Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Sadel på stramt budget
Forfatter: 
Dato:  13-10-2013 13:01

Hej

Jeg har virkelig brug for kvalificeret sparring her. Trods 40 års hesteerfaring, er jeg alligevel en novice ang. islændere.

Jeg har netop indkøbt to rolige Islænderdamer til mit arbejde. Her arbejder jeg med psykisk skrøbelige børn og unge fra 12 til 30. Det har holdt hårdt at få lov til at købe et par islændere, da der på stedet var to Fjordheste som var indkøbt for en slik. Den ene viste sig at være kronisk halt og er nu slagtet og den anden er en god hest, blot er den for aktiv og for egensindig til lige præcis de unge som er her. De er blevet lidt bange for ham. Han er sat til salg for billige penge.

Jeg har nu indkøbt to islænderdamer som passer perfekt til det de skal bruges til. De skal nemlig bruges til let ridning og rideterapi samt skovture i ny og næ.

De har så også kostet en del mere, end stedet er vant til, at heste koster.

Men dilemmaet er, at de sadler vi har, dels en bomløs og en alm. kombineret, jo er indkøbt til fjordhestene. Den bomløse er egentlig ok, men jeg vil synes den er for lang i det, men mangler erfaring i sadler til islændere. Den anden almindelige sadel er helt og aldeles håbløs.

Mit dilemma er, at jeg skal have overbevist min chef om nødvendigheden af ny(e) sadler og jeg ved allerede han er ved at dåne over et priseksempel på 5000 kr på en ny Wintec islændersadel.

Jeg er så godt klar over vi er ovre i brugt afdelingen og med små midler. Men hvad gør en klog her - hvad skal jeg se efter og findes der overhovedet en mulighed?

At skulle overbevise min chef med argumenter om hestenes sundhed, vil ikke give nogen effekt. Jeg er nødt til at argumentere på det praktiske og løsningsorienterede plan.

Så hvilken sadel vil være en god ide at se efter?

Kan jeg bruge den bomløse, selvom den synes lang?

Hvad vil en ok (brugt)sadel til en kort og relativ lille islænder (135 cm) koste?

Tak for hjælpen

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 10:51

Ja, det er noget af en problemstilling ;-)

Du behøver som sådan ikke "erfaring" med sadler til islændere. Der skal gælde de samme regler som ved andre heste. 3 fingre bag skulderen, ikke længere end ribbenene, skal passe over skulderene (bommen).

Er det udelukkende børn (små numser), der rider hestene? Så kan du eventuelt kigge efter sadler på 16 eller 16½ tommer - det bliver de i hvert fald kortere af, hvilket hjælper på problemstillingen med den korte hest.

Kender du http://www.joras.dk?? Der er et annoncemarked med brugte sadler, og de billigste fås helt ned til omkring 500-1000 kr, men hvor meget lige præcis den sadel, der passer den aktuelle hest, skal koste, er svært at sige

Hvad angår argumentationen overfor din leder, så synes jeg det er et godt argument, at hestene får ondt i ryggen af en sadel, der ikke passer. Det gør dem syge, hvilket betyder udgifter til dyrlæge, kiropraktor mv. Helt ærligt, det KAN betale sig at købe en sadel, der passer!

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 10:54

Omkring den bomløse, kan du så sætte et billede ind? Det er svært at sige, hvornår for lang er for langt

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  05-11-2013 13:47

Jeg har en Wintec Pro dressur New tror jeg den hedder! Jeg er vild med den og den ligger godt på de fleste jeg har prøvet den på.

4200 kr fra ny, så den model sku være til at komme til til fornuftige penge!

Sig at hvis ikke chefen investerer i nye sadler så kan han/hun snart slagte to heste mere....

Nu med 2 guldklumper <3

0
0
Svar på denne tråd

Ja det har jeg lige......
Forfatter: 
Dato:  06-11-2013 13:12

Prøvet det samme, og ja det er en MEGA jungle!!!!

Man skal:sidde godt, ligge godt, ikke for lang, ikke for smal, ikke for bred.

Så alfa og omega er bare hvad passer godt til lige nøjagtig jeres heste.

Og ja får de ikke de rigtigt risikere i at få prøblemer med hestene og det vil gå ud over den enkelte rytter som så ikke får teapi i LANG tid måske.

Har selv 2 ismuler en smal og en bred.

Den smalle har en kentaur Kari en ganska alm dressur sadel der ikkke er volsom dyr at indkøbe og som faktisk kan fåes i 4 forskellige bredder og en brugt koster fra 2500-4500 (ny ca 9000)

Den bredde har en karlslund kari flex bomløs, men med samme støtte som en alm sadel og bruges på heste der bliver ømme og brugt tit og meget,. (Anlægs fladen er ca 47 ca) og fantastiske til såvel bredde som smalle. Den går man heller ikke helt forkert i byen af og prisen på en brugt ligger på 2000-3000 kr

(har en i overskud hvis du skulle være interesseret se på joras.dk jane larsen)

Men dette er bare mine bud på ok sadler til alm brug og ikke noget dyrt.

Jane Brask Larsen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider