Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Hvordan begyndte i?
Forfatter: 
Dato:  07-11-2009 22:42

Jeg blev for nogen tid siden spurgt om ikke jeg ville hjælpe en familie som har købt en islænder, igang med ridning.

Skal siges at ingen af dem tidl har haft det store med heste at gøre, så det er altså en start HELT fra bunden, med hvordan man børste, sadler op, stiger op osv, til hvordan man styrer hesten osv.

Jeg rider normalt store heste, og udover min efterskoletid hvor skolen rådede over et par aldeles fejlredne islændere, og så et par enkelte ture på en yderst velreden islænder, har jeg ikke det store kendskab til den slags ridning.

Jeg har sagt ja til at hjælpe dem igang, men samtidig gjort det klart at jeg IKKE kan hjælpe dem med andet end netop det: at komme igang og lære forsvarlig omgang med hesten. Når de bliver dygtigere, vil de få behov for hjælp fra en med større forstand på islændere.

De har købt en dejlig, sød og velreden islænder. EN super begynderhest med klart adskilte gangarter (4-gænger) og utroligt letridelig.

De er nu nået til at kunne styre, stoppe osv, og kan "hænge på" i tølt og trav.

Men nu kommer så mit dilemma. Det er temmeligt tilfældigt om hesten traver eller tølter, for endnu kan de jo ikke selv formidle til den hvad de ønsker.

-da i startede, hvor tidligt begyndte i at "skille det ad". Altsa ikke længere bare at sætte hesten til at "gå hurtigere end skridt" men derimod at sætte den i endten tølt eller trav?

Jeg er noget i tvivl om det er for meget at forlange at de både skal kunne styre, holde sig fast, bestemme hvad gangarten bliver osv.

At lære folk at ride er jo en ting -når nu der pludselig er "ekstra gear" er det jo lidt noget andet

Beklager det blev lidt langt, men håber nogen vil dele deres erfaringer.

Mvh Michelle

0
0
Svar på denne tråd

styre gangartrer
Forfatter: 
Dato:  08-11-2009 20:36

ville jeg klart begynde på allerede, ellers risikerer de at "ødelægge" det arbejde der er lagt i den for at få adskilte gangarter, hvis den bare får lov at lave en omgang misk-mask af tilfældige bevægelser.

mvh. Gitte og Tyran

*jeg har ikke altid ret, men jeg tager aldrig fejl*

0
0
Svar på denne tråd

Gitte...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2009 20:47

Tak for svaret -det var osse lidt hvad jeg tænkte. Og måske at man vel ligeså godt kunne lære det rigtigt fra starten.

Men da jeg jo selv har redet store heste længe inden jeg første gang sad en islænder (og derfor var det at holde sig på, sidde rigtigt osv jo ikke et problem, samtidig med at skulle styre de "ekstra gear") var jeg lidt i tvivl

Havde da været meget nemmere, om sådanne nybegyndere kunne have anskaffet sig en hest hvor der kun er en valgmulighed, når det skal gå hurtigere end skridt *G*

-men sød er den nu, den lille pelsmule. Og ualmindeligt tålmodig med dem

Mvh Michelle

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 14:42

også absolut starte nu med at lære dem hvordan de forskellige gangarter rides - ja, eller få en islænderkyndig til det, hvis du ikke selv føler for det

There are loads of reasons for loving a horse, sometimes it's no more than that sweet little way he stepped on some asshole's foot

Who am I?

www.freewebs.com/sinehn

0
0
Svar på denne tråd

Sine...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 14:58

Problemet her, er at der ikke rigtig er så forfærdeligt mange islænderkyndige undervisere i området, og at familien næppe vil køre for det. De har ikke trailer, og for dem er målet bare at kunne hænge på på en skovtur. Ikke at man ikke bør få undervisning blot fordi skovtur er målet, men som helst grøn i hesteverdenen kan det måske være lidt svært at forholde sig til at der er forskel på undervisning osv.

Jeg har redet heste et par gange, og den er nu rigtig fin, og super nem at få til hhv at tølte og at trave. Så det vil vi klø på med når den står på undervisning igen i denne uge.

Jeg håber de på et senere tidspunkt får lyst til at kigge lidt nærmere på islænderverdenen og måske prøve at få undervsining af en islænderkyndig, så de kan få endnu mere glæde af at deres valg faldt på netop sådan en, men her i begyndelsen drejer det sig primært om at lære de helt grundlæggende ting omkring det at have hest, ridning osv.

Det er virkelig start fra bunden. De gør det rigtig godt, men normalt ville man jo have en vis bagage med fra f.eks. rideskole e.l. og den skal de så først have bygget op.

Mvh Michelle

0
0
Svar på denne tråd

At komme i gang
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 17:59

Hm, det er da noget af en opgave du der er kommet på ;-)

Jeg synes at du bør opfordre familien meget kraftigt til, at få noget undervisning af en kyndig islænderinstruktør. At lære at ride korrekt både i grundridningen og i gangarterne er ikke kun noget man gør for rytterens skyld, det er så absolut også for hestens skyld. En hest som bliver redet forkert og som blander gangarterne sammen, vil bruge kroppen forkert, blive usmidig og i værste fald få smerter. Derfor bliver dine venner NØD TIL at lære at ride hesten korrekt i grundridningen og lære at adskille gangarterne, samt vurdere hvorvidt hesten er taktren. Det bliver ikke sjovt for hverken dem eller hesten, når hesten bliver så stiv, at den bare laller afsted i en eller anden gakket gangart imens den hænger på bidet med 700 kg i tøjlen.

Når du siger, at hesten adskiller gangarterne fint, hvor sikker er du så i din sag? Er du helt 100% sikker på, at det ikke er trav og grissepas, eller pasagtig tølt, hesten går? For det utrænede øje, kan tølt og grissepas godt ligne hinanden, men der er himmelvid forskel for hesten. Jeg synes det er ganske imponerende, om en hest som bliver redet af så uerfarne ryttere, stadigvæk går en klokkeren tølt...

Derfor, find noget kvalificeret islænderundervisning til dine venner, hvis ikke for deres skyld, så for hestens! Hvor i landet bor de? Hvis ikke I kender til instruktører som kører ud i nærområdet, så findes der sikkert en lokalklub (se http://www.islandshest.dk under lokalklubber, for at finde den nærmeste hvor I bor) som afholder weekendkurser og som måske kan være behjælpelige med at finde en underviser. Det er jo ikke sikkert, at det behøver at være en topprofessionel person, men blot en rutineret islænderrytter, som kan hjælpe familien til at løse gangarternes gåde.

God fornøjelse med det (min første tanke er altså, at det er dybt uansvarligt at købe en hest, hvis ikke man kan ride, men fred være med det!)

0
0
Svar på denne tråd

Nina...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 21:37

Tak for linket, det vil jeg lige kigge nærmere på.

Jeg er ganske sikker på at den går en taktren tølt (omend knapt så taktren når de selv kommer ud af balance) og lige så taktren trav.

Jeg har, som tidl skrevet, ikke den store erfaring med ridning af islændere. Men jeg har en veninde som rider islænder, osse konkurrencer og bl.a. er "delstatsmester" (eller hvad dælen det nu skal overættes til) i hendes delstat i Tyskland. Hun er rigig dygtig, og jeg har brugt ret mange timer, både på at se hende ride, samt til kurser (osse i Tyskland) hvor hun har deltaget og venligt forklaret hvad det hele går ud på.

Det gør mig self ikke i stand til at gøre det efter, men jeg ved trods alt hvad jeg skal kigge efter når kræet tølter/traver osv og hvordan det burde se ud

Jeg snakker jævnligt med dem om hvorvidt det var en ide med et weekend kursus (det var da en start), ikke kun for at adskille gangarter, me osse fordi det kunne give dem et mere koncentreret forløb, end det giver at ride undervisning når tiden lige er til det (hvilket er ca en gang om ugen)

Men endnu tror jeg ikke de er så vidt at de kan se mening med den slags.

At man burde vente med at få hest til man havde det grundlæggende på plads er vi såmænd enige i. Men det gjorde de ikke, og så vil jeg da til deres fordel, sige at de er MEGET lydhøre overfor enhver anvisning, og virkelig gør hvad de kan for at sætte sig ind i det at have hest, så pasningen af den fejler bestemt ikke noget. Det er "bare" ridningen der halter lidt endnu, selvom jeg må tage hatten af for hvor flittigt, særligt bedstemoren kæmper for sagen.

Mvh Michelle

0
0
Svar på denne tråd

Undervisning
Forfatter: 
Dato:  10-11-2009 08:10

Hvis ikke de kan komme ud til undervisning kunne de måske finde en underviser, som kommer til dem, og som kan ride med ud i skoven. Det er måske en undervisningsform som de bedre kan forholde sig til.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider