Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Islænder fra island til DK?????
Forfatter: 
Dato:  21-10-2012 20:29

Hej alle sammen.
Jeg har fundet en dejlig islænder fra Island.Men skal lige have fundet ud af det med at få den hjem.Hun kan sende den til Billund.Men har aldrig prøvet at få en hest fra et andet land.Hvordan gør3 jeg lige det?
Håber der er nogen der ville hjælpe mig? Han er bare så skøn :)

Mvh.Tenna

KH.Tenna

17"Kombisadle sælges,skriv en sms vis i ville vide mere.

RIP.Daisy<3.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-10-2012 15:02

Hej.

Jeg vil kraftigt fraråde at impotere fra island. De får sommereksem de fleste af dem . Jeg har selv en impoteret, og kan sagtens få flere da jeg har fam der avler deroppe, men det gør jeg aldrig igen.

Der er masser af dejlige danskfødte islændere som har mindre chancer for at udvikle eksem.

Prøv at kigge på joras.dk der er også tråde vedr sommereksem/impoterede heste.

Vh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Bommelum
Forfatter: 
Dato:  22-10-2012 20:54

Nu vil jeg sige at sommereksem intet problem er hvis man behandler det :)

Det sjove er jo at den kommer fra island, og ikke er født i dk!

Sisse

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor er
Forfatter: 
Dato:  22-10-2012 21:21

det sjovt, at den kommer fra Island?

Sommereksem er ikke til at spøge med. Enhver der har oplevet en hest, der var hårdt ramt, vil være enig.

What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd

Bommelum
Forfatter: 
Dato:  23-10-2012 14:10

Jeg synes bare det er sjovt, noget andet.

Jeg har haft en islænder med voldsom sommereksem, sår under maven mm.

Så jeg ved hvad det handler om.

Sisse

0
0
Svar på denne tråd

OK, jamen så
Forfatter: 
Dato:  23-10-2012 14:18

tager jeg min udtalelse tilbage igen - det er så ikke alle, der mener, at det er et problem, selv efter at have oplevet det, du beskriver. Selv synes jeg, at det er vanvittigt synd at have dyr, der klør sig til blods på alt omkring dem, hvis man i stedet kunne undgå det ved at købe danskavlede heste.

De kan behandles, men så skal man i gang med dækner hele sommeren, tage dem ind ved skumringstid, smøre dem ind i alverdens giftstoffer. Jeg siger nej tak, men det er jo op til hesteejeren selv.

(nope, ingen stavefejl)

0
0
Svar på denne tråd

sommereksem
Forfatter: 
Dato:  23-10-2012 16:16

Der må ligge en misforståelse i den udmelding om at kun heste fra Island får sommereksem. Det gør de dansk fødte skam også! Lige fra 1 års dansk fødte til ældre så den holder altså ikke vand.

Hvorfor få heste fra Island? Jo, de er simpelthen ikke "ødelagt" med hensyn til træning alt for tideligt. De lever et frit liv, har lært at klare sig selv uden mennesker. Sparker og bider ikke. Slås ikke! Har en helt anden "omgangs tone".

De er bare anderledes!

Derfor har jeg importerede heste og blander aldrig mine med dansk fødte. Hverken Islandske eller andre racer.

Dette er "hårdt" sagt og kunne nok gradbøjes og skæres ud i pap men det vil jeg ikke kede dig med.

Held og lykke med din nye hest :0)

1
0
Svar på denne tråd

Islænder fra Island til DK
Forfatter: 
Dato:  23-10-2012 17:05

Jeg er en af de lykkelige der importerede en hest fra Island i 2010. Nu er det 2. gang jeg har set at der er nogen der spørger om, hvordan man importerer. Derfor har jeg på min hjemmeside www.skovvangsheste.dk skrevet "opskriften" på, hvordan jeg gjorde! Kig her og held og lykke til Tenna.

0
0
Svar på denne tråd

Bommelum
Forfatter: 
Dato:  23-10-2012 19:17

Sine (Aslan)

Man behøver ikke og smøre dem ind i alverdens giftstoffer!.

Men lad du bare os med tålmodighed tage de heste med eksem ;)

Sisse

0
0
Svar på denne tråd

hejjjjj
Forfatter: 
Dato:  23-10-2012 19:39

Tak alle sammen.

Samme grund som Astorp ?Sædis? er at de går i det frie og bare er heste.
Han jeg skal over og se i næste måned er ham her :) han er 2år.

Han hedder:

Hástígur IS2010164020 frá Hólakoti.

Har skrevet meget med ejeren.Så glæder mig rigtig meget at skal op og se ham.Han går oppe i bjergene nu :)

Tak for jeres hjælp,og menninger

KH.Tenna

17"Kombisadle sælges,skriv en sms vis i ville vide mere.

RIP.Daisy<3.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-10-2012 20:40

Til Sisse:Ja det er skidesjovt at tage en hest som har de bedste forhold den race nu kan have til DK , hvorefter den kommer til at bo i et insekthelvede . Skidesjovt for mennesket, men ikke for hesten.

Hvis du selv har haft en hest med svær sommereksem forstår jeg ikke du skriver som du gør, eller også er du bare pisse ligeglad.

Noget helt andet er at det er lidt trist at se dem i dk i forhold til island hvor de har oceaner af plads. Jeg nænner ikke at få flere heste deroppe fra pga sommereksemen.

0
0
Svar på denne tråd

islænder fra Island til DK
Forfatter: 
Dato:  23-10-2012 21:34

Mærkeligt som alting kan fordrejes her. Tenna bad jo ikke om jeres mening om hun skulle eller ikke skulle importere. Spurgte om, hvordan det foregik.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg beklager
Forfatter: 
Dato:  23-10-2012 22:45

at emnet er skiftet. Jeg synes bare, at folk VIRKELIG skal tænke sig om, inden de importerer.

Ingen skriver, at det kun er importerede heste, der får eksem, men risikoen er meget større, da de insekter, som hestene er allergiske over for, ikke lever i Island.

Som Charlotte skriver, så synes jeg desuden også, at det er et for voldsomt miljøskift for hestene, der er vant til vidderne.

Anyway, beklager igen, nu slutter jeg Der er uden tvivl mange lækre heste i Island, og ja, de har noget særligt over sig - jeg blev også forelsket i mere end en deroppe. Men jeg foretrækker at opleve dem, hvor de er født og opvokset

(nope, ingen stavefejl)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-10-2012 09:26

Jeg er helt enig med Sine(Aslan).

Jeg skrev ikke for at genere nogen, men jeg ville ønske jeg var blevet advaret inden jeg fik min isbamse til dk- jeg ville have undersøgt det nærmere og havde nok ikke taget den til dk.

Min hest har eksem i svær grad, hun kan ikke rides i sommerhalvåret, må stå inde fra tidlig aften til næste dag imens de andre græsser, jeg kan ikke lukke hende ud om natten da det er slemt ved solopgang. Hun går selv ind i løsdriften når hun vil i boks. Desuden er hun så nøjsom at jeg også kæmper med hendes vægt, da jeg ikke kan motionere hende da hun får det for varmt med dækkenet på(det kan ikke tages af uden hun begynder at piske med halen). Min dyrlæge fraråder at give hende binyrebarkhormon da det kun virker i et par uger og det er ikke et middel de må få særligt tit. Bliver hun bidt een gang af en mitte klør det i laaang tid efter ifgl min dyrlæge.

Det er også at det er svært at lade en isbamse få fri adgang til græs som de har på island da vores græs er meget stærkere , så man kan ikke bare lade dem gå på græs og de har jo stadig lyst til at græsse som alle andre heste, men de må gå jordfolde meget af sommeren, hesten ville nok fortrække at blive på Island hvor de går i store flokke og græsser om sommeren. Det er også argumentet for at tage den til dk hører jeg nogle sige, men hvorfor tage den væk fra det idelle miljø når man ikke kan tilbyde den tilnærmelsesvis lige så gode forhold??. Det er et voldsomt miljøskift.

Ingen af mine heste bider eller sparker, hverken mine 2 ismuler eller mine 2 varmblodsheste.

På joras.dk har de lavet en liste med heste med sommereksem hvor i der står om den er impoteret eller ej. Der kan man se at impoterede heste er overrepræsenteret desværre

Vh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Bommelum
Forfatter: 
Dato:  24-10-2012 09:53

Charlotte ?4muler?

Selvfølgelig er jeg ikke pisse ligeglad med min hest???

Jeg synes bare ikke det er svært og holde nede?

Undskylder hvis jeg står frem som en dårlig hesteejer

Sisse

0
0
Svar på denne tråd

har også en
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 13:32

der er født på Island, og kom til DK som 3 års, og han har ikke sommereksem, gud ske lov

Med venlig vrinsk
Helle

0
0
Svar på denne tråd

tryuiolæ
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 15:19

der er jo steder i dk der er egnet for heste med eksem, eks læsø de har købt flere heste med eksem da der ikke er de dyr der går i eksem hestene derovre.

Turridning i Dollerup bakker ved Viborg, et af de smukkeste natur områder i Danmark med over 1600 ha fredet natur med skov, bakker og hede se mere for ture og priser på http://www.bombur.dk/

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-10-2012 15:47

Her er der en undersøgelse lavet af en dyrlæge,der viser i % hvor mange indfødte heste og hvor mange impoterede heste der udvikler sommereksem i dk, sverige , norge tyskland.

Det understøtter dsv det jeg har sagt

Risikoen for impoterede heste udvikler sommereksem i forhold til indfødte heste er 10 gange så stor.

Starter på dansk fra side 2

www.ddd.dk/organisatorisk/ fagdyrlaeger/heste/Hovedopgaver/ Documents/2010/ S%C3%B8ren%20Slettebo.pdf

Vh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

eksem.
Forfatter: 
Dato:  29-10-2012 21:12

undskyld TS, det lige tager en drejning, men må lige komme med min erfaring også.

Min er danskfødt, og har sommereksem. Men det har aldrig været noget problem, og jeg kunne ikke drømme om at give binyrebarkhormon eller smører ham ind i diverse giftigt stads.

Han går i løsdrift tæt på skov og sø, så her er masser af mitter. Men han har sit eksem dækken på døgnet rundt, og så oplever jeg aldrig at han klør sig. Han har den smukkeste hårpragt!! Og virker som om han har det godt. Han er altså på ingen måde plaget, da det aldrig er i "udbrud"

At danske islændere opførere sig dårligere er da også lidt af en påstand at komme med

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-11-2012 11:43

...noget af en drejning den tråd tog - der er så mange islændere i dk, hvorfor importere og udsætte dem for det enorme miljøskift og måske sommereksem , som ikke er så galt i mild grad, men meget slemt for hesten når den har i svær grad, også kommer der dækken, mittefrit område, læ og salver m.m.

- jeg kan ikke se det fantastiske i at eje en der har gået i en vild flok, - også har jeg mødt en masse velopdragne dansk-fødte islændere og nogle kugleskøre importerede. De er som vi gør dem - uanset hvor de er født.

Hvordan man importerer ved jeg ingenting om.

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner.

Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden.

Citat: Bent Branderup

- gør livet til en fest - rid fjordhest ! ...

0
0
Svar på denne tråd

Det nemmeste
Forfatter: 
Dato:  01-11-2012 15:06

er at kontakte et selskab på Island der impotere heste de gør faktsik det meste for dig...

Dog vil jeg på det kraftigste advare om at du skal vælge Billund og være sikker på det er der den bliver afleveret! min hoppe var tilmeldt Billund men blev lige sat af i Beligien!!! og der var vi heldigvis et par danske piger men ben i næsen der tog igennem Tyskland og hentede vores heste- men ALDRIG om jeg gør det igen..

Det var langt for hestene, samt de tyske/belgiske regler er meget anderledes en de Danske .

Du skal også huske at indberegne i din omkostning

Moms af hestens pris

Dyrlæge i Lufthavnen og i Island

Flybillet ca 8500kr

Told

Hjemtransport/Transport af hesten i Island og DK

Osv. så selv om hesten koster 14000kr ja så ender du i de 30.000kr inden den står i DK

Hvor der så er vac Basis osv.- ville nok se på lidt Danske heste inden du tog afsted så du har lidt at vejlede dig med.

Turen til Island skal du bare glæde dig til;o)

At Danske heste bliver trænet før og de islandske senere har jeg svært ved at forstå`? det er Island der indførte regler om kårede heste som 4års`?

Syntes ikke heste skal forkæles men bestemt heller ikke det er fedt de har været vilde hele deres liv... så er det jo et overgreb at beskære/vacinere`?

Mvh Line der har to heste der er inpoteret den ene af Jeg selv og den anden af andre og har købt heste 2 gange på Island;o)

Venlig Hilsen

Line K. Jeppesen

Mor til smukkke Smilla 09.04.09

Stævner/Træning/Dommer

www.Nordhus.dk

0
0
Svar på denne tråd

Risiko 50/50 højt eller lavt ?
Forfatter: 
Dato:  22-01-2013 22:17

Personligt ville jeg ikke overveje at imortere en islænder førend der er udviklet en vaccine imod sommereksem - Har selv 2 eksem-heste, begge importeret fra Island. Det er videnskabligt bevist at 50 % af de importerede får sommereksem - som er en "uhestelig" lidelse - det ville jeg aldrig vælge at forårsage unødigt !

"...Alle hesteracer kan få sommereksem, men den opleves specielt hyppigt hos islændere importeret fra Island. Denne hud-reaktion, på dansk populært kaldet sommereksem, forårsages af en overfølsomhed overfor insektstik, mere specifikt et bid af en bestemt hun-mitte (Culicoides pulicularis), som ikke eksisterer på Island og hestene derfor ikke udvikler anti-stoffer mod. Dog kan danskfødte islændere også udvikle sommereksem...."

Selvfølgelig kan man vælge at købe sig fattig i de 10.000´vis af vidunder-produkter og dækkener som kan afhjælpe, men en hest er en hest, og ingen kan vel være i tvivl om at hesten ville have det bedre foruden ?

Mvh Jannie

Jannie

Rolig westernhest til salg.

Pris

kr. 25.000 (nedsat fra 50.000)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider