Jeg blev for nogen tid siden spurgt om ikke jeg ville hjælpe en familie som har købt en islænder, igang med ridning.
Skal siges at ingen af dem tidl har haft det store med heste at gøre, så det er altså en start HELT fra bunden, med hvordan man børste, sadler op, stiger op osv, til hvordan man styrer hesten osv.
Jeg rider normalt store heste, og udover min efterskoletid hvor skolen rådede over et par aldeles fejlredne islændere, og så et par enkelte ture på en yderst velreden islænder, har jeg ikke det store kendskab til den slags ridning.
Jeg har sagt ja til at hjælpe dem igang, men samtidig gjort det klart at jeg IKKE kan hjælpe dem med andet end netop det: at komme igang og lære forsvarlig omgang med hesten. Når de bliver dygtigere, vil de få behov for hjælp fra en med større forstand på islændere.
De har købt en dejlig, sød og velreden islænder. EN super begynderhest med klart adskilte gangarter (4-gænger) og utroligt letridelig.
De er nu nået til at kunne styre, stoppe osv, og kan "hænge på" i tølt og trav.
Men nu kommer så mit dilemma. Det er temmeligt tilfældigt om hesten traver eller tølter, for endnu kan de jo ikke selv formidle til den hvad de ønsker.
-da i startede, hvor tidligt begyndte i at "skille det ad". Altsa ikke længere bare at sætte hesten til at "gå hurtigere end skridt" men derimod at sætte den i endten tølt eller trav?
Jeg er noget i tvivl om det er for meget at forlange at de både skal kunne styre, holde sig fast, bestemme hvad gangarten bliver osv.
At lære folk at ride er jo en ting -når nu der pludselig er "ekstra gear" er det jo lidt noget andet 
Beklager det blev lidt langt, men håber nogen vil dele deres erfaringer.
Mvh Michelle