Jamen jeg kan skam også se både fordele og ulemper ved madordningen.
Positive:
- Større udvalg af pålæg mv (håber jeg da)
- Alle får et (forhåbentligt) godt måltid.
- Børnene vil øge deres "prøvesmagninger" på nyt mad.
Negative:
- Forældre mister indflydelse på børnenes mad/kvalitet
- Børnene mister den glæde det rent faktisk er, at have sin egen madpakke med som mor eller far har lavet (stor psykisk betydning).
- Prisen kan få væsentlig betydning for flere familier, da der stadig skal handles de samme råvarer ind til hjemmet - dermed er prisen for madordningen en ekstra post i budgettet.
- De svage børn kan blive ramt, da pædagogerne resourcemæssigt vil stå svagt i spisesituationen, når 30-60 børn skal observeres/hjælpes til hver især, at få den mad de ønsker og kan spise, på deres tallerkener....
- Stress under spisning - Hvem når, at få af f.eks. makrelsalaten inden den er tom osv osv...
Dette er blot mine tanker omkring det - kan jo ikke på nuværende tidspunkt vide hvordan det vil gå.
I min datters gamle børnehave var det varmt mad og alle fik nøjagtig det samme - og det er ikke min opfattelse, at det er det der vil ske i den nye børnehave, når det er rugbrød menuen vil stå på og engang imellem lune retter.
Prisen i den gamle børnehave var 350 kr og maden var god! Vi var så også så heldige, at børnehaven lå op ad en husholdningsskole som de samarbejdede med - så maden kom i store gryder og var så nylavet som det kunne være...
Prisen bliver nu 600 kr - og jeg synes den pris er vanvittig høj...også når jeg tænker på, at det er for rugbrødsmadder.
Problematikken med, at nogle børn ikke har mad med hjemmefra der er iorden mv - mener jeg bør tages op på en helt anden måde.
Det er begrænset hvor mange der er af disse uheldige børn - heldigvis. Altså når vi kigger på den store børneflok.
Samtaler med forældrene er selvfølgelig nr 1 og ændrer disse samtaler ikke på madpakken, må der jo givetvis være tale om indberetninger - intet mindre end det.