Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Blup= præcise betydning?
Forfatter: 
Dato:  05-04-2010 14:46

Hej

Håber I vil hjælpe mig med følgende:

Hvad står "blup" for?

Hvad skal der til for at en islænder får et bluptal?

Findes der et form for skema hvor man f.eks. kan se lavest og højest blup eller lignende?

På forhånd tak

0
0
Svar på denne tråd

Blup....
Forfatter: 
Dato:  07-04-2010 08:35

Jeg kan ikke sige dig præcis hvad de fire bogstaver står for, men jeg kan fortælle dig, at blup er en statistisk udregning af, hvad din hest evt vil kunne avle videre. Den er beregnet på baggrund af forældre og søskendes kåringer (og mangel på samme). Middelværdien er 100, og man siger, at alle heste med blup under 100 i realiteten er avlsforringende, og alle med blup over 100 er avlsforbedrende. Men igen, det er bare tal, og virkeligheden kan se anderledes ud.

Alle islandske heste har et blup, men det siger i realiteten ikke noget om hesten som individ. Modsat en kåring, som er en vurdering af individet udfra dens gangarter og bygning, så er bluppen bare et tal, som man kan bruge i forbindelse med avl. Derfor er bluppen fx ikke meget bevendt på en vallak, da den jo ikke skal bruges til avl (antager jeg da ;-) )

Jeg synes at mange, specielt nye islandshesteejere, lægger alt for meget i blup. Tallene siger ikke noget om individet, og derfor kan du ikke gå ud og købe hest efter bluppen, ligesom du kan det med en kåring.

0
0
Svar på denne tråd

Blup igen...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2010 08:37

Lige en lille tilføjelse: Blup kan fx bruges hvis man vil benytte en unghingst til avl, som endnu ikke er fuldkåret. Den kan også benyttes som et supplement til en kåring, når der skal vælges hingst til en hoppe. Her er det jo så en fordel at bruge en hingst, som har høj blup på nogle områder, hvor hoppen ligger lavt. Men bluppen kan aldrig bruges alene, man bliver nød til at se på individerne, og i avl, ikke mindst på afkommene.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider