Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

temperement bedømmelse
Forfatter: 
Dato:  21-07-2013 02:10

Hej IsHN

som i en tidligere tråd, planlægger jeg at min næste hest skal være en islænder.

og har nu fået min mor med på ideen :)

og er så småt begyndt og kigge lidt rundt omkring på nettet efter de dejlige muler.

det jeg søger er en sød skovturshest som også min mor kan ride uden at blive nervøs. (den skulle vidst være meget eftertragtet!)en ishest der tager alt med ophøjet ro og er medgørlig både med og uden følgesven i skoven, da det er det den hovedsageligt vil blive brugt til.

men når jeg kigger rundt omkring på nettet, og læser om temperementbedømmelse, læser jeg tit

middel vilje

og over middel i vilje

hvordan skal dette forstås?

og hvordan skal jeg læse middel vilje og over middel vilje i forhold, til det jeg ønsker af beskrivelsen af overstående hest?

jeg håber i vil hjælpe mig kære isfolk, for google er ikke min ven pt.!

mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

¤BLLSL¤

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd

Hestens vilje
Forfatter: 
Dato:  21-07-2013 18:27

Hestens vilje er lige med dens fremdrift eller vilje til at gå (som jeg forstår det).

Under middel vilje: en hest som skal tilskyndes til at gå fremad og holde tempo og som ikke selv ligger op til at det skal gå stærkt.

Middel vilje: en hest der går fremad med lille tilskyndelse og holder tempo uden du skal gøre så meget, men som ikke løber eller tilbyder mere fremaddrift hele tiden.

Lidt over middel vilje: en hest der går frem med minimal tilskyndelse og tilbyder tempo uden at løbe.

Over middel vilje: en hest der gerne vil frem og ønsker tempo og nyder at løbe.

Meget vilje: En hest der vil fremad og vil benytte enhver lejlighed til at løbe. Her mener jeg vi snakker om væddeløbs heste som kræver dygtige ryttere for at ride dem.

I beskrivelsen af vilje skal løbe ikke forståes som at løbe løbsk men bare glæden ved at komme fremad i hurtigt tempo.

Vilje beskrive ikke hvor velopdragen eller velredet hesten er eller om den er varm, opmærksom eller rolig.

Men man kan tit sige at under middel vilje gerne er rolige heste mens meget vilje heste ofte er varme.

Mange heste kan heller ikke sættes under en kategori: jeg har en hoppe som nogen dage når hun rider alene er under middel vilje og andre dag når der er andre med kan være over middel vilje.

Det du nok leder efter er en hest med under middel vilje evt. middel vilje hvis hesten er meget sød. En hest der kan rides af alle både alene og sammen med andre en hest, hesten skal være 100% trafiksikker.

En hest der er rolig og kan sine gangarter og en hest der er 10 år og opefter.

Disse hest er dyre fordi der ikke er så mange af dem og de er eftertragtede, men lad være med at gå på kompromi, det bliver du bare ked af.

Held og lykke med jagten :)

Venlig hilsen

Kathrine

En god rytter kan høre hesten hviske - En dårlig rytter kan ikke høre hesten råbe!

2
0
Svar på denne tråd

beskrivelse
Forfatter: 
Dato:  21-07-2013 21:59

tusind tak katrine for din meget fyldestgørende forklaring.

jeg tror middel vilje er en god hest for mig som nybegynder i islænderverdenen, og for min mor, der godt kan være lidt nervøs nogen gange vedr. at ride ved vej.

alderen tænker jeg skal være mellem 6-9 år, da jeg ikke har noget imod at ride unge heste, bare de er "gode i hovedet" det vil sige, godt kan blive forskrækkede springe til siden, men ikke løbe vildt og voldsomt i panik angst over, at der daler et lille blad ned fra himlen...

sådan en sag har jeg nu, en pintoaraber. og jeg må ærligt indrømme, at det der med at ride i skoven ikke ligefrem er en nydelse )

ponyen jeg rider er ikke ung, men en ældre dame på 12 år, som øjner hver en chance for at løbe løbsk, og hvis rytteren kan komme af imens er kun en bonus!

men endnu engang tusind tak for fyldestgørende svar :)

mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

¤BLLSL¤

med Västgötaerne

August QQ

og

NILAS SEVERIN

North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012

for altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider