Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

2 gamle, gigt og sommereksem...
Forfatter: 
Dato:  18-09-2011 12:42

Hej :)

Jeg har fået et tilbud om at få et par islændere der skulle slagtes her til vinter..

De er 23 år begge to er er med sommereksem og gigt, hvor nøjagtig gigten er ved jeg ikke endnu andet end det er i benene.

Jeg kender dem der ha¨r dem og ved at de er blevet passet med alt og deres skavanker er blevet plejet i 1. klasse.

De har aldrig haft dyrlæge og spiser fint, om vinteren er de jo lidt stive, men de kan sagtens gå osv.

Jeg er bare så solgt da de jo er nogen rigtig fine og søde heste der jo faktisk trives rigtig godt trods deres lidelser.

Kan bare blive nevøs for om de kommer til og skulle til dyrlæge hele tiden og jeg får kæmpe regninger hver måned selvom jeg ved de jo egentlig har det fint..

Er der nogen måder man kan formindske gigt og sommereksem på hos ældre heste?

Jeg er bare helt lost i den her beslutning så håber på lidt flee øjne :)

0
0
Svar på denne tråd

Sommereksem
Forfatter: 
Dato:  26-09-2011 17:40

Så vidt jeg ved findes der da et hav af forskellige midler både mod gigt og sommereksem, men jeg ved ikke noget om, hvor effektive de er.

Jeg ville aldrig selv vælge at overtage en hest med sommereksem. Har set hvor slemt det kan være, en pony der kradsede sig totalt til blods og faktisk måtte aflives til sidst pga. det

Det er selvfølgelig slet ikke sikkert, at "dine" islænderes skavanker er så slemme, men der er jo da en risiko for, at det kommer til at betyde diverse dyrlægeregninger, også fordi vi taler ældre heste.

Jeg kan godt forstå, du gerne vil give dem et godt otium - jeg overtog selv en gammel dame for halvandet år siden, men hun var frisk og rask dengang. Desværre er hun nu gået hen og blevet så skidt, at hun skal aflives på onsdag. Jeg havde håbet på mange flere gode år med hende... Så det er jo også en ting, man skal holde sig for øje - at der er en risiko for et snarligt farvel, når hestene når så højt op i alderen.

Hilsen Inge

- med de to smukke muler Milo og Gazella - og den skønne Leonberger, Sully!

0
0
Svar på denne tråd

gigt og sommereksem..
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 19:58

jeg ville personligt ikke være bange for at overtage et par heste med gigt og sommereksem, hvis du ved de er passet til UG i forvejen.

jeg selv har en lille ismule med et fantastisk sind, men et elendigt helbred, -hun har ikke gigt, men til gengæld har hun sommereksem, kronisk hudbetændelse over hele kroppen, samt papilonvirus <-(staves?) i ørene.

jeg ofrede det første år jeg havde hende 14000kr på dyrlæge og forskellige behandlinger af hende, men i de efterfølgende år har jeg kun brugt penge på tandraspning, vaccination og binyrebarkhormon injektion hver 3 måned.

efter at have fået bund i det kan jeg holde det nede ved at vaske hende 1x månedligt i blå biotex/ virkonS skiftevis, og så klipper jeg hende hver vinter for hun får luft i pelsen, -og hun stortrives.

godtnok ligner hun et grimt mulddyr hver vinter, i år er manen også røget, -men hun er glad, og frisk.

mht. gigt, så havde jeg god effekt af at give biotin og glukosamin til min gamle DV, den skulle bare varmes ekstra godt op inden der blev forlangt noget af den i ridningen, og så havde den det fint.

mvh. Gitte,

med ponyerne Ýrsa & Bine

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  06-10-2011 11:55

Så skal du selv til at tage den hårde beslutning inden længe - måske efter store regninger... Så lad dem få en værdig slutning!

Ejer af;

• Narnia fra Lille Nørregård IS
  • Harpa fra Ytra-Vallholti IS (R.I.P.)
  • Álfur fra Danefeld IS
  • Diamant DV866 (R.I.P)

Kommende mor, med termin 17. januar :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider