Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Blup på islænder
Forfatter: 
Dato:  06-01-2010 17:43

Jeg har fået min første islænder i november og ved ikke så meget endnu. Er der nogle der kan forklare noget om de der blup tal på islændere. Har alle islændere sådan et og hvem og hvornår bliver sådan noget bedømt?

Hvordan kan jeg finde ud af om min islænder har dette?

Håber der er nogle der vil hjælpe :-)

0
0
Svar på denne tråd

lllllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  08-01-2010 17:55

Jeg vil anbefale dig at kigge lidt på www.joras.dk, det er et debatforum for islænderryttere. Her kan du søge, og finde forklaring på BLUP, jeg kan ikke forklare dig det godt nok.

Din hest har også et BLUP, det kan ses på Worldfengur, men man skal have et medlemsskab for at kunne se det. Du får automatisk medlemskab af Worldfengur hvis du er medlem af DI.

Støt børnecancerfonden
www.boernecancerfonden.dk

Mor til Jeppe født 16/8-03 og Eskild født 25/8-09.

....og Fina fra Thurø og selskabshyppen Candy i stalden!

0
0
Svar på denne tråd

lllllllllllllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  08-01-2010 17:58

Fandt lige dette, måske kan du blive klogere af det

www.sandmose-gaard.dk/blup.htm

Støt børnecancerfonden
www.boernecancerfonden.dk

Mor til Jeppe født 16/8-03 og Eskild født 25/8-09.

....og Fina fra Thurø og selskabshyppen Candy i stalden!

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  09-01-2010 20:48

Nanna: Tusind tak for dit svar. Det vil jeg kigge nærmere på. Jeg er ikke medlem, er der nogle der kan slå min islænders blup op?

Han hedder Ofeigur fra Reersø

0
0
Svar på denne tråd

din hest
Forfatter: 
Dato:  13-01-2010 09:41

Jeg har prøvet at slå den op på worldfengur men intet kommer frem.

Har du dens id nr ??

Der hvor der står f.eks IS eller DK og så nogle tal på dens papirer ?

For så er den nem at finde...

Mvh
Henrietta Joye med Skálmar frá Skeggsstöðum & Ægir fra Toftdal & Stjárna fra Gili
-
Lykken er ikke at få, hvad man ønsker - men at ønske det, man har..
Medlem af Ganti
0
0
Svar på denne tråd

jeps....
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 21:01

Hans id nr er DK2002104526 :-)

0
0
Svar på denne tråd

hestens info
Forfatter: 
Dato:  15-01-2010 08:43

Så kunne den finde ham ;)

DK2002104526 - Ófeigur fra Reersø

Far: IS1988188170 - Gnýr frá Hrepphólum

Mor: DK1998206047 - Ljúfa fra Reersø

Hesteejer
DK0000085162 - Inge Munthe Fog
Avler
DK0000085162 - Inge Munthe Fog

(Husk at få den omregisteret så den kommer til at stå i dit eget navn)

International BLUP
Hoved
104
Tölt
103
Hals
102
Trav
97
Ryg
98
Pas
99
Proportioner
103
Galop
100
Benkvalitet
103
Vilje
103
Benbevægelse
93
Form under rytter
103
Hove
103
Skridt
105
Man og hale
95
Rideegenskaber
101
Bygning
103
Langsom tölt
97
Total
102

Det var hvad der stod derinde..

Må vi ikke se billeder, af din nye lækkermås

Mvh
Henrietta Joye med Skálmar frá Skeggsstöðum & Ægir fra Toftdal & Stjárna fra Gili
-
Lykken er ikke at få, hvad man ønsker - men at ønske det, man har..
Medlem af Ganti
0
0
Svar på denne tråd

Ofeigur
Forfatter: 
Dato:  15-01-2010 18:37

Tusind tak for svaret, det var sødt af dig. Umiddelbart ser hans tal da fine ud - uden at have særlig meget forstand på det:-)

Selvfølgelig må I se et par billeder. Ved godt han er lidt for tyk, men kan bliver heller ikke redet lige pt. på grund af vejret og de får en del hø/wrap på folden på grund af vejret:-)

0
0
Svar på denne tråd

tra la la
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 15:25

nu bliver jeg da nysgerrig :-P

er der ikke nogle der har lyst til at tjekke blup tak på hende jeg rider???

DK2005205250

det ville bare være fedt hvis i gad :-P

Mvh Pernille

den heldige ejer af 1 stk's labrador tæve

Den heldige tøs som må ride Robin Surprise

0
0
Svar på denne tråd

Blup...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 08:31

Husk nu, at blup blot er en statistisk beregning på, hvad jeres heste, på baggrund af forældre og søskendes kåring og afstamning, kan avle videre. Det siger altså i princippet ikke noget om jeres heste, men om deres arvemateriale.

Selvom jeg egentligt er fortaler for blup, så synes jeg nu, at folk er begyndt at tage bluppen lige lovligt alvorligt. Det er lidt ligesom, at folk forveksler det med en kåring af hesten. En kåring er, modsat bluppen, en vurdering af enkelt individet, altså netop af jeres hest, og ikke af dens arvemateriale.

Bluppen kan udelukkende bruges i en avlssituation, hvor man kan matche hingtens blup med hoppens. Derfor er bluppen ikke meget bevendt på en vallak... ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Blup på islænder
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 12:12

Det var også bare for sjov jeg lige ville viden Øffes. Blupen må da alligevel sige noget om hestens afstamning, også selvom det er en vallak og man ikke skal avle på den :-)

Ved godt den ikke siger noget om det enkelte individ, for to helsøskende har vel samme blup selvom de kan være vidt forskellige?

0
0
Svar på denne tråd

Netop....
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 12:50

Idet bluppen siger noget om afstamningen, vil en høj blup (= mange godt kårede heste i afstamningen) selvfølgeligt betyde, at der er en god chance for, at det er en lækker hest du har :-) Men som du selv er inde på, så kan tingene jo nogengange falde anderledes ud, end man regnede med, så en hest med et højt blup, er ikke nødvendigvis = en god hest.

En hest med en høj kåring er derimod = en hest som falder ind under avlsmålet for islandske heste. Altså, hvis man er enig i avlsmålet, en god hest. Her kan man så ligeledes sige, at en høj kåring ikke nødvendigvis er lig en god avlshest som avler sine egenskaber videre, men der er da en god chance for det. Høj kåring og høj blup bør være en god indikation for, at man står med en god hest, som også vil egne sig godt til avl.

Jeg kan sagtens forstå, at man som vallake-ejer selvfølgeligt også er nysgerrig efter hvad ens hests blup er. Jeg ville med mit indlæg blot påpege, at man ikke skal lægge for meget i det :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider