Susanne - ingen tvinger dig til hverken at hjælpe eller at deltage i stævnerne. Det er helt dig eget valg. Vil du ikke hjælpe, må du lade være med at tilmelde eller også må du betale mere for at få lov at være med.
Du er helt forkert på den, når du mener, at bestyrelsen må tage tørnen "for de har selv valgt det". Hvor længe tror du en klub ville overleve på det? Jeg kender faktisk til et par stykker, der er ved at lukke ned, fordi der ikke er nogle, som orker at tage en bestyrelsespost, fordi medlemmerne mener, at bestyrelsen er til for at opvarte medlemmerne.
Jeg er mangeårig deltager på tilskuerpladserne og har gennem disse år lagt mærke til en del ryttere, som aldrig var at finde på hjælperlisterne, hvilket jeg ikke synes er helt OK.
Min datter er opdraget til, at hvis hun vil ride stævner, så SKAL hun også yde et eller andet.
Jeg er ikke så mobil mere, så jeg melder mig ikke mere til noget fast, da jeg kan have en dårlig dag, hvor bevægelse er forbundet med store smerter. Men jeg er ikke bleg for at hjælpe til med forefaldende - f.eks. indsamling af stole som er blevet taget ud langs banen, men som - når dagen er forbi - ikke bliver sat på plads igen. Eller opsamling af fritflyvende affald, som er blevet henkastet på tilskuerpladserne.
Jeg har faktisk i sin tid netop foreslået arrangørerne af Ungdomsstævnet, at de skulle indføre et gebyr for de, som ikke vil hjælpe til. Jeg synes, det er rimeligt, at de som ikke vil hjælpe, må betale sig fra det. Som det tidligere er nævnt: man må yde for at kunne nyde.
Nogle af de ryttere, som aldrig er at finde som hjælpere, kan heller ikke finde ud af at rydde op efter sig. F.eks. samle affald op samt rydde folde og bokse efter hesten. De tager det for givet, at det gør andre for dem.
En af vore tidligere lokalklubber indførte i sin tid forhøjet kontingent for de, som ikke deltog i klubbens arbejdsdage på banen. Det, syntes jeg også, var en rigtig god idé.