|
|
| Hensyn til 4-gængere i dressurtræningen |
|
|
Jeg håber at I kan hjælpe mig med nogle anbefalinger/erfaringer herinde. I forvejen har jeg haft svært ved at finde en undervisning, da jeg red min frieser. Jeg synes at det var svært at finde en, der ikke var interesseret i tøjlehjælp, men udelukkende i vægt, schenkel og stemme-hjælp. Nu har jeg gjort det endnu "værre" for mig selv; Jeg har anskaffet mig en islænder. Så ud over at ride dressur uden bid, har jeg nu en ekstra gangart, som, efter hvad min logik siger mig, vil besværliggøre det at finde en underviser. Jeg er som udgangspunkt ikke særlig interesseret i klassiske islænder-trænere der vil "gangsætte", jeg vil træne opstilling, overgange, lydighed og er af den klare overbevisning at den takt, bæring, styrke og ligeudretning, som kommer med træningen af dette, nok skal styrke gangarternes adskillelse og kvalitet. Altså søger jeg nok mere en "klassisk dressur-underviser", end en islænder-underviser. Men hvad gør I andre, der har lidt "specielle" behov og synspunkter med jeres islændere? Har i nogle tips til hvor jeg skal starte med søgning? Er det totalt no-no at få undervisning af en, der ikke har erfaring med islænderens gangarter? Håber I har noget at sige 
Mvh Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ****** |
|
|
Jeg får undervisning af Helle Hertzum fra Amager, det kan varmt anbefales, hendes hjemmeside er desværre ikke tilgængelig i øjeblikket men du kan finde hende på facebook.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BBh basisinstruktør. |
| Forfatter:  |
Katrinen |
| Dato:  |
07-10-2012 21:23 |
|
Find en af basisinstruktørerne fra Blue Berry Hill, så vil du få en super løsgjort hest der kan skille de mange gear ad, uden hiv og træk princippet. Vi rider for at give hesten de bedste forudsætninger for at finde sin egen balance og dermed bliver stærkere. Har selv 3 ismuler og 12 alm ponyer der trænes efter det princip og vores massør elsker dem - "de har slet ingen spændinger" siger hun glædesstrålende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svar |
|
|
Kida Hvordan vil du beskrive hendes undervisning, hvad bliver der lagt særligt vægt på? Jeg skal nok selv kontakte hende også, men det er altid sjovt at høre fra en "elev" også. Katrinen Jeg ved ikke om bbh's metoder siger mig så meget. Alt hvad jeg har set har uden tvivl været sympatisk ridning (og det er mere om man kan sige om det meste andet i hesteverdenen, så props herfra), men jeg ved ikke om jeg "tror" nok på en ting som f.eks. aflastningssædet, hvilket jeg ser utroligt flittigt brugt. Men måske skulle jeg alligevel tjekke det ud. Fordomme har vi vel alle 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Underviser |
|
|
Jeg får undervisning af en helt almindelig dressur underviser på min mors islænderhoppe som rides bidløst. Det er ok, men jeg synes dog ikke det er helt optimalt. Jeg har det nemlig på samme måde som dig, rider med minimal brug af tøjlen, styrer for vægt og sæde, og tænker meget på naturlig bæring og ligeudretning. Hvis du skal finde en der passer 100 % til dine behov så tror jeg du skal lede i den akademiske verden eller finde en dygtig idlænderrytter der underviser efter eyjolfurs metoder. Om det er til at finde for dig, kommer helt an på hvor du bor. Hvis du vil skrive det kan det være jeg kan anbefale nogen. Ellers må du have held og lykke med det  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla |
|
|
Jeg har været anbefalet Christina Holmbeck, har dog ikke prøvet hende.. hun har vist også en hjemmeside 
Sagde Louise Juuls Hestetræning - Forstå din hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svarsvarsvar |
|
|
Tak for tippet om eyjolfur-gutten, ham havde jeg ikke hørt om, og det ligner lige sådan noget ridning jeg ønsker at kunne have som forbillede  Jeg bor i københavn og min hest er opstaldet på grænsen mellem albertslund og taastrup.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| eyjolfur |
|
|
Ja, københavns området kan jeg ikke lige hjælpe med, men det budre da være til at finde  Eyjolfur er chefberider på Holar og er med til at uddanne nye beridere, derfor er der efterhånden en del der træner mere eller mindre efter hans metoder. Har selv været på kursus med ham, hvilket er ekstremt lærerigt, men også lidt dyrt. Til gengæld har vi hos os en gang om måneden kursus med en rigtig dygtig underviser der er uddannet på Holar og derfor også bruger hans metoder. Som alternativ til kurser kan jeg anbefale dig at købe DVD'erne Á hestbaki 1 og 2, som Eyjolfur også har været med til at lave. De er geniale. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu jeg er herinde i forvejen... |
|
|
...jeg rider hos hende her: www.stefanie-staudinger.de/e/ unterricht.html både på min knabstrupper og min mands islænder. Uanset hesterace er grundtanken den samme: det er de samme muskler, der flytter de samme knogler, uanset hvilken gangart, man rider. Uddannelsen i skridt, trav, tölt og galop sker derfor med samme signaler og i samme formgivning. (Og 5. gear, pas, lader jeg manden lege med om søndagen ) Marijke de Jong er uddannet samme sted som min ridelærer. de Jong har begået denne lille fornuftige video om tölt/gangartsridning: academicartofriding.com/did-you- know/qa/when-should-my-iclandic-be- starting-tolt/ Tanja Sau
Der Vorteil der Klugheit besteht darin, daß man sich dumm stellen kann - umgekehrt ist es schwieriger! www.sausau.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| t1ne.... |
|
|
Jeg arrangerer to kurser om året med Stefanie Staudinger. Selvom der er syv ridehaller på Amager, hvor jeg selv holder til, er der ingen steder, der kan tilbyde adgang til ridehal+opstaldning af otte tilrejsende heste, så derfor holder jeg kurserne på det hyggeligste sted i Osted ved Roskilde. Kursussæsonen 2012 er netop afsluttet. Kursusdatoer for 2013 finder du på min hjemmeside. Tanja Sau
Der Vorteil der Klugheit besteht darin, daß man sich dumm stellen kann - umgekehrt ist es schwieriger! www.sausau.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ooooooooooooo |
|
|
.. men så er det uden hest, kan jeg læse mig frem til? Tak for tippet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg fandt super underviser |
|
|
Da jeg fik egen hest, og som jer gerne ville ride for vægt og ben, og uden bid og tøjlekontakt, da jeg gerne ville have en hest der lærte at bære sig selv. www.tzaloniki-arabians.dk Hun hører så til i midtjylland, men vægtede det med korrekt opstilling, og indvirken. Samt styrke hesten med arbejde fra jorden. Så uanset hesterace, kan hun kun anbefales. Til dig TS kan jeg desværre ikke rådgive om underviser på sjælland, men håber du finder hvad du søger! Mvh Ditte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
| Forfatter:  |
Katrinen |
| Dato:  |
13-10-2012 12:42 |
|
Jeg forstår dig skepsis, men der er ikke så meget hokus pokus i det. Det er ridning ud fra at vi skal give hesten redskaberne til at arbejde men hesten skal selv finde sin egen balance og bæring. Du vil opleve en helt ny side af din hests bevægmønster og når man får momenter hvor hesten arbejder helt korrekt under dig, så er det så fedt. Det lyder helt forkert,men jeg kan blive helt høj af at ride en volte hvor min ismule er helt perfekt under mig, og det er meget federe end dengang jeg lå og sprang 120 cm baner på min store hest til stævner hvilket jeg ellers var meget glad for. lad tvivlen komme dig til gode og prøv, så kan du altid bagefter sige nej det er sgu ikke mig det der. )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| t1ne... |
|
|
..ja, mine kurser med Stefanie Staudinger er fyldt på ryttersiden. (En evt. ubesat rideplads er lig med et underskud på 2900,- så du er bestemt velkommen til at stå på venteliste, hvis andre skulle blive nødt til at melde fra ) Stefanie bor og arbejder i Hamborg, og det kan bestemt også anbefales at tage på træningsophold hos hende! Tanja Sau
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|