|
|
| Købe gammel islænder |
|
|
Hvis i fik tilbudt at købe en gammel islænder på omkring de 16 år, billigt, ville i så slå til? Jeg tænker at der jo må forventes en del dyrlæge udgifter på sådan en hest? Og hvor mange år kan man forvente at den lever, og man kan have glæde af den? Som barn red jeg en islænder på den gode side af de 20, og hun var frisk og rask, og jeg husker ikke der var dyrlæge til hende. Men min mand er noget modstander af købet af sådan en gammel hest, fordi han tænker udgifter. Jeg vil gerne have en hest der er rolig og trafiksikker, og kan rides ud alene, ligesom den jeg red på som barn, og der tænker jeg at sådan en vil være en god kandidat, specielt når den nu ikke koster så meget som en yngre model med samme egenskaber måske ville gøre.Men hvis udgiften til dyrlæge overstiger det en yngre ville koste.... Og igen på den anden side, en ung hest kan jo også hurtigt koste formuer i dyrlæge hvis den får en skade.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1324354 |
|
|
16 år for en islænder er ingen alder, hvis den er sund og rask, ville jeg ikke betænke mig at købe sådan en. 
Tur ridning ved vesterhavet, på islandske heste. Se mere på vores hjemmeside. Søndervigheste.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er nemlig også min tanke. Jeg tænker at der er mange gode år tilbage i sådan en. Og når jeg nu kan få den billigt. (prisen er ikke aftalt endnu, så jeg ved ikke hvor billigt. ) Jeg kan selvfølgelig godt se det fra min mands side, hvis den konstant er syg, men min erfaring er at islændere er møg robuste, og sjældent er syge. Og i stedet for at skulle ud og give 20.000-30.000 for en yngre hest som måske heller ikke er ligeså stabil at ride ud alene. Jeg skal have en hest hvor både jeg selv, min mand og min mor (fnis) kan være tryg ved at jeg rider ud, også selvom jeg skal ride på en større mere trafikeret vej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Supersnegl |
|
|
Min familie og jeg købte selv en 16 årig islænder tilbage i 1999, da jeg stadig var barn 
Han havde kun dyrlæge ved vaccination, indtil vi ca 10 år efter måtte give ham væk, da vi ikke havde mulighed for at have hest mere. Sidste livstegn fra ham var i sommers - hvor han var 30 år gammel Og så vidt jeg ved er han aldrig rigtig gået på pension fra det der ridning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 16 år ingen alder |
|
|
jeg har en på 26 der er frisk og rask, kun tandlæge har været nødvendigt en ekstra gang. også har jeg en på 21 og her er det samme gælende. min veninde købte en på 16 i foråret og mener bestemt ikke det er en gammel hest, hun gav vidst 15.000 for den
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tak for jeres svar. Det bekræfter mig i at hvis hesten er sund og rask så vil det være et fint køb. Så skal jeg bare have overbevist min mand om at en islænder på den alder ikke står med det ene ben i graven. Det er røv irriterende, for min plan har hele tiden været at jeg nok skulle have en der var omkring den alder fordi jeg gerne ville have en med noget erfaring når som jeg kunne og ture ride ud på alene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ældre ikke gammel |
|
|
Spændende. Da vi købte "børnepony" til vores søn så var det netop en Islænder. Den var så 12 år og en absolut SUPER is-hest på alle måder! (Bortset fra at det var en eksemhest... . Køb ALDRIG en eksem hest!) Dette var ikke nogen speciel billig hest.. . men hold da op det var en rigtig GOD hest som vi havde stor glæde af! Vi havde hende så i 5 år, hvor vi måtte give op og lade hende få fred. Heste KUNNE bare ikke mere! . Det var selvfølgelig en sorgens dag for alle i huset og ikke KUN vores søn, som dengang var 6 år... Dyrlægen var rigtig sød og prøvede at bløde lidt op på vores sorg, ved, at give sig god tid til at undersøge den efter aflivningen og forklarede en hest i dén alder kan man ikke forlange eller forvente ret meget mere af. Han mente at hun blev +/- 30 år..! Det skal lige nævnes at 2 dyrlæger lavede handelsundersøgelse på den ved køb og de blev specifikt spurgt om hestens alder og sagde begge, at "det passer sikkert meget godt" med hvad der står i papirene... Hesten var import fra Island... . Hvis din ishest har chip og er dansk født så vil jeg overhovedet ikke have betænkeligheder ved at købe den. Alternativt så er det lige sådan en jeg leder efter til min datter. 
~ Anette Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet! INGEN er rig nok til at miste en ven!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Shagya: Jeg skal lige forstå det ret. I fik afvide at hesten var 12 da i købte den? Men i virkeligheden har den været langt ældre? Nærmere de 25? Det er alligevel imponerende at den i den alder kunne snyde to dyrlæger til at tro den var yngre De er seje de isheste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ishest |
|
|
Jep. . Sælgers dyrlæge handelsundersøgte hesten, men alder... bob, bob intet nøjagtigt svar! Min dyrlæge undersøgte hesten, med specifik ordre på at vudere hestens alder. Bob, bob ... stamtavle var sikkert 'ægte'... Skifetde så til ny dyrlæge som aflivede hesten.. Så ja, hoppen var dobbelt så gammel som vi købte hende for at være... . MEN jeg ville have købt dén hest igen i dag, hvis jeg kunne (bare ikke til dén pris... .) Hun har en profil på min præsentation. . En gang besøgte jeg en hestehandler (mange år siden), hvor jeg spurgte til stamtavle på en bestemt hest, og han åbnede en skuffe, tog en stak stamtavler ud og bladrede til han fandt en som machede hesten... det har sikkert også været brugt i Island...
~ Anette Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet! INGEN er rig nok til at miste en ven!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Shagya: Ja, det har det garanteret, altså det med at finde en stamtavle der passer sådan nogenlunde . Så tænker jeg helt ærligt også det er bedre at jeg køber en hest hvor jeg kender sælger, og sælger har haft hesten i mange år. End at jeg måske smider 20-30.000 efter en hest på 8 som viser sig at være dobbelt så gammel, så er jeg jo lige vidt, og hvor jeg ikke kender hesten. Det er selvfølgelige sjældent sælgere er sådan men i princippet kan der jo manipuleres (medicineres) med en vild hest og gøre den roligere når der er evt. købere ude. Og helt ærligt så har jeg ikke økonomi til at give 20-30.000 x 2 når jeg skal finde de par islændere jeg vil have, og desuden skal de kun bruges til skovture og hyggeridning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I dag er |
|
|
det jo nemmere at tjekke, om hestene har det rigtige pas med sig, da det er obligatorisk, at de har et sådant - og de fleste er chippede, så det kan tjekkes ad den vej  En islænder på 16 år er ikke gammel - min søster købte sin vallak, da han var 16 år gammel, og han er i dag 25. Sidste sommer kunne vi stadig sagtens ride ham, men i løbet af det sidste år har hans huld vekslet noget, så nu er han gået på pension. Dog må man jo forvente højere dyrlægeregninger på heste på over 20 år, det giver sig selv. Får man ikke brug for dyrlæge, er det bare en bonus  En anden ting er, at bare fordi hesten er ældre, betyder det ikke, at den er rolig. Jeg har redet rigtigt mange islændere, og ens for dem har været, at de har beholdt samme temperament og vilje fra de var yngre til de blev ældre. Nogle af de mest hæsblæsende (og sjove) ture jeg har haft har været på ældre islændere - de taber ikke turbomotoren med alderen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
En islænder på 16 er heller ikke gammel i min optik. Der hvor jeg red som barn var mange af hestene i starten af tyverne og stadig super friske. Selvfølgelig skal man passe godt på dem, som alle andre heste. Jeg kommer i tanke om en sommer hvor jeg havde fået lov til at ride min første tur med to norske turister. De havde fået strenge ordre af min ridelære på at passe på mig, da jeg nok kun har været omkring 10 - 11 år. Jeg havde fået den ældste øg af en hoppe på 27 år, der kun blev brugt som helt nybegynder hest. Jeg tænker at min lærer ville være på den sikre side.  Vi rider ud og det går også rigtig fint indtil vi kommer til en strækning hvor vi beslutter at galoppere, i behersket tempo. Men med et vågner gode gamle Tina op og sætter afsted i flyvende pas med ørene helt fremme og overhaler de to ungheste de norske piger rider. Det var simpelthen så sindsygt sjovt. Så nej, ikke alle islændere taber deres turbomotor med alderen  Hun blev 33 år og blev den mest eftertragtede turhest blandt os børn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tak for alle jeres historier. Det er virkelig rart at vide at der er nogen der er enig med mig i at en hest i den alder kan være fin.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|