Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Islandsk stang - bid eller torturgrej?
Forfatter: 
Dato:  03-06-2011 18:56

Når jeg ser sådan et islandsk stangbid med de meget lange stænger, tænker jeg jo at det mere ligner et torturinstrument end et bid...

HVOR kraftigt indvirkende er sådan ét i grunden? Ser det værre ud end det er?

Har lige fået en hoppe hjem, som lægger sig meget på alm trensebid, og derfor bedre kan rides på bid med vægtstangseffekt. Da kan hun rides med smilende tølje og er mere afslappet. Men bare tanken om at lægge en islandsk stang på har jeg det ikke for godt med....
Jeg har rolige hænder og tager aldrig hårdt ved eller noget, synes bare biddet i sin udformning ser virkelig voldsomt ud.

Men hvad siger I der har erfaring med at ride med stang -fungerer det fint for både Jer og hestene?

0
0
Svar på denne tråd

løæløløløæl
Forfatter: 
Dato:  04-06-2011 16:45

Det handler vel om at få hesten af biddet......At smide et standbid på hesten, handler for mig mere om at springe over hvor gæret er lavest.

0
0
Svar på denne tråd

bid...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2011 21:36

Et bid er ej hårdere end hånden gør det!

Anja

www.hestefobi.dk

0
0
Svar på denne tråd

mål...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2011 10:31

Det kommer jo lidt an på hvad dit mål er - som busterlarsen også er inde på.

Ønsker du på sigt, at hesten skal blive blid og få sin medfødte følsomhed tilbage, så rid hesten med alm. blødt trensebid.

At "biddet ikke er hårdere end hånden gør det" et et efter min mening et fortærsket udtryk. Du skal nu engang have støtte på tøjlen og selvom man har blid og følsom hånd, indvirker bidet i hestemunden - og her gør bidet altså en forskel...

Jeg tillader mig at linke til et udemærket EPONA indslag som kan være ganske informerende:) (du skal have abbonement for at se det)

www.epona.tv/ index.php?id=319&user_...644ee0b268

Med venlig hilsen

Anja

1
0
Svar på denne tråd

stangbid
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 14:01

Stangbid må kun bruges af en kyndig hånd da det er et MEGET hårdt bid. Det må bruges i de høje dicipliner til stævner.

Men mit spørgsmål er hvorfor brug sådan en kraftig hjælpe middel når man er sådan en dygtig rytter så burde man vise man netop ikke har brug for det.

~*~ Mette Bang Christensen ~*~

Ejer af Islænderen Röskva fra Baverslund

0
0
Svar på denne tråd

Stangbid
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 09:41

Jeg kan godt se det du mener Kelandy med at et stangbid er et ret hårdt bid og skal bruges med forsigtighed!!!!! :D Men du skriver at det kun må bruges at kyndige hænder?? :) Men hvordan definere du kyndige hænder? :)

Men svar på dit spørgsmål :) Mange ryttere bruger stangbidet til at give hesten det sidste finish :)

Jeg vil tage min egen hest som eksempel, da jeg kan se du også "undre" dig over hvorfor man rider med stang når man er en god rytter og burde vise man kan ride hesten uden stang (Jeg betragter ikke mig selv som god rytter, men vil ikke bruge andres heste som eksempel hvis de ikke vil have det) :)

Som kan ses på dette billede kan han sagtens rides bare med helt almindeligt to-delt muffebid og jeg rider ham også til hverdag med dette bid :)

Men til stævner rider jeg ham med stang, for at give ham det sidste finish :) Hans tölt bliver en smule renere og hans holdning bliver pænere :)

0
0
Svar på denne tråd

jckbvkdc
Forfatter: 
Dato:  05-08-2011 15:28

her bliver hestene til dagligt redet med 3 delt kobber muffebid men stangen giver ofte hestene det sidste til konkurrencerne de samler sig lige det mere og nogle falder mere til ro på stangen, det er jo et årdt bid så man skal jo ikke sidde og flå i det men biddet er ikke hårde end hånden der rider med det. men har oplevet steder hvor heste altid gik med stang og det mener jeg er dybt forkert da disse heste ofte er ekstremt hårde i munden

0
0
Svar på denne tråd

Stangbid
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 14:42

Hej

Stang afhænger også meget af hvordan din hånd er? Mange heste finder sig mere tilpas på et stangbid da det ligger mere stille og stabilt inden i munden. Det kræver at man har en hest der velredet og er klar til stangbid. Jeg synes det ser smukt ud når man ser en komme ridende FLOT med et stangbid! Som Henriette siger giver det det sidste finish! ;)Så hvis man kan finde ud af at beherske det, er det også okay, men i begrænset mængder vil jeg sige. Jeg synes ikke det er noget man skal bruge for meget, for man kan hurtig komme til at misbruge det. Også vil hesten tilsidst ikke gå med andre bid, men man kan bruge det engang imellem, måske til at rette lidt ind engang i mellem og til stævner feks. Altså Stangbid er en fantastisk ting! HVIS man kan beherske det! det kan også være det rene tourturinstrument ! man kan feks klække kæben på hesten hvis man tager for hårdt fat osv. Så man skal have en blød hånd og hesten skal være klar til det. En velredet hest kan blive bedre på stang, hvor en ikke velredet hest kan blive forværret :)

MVH Sophie

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider