Karla er i privat dagpleje. Jeg kan da lige fortælle lidt om, hvorfor vi valgte, som vi gjorde.
Det er min overbevisning, at små børn har godt at en hverdag, som er stille og rolig og meget ens fra dag til dag. Stedet, hvor de skal passes, fordi deres forældre har valgt (eller er nødt til) at arbejde, må gerne minde lidt om hjemme, men må også gerne indeholde nogle nye udfordringer.
Vi bor på landet med heste og hunde. Da jeg så hørte om en dagpleje på landet med æsler og mange, mange andre dyr, og som vægter udeliv højt - jamen, så blev jeg meget interesseret. Udover at ligne vores hjem lidt, så er de hver dag på gården. De skal ikke til salmesang mandag, til gymnastik tirsdag, i legestue onsdag, og på legepladsen torsdag. Nej, de skal være hjemme hver dag (næsten) i de samme stabile rammer. Alene det at komme hjemme fra far og mor er i mine øjne rigeligt for et barn på 1 år.
Jeg er blevet meget positivt overrasket over dagplejen, selv om jeg også havde ret store forventninger. Jeg er bl.a. blevet overrasket over, hvor meget dagplejerne holder af de børn, som de passer. Karla er simpelthen så glad for at være der, at jeg aldrig har dårlig samvittighed over at aflevere hende.
Alt dette kan man sikkert også finde hos en kommunal dagplejer. Her i mit område var det bare den private, som passede bedst til mig. Desuden er det også noget billigere, 1500 kr. mod 2300 kr. kommunalt.
Karlas dagplejemor har pladsanvisning gennem kommunen, men hendes mand, som også er dagplejer, skal selv finde sine børn (det ene er vist puljeordning, mens det andet er helt privat).
Der er ikke nogen gæstedagpleje, men fx i morgen skal Karlas dagplejemor have fri om formiddagen, og så kommer hendes mands søster og hjælper med pasningen (hendes mand er der, som han plejer). Så vi oplever det ikke som et problem. Desuden har jeg også ret fleksible forældre og svigerforældre, hvis det skulle brænde på.
Uha, det blev langt... Men mit råd må ellers være at undersøge, hvad både private og kommunale dagplejere kan tilbyde, og hvad der passer bedst til jer.