeg tror ikke at det er sikkert at det er den samma gæstedp man får her.

desuden kommer børnene i privat dp også ud og møde andre børn, så det er ikke så anderledes

Mvh. Fie

0
0
Svar på denne tråd

Privat dagpleje
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 19:51

Karla er i privat dagpleje. Jeg kan da lige fortælle lidt om, hvorfor vi valgte, som vi gjorde.

Det er min overbevisning, at små børn har godt at en hverdag, som er stille og rolig og meget ens fra dag til dag. Stedet, hvor de skal passes, fordi deres forældre har valgt (eller er nødt til) at arbejde, må gerne minde lidt om hjemme, men må også gerne indeholde nogle nye udfordringer.

Vi bor på landet med heste og hunde. Da jeg så hørte om en dagpleje på landet med æsler og mange, mange andre dyr, og som vægter udeliv højt - jamen, så blev jeg meget interesseret. Udover at ligne vores hjem lidt, så er de hver dag på gården. De skal ikke til salmesang mandag, til gymnastik tirsdag, i legestue onsdag, og på legepladsen torsdag. Nej, de skal være hjemme hver dag (næsten) i de samme stabile rammer. Alene det at komme hjemme fra far og mor er i mine øjne rigeligt for et barn på 1 år.

Jeg er blevet meget positivt overrasket over dagplejen, selv om jeg også havde ret store forventninger. Jeg er bl.a. blevet overrasket over, hvor meget dagplejerne holder af de børn, som de passer. Karla er simpelthen så glad for at være der, at jeg aldrig har dårlig samvittighed over at aflevere hende.

Alt dette kan man sikkert også finde hos en kommunal dagplejer. Her i mit område var det bare den private, som passede bedst til mig. Desuden er det også noget billigere, 1500 kr. mod 2300 kr. kommunalt.

Karlas dagplejemor har pladsanvisning gennem kommunen, men hendes mand, som også er dagplejer, skal selv finde sine børn (det ene er vist puljeordning, mens det andet er helt privat).

Der er ikke nogen gæstedagpleje, men fx i morgen skal Karlas dagplejemor have fri om formiddagen, og så kommer hendes mands søster og hjælper med pasningen (hendes mand er der, som han plejer). Så vi oplever det ikke som et problem. Desuden har jeg også ret fleksible forældre og svigerforældre, hvis det skulle brænde på.

Uha, det blev langt... Men mit råd må ellers være at undersøge, hvad både private og kommunale dagplejere kan tilbyde, og hvad der passer bedst til jer.

mvh Stine

http://www.sk-farm.dk

Nu med avlshingst! New Park Tamerlane 82 cm

0
0
Svar på denne tråd

lllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 20:12

stinebrkr: Jeg er enig med dig. Tror heller ikke de små poder har brug for store variationer og store oplevelser. Lidt leg og aktiviteter i trygge omgivelser vil være nok for dem :)

Mvh. Fie

0
0
Svar på denne tråd

privat dp
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 20:25

Vi har også valgt en privat dagpleje til Alfred.

Den plads vi fik anvist fra kommunen til deres DP var den ENESTE jeg ikke ville have. Derudover ved vi at hun stopper når hun fylder 60 år. Dvs. vi ville vide at Alfred skulle skifte DP under 9 mdr. efter han var startet.

Jeg forsøgte alt med pladsanvisningen. Feks. at hoppe vores plads over, eller vente på næste plads. Der var INTET den "dame" ville gøre for at hjælpe. Og jeg siger jer, at jeg var den mest søøøde venlige klient i kunne tænke jer.

MEN heeldigvis havde den nærmeste private dagplejer plads. Vi fandt hende selv og kontaktede hende for at høre om der var plads.

Min kæreste arbejder skiftehold, min mor er førtids pensioneret og passioneret barnebarns fan og jeg har en ugentlig hjemmedag. Så vi kan også selv dække sygdom og ferie.

Vores kommende dp er det faktisk, han skal først starte om 14 dage. Har et utroligt blidt vindene, men tilpas bestemt væsen. De er MEGET ude, der er heste, katte og høns på gården. Stedet minder faktisk utroligt meget om herhjemme.

Hun er uddannet sygeplejeske og jeg kan virkeligt godt lide hende. Så jeg føler mig tryg ved at han skal starte der. (men der kan jo nok nå at dukke mavekriller op)

I vores kommune kan man finde listen over private dagplejere på pladsanvisningens hjemmeside.

"Det tar lang tid, at få en gammel ven"

Trakehner FAN :)

Nu også med titlen Mor!

列弗

0
0
Svar på denne tråd

dagpleje
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 21:19

Vi har Ellen (1 år gammel, startede dagpleje 1. nov) i kommunal dagpleje, og det er vi bare super glade for. Jeg kan godt lide at de kommer ud til forskellige aktiviteter (tirsdag gymnastiksal ell. legeplads, hver anden fredag legestue, og nogen gange musik), jeg tror det er godt for hendes udvikling at prøve lidt forskelligt, og nogle dage lege og hygge "hjemme" og andre dage være ude.

De dage der ikke er aktiviteter er de også tit på besøg hos andre dagplejemødre i vores lille by. Det gør jo også at de som oftest kender deres gæstedagplejemor.

Her har vi også et gæstehus, hvor der fast er 3 dagplejemødre, der tager sig af gæstebørn, så de som oftest kommer derop i stedet for i alm. gæstedagpleje. Det er en rigtig fin løsning, det er i samme bygning som legestuen, så børnene kender stedet, og det er dejlig nemt ikke at skulle til at slå en eller anden mystisk gæstedagpleje adresse op på krak klokken tidligt om morgenen. I influenzaepedimien måtte Ellen dog i alm. gæstedagpleje, da gæstehuset var fyldt op :)

jeg tror kemien mellem forældre/barn og dagplejer er det vigtigste, men jeg ville nu nødigt undvære muligheden for gæstedagpleje.

Mvh

Merete

0
0
Svar på denne tråd

Vores oplevelser
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 08:09

Vi har privat dagpleje til vores søn, og selvom han er super glad for at komme der, og vi er super tilfredse med DPs daglige indsats, vil vi alligevel forsøge at finde en anden løsning til vores næste barn.

Her kommer en liste over de ting, som vi har været mindre tilfredse med. Vi vil dog på ingen måde tage ham ud af dagplejen, da han som sagt har det godt der. Men det kan være ting, man kan tænke over at spørge om, hvis man søger privat dagpleje.

Vores DP har valgt at tage sig 7 ugers ferie (6 uger og 5 feriefridag/afspaseringsdage), hvilket har betydet at min mand og jeg sidste år og i år må holde ferie hver for sig, da vi kun har 5 uger hver især til at dække de 7 uger.

Vi har også mulighed for at få hjælp til pasning, men det er lidt meget at bede bedsteforældre om at f.eks. en hel uge ad gangen, for at vi kan holde ferie sammen, synes vi. Det er i hvert fald vigtigt at bedsteforældre er indforstået.

Vores DP har meldt sine ferie og feriefridage ud, men vi har flere gange oplevet, at hun vælger ikke at holde fri eller at holde fri en anden dag med kortere varsel (f.eks. 2 uger). Det kan være besværligt at skulle ændre ferie med sit arbejde med så kort varsel, og vi har også oplevet at have bestilt en rejse, hvorefter vi finder ud af, at hun alligevel ikke vil holde ferie. Så en god ide kunne være at få aftalt på skrift, med hvor lang tids varsel, planlagt ferie må ændres. Vi føler også lidt at vores ferie er "dikteret" af DP, den følelse skal man enten være indforstået med eller man skal have det afklaret med pasningsmulighederne.

Åbningstiderne er for os meget anderledes i forhold til den kommunale dagpleje. Som privat har jeg forstået, at man selv kan bestemme sine åbningstider, og vores DP har valgt at sætte dem fra 6.45-16.15. Prisen er den samme som ved en kommunal dagplejer (hvilket den er hos de private DP'er, som vi har undersøgt forholdene hos i vores område).

Som Merete tror jeg, at kemien er den vigtigste, og som sagt håber vi, at vi kan finde en ligeså god kemi hos en vuggestue eller en kommunal dagplejer næste gang.

Held og lykke med det!

Med venlig hilsen
Mette

0
0
Svar på denne tråd

Ferier
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 19:18

Ja, jeg havde glemt det med ferierne. Der kan man selvfølgelig ikke få passet et andet sted, og det kan være et problem for nogen.

I Karlas dagpleje har de fast ferie i uge 7, uge 42 og de tre miderste uger i sommerferien. Derudover har de lukket mellem jul og nytår. Det passer fint til mig, for jeg er skolelærer! Men der er da nok nogle, som må ty til bedsteforældrepasning noget af tiden.

Åbningstiderne er hos hende 6.30-16.30 og hos ham 6.00-17.00. Lidt kortere om fredagen, mener jeg.

I øvrigt har de kommunale dagplejere her i området næsten alle et fantastisk omdømme. Vi har ingen vuggestue, så dagplejetraditionen er stor. Lige til vores behov passede den private bare bedre...

mvh Stine

http://www.sk-farm.dk

Nu med avlshingst! New Park Tamerlane 82 cm

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider