Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Bo på landet/have heste hjemme/barn
Forfatter: 
Dato:  30-01-2013 14:16

Hej alle

Erfaring med at bo på landet/have hestene hjemme søges.

Vi er en lille familie: Far, mor, barn på 2 år og to heste.

Vi vil gerne flytte i et hus, hvor der er mulighed for at have hestene hjemme. Dog har jeg samtidig nogle betænkeligheder ved det, da jeg er født i Århus og har boet her stort set hele mit liv. Jeg har kun boet på landet i forbindelse med de stalde jeg har arbejdet i.

• Hvad finder Jer der bor på landet/ jer der har hestene hjemme som fordele og ulemper?
  •  
  • Hvilken erfaringer er I blevet klogere på og er der noget i vil råde andre til at gøre/ikke at gøre (både i forhold til husets placering, hestene eller andet)?
  •  
  • Hvad synes I er vigtigst i forhold til at skulle bo på landet med børn og heste (landsby, skole osv har det betydning/ikke betydning)?
  •  
  • Hvordan gør I hvis I gerne vil på ferie?
  •  
  • ect. ect. ect...

Altså efterlyser jeg alle de erfaringer, både gode og ikke gode, I vil dele med mig og håber I har rigtig mange - både i forhold til børn, heste og jer selv.

Skriv gerne hvor i landet I bor og hvorfor I bor der hvor I bor.

Jeg vil meget gerne have mine heste hjem (det har altid været en stor drøm)- men samtidig er jeg bange for, om vores datter går glip af for meget ved ikke at bo i en stor by - håber i kan følge mig - det er på ingen måde for at lyde snobbet, jeg ved jo bare kun selv, hvor stor glæde jeg har haft af at bo i byen hele mit liv (har ikke prøvet andet).

Kom endelig med alle jeres erfaringer.

Hilsen

Stinne

0
0
Svar på denne tråd

Jeg nyder det
Forfatter: 
Dato:  31-01-2013 09:20

Hej :)

Jeg bor med kæreste og datter på 13 mdr på et nedlagt landbrug. Jeg er vokset op på landet, men har i mine 10 studieår boet i byen. Jeg har aldrig været i tvivl om, at jeg skulle på landet og bo og det er her jeg vil se mine børn vokse op.

Samtidig er jeg også fuldstændig klar over, at der vil komme nogle år, hvor jeg vil føle mig som chauffør for mine børn, men det er jeg helt afklaret med. Vi har jo taget valget om, at bo på landet, så derfor er det så også vores opgave, at støtte op om børnene vedr kørsel, når det engang bliver aktuelt. Vi bor ca. 16 km nord for Odense.

Mht hestene, så bor de i løsdrift og jeg elsker at have dem hjemme. Jeg har tidligere været opstalder på en rideklub og fællesskabet var skønt, så selvfølgelig, kan det være lidt ensomt engang imellem. Der er ikke altid nogen at ride tur sammen med (håber lidt at datteren fanger Mors interesse ;) )

Jeg får ikke redet ret meget i vintermånederne p.g.a. mørket, men har fundet en fantastisk sød 15-årig pige, som kommer et par gange om ugen og passer og rider hestene. Det er en islænder og en welsh mountain.

Hvor jeg før red spring og dressur, er jeg i dag "konverteret" til turrytter, hvilket jeg på intet tidspunkt har fortrudt eller kedet mig med. Det er bare den ridning, der passer bedst i mit liv lige nu.

Der er selvfølgelig en del arbejde. Førhen stod min hest i fuldpas, nu klarer jeg med glæde det hele selv. Men jeg er også heldig (føler jeg), for jeg har et godt forhold til de forskellige landmæmd omkring mig. Den ene sørger for halm og hø til mig året rundt og ham, som ejer markerne rundt om vores gård, har sagt, at jeg bare kan tømme løsdriften derud. Desuden har jeg 42 hektar "ridebane", når der er stubmarker.

Når vi skal på ferie, flytter min bror ind på gården og passer hund og ser efter hestene. Men da han ikke er helt overbevist om, at de ikke angriber og bider, så har jeg et par søde naboer, som kigger til hestene. De har selv avlet travheste for år tilbage.

Håber det gav dig lidt svar, ellers spørger du bare ind :)

Mvh Hanne

Du skal ikke bekymre dig om dem, der snakker bag din ryg.
Det betyder bare, at du er et skridt foran, ...og i perfekt position
til, at de kan kysse din røv ;-)

1
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-01-2013 23:05

Hej

Tusind tak for svar og råd og erfaring - det er helt sikkert noget jeg kan bruge, så igen tusind tak

Andre der har råd og erfaringer de gerne vil dele, må meget gerne det :)

Stinne

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  02-02-2013 14:51

Jeg tror det har meget at sige om man har boet/opvokset på landet.

Kender flere der har haft drøm om at bo på landet og efter et stykke tid, fundet ud af at det ikke var så romantisk alligevel.

Der er en del arbejde, når hestene står hjemme kontra en hestepension.

Jeg er opvokset på landet med heste, flyttede til Kbh og fik først heste efter en 10 års pause. Hesten stod på fuldpas. Efter 5 år købte vi landsted på sydsjælland og har nu 2 heste hjemme.

Fik hurtigt lært at begrænse mig efter at have haft 3 heste i en periode.

Jeg rider også begrænset i vinterperioden.Selvom jeg har bane hjemme og bor i rideafstand til større ridecenter og har trailer.

Men jeg ville ikke bytte det for en million. Elsker at have hestene hjemme og er overbevist om at når/hvis jeg en skønne dag ikke vil have heste mere, så flytter vi fra gården og til nærmeste større by.

ferie har vi ikke været på sammen siden vi flyttede på landet. Hvis vi skal noget har vi en sød genbo som kigger efter heste, hunde og kat.

Har ingen børn, men ved at dem som solgte gården, flyttede pga. de var trætte af at skulle køre med deres 2 børn til aktiviteter hele tiden og at der ikke var nogen legekammerater i nærheden.

0
0
Svar på denne tråd

Vi bor på landet
Forfatter: 
Dato:  08-02-2013 11:03

Vi bor landet på et gammelt husmandssted med ca. 6 ha.

Min mand er opvokset i en villa og jeg er opvokset på en gård, og vi har begge boet i Århus i ca. 10 år, i forbindelse med vores studier. Da jeg var yngre, var jeg helt sikker på jeg ikke skulle bo på landet igen, men da vi kom til det med børn, var jeg helt sikker på jeg ikke skulle have børn i byen. :-/ Vi kunne simpelthen ikke forestille os et liv med børn i byen. - Bare sådan noget med, hvordan gør man rent praktisk når de skal ud at lege? - Render de bare selv rundt på gaden, eller hvad? Og hvad med støj? Her hos os har ungerne været frit ude og inde, fra før de kunne gå, og her er masser af plads til at cykle, bygge huler, klatre, og masser af dyr. Om sommeren leger de også rigtig meget med vand og har telt i haven, og den slags.

Vi bor ret langt ude på landet, med indkørsel af en 1 km lang grusvej. Men vi har alligevel kun 8 min. til motorvejen, så man kan relativt hurtigt, komme nogle steder. Vi tager ikke meget på ferie, men når det sker, får vi nogle til at kigge efter dyrene. (bl.a. naboen) Vi har både lidt kvæg og heste, som går i løsdrift, med automatisk vand, så der skal bare holdes øje. Og vinteren skal i de lige have lidt hø, også. - Hunden er faktisk det meste besværlige i den forbindelse. Enten passer naboen hunden, eller også tager vi den med.

Jeg har aldrig prøvet at have hest i opstaldning, men synes ikke der er meget pasning ved at have dem hjemme. Nu er det også islændere i løsdrift vi har. - Og vi rider aldrig på bane. Her er dog adskillige private ridebaner man sikkert kan lave låneaftale omkring, og også et ridehus i rideafstand, hvis man er til den slags. Vi har også plads til at lave vores egen bane, om vi ville. Men vi har et fedt rideterræn lige udenfor døren, som vi foretrækker.

Vi har ca. 5 km til skolen (friskole) og bringer og henter, med en el-ladcykel. Senere vil de kunne cykle selv til det meste, da der ikke er ret meget trafik. Da de går i børnehave og skole med fritidsordning, er det sammen med deres kammerater det meste af dagen, men derudover har i legeaftaler, hvor de kommer med deres kammerater hjem, efter børnehave/skole, og så bliver hentet inden aftensmad. I ferie og lign. laver vi også legeaftaler. Der er ikke nogle af dem der går til fritidsaktiviteter endnu. Men der foregår en del på skolen og hvis de går til det samme som nogle af deres kammerater, kan vi jo skiftes til at køre dem.

Det sociale liv skal planlægges lidt mere, når man bor langt ude på landet. Man smutter ikke lige forbi hinanden, som man gjorde i byen og et besøg involverer ofte en overnatning. Især pga. afstanden men også fordi man ikke kan køre bil, hvis man eks. har fået lidt alkohol. Vi har derfor bygget en gæstehytte, så det er nemt og bekvemt at have overnattende gæster (og at være gæst). Derudover har vi selv en campingbus, som vi bruger som medbragt gæstehytte, når vi selv er gæster i byen. Det fungerer fint med bussen, men man skal selvfølgelig lige være til "den slags". :-) - Er vi bare væk en aften med overnatning, aftaler vi ikke pasning af dyrene.

Jeg er jo selv opvokset på landet, og jeg synes ikke det at bo på landet, er det samme, som da jeg selv var barn. Via internettet har man jo adgang til de samme informationer og de samme varer, som i byen. Vi bruger at købe ind på nettet, og at holde kontakt, via nettet. Når vi skal nogle steder, regner vi i tid og pris, frem for kilometer. Eks. har vi ca. 3 kvarters køretid til Århus, - ca. ligeså lang tid som det tog at tage bybussen fra vores lejlighed i vestårhus, og til vores venner i nordbyen. Benzinen er faktisk billigere end billeten til bussen. :-/ Set på den måde, bor vi ikke så langt ude på landet...

1
0
Svar på denne tråd

Nu er jeg.....
Forfatter: 
Dato:  09-02-2013 20:09

Nu er jeg storhesterytter, men på landet er jeg flyttet

Jeg har dog ingen børn, så hvordan det er emd transport ect kan jeg ikke udtale mig om.

MEN jeg kan udtale mig om, hvad jeg synes man skal være opmærksom, når/hvis man ønsker at flytte på landet.

Jeg ville være meget opmærksom på muligheden for at kunne ride tur hjemmefra - baner og ridehaller kan man altid kører til, for trailer skal der være råd til.

Der hvor jeg bor Thorsø nord for Hammel, der ville jeg med glæde have slået mig ned lige ved siden af den gamle jernbanesti, som er lavet om til cykel/gå/ridesti - nøj det ville være smart lige at smutte en tur ud en dejlig vinterformiddag/lækker sommeraften.

Og så ville jeg slå mig ned inden for 5-10 min fra motorvejen, så ville det være nemt at komme til/fra de større byer/job indenfor en fornuftig tid.

Ellers er mit råd, at sørge for at købe en hestetrailer, så man er fri og uafhængig til at kører til fx Frijsenborgskovene eller til undervisning.

Snak pænt med dine landmandsnaboer - de kan hjælpe med rigtig meget, både når man sneer inde og når møddingen skal væk.

Nu har jeg som sagt dressurheste, og jeg har valgt, at de bliver opstalder ude hver vinter, og kun står hjemme om sommeren - det er simpelthen for at kunne nå at ride dem seriøst.

Hvis jeg havde islændere ville jeg sørge for en god løsdrift, og have vand i frostfri vandkoppe. Sørg for at der er drænet ved led og indgang til løsdrift, så man ikke ender i mudderhelved. Få et netværk blandt lokale hestefolk, så hjælper man gerne hinanden.

Det er skønt at være på landet - sagt af et paracelhusbarn

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-02-2013 23:19

Tusind tak for alle de svar jeg har fået. Jeg kan bruge hver og et. Det er en stor besliutning, men vi føler også at vi trænger til at komme lidt ud, hvor der er lidt plads og egen have :)

Skriv endelig, hvis I kommer på mere praktisk der er godt at vide.

Mvh

Stinne

0
0
Svar på denne tråd

Elsker det
Forfatter: 
Dato:  24-02-2013 15:29

Jeg er vokset op i byen (Århus) og bor nu på landet i Vestjylland. Og jeg elsker det! Jeg har altid drømt om at skulle bo på landet, og er efter 5 år helt overbevist om at det skal vi blive ved med! Man skal selvfølgelig være indstillet på det. Men en skriver at man nok skal være opvokset på landet for at få det til at fungere, og det er jeg slet ikke enig i. Ingen af os er fra landet, men vi elsker det alligevel.

Vi har to døtre på hhv. 2,5 år og 8 uger og tre heste samt hund og kat.

Jeg har altid redet stor hest, men har nu tre islændere. Og jeg må sige at det er godt nok de nemmeste heste man kan forestille sig! De går i løsdrift og kræver kun halvt så meget pasning som en stor hest, og de er også meget billigere i drift! Jeg tror det koster mig ca det samme at have mine tre islændere hjemme som det tidligere kostede at have en stor hest opstaldet ude.

At have hest hjemme betyder at man er alene om det meste (jeg er så heldig at min mand faktisk laver alt det hårde; hegn, stald, kører hø og halm osv. Det er også oftest ham som fodrer om aftenen når han alligevel går med hunden). Men man er meget alene om ridningen hvis ikke man er heldig at have nogen i nærheden som også har hest. jeg har heller ikke trailer så jeg kommer ikke lige sådan til undervisning og den slags, så det skal man overveje om man vil prioritere. Jeg har heller ikke ridebane så om vinteren rider jeg næsten ikke og ellers rider jeg næsten kun tur. Jeg rider dog mange dressur øvelser i naturen, og så bor jeg op af noget af det bedste ridetærren der findes, en kæmpe statsskov med masser af kron- og råvildt! Men jeg elsker at være turrytter, og vil hellere det end baneridning!

Mht. At have børn når man bor på landet, så skal man vide at man skal køre til alting! Så for os er to biler et must, og det er jo dyrt... Men jeg kunne ikke bo på landet uden min egen bil! Og så skal man jo overveje ting som skole, nærhed til legekammerater vs. Nærhed til naturen osv. Vi har ikke egen jord her hvor vi bor, så vi lejer, men på et tidspunkt vil vi gene flytte til en anden ejendom hvor vi kan have egen jord, da det giver flere muligheder for fx at lave ridebane og den slags. Og så vil vi forsøge at finde en ejendom der ligger tæt på en mindre landsby, gerne med skole, så det bliver nemmere for vores børn at komme til legekammerater. Men de er ikke så gamle endnu, så endnu haster det ikke.

Men vi elsker at bo på landet, med rådyr i baghaven, hestene lige uden for haven og masser af natur oplevelser til vores børn!

Mvh Maria

Tålmodighed er en dyd - når man arbejder med heste!

0
0
Svar på denne tråd

Tanker om landet
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 23:32

Vi har boet på landet i 3 år. Flyttede fra mellemstor by på sjælland til østjylland grundet job. Kom fra skovløberhus i skoven uden naboer - men med tæt på by.

Familien består af 2 voksne og 3 børn - 7, 8, 15.

Bor idag på gård med 3 tønder land og 2 heste.

Heste går i løsdrift året rundt. De vigtigts e spørgsmål for os ang. heste har været:

Mødding - trods løsdrift laver man alligevel lidt mødding

kan maskin station levere hø/halm/wrap

ride muligheder - vi har ikke trailer, men fantastisk natur med gode muligheder. Blandet skov, mark, grusstier, men også vej. Passer det med ens hests psyke og ens eget ambitionsniveau/ønsker for ridning.

Jeg rider 9 ud af 10 gange om formiddagen - alene. Hvem kan man ringe til i tilfælde af ulykke på den tid af dagen? Kan man overhovedet lide at ride ud alene?

Mulighed for opbevaring af stråfoder? Og husk når man har heste hjemme skal man selv stable hø ;-)

vand om vinteren til heste? Hvordan? Vi har 3 murebaljer med et akvarie varmelegme i hver balje, Det kræver strøm.

Mulighed for maskiner - at låne hos naboen eller selv at eje - traktor, ATV etc.

naboen har heste, så vi passer på skift når der er ferie.

Hunde er i hundepension

Andre overvejelser:

Vores grusvej er 1 km og fyger til for et godt ord. 4 - 6 gange pr. vinter er vi sneet inde.

Kan man arbejde hjemmefra de dage hvor det sker?

Hvem har ansvar for vejen og vedligeholdelse?

kan maskin station rydde - skal I selv rydde = maskiner?

Vej økonomi - opfyldning af grus i huller på grusvej/planering.

Kan naboer hjælpe med tungt maskineri når man er kørt fast i sneen

levering af varmekilder - olie/piller/træbriketter til vinteren skal planlægges, da det ikke er sikkert transportøt kan komme igennem om vinteren.

ekstra "morgentid" om vinteren ved sne, da det ikke er givet kommunen har ryddet sne på landet

skolebusser der ikke kører grundet sne

Vinter = sørg for et godt basis lager af frostvarer, mel, gryn etc. Maks indesneing for os var 3 dage i træk

Børn:

skal oftes køres til ALT - skole, legekammerater, sport.Og hentes igen.

Fungerer landsbyskolen er det fantatsisk ( det gør vores ) - er det en uharmonisk klasse er der sjældent andre klasser man kan rykke til, da der oftes kun er en årgang.

Alle er " i samme båd" så de andre landsbyforældre er indstillet på også at hente bringe

Ungerne kan ikke lige smutte ud på vejen og lege, men er man indstillet på at køre er det ikke noget problem

2 biler et must og evt. 4 hjulstrækker til vinteren

Generelt:

Hvordan hr man det med mørke og at være alene hjemme? Min mand er ofte væk og hvis jeg var mørkeræd, eller bange for at være alene hjemme ville et sted som dette aldrig gå.

Hvordan har man det med jagt?Og lyden af skud? I tilfælde af ejendommen ligger i nærheden af jagtområder

Er man bil rengørings freak kan en lang grusvej godt være lidt hård for udseendet af køretøjet medmindre man vasker bil OFTE!!!

Vi er super glade for at bo her på landet - kommer aldrig til at bo i by igen.Men der er udfordringer gode naboer kan redde mange situationer!!!!!!!!!

Ungerne har et super godt og tæt netvrk på skolen - hvilket vi som tilflytter også har fået via skolen. Man kender hinanden, ungerne kender hinanden og det er som oftest en tryghed. Sladder er en del af miljøet og det må man jo vælge om man er en del af eller ej.

Roen er fantastisk - at ride gennem skove i stilhed er terapi.

Aldrig aldrig væk fra landet igen!!!!!!!

God fornøjelse med tankerne!

0
0
Svar på denne tråd

tusind tak
Forfatter: 
Dato:  12-04-2013 21:28

Hvor er jeg glad for alle jeres svar - jeg kan bruge dem alle, og det er rart at vide, hvad andre, der har erfaring, tænker og ved.

Jeg er meget glad for, at I har brugt tid på at skrive så lange svar - så tusind tak.

Det kunne være rigtig dejligt, hvis I ville skrive, hvor I bor. Isør hvis I bor med skønt rideterræn i baghaven. Vi har mått droppe så mange ejndomme pga. ridning forbundt i området.

Skriv endelig hvor I bor og hvilken slags natur der er - om det er statsskov, privatskov, hede, bakket, fladt osv.

Jeg kan bruge alle erfaringer og oplysninger :)

0
0
Svar på denne tråd

vi bor....
Forfatter: 
Dato:  25-07-2013 23:30

vi bor ved skanderborg - tæt på ejer baunehøj.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-07-2013 00:26

Da vi valgte hus var det vigtigt for os at der var en by tæt på af hensyn til vores datter. Vi bor ca 2,5 km fra en lille by (sydsjælland) hvor der er skole og forretninger(apotek,posthus osv) og det har vi ikke fortrudt da vi kun har en bil.

Ulemper er at man skal køre meget,hente/bringe børnene til venner. Men fordelene synes jeg overtrumfer.

At have hest hjemme er dejligt, men hvis ikke man har nogle der kan se efter dem ved ferie og lign, så er der altid en der skal blive hjemme og passe dyrene.

Det kan godt være hårdt at passe hest 24-7, og derfor er det godt hvis man tænker i praktiske løsninger for hesteholdet så man ikke løber surt i det.

Mit bedste råd er at i ikke fluks anskaffer jer mange dyr selvom i får plads til det, for de skal alle sammen passes. Løsdrift og maskiner der kan hjælpe med det hårde arb gør tingene lidt nemmere.

Flinke landmænd man kan købe hø og halm af er også vigtigt.

Vh Charlotte

Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider