|
|
| Mos/grød til 3 mdr baby? |
|
|
Hej Alle. Hvornår begyndte I med grød/mos? jeg ved godt hvad forskrifterne anbefaler osv osv.... MEN Med min første søn som nu er godt 2½ år begyndte jeg da han var 3 mdr og 3 uger og han var helt vild... August som på søndag er 3 mdr GIDER bare ikke sin mælk lige pt, han bliver død surnår det bliver tilbudt. igår lod jeg ham sutte lidt på en banan og han blev helt elektrisk... Han er stor (7½ kg) og bruger 68/74 i tøj. Jeg havde overvejet at starte ham så småt emd lidt frugt mos når han bliver 13-14 uger måske... Hvad er jeres erfaringer?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er lige med |
|
|
på en lytter.... Min søn er 11 uger og også en ordentlig basse, her snakker vi 8,3 kg og str. 68-74 i tøj også...  Jeg fuldammer ham og det virker han heldigvis ikke utilfreds over endnu... Men er spændt på hvor længe jeg kan nøjes med at give ham bryst og mætte ham, når nu han er så stor.... Havde da håber jeg kunne, som sundhedsstyrelsen anbefaler, kun at fuldamme ham til var 6 mdr, men det tror jeg desværre ikke jeg kan nøjes med... Han trænger nok også ret snart til noget mad med mere substans i... Så jeg er lige med på en lytter 
Michelle Livet er kort, så husk at nyde det!
Mor til Lucas d. 24 feb. 2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mening... |
|
|
Altså, måske er det fordi jeg aldrig har stået i vanskeligheder, for jeg mener helt klart at man skal amme de små til de er 5-6 mdr. De har ikke behov for andet før. Slå koldt vand i blodet og nyd amningen, det er så kort tid af et helt liv!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja jeg tror |
|
|
jo ikke at der sker så meget ved det. Så længe det kun er en lille smule ad gangen. Dengang jeg var lille havde min mor 3 måneders barsel og så skulle jeg ud og passes og dengang begyndte man meget tidligere med tingene end idag. Og det er der da ikke sket noget ved.
Mor til verdens skønneste dreng Mads 13/7-06  Ejer af Skot af Lilleris Verdens dejligste oldenborger !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ammer |
|
|
slet ikke, han får kun MME... men som sagt er det ikke fordi ejg VIL give ham noget andet, men han gider bare ik sin mælk pt. bliver møg sur når det tilbydes, men er skrup sulten, kan se han kigger når ejg spiser og som sagt smagte han på en banan og gik helt amok da jeg tog den væk...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overgangsmad |
| Forfatter:  |
Vincent |
| Dato:  |
13-05-2009 20:00 |
|
Hej Jeg ville absolut ikke begynde at give mos eller andet før 4 mdrs alderen - af flere årsager. Hvis man venter til efter 4 mdr, begrænser man risikoen for allergi og des lige. Samtidig er det også først efter 4 mdr, at de mestrer kunsten at føre maden tilbage i ganen med tungen, -- en banan ville jeg slet ikke give mig i kast med - tænk hvis babyen fik nappet en bid af.. de har i den alder endnu ikke kontrol over både under og overlæbe.. Hellere vente,mon ikke grunden til at han ikke gider mælk skal finde andetsteds - i den alder begynder de jo også at blive mere opmærksomme på omgivelserne, så måske han bare har svært ved at koncentere sig.. mvh Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ha ha ... |
|
|
Var lige henne og finde min barnets bog.. ( Dvs den min mor skrev om mig ) Der står: 3 måneder: Morgen: Ymer Frokost: Bananmos Aften: Kartoffelmos med gulerod Vægt 6 kilo! - Jeg har så hverken allergi eller andre skavanker.. Men ved ikke.. En uge fra eller til tror jeg ærlig talt ikke gør den store forskel.. Kan godt huske jeg var meget obs på den alder ved min førstfødte. Ved nr 2 troede jeg ikke længere at baby døde af at starte mos 3 dage før anbefalet  Altså anbefalet netop nu. For 20 år siden så det anderledes ud, det gør det sikkert også om 10 år 
Mor til Alexander 31.10.04 og Laura Josephine 29.04.06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| barnets bog |
Vincent |
14-05-2009 07:11 |
|
ja, i min barnet bog, står der også at jeg fik juice foruden mos mm.;) jeg har heller ikke taget "skade" - har hverken allergi eller astma. Men lægevidenskaben bliver jo hele tiden klogere, så man kan lige så godt gøre brug af det! - derudover er det jo selvfølgelig én selv, som bedst kan vurdere, hvad ens barn har brug for. mvh Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Begynd |
kloven |
14-05-2009 07:13 |
|
da bare på det.
Børn følger jo altså sjældent slavisk det der står i bøgerne. Og de kan sagtens have behov for andet inden de er 6 mdr. Tror bestemt det er sjældent at der er nogen, der ikke har behov for andet end fuld amning/mme i 6 mdr!
Min datter begyndte på mos da hun var 3½ mdr. Og hun havde i allerhøjeste grad brug for mad. Hun åd og åd og åd (amning + supplering med mme) og var aldrig mæt mere end kort tid af gangen alligevel. Efter en snak med sundhedspl, blev jeg anbefalet at gå i gang med mos.
Så gå du bare i gang.
Mht allergi, så fik jeg at vide, at så længe jeg fulgte anbefalingerne omkring kost, så var der ikke øget risiko for allergi med den alder hun havde. Som en anden skriver, så er det ikke de 3 eller i mit tilfælde 12 dage, der gør nogen forskel. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskelligt.. |
|
|
Fra barn til barn. Men her har vi ammet FULDT ud i de 6 første mdr. Da hun var 4½ md. begyndte hun at vågne hver 2.-3. time om natten, fra at have sovet igennem (7-8 timer) fra hun var 6 uger. Så i samråd med SP, begyndte vi der at give lidt ris/majsgrød og mos, og det var hun bare slet ikke klar til/interesseret i! Prøvede med nogle pause dage, prøve igen, pause igen osv. i ca. 2 uger, så droppede jeg det, hun var slet ikke medspiller. Så vågne nætter måtte jeg leve med, har jo også været heldig med nattensøvnen indtil der. Vi startede op igen for ca. 14 dage siden (6 md.) med et -lille- måltid til frokost og et til aften. Hun spiser ikke meget, men er med nu, sidder i sin trip trap og åbner fint munden for de første 6-7 skeer, så mener hun at hun har fået nok. Og jeg varierer menuen så meget som muligt, men kan ikke lure at hun er mere begejstret for noget frem for noget andet. Så her er det altså ingen sjældenhed kun at leve af amning de første 6 mdr. -selvom tilskud er forsøgt, så sådan er det vel bare forskelligt fra barn til barn, og man må finde ud af hvad der virker for ens barn 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lillemanden |
Tine ♥Oliver♥ |
14-05-2009 10:28 |
|
bliver 4 mdr her d 23. Jeg har givet ham hjemmelavet majsgrød i to dage nu, da han ikke kunne falde i søvn om aftenen længere, det tog 1½-2 timer, hvor vi fra 6-8 ugers alderen, bare lagde ham i seng, og han sov indenfor ½ time, uden bøvl. Samtidig vågner han oftere om natten, han har i længere tid sovet 5-6-7 timer, og været helt oppe på 8-9 timer uden mad, nu vågner han hvar 3 time, og er meget sulten. De to dage han har fået lidt grød, max 5-6 skeer, er han faldet i søvn på et kvarter, har kunne lægge ham i seng, og han har sovet videre, næsten uden og åbne øjnene. Og han sover bedre om natten. Tine
- Mor til den dejligste dreng - Oliver, 23/1-09, 55 cm og 3670 g - * Madame Freja * Surprice * Ticco*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| UNDSKYLD |
|
|
Ja undskyld mig men jeg har lært og fået afvide af SP at børns tarmsystem ikke er udviklet til at få andet end MME eller MM før de er 4Mdr og det kan da godt være at man gav jer mos osv da i var små men følg da med tiden ja undskyld mig men man bliver jo klogere og det kan da godt være i ikke har nogen skavanker af det men det er der altså mange der får!!!! INKL mig selv har både astma og allergi og eksem hvorfor mon???? Jeg vil da ikke løbe risikoen på mit barns vegne.. tænk at der er nogen der vil!!!!!! Det er altså ikke for sjov at man skal vente til de er 4 mdr.. en anden ting er jo også når de er så store så har de jo også et godt lager og tage af!!! selvfølgelig skal de tilbydes mad (mme eller mm) og måske vand hvis man syntes men de lider jo bestemt ingen nød fordi de springer et måltid over og de skal nok spise når de er sultne.. Men til slut vil jeg sige stol på din SP og rådfør dig med hende frem for et forum for der er lige så mange meninger om det som der er personer.
Sjælen er stedet hvor vores sande jeg bor. Den indeholder de evner og kvaliteter som vi er født med.
Super Springhest tilsalg efter Cajus årets hingst 2009. Se mere på
www.123hjemmeside.dk/catana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så skal |
kloven |
14-05-2009 14:27 |
|
man da vist heller ikke gå mere op i den præcise dato.
Der er jo en usikkerhed på 14 dage efter terminsdatoen. Min datter blev født 21 dage efter terminen og hun var både tør og sulten. Var hun nu blevet født til terminen eller kun 14 dage over terminen, så havde hun jo været 4 mdr enten 3 eller 1 uge før hun var ifølge hendes fødselsdato. Hun blev født ved igangsættelse og det kan vare op til 5 dage inden man så tager barnet ved kejsernsit. Igen kunne hun have risikeret at være op til 5 dage yngre end hun er.
Alt sammen er i allerhøjeste grad tilfældigheder. Så hvis man virkelig skal være nøjagtig, så skal man vist kende undfangelsesdatoen ret præcist. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Ja ok Cheriee Mener bestemt jeg følger med tiden.. Men mener også at jeg trods alt følger så meget med, at jeg ikke stoler blindt og naivt på alt en fagperson fortæller mig. Eller slavisk lever efter alle forskrifter.. Nuvel børn har bedst af MM de første 6 måneder.. Sjovt som det tilfældigvis også lige passer mht barsel For 20 år siden kunne man selvsagt ikke anbefale dette, da barslen ikke var der.. Men hey.. Mine blev skam ammet de 6 måneder - Og mere til. Men helt ærligt.. Hvad skulle ske ved, at en 3 måneders feks smagte lidt grød?? Tarmsystemet nuvel jo. Hvad sker? Bliver det ødelagt for livet? Mon ikke et barn som slet ikke føler for "mad" kan eller vil sige fra? Eller forældrene kan se, hvis barnet reagerer dårligt.. Nej jeg tror da på at de anbefaler hvad som man finder bedst for baby. Meeen.. Skulle vi ikke også lige huske på, at den ene dag må man ikke spise gulerødder, så er rugbrød skidt for en, osten har for meget fedt - Så tag hellere en syltetøjsmad  Stol da lidt på egen dømmekraft 
Mor til Alexander 31.10.04 og Laura Josephine 29.04.06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| thjoo.... |
Vincent |
15-05-2009 08:03 |
|
.. her er i hvert fald opbakning til Cheriee herfra. Det kan godt være at man gjorde det anderledes for 20 år siden, men man bliver jo heldigvis hele tiden klogere.... man kører jo heller ikke rundt med sine børn i en 20 år gammel autostol ( var de overhov edet til dengang)... de ville jo slet ikke være godkendt i dag -- bare lige for at illustere at det der virkede for 20 år siden, måske ikke er den bedste løsning i dag.. ( puha.. kunne ikke finde bedre eksempel, så får nok på puklen for den;)O
summasumarum... man behøver jo ikke opfinde den dybe tallerken to gange!!
Men igen man kan vælge ud fra det, man selv syntes fungere bedst for ens barn, men det ville da være synd og fjollet, hvis ikke skelede bare en lille smule til, hvad fagpersoner mener.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| faktisk |
Tine ♥Oliver♥ |
15-05-2009 10:10 |
|
snakkede vi lidt om det i min mdr.grp. den anden dag. En mener, at grunden til, at de anbefaler, at man ammer til 6 mdr, er jo fordi, de højere magter praler med, at vi amme SÅÅÅ meget her i landet kontra andre lande. Vi skal være en slags forgangsbillede for hele verden, men det ændrer jo ikke på, at en baby på 3½ mdr, kan have behov for mere. I mit hoved er der altså ikke den store forskel på, om baby er 3½ mdr eller 4 mdr. Alle er jo heller ikke ens, nogle er hurtige i udviklingen, andre er langsomme. Nogle vil først have7har først brug for grød, mos osv når de er 5-6 mdr. Det gør jo ikke os andre til dårlige mødrer, når vi vurderer, at vores barn har brug for mere tidligere. Man skal altså ikke gøre alt slavisk, man må sq godt have lidt logisk sans, og selv have lidt føling med tingene. Min SP siger min. 4 mdr, men venindes SP siger, at det er ok og starte tidligere, hvis behovet er der. Så det kan altså være lidt svært, havde jeg fået en anden SP, havde hun måske ikke sagt det samme som min nuværende! Tine - der følger sin egen intuition, og indhenter meget/mange erfaringer fra mange andre end lige SP.
- Mor til den dejligste dreng - Oliver, 23/1-09, 55 cm og 3670 g - * Madame Freja * Surprice * Ticco*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mad mad mad |
|
|
Nu er det organene man også er bekymret for når man siger de 4 måneder. Nyre og lever er f.eks. ikke modnet til mad tidligere . Jeg mener nu også at et par dage til eller fra ikke betyder det store . Der må jo være en grund til at der anbefales at vente helt til 6 måneder HVIS man kan . Husk de er små så kort tid og jo på to uger sker der enormt mange ting. Bare tænk på hvad der sker på 9 måneder i maven... 1 celle bliver til et helt barn . Også en lille tankestreg: Mht. at følge fagkundskaben så er vi oppe på barikaderne når det gælder velfærd for hesten, men hvad man gjorde med børn for 20 år siden er ok... det er da tankevækkende .
Mange hilsener Ann-Rikka  Mor til englebarnet Tika R.I.P, Snorre og Danæ Hestene: Jossie, Chico og Catwalk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til anja1420 |
|
|
Nu er det jo bare sådan at hvis du læser så er det ikke noget med at jeg siger man skal amme i 6 mdr men det jeg siger er at børns tarmsystem ikke kan tåle andet end MM eller MME de første 4 mdr det er især fordi der fx findes gluten i mange (stort set alle) af vores madvare produkter og det er tarmene ikke klar til at optage og omdanne det kan give gluten allergi og ja hvis du havde haft det inde på livet ville du nok ikke bare slynge ud med at man da bare kan give et 3 mdr gammelt barn grød...så ja det kan faktisk skade et barn for livet at give dem for tidlig grød!!! Ikke at det sker altid men risikoen er der og jeg er som mor IKKE villig til at løbe den risiko på MIT barns vegne men der er vi jo forskellige!!!!! Der er jo en grund til at der er nogle som er eksperter på området.. Nej jeg følger ikke slavisk bøger eller alt hvad eksperter siger MEN derfor er der bare nogle ting man måske lige skal lytte lidt ekstra til...
Sjælen er stedet hvor vores sande jeg bor. Den indeholder de evner og kvaliteter som vi er født med.
Super Springhest tilsalg efter Cajus årets hingst 2009. Se mere på
www.123hjemmeside.dk/catana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min datter har fået risgrød siden hun var godt tre mdr til middag, og da hun var 3½ begyndte hun at få kartoffelmos m. gulerødder til aften.. Desuden har hun fået en flaske vælling(maizena) til natten siden hun var 8 uge.. Hun har aldrig døjet med maven, eller vist at det var for tidligt for hende at få "mad" nærmest det modsatte hendes mave har været rigtig god siden start på vælling...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gluten.. |
|
|
Ja alle ved vel at gluten er no go indtil de er mindst ½ år, men der findes jo glutenfri alternativer som f.eks. ris eller majsgrød der kan gives fra 4 mdr. I Dk er anbefalingerne jo; mælkeperiode de første 4-6 mdr., så hvis barnet har brug for mere, fordi det er sulten hele tiden, sover skidt el. andet, som 4 mdr.+ er det vel helt ok, at give lidt tilskud. Mælken vil jo stadig være den primære ernæringskilde. Gluten allergi er bestemt ikke at spøge med, helt enig, og det er jo direkte dumt at begynde at give havregrød, øllebrød osv. før de 6 mdr., men som sagt findes der jo alternativer, hvis man virkelig føler det ville være godt for sit barn at starte før de 6 mdr. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grøden vi |
Tine ♥Oliver♥ |
16-05-2009 13:37 |
|
giver vores babyer på 3½-4 mdr, er jo også lavet på mm eller mme! Udover det, ammer jeg fuldt ud. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hmm. igår blev August 3 mdr og fik lidt frugtmos til formiddag. Han åbnede munden for skeen, suttede det af og sank:-) han var ellevild og ville bare have mere og mere, blev godt ked da jeg sagde stop... Ingen bøvl med maven igår og han har igen til formiddag idag fået lidt frugt mos fra samme glas. Han får vel det der svarer til 10 halve ske fulde og skam dig mor hvis det går for langsomt mener han vist. Tror jeg vil følge min egen næse og give ham lidt frugtmos hver formiddag som et mellem mad inden hans middags flaske. Han er også en stor dreng af hans alder jo.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|