Hm Katrine, er der ikke noget du har misforstået? Såvidt jeg ved, så er det sandt, at alle heste har haft de laterale gangarter i tidernes morgen. Men, ved langt de fleste racer, er de laterale gangarter avlet væk over mange år, og derfor ligger de nu så langt væk, at hestene ikke længere er i besiddelse af dem, simpelthen fordi man har fremavlet en bygning, som fordrer andre kvaliteter ved hesten.
Jeg har meget svært ved at forestille mig, at en tung køre/arbejdshest fx nogensinde ville kunne lære at tølte. Derimod er det forholdsvis udbredt, at travheste kan finde på at gå laterale gangarter, men de ligner også den islandske heste en del i bygningen, med fx det meget skrå kryds.
Jeg har set en del såkaldte islænderblandinger (nu findes der jo en del af disse, som faktisk aldrig har set en islandsk hest...), som aldrig ville kunne komme til at tølte, eller hvor det ville være så svært for dem, at det ville tangere dyrlageri, at forsøge at få dem til det.
Vil man gerne ride laterale gangarter, så må man investere i en af de racer, som er avlet til dette!