Hestens vilje er lige med dens fremdrift eller vilje til at gå (som jeg forstår det).
Under middel vilje: en hest som skal tilskyndes til at gå fremad og holde tempo og som ikke selv ligger op til at det skal gå stærkt.
Middel vilje: en hest der går fremad med lille tilskyndelse og holder tempo uden du skal gøre så meget, men som ikke løber eller tilbyder mere fremaddrift hele tiden.
Lidt over middel vilje: en hest der går frem med minimal tilskyndelse og tilbyder tempo uden at løbe.
Over middel vilje: en hest der gerne vil frem og ønsker tempo og nyder at løbe.
Meget vilje: En hest der vil fremad og vil benytte enhver lejlighed til at løbe. Her mener jeg vi snakker om væddeløbs heste som kræver dygtige ryttere for at ride dem.
I beskrivelsen af vilje skal løbe ikke forståes som at løbe løbsk men bare glæden ved at komme fremad i hurtigt tempo.
Vilje beskrive ikke hvor velopdragen eller velredet hesten er eller om den er varm, opmærksom eller rolig.
Men man kan tit sige at under middel vilje gerne er rolige heste mens meget vilje heste ofte er varme.
Mange heste kan heller ikke sættes under en kategori: jeg har en hoppe som nogen dage når hun rider alene er under middel vilje og andre dag når der er andre med kan være over middel vilje.
Det du nok leder efter er en hest med under middel vilje evt. middel vilje hvis hesten er meget sød. En hest der kan rides af alle både alene og sammen med andre en hest, hesten skal være 100% trafiksikker.
En hest der er rolig og kan sine gangarter og en hest der er 10 år og opefter.
Disse hest er dyre fordi der ikke er så mange af dem og de er eftertragtede, men lad være med at gå på kompromi, det bliver du bare ked af.
Held og lykke med jagten