Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

gangarter ved iskrydsninger??
Forfatter: 
Dato:  24-04-2011 20:05

Hvordan nedarves tølt ved blandingsheste rent genetisk.

Jeg har set annoncer på krydsninger hvor hesten er ½ islænder med kan tølte?? Kan dette lade sig gøre??

Se min hjemmeside www.stald-bircow.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det er muligt.
Forfatter: 
Dato:  26-05-2011 12:22

Ja det kan godt lade sig gøre. Jeg har selv en 3/4 islænder som kan tølte. Jeg har hørt at de islandskse gener, træder stærkt igennem. Man kan heller ikke se, eller mærke på min, at den ikke er hel islænder.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-06-2011 16:15

Hej

Tak for svaret, min dyrlæge var nemlig ikke sikker på at min var/er 100 % ren islænder, han kan nemlig tølte..

Se min hjemmeside www.stald-bircow.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bare for..
Forfatter: 
Dato:  02-06-2011 17:50

Hejsa,

Bare for at gøre forvirringen total...

Der findes også andre heste-racer der kan tølte:

1/ Peruansk Paso - renavlet efter de spanske heste, som blev medbragt til landet - de traver ikke og har kun 3 gangarter; Skridt, Paso Llano (tølt) og galop.

2/ Brasilianske Mangalarga Marchador heste - efter de Portugiske heste, som de medbragte til landet, men er dog blevet blandet med andre racer (sikkert også spanske heste) - de har 4 gangarter; skridt, trav, marcha (tølt) og galop.

3/ Derudover har jeg fået oplyst at de Kirgisiske heste også kan tølte, har dog endnu ikke fået dette 100% bekræftet - de er en bjerg/stepperace, minder lidt om Mongolske heste, dog lidt højere...

Dog er der nok lille sandsynlighed for at disse er krydset i din hest, Krestina, da de er sjældent repræsenteret her i landet - hvis de overhovedet er - bortset fra Peruansk Paso, ved der er en avler i Hørsholm.

Kan dog ikke lade være med at nævne det alligevel, bare fordi jeg synes at det er rigtigt interessant

Mange hilsner Melina

Rid & Rejs
Oplev verden på hesteryg
www.ridogrejs.dk

0
0
Svar på denne tråd

andre tøltere end islændere
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 22:17

De brasilianske Mangalarga Marchadog findes der skam flere af i landet. Jeg ved ihvertfald at Ute Lehman har haft nogle gående - og tror også hun har importeret nogle til salg?

0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  24-07-2011 16:12

hejsa....

jeg tilader lige at blander mig..

alle heste kan tølte der er bare nogle der er bedre til det end andre men alle heste kan lære at tølte

knuzz Katrine

<3For alle os der elsker islandskeheste<3

0
0
Svar på denne tråd

Muligvis Katrine
Forfatter: 
Dato:  24-07-2011 20:55

Men ved nogen af dem er det simpelt dyrplageri at gøre forsøget.

0
0
Svar på denne tråd

hejsa..
Forfatter: 
Dato:  24-07-2011 23:22

ja det er ikke alle heste der er bygget til det men i princippet kan man godt

<3For alle os der elsker islandskeheste<3

0
0
Svar på denne tråd

Katrine...
Forfatter: 
Dato:  25-07-2011 08:47

Hm Katrine, er der ikke noget du har misforstået? Såvidt jeg ved, så er det sandt, at alle heste har haft de laterale gangarter i tidernes morgen. Men, ved langt de fleste racer, er de laterale gangarter avlet væk over mange år, og derfor ligger de nu så langt væk, at hestene ikke længere er i besiddelse af dem, simpelthen fordi man har fremavlet en bygning, som fordrer andre kvaliteter ved hesten.

Jeg har meget svært ved at forestille mig, at en tung køre/arbejdshest fx nogensinde ville kunne lære at tølte. Derimod er det forholdsvis udbredt, at travheste kan finde på at gå laterale gangarter, men de ligner også den islandske heste en del i bygningen, med fx det meget skrå kryds.

Jeg har set en del såkaldte islænderblandinger (nu findes der jo en del af disse, som faktisk aldrig har set en islandsk hest...), som aldrig ville kunne komme til at tølte, eller hvor det ville være så svært for dem, at det ville tangere dyrlageri, at forsøge at få dem til det.

Vil man gerne ride laterale gangarter, så må man investere i en af de racer, som er avlet til dette!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider