Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

ishesn hvor meget kan den bære og.....
Forfatter: 
Dato:  17-04-2010 15:02

til start vil jeg lige sige jeg er ikke islænder ejer eller rytter, bare en der undre mig.

hvor meget kan en is hest bære? er det 20% af sig egen normal vægt, som andre heste?

for så er det jeg undre mig meget, i det område jeg bor i er der rigtig mange islandske heste og for mig ser mange af dem overvægtige ud, dvs. de kunne godt trænge til at få nogle muskler og tabe 25-50kg. jeg går ud fra at normal vægten på er ca. 350-400kg, er dette korrekt?

hvis så optimal vægten er 400kg og 20% kan de bære, det må være omkring 80kg rytter de må ha på ryggen, så vejer hestene selv 25-50kg for meget det må give plads til en ca. 40kg rytter.

nu er det jo så jeg ser store høje mænd og overvægtige damer der rider på de her heste, jeg tvivler da på at de kun vejer 40kg.

er det ikke noget man snakker om i islænder verden? eller kan en islænder bare bære enorme vægte på sin relativ korte ryg?

håber ikke jeg støder nogen, jeg undres bare. håber vi kan starte en diskusion i en pæn tone.

hilsen kristina

ox araber hoppe føl og

3års ox hoppe sælges

MB Karatt tilbyder bedækning

www.helleruphus-hesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

vægt på rytter kontra hest
Forfatter: 
Dato:  22-04-2010 22:51

Alt omkring vægt på hesten er jo relativt, i og med det også afhænger af rytterens formåen. er det en elendig rytter eller en go rytter, så betyder vægten ikke det meste. jeg er stensikker på at en dårlig lettere rytter kan skade akurat lige så meget som en tungere men dygtig rytter.

I sidste ende tar man det som regel også med i overvejelserne når man kravler op på dyret jo. Ingen syns vel det er rart at føle sig som en færge på en regnorm.

Nu er os med islændere os så heldige er der er hestetyper til de fleste inden for den race.. Store og de små, længere og kortere, brede og sportsmodeller.

Akurat som med andre hesteracer:)

Men absolut noget alle ryttere, såvel på store DVére som på små heste bør ha med i tankerne.

0
0
Svar på denne tråd

helt enig
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 11:22

jeg er bestemt helt enig i at en dårlig lille rytter er værre end en god stor rytter. og jeg kan også kun give dig ret i at det er noget man skal tage hensyn til på alle racer, hvilke vi jo også kan se på de andre forumer at det ofte er til stor diskussion.

jeg syntes bare at den tendens jeg ser her i området er at begyndere og uerfarne ryttere køber en ishest forde de er små og nemme og kan holde til det hele. derudover er holdning også at står der ishest på sadlen så kan den samme sadel ligge på alle isheste, i hele verden.

og jeg er faktisk ikke helt sikker på det er alle ny heste ejere der tænker tanken at de måske er for store, for det er jo en ishest og den kan bare det hele.

hilsen kristina

ox araber hoppe føl og

3års ox hoppe sælges

0
0
Svar på denne tråd

lllllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  25-04-2010 00:00

En islænder vejer korrekt typisk mellem 350 og 400 kg. Jeg har læst i et brevkassesvar i Magasinet HEST, at en islænder kan bære lidt mere end fingerreglen på 20% af hesten egen normalvægt, fordi den er kort i ryggen. I islænderverdenen taler man meget om 80-90 kg som rytterens maksimumsvægt, dvs. 20-25% af hestens vægt.

Islændere er meget nøjsomme dyr, og derfor meget svære at holde slanke, derfor ser du måske lidt mange islændere med for mange kg. på sidebenene. Nu er det jo generelt svært at vurdere hvor overvægtig hesten er, uden at mærke med fingrene.

Jeg synes der er megen fokus på korrekt tilpassede sadler, også blandt islænderryttere, brodne kar kan man altid finde, også blandt storhesteryttere.

Støt børnecancerfonden
www.boernecancerfonden.dk

Mor til Jeppe født 16/8-03 og Eskild født 25/8-09.

....og Fina fra Thurø og selskabshyppen Candy i stalden!

0
0
Svar på denne tråd

ja egentlig er
Forfatter: 
Dato:  26-04-2010 20:23

min opfattelse at islandshesteryttere faktisk har mere fokus på om sadlen kan passe korrekt end mange "storheste"ryttere, fordi at vors heste typisk er det kortere og ofte er bygget mere mere eller mindre svaj i ryggen, hvilket gør det til noget af en jungle at finde en sadel.

For med en ishest er chancen for at man ender ude hvor ribbene ikke længere har deres bæreflade ret stor, hvis man udelukkende gik efter rytterens bagdel.

Personligt har jeg selv måtte gå ned i en "16,5" på trods af jeg normalt ville ha valgt en "17" som jeg f.eks gjorde, da jeg havde dressurhestene på 170+.

Mht at nybegyndere køber isheste fordi de er nemme, ja, men så er tempoet nok også mere roligt, ergo er belastningen sikkert ikke så voldsom:) Som oftes ender nybegyndere med kraftigt byggede rolige isheste-som altså ser rundere ud i tilfældet altid er.

Og det er trods alt en massiv fejl når uvidende kalder alle isheste for begynder heste-så engang i tv tina lund kalde dem for begynderheste, jeg var nær røget ned af sofaen .

De fåes både med vilje under middel og vilje som en normal rytter ik kan håndtere-incl Tina .

Den store klassiske fejl mange ishesteryttere laver, er at bruge hesten som en knallert de kan tage frem en gang om ugen og ræse rundt på, for så at den står stille en uge igen, fordi den ik blir varm i hovedet af stilstand-at dens fysik på ingen måde har godt af det er noget andet.

Det ser man ikke så ofte med store heste, da de står under andre forhold ofte, og det er mere normen de går dressur/spring hvilket kræver mere vedligehold, hvor der jo findes en del skovtursheste i den islandske race.

0
0
Svar på denne tråd

tak tak...
Forfatter: 
Dato:  27-04-2010 17:31

jeg snakkede desværre med min hunde dyrlæge i går som både er isheste ejer og rytter. hun har desværre også i vores område set de tendenser jeg skriver om.

og det er jo rigtig sønt da det jo er nogel rigtig dejlige heste der bliver "misbrugt".

ja jeg ser det som misbrug når en 120kg rytter sætter sig op på ryggen af en overvægtig islænder, rider den i 2 timer og stiller den på marken igen og tager den frem igen efter 5-6 uger.

men tak for jeres svar.

hilsen kristina

ox araber hoppe føl og

3års ox hoppe sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider